1821 το αντάρτικο

1821 ΤΟ ΑΝΤΑΡΤΙΚΟ

ΑΝΑΦΟΡΕΣ ΣΤΗΝ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

ΤΟ ΠΡΟΔΟΜΕΝΟ ΑΝΤΑΡΤΙΚΟ

1821 το αντάρτικο: γράφει η Ελένη Καρασαββίδου

Στην μνήμη του Παναγιώτη Καρατζά

Δημοσιεύσαμε το 2ο μέρος της παρούσας μελέτης, αυτό είναι το τρίτο μέρος που αναφέρεται στην επανάσταση του 1821.

1821 το αντάρτικο: Πολυπαραγοντικό φαινόμενο

Η ένταξη Επανάσταση του 1821, παρόλο που είχε ως κυρίαρχες τάσεις την ελευθερία και την πίστη σύμφωνα με τα δεδομένα της κατηγοριοποίησης της εποχής εκείνης, αυτό καταγράφεται άλλωστε στα κείμενα των περισσότερων πρωταγωνιστών της, υπήρξε ένα πολυπαραγοντικό φαινόμενο.

Υπήρχαν Χριστιανοί προεστοί όπως ο Σίσινης στα ορεινά της Πελοποννήσου, που πήραν ξεκάθαρα το μέρος των Οθωμανών. Υπήρξαν μουσουλμάνοι που παρακινημένοι από τις ιδέες της πρώτης εποχής του Βοναπάρτη (πράκτορες του οποίου αναφέρονται στην Πελοπόννησο στα προεπαναστατικά χρόνια) που πολέμησαν στο πλευρό των ελλήνων για λόγους κοινωνικής συνείδησης.

«Η τυραννία, και τα απάνθρωπα των ομοθρήσκων μου Μουσλημάνων, και τα μεγάλα δίκαια του δεινοπαθούντος ελληνικού λαού, όστις βεβαρυμένος από την πολυχρόνιον δουλείαν απεφάσισε το 1821 έτος το χριστιανικόν, να αποτινάξη τον ζυγόν, επειδή με εκίνησαν εις οίκτον και συμπάθειαν απεφάσισα και εγώ να συναποθάνω με τους έλληνας» έγραψε ο Μ. Γκέκας, σε αίτηση αναγνώρισής του προς τη Βουλή, στις 5/10/1287, ο οποίος μάλιστα υπογράφει και επόμενο κείμενο ως «ο πολίτης μουστάφας γγέκας» (ορθογραφία δική του).

1821 το αντάρτικο:  Πρώιμη συνείδηση  

Ενώ η ίδια αίσθηση πολιτειότητας, πρώιμης συνείδησης άλλου τύπου, αναφαίνεται και στην επιστολή του Μεχμέτ Δερβίση προς τον κυβερνήτη Ι. Καποδίστρια, στις 4/2/1828: «Εξοχώτατε! /../η πείρα με απέδειξε πρόθυμον εις το να συμπάσχω, και να συνδυστυχώ μετά των ελευθέρων Ελληνων, προτιμήσας την ελευθέραν ζωήν μάλλον, ή την μετ’ ευκλείας υπόζυγον μετά των ομοφύλων μου διαγωγήν. Αξιόπιστον επί τούτω μάρτυρα έχω τας μεταξύ του επταετούς διαστήματος εις το ελληνικόν έθνος πράξεις μου, λογιζόμενος και καθ’ εμαυτόν, τας κατά την των ευαισθήτων ελλήνων προς εμέ υπόληψιν έλλην γνήσιος, χωρίς να υπονοώμαι οθωμανός και πράγματι, και ονόματι. επί των προλαβουσών Διοικήσεων είχον την τιμήν του διερμηνεύειν τα οθωμανικά συμπίπτοντα διάφορα γράμματα, αναγγέλων τα διατρέχοντα μεταξύ των εχθρών του ελληνικού έθνους. τούτο μετηρχόμην ουχί ως προδίδων το ομογενές μου, αλλ’ ως ζηλωτής υπέρμαχος της ελευθερίας εξ υπαρχής».

Ενώ ο Μπαϊράμης Λιάπης γράφει στον Ι. Καποδίστρια: «Είμαι Τούρκος την θρησκείαν, το γένος Αλβανός, αλλά πολίτης Έλλην, (διότι ηγωνίσθην εις όλον το διάστημα του Ελληνικού υπέρ ελευθερίας αγώνος· και ηγωνίσθην όχι κατ’ ανάγκην, αλλά κατά προαίρεσιν μισών την τυραννίαν, και λαβών συμπάθειαν δια την τυραννουμένην ανθρωπότητα) έτυχον δε πολλάκις πολλάς περιστάσεις, καθ’ ας ηδυνάμην να απολαύσω και πλούτη και δόξας, αλλά τας κατεφρόνησα μόνον και μόνον δια την φιλελευθερίαν μου, και δια να μη βλάψω τους υπέρ ελευθερίας αγωνιζομένους έλληνας· […], οίτινες δυστυχούμεν, διότι δεν ηγαπήσαμεν την Οθωμανικήν τυραννίαν, των ομοθρήσκων μας, και αγωνιζόμεθα με τους Έλληνας υπέρ ελευθερίας».

1821 το αντάρτικο

1821 το αντάρτικο: Διάσταση απόψεων

Όμως, ήδη από τις αρχές του σωτήριου έτους 1821 και κατά την Μυστική Συνάντηση του Παπαφλέσσα με Πρόκριτους και Αρχιερείς στη Βοστίτσα (Αίγιο, 26-30 Ιανουαρίου 1821) διαπιστώθηκε πλήρης διάσταση απόψεων ανάμεσα στον ενθουσιώδη Απόστολο της Φιλικής και τους διστακτικούς Προκρίτους και Αρχιερείς. Σε αυτή τη συνάντηση ειπώθηκαν τα παρακάτω:

Σωτήρης Χαραλάμπης, (προεστός):

«…Μα εμείς εδώ, αφού ξεκάνουμε τους Τούρκους, τι θ” απογίνουμε; Ποιον θα έχουμε ανώτερο; Ο ραγιάς, άμα πάρει άρματα, δεν θα μας ακούει πια. Και τότε θα πέσουμε στα χέρια εκείνων που δεν μπορούν να κρατήσουν πιρούνι να φάνε»

Παπαφλέσσας: «Για ακούτε δω, η Επανάσταση είτε το θέτε, είτε όχι θα γίνει! Πάρτε το απόφαση. Αν εσείς γυρεύετε να την εμποδίσετε, εγώ πήρα προσταγή από την Αρχή να ξεσηκώσω τον κοσμάκη και να την κάνω. Και τότε όποιον βρουν ξαρμάτωτο οι Τούρκοι ας τον κόψουν!»

1821 το αντάρτικο: Ο Καρατζάς

Η αναφορά του απόντα και φυτευτού Παλαιών Πατρών Γερμανού (και εν αντιθέσει η λήθη στο πρόσωπο του Καρατζά, του αληθινού μάρτυρα της πατρίδας από την Πάτρα) είναι χαρακτηριστική και φέρνει στο νου εκείνη την φράση του Μαρορραχίτη «ποιαν καταισχύνην αγνωμοσύνης η πατρίς»: «Όθεν οι μεν Πελοποννήσιοι έμειναν εν αμηχανία περί του πρακτέου, βλέποντες το παράκαιρον και ανέτοιμον· ο δε Δικαίος, άνθρωπος απατεών και εξωλέστατος, περί μηδενός άλλου φροντίζων ειμή τίνι τρόπω να ερεθίση την ταραχήν του Έθνους, δια να πλουτίση εκ των αρπαγών, τους εβεβαίωνεν, ότι είναι τα πάντα έτοιμα.»

Μέσα στις πολλές ωμότητες του οθωμανικού στρατού και Τούρκων, που απαντήθηκαν επίσης με ωμότητες εκ μέρους των Ελλήνων συμβαίνει δυστυχώς σε κάθε πόλεμο, υπάρχουν καταγραφές και για ωμότητες Οθωμανών εναντίον Τούρκων και Ελλήνων εναντίον Ελλήνων:

«Ο Ζαχαριάς… ο Γιαννιάς, οι Πετιμεζαίοι… οι Κολοκοτρωναίοι

πάντοτε ελήστευον, ήρπαζον, αβασάνιζον τους αδυνάτους και αόπλους χριστιανούς… Είναι μωρία να πιστεύει τις, ότι οι τοιούτοι είχον ποτέ αίσθημα ελευθερίας!» γράφει ο

Κανέλλος Δεληγιάννης. (τ. 1, σελ. 34-3) που ξόδεψε την οικογενειακή περιουσία και κήρυξε την επανάσταση στα Λαγγάδια της Αρκαδίας στις 23 Μάρτη του 1821.

1821 το αντάρτικο: Ωμότητες

Σίγουρα είναι πολύ δύσκολο να ξέρουμε σήμερα τι και γιατί γράφτηκε κάτι, πολλές ωμότητές που περιγράφονται από τους περιηγητές εναντίον των Ελλήνων και των Ελληνίδων, λέγεται πως έχουν το στοιχείο της υπερβολής για να παρακινήσουν τους φιλέλληνες της Ευρώπης, ενώ αλλού λέγεται πως καμιά κόλλα χαρτί δεν κατάφερε να περιγράψει το εύρος και την βαρβαρότητα που υπέστην οι υπόδουλοι.

1821 το αντάρτικο

Το ίδιο ανοιχτό σε συζήτηση θέμα, σε μία χώρα που θα ήθελε να τιμήσει την ιστορία της, θα ήταν να ερευνήσει και αυτά που λένε έλληνες για άλλους Έλληνες που ανήκαν στο περιβάλλον ηρώων.

Όπως σε κάθε αναμπουμπούλα και σε κάθε εμφύλιο (και η Επανάσταση του 1821 γνώρισε δύο από δαύτους) δίπλα στους ιδεολόγους που αναζητούν ιδανικά (ελευθερία, πίστη και πολιτειότητα εκείνη την εποχή) υπήρχαν κι αυτοί που ντύθηκαν την ιδεολογία για ιδία συμφέροντα, διαπράττοντας ωμότητες.

Αλλά, σε αντίθεση με την ιδεολογική χρήση της υπερπροβολής και της κατασκευής αρκετών από αυτών στο αντάρτικο του 1940, το επίσημο κρατικό ιστορικό αφήγημα αποσιώπησε πολλές πλευρές και μαρτυρίες του 1821-1828.

1821 το αντάρτικο: Η άγνοια

Όπως και αγνόησε αληθινούς ήρωες και ηρωίδες (αυτές κι αν ξεχάστηκαν… άλλο, τεράστιο κεφάλαιο) αντικαθιστώντας τους με άλλους που «προσήλθαν» στο περιβάλλον τους. Δεν είναι μόνο η φυλάκιση του ίδιου του Κολοκοτρώνη. Είναι κι ο Καρατζάς (Αναγνωστόπουλος), αυτός που σηκώνει το λάβαρο της Επανάστασης -με Ιερέα τον Ήλιο που είχε στη σημαία, όχι τον Μητροπολίτη- στο Πατρινό Κάστρο στης 21 Μάρτη, αναγκάζοντας τους παραδουνάβιους «να βιασθούν επιτέλους» εις βάρος κοτζαμπάσηδων, και υποστηριγμένος από έναν από τους έντιμους Προεστούς, τον Παπαδιαμαντόπουλο.

«Με τους Τούρκους κλεισμένους στο κάστρο, η Πάτρα είναι η πρώτη πόλη που ελευθερώνεται και, στην ουσία, ξεκινάει τον μεγάλο αγώνα της Επανάστασης.»

Τρεις μέρες κράτησε η χαρά. Στις 24 Μάρτη θα μπουν καμαρωτοί στην πόλη ο Π. Π. Γερμανός, ο Λόντος, ο Χαραλάμπης και άλλοι κοτζαμπάσηδες. Σχημάτισαν μόνοι τους το «Αχαϊκόν Διευθυντήριον», πήραν στα χέρια τους την εξουσία και παραμέρισαν τον Καρατζά, τον Ανδριτσόπουλο, τον Παπαδιαμαντόπουλο και τους άλλους πρωτεργάτες της επανάστασης» γράφει ο Σπ. Αλεξίου.

1821 το αντάρτικο: Η νέα τάξη

Ο Παπαδιαμαντόπουλος είναι ίσως το ύψιστο αντι-παράδειγμα των Προεστών και των αυλοκολάκων και η νέα μετεπαναστατική τάξη των αεριτζήδων ιδιοκτητών του κράτους που το λυμαίνονται από τότε τον εκδικήθηκε ως «εσωτερικό τους προδότη» σβήνοντας το όνομά του.

Ο κατά τον Κωστή Παπαγιώργη από τους τιμιότερους αγωνιστές, ξόδεψε την κολοσσιαία περιουσία του για να στηρίξει τον αγώνα των υπόδουλων ενώ χαρακτηριστικό του ήθους είναι το τέλος που επέλεξε για τον εαυτό του: Μπήκε αυτοβούλως στο Μεσολλόγι και ενώ βρισκόταν στην Ζάκυνθο για να βρει προμήθειες να σιτίσει τον κόσμο (ανθρώπους και ζώα καθώς ήταν ιδιαίτερα φιλόζωος) επέστρεψε στην καταδικασμένη πόλη πεθαίνοντας στην μεγάλη Έξοδο δίπλα σε ήρωες που αρνήθηκε να καταγράψει η επίσημη ιστορία. Όπως κι αυτόν.

Τα αποτελέσματα θα είναι καταστροφικά: η άμυνα παρέλυσε και λίγες μέρες αργότερα, στις 3 Απρίλη, ο Γιουσούφ Πασάς πέρασε από το Ρίο και κατέλαβε την Πάτρα που την παρέδωσε στη σφαγή. Η πρώτη ελληνική πόλη που απελευθερώθηκε έπεσε εκ των έσω και παρέδωσε τον λαό της στον θάνατο.

 

Διαβάστε τα άρθρα που αναφέρονται στην ιστορία

Διαβάστε το πρώτο μέρος αυτής της μελέτης

Διαβάστε το δεύτερο μέρος αυτής της μελέτης

Ο κόκκινος δάσκαλος



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved