ΔΥΟ ΣΚΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ

Τι σημαίνει το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης για αυτή την πόλη που το φιλοξενεί; Πιο ειδικά, ποια είναι η βαρύτητα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης για όσους ζούμε και δραστηριοποιούμαστε στη Θεσσαλονίκη; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα θα μας δώσει την απάντηση στο πιο βασικό ερώτημα: Ποιο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης θέλουμε ή θα θέλαμε; Ή, να το πούμε διαφορετικά, ποιος είναι ο χαρακτήρας του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που θα επιθυμούσαμε, σαν πολίτες και χρήστες του;

Αν δούμε την πορεία του Φεστιβάλ απ’την αρχή αυτού του θεσμού μέχρι σήμερα, θα παρατηρήσουμε ότι ξεκίνησε με ένα αυστηρό προσδιορισμό του χαρακτήρα του για να χάσει ένα μεγάλο μέρος του, να ξαναβρεί κάποια στοιχεία του, να τα χάσει πάλι και να κάνει κάποιες προσπάθειες για να προσδιορίσει το χαρακτήρα του, ως ένα σημείο, και μετά να πέσει πάλι στη θολούρα ενός αμήχανου τοπίου. Αυτή η διαδρομή θα μπορούσε να ήταν αυτή ενός εκκρεμούς, στο οποίο, όσο περνάει ο χρόνος, η μπαλίτσα δεν επανέρχεται στην προηγούμενη θέση της. Δεν μπορεί πλέον να είναι εκκρεμές, η εμμονή σε έναν τρόπο παρουσίασης είναι φανερός και δημιουργεί κάποια ερωτήματα.

Ας πάρουμε ένα παράδειγμα: Ένας θεατής παρακολουθεί όσες περισσότερες ταινίες μπορεί κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ. Κυνηγά το αριστούργημα ή κάτι που θα μπορούσε να ήταν αριστούργημα. Άλλωστε αυτός ο χαρακτηρισμός έχει έντονα υποκειμενικά στοιχεία. Στο τέλος αυτής της τρελής κούρσας θα καθίσει κουρασμένος, θα ανοίξει τα κιτάπια του και θα προσπαθήσει να εξετάσει δύο θέματα: τι είναι αυτό που θα μείνει απ’αυτό το Φεστιβάλ και ποια είναι η πρόταση αυτού του Φεστιβάλ για την κινηματογραφοφιλία.

Το πρώτο θέμα λύνεται σχετικά εύκολα. Θα βρει κάποιες ταινίες που θα βάλει στην άκρη και θα τις θυμάται για καιρό. Όσο περνάει ο χρόνος όλο και πιο δύσκολα βρίσκει αυτές τις ταινίες και ο αριθμός τους είναι μικρός. Αυτό όμως δεν είναι πρόβλημα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, αλλά της παγκόσμιας κινηματογραφίας, αφού οι αριστουργηματικές ταινίες όλο και σπανίζουν, φαίνεται ότι έχουν ειπωθεί τα πάντα, γύρω απ’τον κινηματογράφο. Όμως ας αφήσουμε ένα σημείο ανοικτό.

Το δεύτερο θέμα είναι που καίει. Αν το Φεστιβάλ δεν είναι παρά ένας χώρος προβολής ταινιών, τότε δεν είναι παρά μια γιγαντιαία κινηματογραφική λέσχη. Αν, παρόλα αυτά, θυμηθούμε ότι πολλές λέσχες κινηματογράφου θέλουν να προτείνουν μια άποψη κινηματογραφική, όταν ένα φεστιβάλ δε θέλει να έχει μια ξεκάθαρη γνώμη, αυτό σημαίνει πολλά. Εδώ θα βρούμε, για το τέλος, πάλι το προηγούμενο θέμα.

Με άλλα λόγια, αν αυτό το Φεστιβάλ δεν προτείνει, δε φωτίζει περισσότερο κάποιο σημείο του παγκόσμιου κινηματογραφικού χώρου, τότε δεν μπορεί να είναι ούτε μία σοβαρή κινηματογραφική λέσχη και δεν μπορεί να βρει αυτό το διαμαντάκι που βρίσκεται κάπου και περιμένει τον κυνηγό ταλέντων να το ανακαλύψει, άρα ο θεατής μας θα μείνει διπλά ανικανοποίητος.

Τελικά, σε ποιο σημείο του Φεστιβάλ θα ταυτιστεί ο επισκέπτης του, ο θεατής, ο ερευνητής, ο κριτικός; Και έτσι νοσταλγούμε τις δημιουργικές μέρες του Εϊπίδη… Ας ελπίσουμε αυτή η διοργάνωση να τα διαψεύσει όλα αυτά.

Γιάννης Φραγκούλης

Περισσότερα για το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης εδώ



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved