Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ

Η δεύτερη σημαντική γιορτή του χριστιανισμού είναι η ανάσταση. Είναι το τέλος του χρονικού διαστήματος που ξεκινά με τη γέννηση του Χριστού. Σηματοδοτεί το θάνατο και την ανάσταση της ανώτερης αυτής ύπαρξης που κυβερνά τον κόσμο και έχει διάφορα ονόματα δοσμένα από τους ανθρώπους για να υπηρετήσουν τις αδυναμίες του ψυχικού τους κόσμου. Αυτή την ημέρα πεθαίνει ο άνθρωπος και γεννιέται, ανασταίνεται ο θεός. Η μετάσταση αυτή, από άνθρωπο σε θεό, είναι μία διαδικασία στην οποία καλείται οποιοσδήποτε να δοκιμάσει τις πνευματικές και σωματικές δυνάμεις.

Αυτή τη λειτουργία τη βρίσκουμε σε κάθε πνευματική ενατένιση, τόσο στο χριστιανισμό, όσο στο βουδισμό, στο μουσουλμανισμό, στον ινδουισμό, όταν το πνεύμα καλείται να δώσει δύναμη στον άνθρωπο έτσι ώστε αυτός να φτάσει στο σημείο να κάνει την υπέρβασή του. Να ξεπεράσει το όριο των δυνάμεών του, να βαδίσει σε δρόμους που δεν ήξερε ότι υπήρχαν και να ανακαλύψει το άγνωστο και συγχρόνως γοητευτικό μέρος του εαυτού του. Ο θεός είναι πλασμένος, απ’τους ανθρώπους, κατ’εικόνα και κατ’ομοίωσή τους, κατά συνέπεια ο θάνατος και η ανάσταση είναι ένα μήνυμα ελπιδοφόρο που απευθύνεται σε αυτούς για να εκπληρώσει μία απ’τις πιο βασικές και βασανιστικές νευρώσεις τους που έχει να κάνει με το θάνατο και τη μεταθανάτιο ζωή, σύμφωνα με το φροϋδική και μεταφροϋδική θεωρία της ψυχολογίας.

Ο θεός είναι πρώτα άνθρωπος, όπως όλοι οι άλλοι, μετά διαφοροποιείται και ξεχωρίζει απ’αυτούς. Από αυτό το σημείο αρχίζει η προτροπή για την υπέρβαση. «Μπορείς και εσύ», είναι σα να λέει αυτή η πνευματική φωνή, η οποία θα έχει μετά ένα συνεχή διάλογο με τον άνθρωπο, σαν μονάδα και σα συλλογικότητα, για να διαμορφωθεί η μυθολογία της κάθε θρησκείας και να διαμορφωθεί έτσι το ιδεολογικό πλαίσιο, που θα το ονομάζαμε πίστη, το οποίο δεν είναι τίποτε άλλο από μία πρόταση οργάνωσης της κοινωνίας στην οποία αυτή η θρησκεία αναφέρεται.

Η χριστιανική θρησκεία, όπως και η μουσουλμανική, δίνουν εξέχουσα σημασία στην ατομική ιδιοκτησία, άρα στην οργάνωση μίας μεταφεουδαρχικής κοινωνίας, όπως θα δούμε σε άλλα σημείωματά μας. Η χριστιανική θρησκεία ξεκίνησε όμως με άλλες ιδεολογικές θέσεις, όπως επίσης θα δείξουμε σε άλλες αναφορές μας. Εδώ μας ενδιαφέρει το ελπιδοφόρο μήνυμα της ανάστασης, κάτι που λύνει σε μεγάλο βαθμό το νευρωσικό πρόβλημα του θανάτου. Ο άνθρωπος περιμένει τη δεύτερη παρουσία όπου ελπίζει να δικαιωθεί και να βρει την εσωτερική του γαλήνη και ηρεμία.

Η χριστιανική μυθολογία της ανάστασης πατάει γερά σε προγενέστερες θρησκευτικές μυθολογίες. Το κοινό σημείο είναι το πρόβατο, το οποίο, σύμφωνα με μαρτυρίες, έγινε κατοικίδιο απ’το 9.000 π.Χ., στο Ιράκ, η καταγωγή του είναι απ’τα mouflon, της νότιας και νοτιοδυτικής Ασίας. Είναι γνωστή η θυσία του Φρίξου, στην Κολχίδα, όπου θυσίασε στο Δία ένα κριάρι όταν ξέφυγε απ΄το θυμό της μητριάς και βγήκε στη στεριά, περνώντας απ’το μέρος που μετά θα ονομαστεί Ελλήσποντος, προς τιμή της Έλλης, της συντρόφου του.

anastasi-i-simasia-tis-foto2

Εξάλλου, ο κριός είναι το πρώτο ζώδιο του ζωδιακού κύκλου, που κυριαρχεί απ’τις 21 Μαρτίου έως τις 19 Απριλίου. Αν κάποια στιγμή ενώσουμε με μία ευθεία τη γη με τον ήλιο και την προεκτείνουμε θα συναντήσουμε στη ζωδιακή λεωφόρο έναν απ’τους ζωδιακούς αστερισμούς που τον Απρίλιο είναι ο κριός. Θυμηθείτε το συμβολισμό Παναγία-Γη, Χριστός-Ήλιος. Μία καταγωγή του συμβολισμού του αρνιού βρίσκεται στο βιβλίο του Ενώχ, βιβλικό πρόσωπο και γιος του Κάιν, μετά το θάνατο του Άβελ. Συμβολίζει την αγνότητα, την αθωότητα, την πραότητα και την αναίτια θυσία, ακόμη την αθώα σκέψη, το δίκαιο άνθρωπο, τον αμνό του θεού. Στον Πινέδο αναφέρεται η ενδιαφέρουσα σχέση του αρνιού και του λιονταριού, αντιστρέφοντας τα νοήματά τους. Αυτό το βλέπουμε σε χριστιανικά σύμβολα, ιδιαίτερα στη ρωμανική περίοδο, όπως στο τύμπανο του καθεδρικού ναού της Αρμενίας. Το AgnusDei εμφανίζεται μέσα σε ένα κύκλο, σύμβολο της ολότητας ή της τελειότητας, όπου υπάρχει ακόλουθη επιγραφή: «Mors, ego summo rtis. Vocor Agnus sum Leo fortis» («Εγώ είμαι ο θάνατος του θανάτου. Με λέγουν αμνό και είμαι δυνατός ως λέων»). Άλλες συμβολικές σημασίες του αρνιού έχουν να κάνουν με το λατινικό agus και το ελληνικό αγνώς, συμβολίζει το άγνωστο, κατά τον Alleau, στο «De la nature des symboles», Παρίσι 1958. Από τη σχέση agnusκαι agni (φωτιά), σχηματίζεται ένα σύμβολο θυσίας και περιοδικής αναγέννησης του κόσμου.

Στο βιβλίο της χριστιανικής μυθολογίας στην «Αποκάλυψη», του Ιωάννη, προσδιορίζεται με ακρίβεια η σχέση του αρνιού με τη θυσία, τη σταύρωση, την ανάσταση και την προσφορά στον άνθρωπο: «Και είδον εις τη δεξιά χείρα του Θεού, που εκάθητο πάνω εις τον θρόνον, βιβλίο γραμμένο και εις τα δύο σελίδας των φύλλων του, σφραγισμένον με επτά σφραγίδας. (…) Και είδον εις το μέσον του θρόνου του Θεού και των τεσσάρων ζώων και εις το μέσον των πρεσβυτέρων να στέκεται ένα αρνίον ζωντανόν, που έφερε τα σημάδια της ιλαστηρίου σφαγής του, μετά την οποίαν εζωντάνευσε πάλιν. Το αρνίον αυτό είχε κέρατα επτά και μάτια επτά, τα οποία είναι το σύνολο των χαρισμάτων του Πνεύματος του Θεού, που αποστέλλονται σε όλην την γην. Με άλλα λόγια, ο Ιησούς Χριστός, ο Αμνός του Θεού που εθυσιάσθη δι’ ημάς, είναι δύναμις και σοφία Θεού και στέλλει αυτός εις ημάς τους ανθρώπους τον Παράκλητον και τας δωρεάς του.»

Είναι πλέον ξεκάθαρο ότι ο Χριστός, ο Αμνός του θεού, δεν είναι τίποτε άλλο από τη θυσία για να πληρωθεί ή να εξευμενισθεί το θείο πνεύμα, όπως έγινε στη θυσία της Ιφιγένειας και στο Χρυσόμαλλο Δέρας, για να επιστρέψει η χάρη και η φροντίδα του θεού στους ανθρώπους. Όλα αυτά όμως «δένουν» στην υπόσχεση για την αναγέννηση της φύσης (επαναφορά του ήλιου, χειμερινό ηλιοστάσιο, χριστούγεννα) με την ανάστασή της, ερχομός της άνοιξης (Πάσχα), με άλλα λόγια: Ήλιος-Γη-Αναγέννηση της Φύσης ή Χριστός-Παναγία-Ανάσταση.

Έχουμε λοιπόν ένα ανανεωμένο αρχέγονο μήνυμα, όμως αυτή τη φορά, στην «Αποκάλυψη», του Ιωάννη, αυτό το μήνυμα συνοδεύεται απ’την απειλητική προειδοποίηση για την πιστή εφαρμογή των κανόνων και την υπόσχεση για την δεύτερη παρουσία του θεού, όπου θα έρθει η δικαίωση και η άφεση αμαρτιών. Ο φόβος αυτός θωρακίζει το αίσθημα ελευθερίας του ανθρώπου, όπως αναφέρει ο Έριχ Φρομ στο «Ο φόβος μπροστά στην ελευθερία». Κρατά τον πιστό δεμένο στο στενό κύκλο, στο ποίμνιο, δίνοντάς του τη μοναδική επιλογή να ακολουθήσει τη νέα ανάπτυξη της κοινωνίας, την εξέλιξη της οποία ζούμε σήμερα.

Γιάννης Φραγκούλης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved