Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΚΑΙ Η ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΟΥ

Για να διερευνήσουμε την έννοια του ευαγγελισμού θα πρέπει να ξεκινήσουμε απ΄την  ετυμολογία της λέξης. Η ρίζα της είναι το «αγγέλλω», δηλαδή ανακοινώνω, αναφέρω, μεταφέρω νέα. Το «ευ» είναι γνωστό ότι σημαίνει το καλό. Άρα είναι προφανές ότι έχουμε την αναγγελία ενός καλού νέου. Το νέο αυτό είναι η εγκυμοσύνη της Παναγίας και, κατά συνέπεια, η έλευση του θεανθρώπου. Θα δούμε πως αυτές οι έννοιες έχουν μπει μέσα στη χριστιανική μυθολογία και πως έχουν επεκταθεί πέρα απ’αυτή.

Η ρίζα του ρήματος «αγγέλλω» παρατηρείται και στις λέξεις «αγγελία», «άγγελος» και στα παράγωγά τους: «εξαγγελία», «αναγγελία», «επαγγελία», «καταγγελία», «προσαγγελία» (αναφέρω κάτι εκ των προτέρων), αλλά και στις λέξεις «αναγγέλλω», «επαγγέλλω», «καταγγέλλω», «προσαγγέλω» (όταν αναφέρω κάτι εκ των προτέρων), «ευαγγέλλω» (όταν ανακοινώνω ένα καλό νέο). Θα κρατήσουμε, για την ερμηνεία του Ευαγγελισμού, τις εξής λέξεις: «αγγέλλω», «άγγελος», «ευαγγέλλω», «επαγγέλλω», «επαγγελία».

Είναι κατανοητό ότι έχουμε ένα νέο που το αναγγέλλουμε. Το μήνυμα αυτό έχει τη σημασία του ως λόγος. Την έννοια του «λόγου» θα τη συναντήσουμε πιο κάτω για να της δώσουμε τις διαφορετικές υποστάσεις της στη χριστιανική μυθολογία. Ο λόγος αγγέλλεται απ΄τον μεσολαβητή του, τον άγγελο. Είναι χαρακτηριστικό ότι δεν έχουμε σωματική επαφή, το σώμα της Παναγίας και του αγγέλου έχουν απόσταση, ο δε άγγελος πετάει, δεν έχει φτάσει στη γη. Ο λόγος, σε πολλές απεικονίσεις του, συμβολίζεται με ένα φύσημα του αέρα ή με μία πνοή. Ο λόγος λοιπόν έχει δύο διαφορετικές υποστάσεις: είναι ένα μήνυμα, συνάθροισμα λέξεων, και το πρώτο φύσημα για τη ζωή. Σε αυτό το σημείο θα βρούμε το μύθευμα της «κατασκευής» του ανθρώπου, απ’το δημιουργό του, που ολοκληρώνεται με τη μετάδοση της πνοής σε αυτόν. Άρα ο λόγος, εκτός από λέξεις, έχει και την έννοια της ύπαρξης, της ζωής.

Οι λέξεις δίνουν υπόσταση στη γέννηση ενός ανθρώπου, η οποία έχει καθαρά πνευματικό χαρακτήρα. Αυτή η γέννα ξεχωρίζει απ’τις άλλες απ’το άμωμό της χαρακτήρα, δηλαδή έχει γίνει με έναν τρόπο εντελώς διαφορετικό, χωρίς σωματική επαφή, καθαρά πνευματικό, άρα είναι μία ξεχωριστή περίπτωση που θα έχει σαν προϊόν έναν ξεχωριστό άνθρωπο. Απ’την αρχή κιόλας μπαίνει ο δυισμός του σωματικού και του πνευματικού, όπου το πνευματικό έχει μεγαλύτερο ρόλο, άρα είναι ένα σύμβολο και σαν τέτοιο μπαίνει σε οποιαδήποτε αφήγηση, αφού έχει αφηρημένη αξία, «κολλάει» σε διαφορετικές ιδεολογικές θέσεις στην κοσμοθεωρία του ανθρώπου, μιλάει για τον οποιοδήποτε άνθρωπο σε μία οποιαδήποτε στιγμή του, αναφέρεται στο συναίσθημά του, αποκτά παγκόσμιο λόγο.

simasia-tou-evaggelismou-foto2

Η Παναγία είναι έγκυος και θα φέρει στον κόσμο ένα ξεχωριστό πλάσμα. Αυτή η εκφώνηση του θέματος βάζει, απ’την αρχή, την ουσία του χριστιανικού μύθου με τον πλέον σαφή τρόπο. Μιλάει για τη γέννηση ενός ανθρώπου ή για τη μελλοντική γέννηση, άρα έρχεται η ταύτιση του ανθρώπου με το θείο έτσι ώστε η χριστιανική θρησκεία να έχει παγκόσμια και προσωπική σημασία συγχρόνως. Το σύμβολο, ο ευαγγελισμός, γίνεται σημείο, σημαίνον και σημαινόμενο, άρα λόγος ή Λόγος, ύπαρξη, ανθρώπινη υπόσταση, ιδεολογική θέση, αξίωμα πλέον θεολογικό και κοσμολογικό.

Σαν τέτοιο περνά, σε μεταγενέστερη εποχή, μετά από οικουμενικές συνόδους, σε μία πιο καθορισμένη μορφή: στο καλό νέο για ένα έθνος, βλέπε τη σύνδεση με την εξέγερση των υπόδουλων Ελλήνων εναντίον του τούρκικου ζυγού, άρα έχει κοινωνικό και πολιτικό μήνυμα, συνδέοντας τη χριστιανική θρησκεία με την οργάνωση της κοινωνίας, με τέτοιο τρόπο που δεν έχει ξαναγίνει σε αρχέγονες θρησκείες, αφού η καθοδήγηση του ανθρώπου δεν έφτανε σε αυτό το σημείο προσδιορισμού της ζωής του, καταλαμβάνοντας και τον ελάχιστο προσωπικό ιδεολογικό του χώρο.

Έχουμε, λοιπόν, πρώτα με τον ιουδαϊσμό και μετά με το χριστιανισμό, την αυστηρή ιδεολογική καθοδήγηση του ανθρώπου για να μπει, στην αρχή με συμβολικό, με τη θρησκεία, και μετά με πραγματολογικό τρόπο, με την πολιτική εξουσία, η έννοια και η σημασία της ατομικής ιδιοκτησίας στην οργάνωση της κοινωνίας, τη μετάλλαξη της πρώιμης πατριαρχικής κοινωνίας σε μία μεταφεουδαρχική, όπως τη ζούμε στις μέρες μας.

Γιάννης Φραγκούλης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved