ΨΥΧΑΝΑΛΥΣΗ-Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΝΟΗΣ

Ο ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΝΟΗΣ

εισαγωγή στη βοήθεια της γιόγκα

Γνωρίζοντας ότι στην ψυχανάλυση είναι πολύ βασικό ο εγκέφαλος του ανθρώπου να δέχεται το αίμα και το οξυγόνο με κανονικό ρυθμό, μέσα από τη ροή του αίματος και από την αναπνοή, θα ασχοληθούμε σε αυτό το άρθρο με τον τρόπο που η γιόγκα μπορεί να «κανονίσει» την αναπνοή του ανθρώπου. Αργότερα θα δούμε τις διάφορες πρακτικές-ασκήσεις που αναφέρονται στην αναπνοή του ανθρώπου.

Αναφέρεται στη χάθα γιόγκα πραντίπικα ότι όταν η αναπνοή περιπλανιέται, δηλαδή είναι ακανόνιστη, ο νους είναι και αυτός ασταθής. Όταν όμως η αναπνοή είναι χαλαρή, το μυαλό είναι και αυτό ακίνητο και ο γιόγκι πετυχαίνει τη μακροζωία. Για αυτό το λόγο θα πρέπει να μαθαίνουμε να ελέγχουμε την αναπνοή μας. Εμάς, εδώ, μας ενδιαφέρει η εύρυθμη λειτουργία του εγκεφάλου.

Η αναπνοή της γιόγκα ή πραναγιάμα είναι το τέταρτο στάδιο της γιόγκα και έρχεται μετά τις στάσεις ή τις ασάνα. Η πράνα έχει αρκετές σημασίες: αναπνοή, ανάσα, ζωή, ζωτικότητα, άνεμος, ενέργεια και δύναμη, ενώ η λέξη γιάμα σημαίνει περιορισμός ή πειθαρχία. Ο έλεγχος της πράνα οδηγεί στον έλεγχο του νου που είναι ζωτικής σημασίας για τη συγκέντρωση και το διαλογισμό, τα επόμενα στάδια της γιόγκα. Όμως η αναπνοή της γιόγκα αναγνωρίζεται και ως ένας από τους κύριους τρόπους αναζωογόνησης όλων των συστημάτων του σώματος.

Στη γιόγκα, η αναπνοή χρησιμοποιείται για να κατευθύνει τη ροή της πράνα στο αίμα. Ακριβώς όπως το αίμα κυκλοφορεί σε ένα δίκτυο από φλέβες και αρτηρίες, η πράνα θεωρείται ότι ρέει στο σώμα με ένα δίκτυο καναλιών, γνωστό ως νάντι. Θεωρείται ότι υπάρχουν παραπάνω από 72.000 τέτοια κανάλια που διατρέχου το σώμα μας.

                                                           Τα τσάκρα κατά μήκος της σπονδυλικής στήλης.

Το κύριο κανάλι και το πιο σημαντικό νάντι βρίσκεται στη σπονδυλική στήλη και είναι γνωστό ως σουσούμνα. Για να μπορεί να μετακινείται ελεύθερα η πράνα, είναι σημαντικό να μην υπάρχουν φράγματα. Όπως ακριβώς ένας φραγμένος σωλήνας προκαλεί προβλήματα, το φράξιμο της ενέργειας μπορεί να προκαλέσει χάος στο σώμα και στο νευρικό σύστημα. Πολλές από τις στάσεις της γιόγκα διατηρούν ευλύγιστη τη σπονδυλική στήλη, διασφαλίζοντας έτσι ένα ανοιχτό κύριο κανάλι.

Κατά μήκος της σπονδυλικής στήλης βρίσκονται τα ενεργειακά κέντρα, τα γνωστά ως τσάκρα, λέξη που σημαίνει τροχός. Αυτά θεωρείται ότι είναι επτά και το φράξιμό τους προκαλεί προβλήματα.

Για παράδειγμα, το φράξιμο στο σβαντιστχάνα τσάκρα, στην περιοχή των γεννητικών οργάνων, μπορεί να προκαλέσει απληστία, λαγνεία ή ζήλια. Φράξιμο στο μανιπούρα τσάκρα, στην περιοχή του αφαλού, μπορεί να προκαλέσει θυμό και πεπτικά προβλήματα. Φράξιμο στο αναχάτα τσάκρα, γνωστό και ως κέντρο της καρδιάς, μπορεί να προκαλέσει δυσκολία στην έκφραση συναισθημάτων. Φράξιμο στο βισχούντα τσάκρα, στο λαιμό, μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στην ομιλία ή στο θυρεοειδή.

Είναι σημαντικό να παραμένει αυτό το κύριο ενεργειακό κανάλι καθαρό, με τους «τροχούς» του να στρέφονται ομαλά. Έτσι, όταν κάνετε εξάσκηση στην αναπνοή, είναι σημαντικό να διατηρείτε τη σπονδυλική στήλη όρθια. Μπορείτε να εξασκηθείτε σε ορισμένες τεχνικές όταν είστε ξαπλωμένοι ή και όταν κάθεστε στην καρέκλα, αρκεί να διατηρείτε ίσια τη σπονδυλική στήλη.

Θα ασχοληθούμε, σε επόμενη σημείωσή μας με τα επτά τσάκρα και τα σημεία τους: σαχασράρα τσάκρα, άντζα τσάκρα, βισχούντια τσάκρα, αναχάτα τσάκρα, μανιπούρα τσάκρα, σβαντιστχάνα τσάκρα και μουλαντχάρα τσάκρα.

Θα δούμε αργότερα τις κύριες τεχνικές της αναπνοής της γιόγκα. Το καλύτερο είναι να γίνουν με την επίβλεψη ενός εξειδικευμένου δασκάλου της γιόγκα. Εάν δεν σας μάθουν αυτές τις τεχνικές αναπνοής σε μία ομάδα, μην ντραπείτε να ζητήσετε από το δάσκαλό σας συμβουλές και οδηγίες.

Πριν να κάνουμε μία συνεδρία ψυχανάλυσης καλό θα ήταν να κάνουμε κάποιες ασκήσεις αναπνοής της γιόγκα, έτσι ώστε να αποφραχθούν τα κανάλια ροής της αναπνοής, ο άνθρωπος να είναι ήρεμος και έτοιμος να αντιληφθεί, εννοιολογικά και βιωματικά αυτά που θα λεχθούν και θα γίνουν, με στόχο να ανοίξει ο δίαυλος επικοινωνίας του ψυχικού του κόσμου και να αρχίσει να διαλύεται το νεφέλωμα των νευρώσεων για να φτάσει στον πυρήνα του θέματος που τον απασχολεί.

Γιάννης Φραγκούλης

(ερευνητής-ψυχαναλυτής)

ΤΑ ΕΠΤΑ ΤΣΑΚΡΑΣ

ΟΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΑΝΑΠΝΟΗΣ ΤΗΣ ΓΙΟΓΚΑ



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved