ΠΑΝΣΕΛΗΝΟΣ ΣΤΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

ή η απαίτηση της Ιστορίας

του Γιάννη Φραγκούλη  

Δεν είναι πολλές οι πόλεις όπου οι αρχαιότητες, από διαφορετικές περιόδους, συνυπάρχουν με το σύγχρονο αστικό τοπίο. Η Θεσσαλονίκη είναι μία από αυτές. Ένα πολύ καλό παράδειγμα είναι το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης. Στον «κήπο» του υπάρχουν αρχαιότητες, όχι εκμαγεία, που βρίσκονται ακριβώς δίπλα από το διάβα των περαστικών και από το ρου των αυτοκινήτων, των οδών Στρατού και Βασ. Γεωργίου. Και όμως ελάχιστοι τους δίνουν σημασία.

Η αφορμή για αυτό το δημοσίευμα είναι η ξενάγηση σε αυτό τον κήπο το απόγευμα της πανσελήνου, τη Δευτέρα 3 Αυγούστου 2020. Η αρχή ήταν οι Μαγεμένες. Η πολύ όμορφη, συγκινητική και διδακτική ιστορία των ευρημάτων, αυτά είναι εκμαγεία αφού τα πρωτότυπα έχουν κλαπεί επί Οθωμανικής Αυτοκρατορίας και βρίσκονται στο Λούβρο, όμως αυτή η ιστορία μας μιλά για τη Θεσσαλονίκη, την πόλη που δεν την έχουμε γνωρίσει ακόμα, αυτή που δε σταματά να μας εκπλήσσει κάθε φορά που θα ασχοληθούμε με αυτή.

Η συλλογή αυτή με τον τίτλο «Μνήμη και… λίθοι», ανασύρει όντως τη μνήμη μέσα από τους λίθους. Όπως στο αττικό πεδίο, όπου κοιμάται η Περσεφόνη, η οποία δε θα φανεί ποτέ στου κόσμου το μπαλκόνι, ενώ σημάδια της εποχής της είναι ορατά σε όλους, έτσι και εδώ ο κόσμος, ο παλιός, είναι αόρατος και ορατός, συγχρόνως. Τι ξέρουμε για αυτόν; Τι θέλουμε να μάθουμε; Γιατί δε θέλουμε να μάθουμε; Αν δεχτούμε ότι η ιστορία της Θεσσαλονίκης δεν αρχίζει από το Βυζάντιο, αλλά πριν από τον Κάσσανδρο, γιατί δεν την ψάχνουμε; Δε μας αφορά; Γιατί το νομίζουμε αυτό; Ερωτήματα που απαιτούν να δούμε τον εαυτό μας πιο διεισδυτικά, να δούμε το τραύμα. Δε θέλουμε. Γιατί;

Πριν να μπούμε στο Μουσείο οι Μαγεμένες μας καλωσορίζουν. Γύρω από αυτό τα εκθέματα μας προϊδεάζουν για τον εκπληκτικό κόσμο που θα βρούμε μέσα σε αυτό το Μουσείο. Νομίζω ότι, με αυτό το σχεδιασμό, αυτό το Μουσείο χάνει το μουσειακό του χαρακτήρα, βγαίνει από τη ναφθαλίνη του χρόνου και εντάσσεται στη σημερινή κοινωνία. Δεν είναι μόνο μία έκθεση αλλά, πολύ περισσότερο μία αφορμή να ασχοληθούμε με την Ιστορία, να βρούμε τα χνάρια μας, τις αναφορές μας, είτε καταγόμαστε από αυτή την πόλη είτε όχι. Από αυτό το σημείο ξεκινά το ενδιαφέρον όχι για την Ιστορία, αλλά για τον ίδιο τον εαυτό μας.

Θέλω να πω, μία επίσκεψη σε αυτό το Μουσείο θα πρέπει να έχει τη συνέχειά της, την ανάγνωση της ιστορικής αναδρομής αυτής της πόλης και, ενδεχομένως, της μελέτης της. Δεν είναι μόνο θέμα σχολικών εκδρομών αλλά και επισκέψεων των γονέων με τα παιδιά τους. Γνωρίζοντας αυτή την πόλη δεν μπορείς παρά να την αγαπήσεις, να τη σεβαστείς, να μην την καταστρέφεις. Ένα μόνο άγαλμα, για παράδειγμα, έχει να μας διηγηθεί τόσες ιστορίες που έχουν την αρχή τους στο τότε και φτάνουν στο σήμερα. Όλες! Δηλαδή, έχουμε μία σειρά από ιστορίες, συναρπαστικές και γοητευτικές.

Το βίντεο που βλέπετε δείχνει μία απλή, νυχτερινή λήψη, σας καλεί να κάνετε τη βόλτα σας σε αυτό τον κήπο, όπως και στον άλλο, ένα πρωί ή ένα μεσημέρι ή ένα Σάββατο, είναι καλύτερα από μία επίσκεψη σε μία τετριμμένη παιδική χαρά ή ένα συνήθη παιδότοπο. Ας μείνει αυτό το σημείωμα σαν ένα παράπονο, ακόμα μία αυτοκριτική, αλλά και μία πρόταση για μία άλλη διαφορετική, όμορφη και διδακτική βόλτα. Ίσως βρεθούμε εκεί!



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved