Η ΑΠΟΦΑΣΗ ΤΟΥ ΓΑΜΟΥ

σαν μία νευρωτική διαδικασία

Το ερώτημα που τίθεται είναι το εξής: Από πότε ξεκινά στον άνθρωπο, πιο ειδικά σε ένα βρέφος η άσχημα υποτροπιασμένη νεύρωση; Ή, για να είμαστε πιο συγκεκριμένοι, πότε εμφανίζονται σε μία γυναίκα αυτά τα στοιχεία που θα διαμορφώσουν αυτό που θα ονομάσουμε νευρωτικό χαρακτήρα; Όσο και να φαίνεται περίεργο, αυτά τα δύο ερωτήματα σχετίζονται το ένα με το άλλο τόσο που, κάνοντας μία ανάλυση σε βάθος, θα συμπεράνουμε ότι είναι το ίδιο ακριβώς ερώτημα και όχι δύο διαφορετικά. Για να πάμε τελικά στο τρίτο και τελευταίο ερώτημα: πως μεταδίδεται αυτή η νεύρωση στο μικρό αγόρι; Θα εκθέσουμε εδώ αυτό το θέμα που έχει να κάνει με τις υποτροπιασμένες νευρώσεις που παράγονται και αναπαράγονται στον άνθρωπο από τη βρεφική του ηλικία, ουσιαστικά ακόμη πιο πριν απ’αυτή, πριν ακόμα γεννηθεί.

Ας σκεφτούμε τις συμπεριφορές των ενήλικων ατόμων σε ένα βρέφος, σε ένα κορίτσι που είτε δεν έχει καταλάβει είτε έχει κατανοήσει μέχρι κάποιο βαθμό τον κόσμο στον οποίο βρίσκεται. Τότε θα ανακαλύψουμε ό,τι του λένε, ό,τι το ρωτούν και ό,τι το προτρέπουν έχουν να κάνουν πολύ με το θέμα της συμβίωσης. Όντως οι περισσότερες κουβέντες έχουν να κάνουν με την αναπαραγωγή του κοινωνικού ιστού στο ελάχιστο κύτταρό της, στην οικογένεια. Ο γάμος και η αναπαραγωγή του ανθρώπινου είδους είναι το θέμα των περισσότερων ερωτήσεων που κάνουν οι μεγαλύτεροι στην ηλικία, αυτό που θα γίνει προτροπή και αργότερα εντολή και πίεση. Να παντρευτεί και να κάνει παιδιά.

Η εικόνα της νύφης είναι ένα βαρύ χνάρι στον ψυχικό κόσμο του μικρού παιδιού. Ένα σημείο το οποίο αναφέρεται στην ιστορία των γονιών, των παππούδων, των προπάππων κ.ο.κ., πηγαίνοντας, ακολουθώντας το γενεαλογικό δέντρο της οικογένειας, στον πρώτο που ξεκίνησε αυτή την οικογενειακή ιστορία και, μέσω αυτού, στην αρχή της ανθρώπινης ιστορίας: «Εγώ θα είμαι αυτή που θα σταματήσει τη ιστορική ροή της οικογενειακής ιστορίας;», θα αναρωτηθεί σίγουρα, μςε ασυνείδητο ή με συνειδητό τρόπο, η έφηβη ή η νεαρή κοπέλα. Αυτό θα είναι ένα ερώτημα και μία ανοιχτή πληγή για το μέλλον.

Το έχουν καταφέρει. Έχουν μεταδώσει, σα μία επιδημική ασθένεια, αυτό που έχουν μεταφέρει οι παππούδες, αυτή την εντολή, αυτό το «πρέπει» που, με διαφορετικούς τρόπους, καταπιέζει το άτομο αφού του βάζει σαν καθήκον να βρει ένα σύντροφο, να κάνει οικογένεια, παιδιά και, πολύ περισσότερο, να ταιριάζει με αυτόν και, αν είναι δυνατόν, να ζήσουν μαζί μέχρι τα βαθιά γεράματα!

Δημιουργείται λοιπόν μία αφορμισμένη νεύρωση στο μικρό κορίτσι, ακόμα όταν απέχει πολύ απ’την ηλικία του γάμου, όταν δεν είναι καν έφηβη. Αυτό δηλώνει το βαθμό της αρρώστιας που υπάρχει στην κοινωνία μας, όταν θεωρεί ότι είναι δεδομένο ο γάμος και ειδικά η αναπαραγωγή του ανθρώπινου είδους, ακόμη περισσότερο του οικογενειακού ονόματος. Είναι ένα είδος τοτεμισμού, χωρίς να δηλώνεται σαν τέτοιος ούτε να εκλαμβάνεται με την αρχέγονη σημασία του. Το αγόρι και το κορίτσι πρέπει να γίνουν πατέρας και μητέρα, να διαιωνίσουν την πατριαρχική εξουσία, τελικά να αναπαράγουν τις δομές της πατριαρχικής, καπιταλιστικής ή ιμπεριαλιστικής κοινωνίας για να συνεχίζεται ο ίδιος τρόπος διακανόνισης της ζωής στο διηνεκές.

oi arxes tis nevrosis tou gamou foto2

Ποιο είναι το πλαίσιο στο οποίο κινούνται αυτά τα στοιχεία; Το πλαίσιο αυτό είναι το κοινωνικό ιδεατό και στιγματίζεται απ’τις ιδέες  που κανονίζουν τη ζωή της κοινότητας. Οι πιο πολλές απ’αυτές τις ιδέες έχουν να κάνουν με τη θρησκευτική μυθολογία, η οποία υποστηρίζει τη δομή της κοινωνίας ή της εξουσίας που την κανονίζει. Αυτό υπάρχει στο ασυνείδητο του ανθρώπου, σαν αρχέτυπο, και αφήνει ένα δυνατό σημάδι στον ψυχισμό του ανθρώπου. Ποιο ταίρι θα βρει μία γυναίκα και ποιο θα είναι αυτό, πως θα ταιριάξουν και τι θα κάνουν στη ζωή τους, τελικά πότε θα γίνει αυτή η συνένωση; Ερωτήματα που πολλές φορές δεν έχουν απάντηση όταν στην εν λόγω κοινωνία, όπως στη δυτικού τύπου, δεν υπάρχει η ουσιαστική επικοινωνία και η επαφή του ενός ατόμου με το άλλο.

Αυτή η αφηγηματική τρύπα θα μεγαλώσει και θα εμποδίζει την απόλαυση να έρθει και, κατά συνέπεια, θα αφήσει ένα άγχος που θα δημιουργείται απ’αυτούς τους κανόνες, τις εντολές, τα «πρέπει». Βιαστικές ενέργειες ή αποτροπή αυτής της επιλογής είναι ένα συνηθισμένο φαινόμενο. Αυτό λειτουργεί σαν απώθηση του καταπιεστικού συναισθήματος που η ίδια η κοινωνία έχει παράγει: ο γάμος μετατοπίζεται και η συνεύρεση δίνει τη θέση της στη μοναξιά, στο να ζούμε κατά μόνας. Μία απ’τις παρενέργειες είναι αυτή η κατακερματισμένη κοινωνία ή η δυστυχία της αποτυχημένης συμβίωσης.

Με αυτό τον τρόπο η γυναίκα καταπιέζεται, ζει με τη νεύρωσή της που της κανονίζει τη ζωή. Αυτή η νεύρωση γίνεται τελικά τρόπος ζωής. Είναι ένας «φυσιολογικός» τρόπος να ζει κάποια γυναίκα και, κατά συνέπεια, είναι «λογικό» να επιθυμεί να συνεχιστεί αυτός ο τρόπος ζωής και στις επόμενες γενιές. Αυτή η επιθυμία είναι μία ακόμη αφορμισμένη νεύρωση που ταλαιπωρεί τη γυναίκα. Τελικά προσδιορίζεται από την κοινωνία και αυτοπροσδιορίζεται η γυναίκα σαν ένα χρηστικό αντικείμενο: είναι προορισμένη να κάνει παιδιά και να αναπαράγει το ανθρώπινο είδος.

Επειδή όμως για την αναπαραγωγή του ανθρώπου, υπό φυσιολογικές συνθήκες, χρειάζονται δύο άτομα, είναι μοιραίο αυτή η νεύρωση να μεταφέρεται στο αγόρι, απ’τη μικρή ηλικία του. Το αγόρι πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι διαφέρει απ’το κορίτσι, ότι είναι κυνηγός γυναικών, ότι αυτός είναι που θα κάνει το πρώτο βήμα σε μία σχέση, ότι θα είναι ο αρχηγός της οικογένειας, ότι, τελικά, θα έχει το πάνω χέρι. Είναι κατανοητό, λοιπόν, πως αυτή η νεύρωση μεταφέρεται, πάντα υποτροπιασμένη, κανονίζει τις ανθρώπινες συμπεριφορές και σχέσεις, δημιουργεί αρρώστιες στην κοινωνία μας.

Το πιο σωστό θα ήταν ο άνθρωπος, άντρας ή γυναίκα, να αφήνεται ελεύθερος να αποφασίζει αυτό που θέλει. Να φτιάχνει μία σχέση όπως επιθυμεί, όπως ο ψυχικός του κόσμος τον προτρέπει. Να φτιαχτεί, τελικά, μία κοινωνία σε υγιής βάσεις όπου τα άτομα θα συμβιώνουν όσο πιο αρμονικά γίνεται, όπου ο κατακερματισμός της δεν θα υπάρχει και η κοινωνική συνοχή θα είναι μία απ’τις μεγαλύτερες άμυνες του ανθρώπου.

Γιάννης Φραγκούλης

(ερευνητής-ψυχαναλυτής)



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved