Ο τρόμος έρχεται

Ο ΤΡΟΜΟΣ ΕΡΧΕΤΑΙ

Ο ΠΟΛΕΜΟΣ ΤΡΟΜΟΚΡΑΤΕΙ ΤΟΥΣ ΡΩΣΟΥΣ

Ο τρόμος έρχεται: γράφει ο Κώστας Πετρόπουλος

Στις 23 Φεβρουαρίου, ο Ραζίλ Μαλικόφ, οδηγός τεθωρακισμένων του ρωσικού στρατού, τηλεφώνησε στην οικογένειά του. Είπε ότι θα επέστρεφε σύντομα στο σπίτι του. Οι στρατιωτικές ασκήσεις της μονάδας του στην Κριμαία μόλις είχαν ολοκληρωθεί.

Το επόμενο πρωί, η Ρωσία εισέβαλε στην Ουκρανία. Ο Μαλίκοφ δεν έχει νέα του από τότε. Τη Δευτέρα, η Ουκρανία δημοσίευσε ένα βίντεο με έναν αιχμάλωτο στρατιώτη της μονάδας του. Ζητούσε συγγνώμη για τη συμμετοχή του στην εισβολή.

Ο ΤΡΟΜΟΣ ΕΡΧΕΤΑΙ: ΣΕ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΣΟΚ

«Δεν είχε ιδέα ότι μπορούσαν να τον στείλουν στην Ουκρανία». Δήλωσε ο αδελφός του Μαλίκοφ, Ρασίντ Αλαμπεργκάνοφ. Σε τηλεφωνική συνέντευξη από τη νοτιοκεντρική ρωσική περιοχή Μπασκορτοστάν. «Όλοι βρίσκονται σε κατάσταση σοκ».

Η πραγματικότητα του πολέμου ανατέλλει σε όλη τη Ρωσία.

Την Τετάρτη, το ρωσικό υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε για πρώτη φορά τον απολογισμό των νεκρών Ρώσων στρατιωτικών στη σύγκρουση. Αν και οι αριθμοί των θυμάτων σε καιρό πολέμου είναι ως γνωστόν αναξιόπιστοι. Η Ουκρανία έχει ανεβάσει το σύνολο των Ρώσων νεκρών σε χιλιάδες. Οι 498 που αναγνώρισε η Μόσχα στις επτά ημέρες των μαχών είναι οι περισσότεροι σε οποιαδήποτε στρατιωτική της επιχείρηση. Από τον πόλεμο στην Τσετσενία, ο οποίος σηματοδότησε την έναρξη της θητείας του προέδρου Βλαντίμιρ Πούτιν το 1999.

Οι Ρώσοι επί μακρόν απέφευγαν να ασχοληθούν με την πολιτική. Συνειδητοποιούν τώρα ότι η χώρα τους έχει μπει σε μια θανατηφόρα σύγκρουση. Ακόμη και όταν το Κρεμλίνο γίνεται όλο και πιο επιθετικό στην προσπάθειά του να διαμορφώσει την αφήγηση. Η αργόσυρτη καταστολή των ελευθεριών του έχει μετατραπεί σε ανεμοστρόβιλο καταστολής. Τον τελευταίο καιρό τα τελευταία απομεινάρια ενός ελεύθερου Τύπου αντιμετώπισαν τον αφανισμό.

Ο τρόμος έρχεται

Ο ΤΡΟΜΟΣ ΕΡΧΕΤΑΙ: «ΨΕΥΤΙΚΑ» ΝΕΑ

Αυτή την εβδομάδα, οι νομοθέτες πρότειναν ποινή φυλάκισης 15 ετών για όσους δημοσιεύουν «ψεύτικα» νέα σχετικά με τον πόλεμο. Φήμες κυκλοφορούν για κλειστά σύνορα ή στρατιωτικό νόμο. Το υπουργείο Παιδείας προγραμμάτισε την Πέμπτη να προβληθεί σε σχολεία σε όλη την επικράτεια ένα μάθημα βίντεο: Περιγράφει τον πόλεμο κατά της Ουκρανίας ως «απελευθερωτική αποστολή».

«Ο τρόμος έρχεται: Φωτογραφίες και

πλάνα έδειχναν τα πτώματα Ρώσων στρατιωτών

διασκορπισμένα σε δρόμους και χωράφια»

Στη Μόσχα, το περιφερειακό γραφείο της Επιτροπής Μητέρων Στρατιωτών της Ρωσίας δέχεται 2.000 τηλεφωνήματα την ημέρα. Από την περασμένη Πέμπτη.

«Η πρώτη ερώτηση των γονέων είναι: Τι συνέβη στο παιδί μου;», δήλωσε ο Αλεξάντερ Λατίνιν, ανώτερο στέλεχος της επιτροπής. «Είναι ζωντανό;»

Εκμεταλλευόμενη τις ανησυχίες των ρωσικών οικογενειών, η Ουκρανία πίεσε να δημοσιοποιήσει το γεγονός: Πολλοί νεαροί Ρώσοι στρατιώτες πέθαιναν ή πιάνονταν αιχμάλωτοι. Μια πραγματικότητα που ο ρωσικός στρατός δεν αναγνώρισε μέχρι την Κυριακή. Την τέταρτη ημέρα του πολέμου. Ουκρανικές κυβερνητικές υπηρεσίες και εθελοντές δημοσίευσαν βίντεο με αποπροσανατολισμένους Ρώσους αιχμαλώτους πολέμου. Έλεγαν ότι δεν είχαν ιδέα ότι επρόκειτο να συμμετάσχουν σε μια εισβολή μέχρι λίγο πριν από την έναρξή της. Φωτογραφίες και πλάνα έδειχναν τα πτώματα Ρώσων στρατιωτών διασκορπισμένα σε δρόμους και χωράφια.

Ο ΤΡΟΜΟΣ ΕΡΧΕΤΑΙ: ΦΟΡΟΣ ΣΕ ΖΩΕΣ

Τα βίντεο φτάνουν άμεσα σε ορισμένους Ρώσους. Η Γεβγκενίγια Ιωάνοβα, για παράδειγμα, αναγνώρισε έναν φίλο της, το Βίκτορ Γκολούμπεβ. Εμφανίζεται σε ένα από τα βίντεο. Σε αυτό, ο Γκολούμπεβ δήλωσε ότι «αισθάνεται ένοχος για τις λανθασμένες ενέργειές του» στο ουκρανικό έδαφος. Καλεί τον Πούτιν «να βρει έναν συμβιβασμό για να αποφευχθεί ο πόλεμος».

Για ορισμένους Ρώσους, ο φόρος σε ανθρώπινες ζωές είναι αρκετός λόγος για να αντιταχθούν στον πόλεμο. Η OVD-Info, μια ομάδα ακτιβιστών που καταγράφει τις συλλήψεις, έχει μετρήσει τουλάχιστον 7.359 Ρώσους που συνελήφθησαν. Κατά τη διάρκεια επτά ημερών διαμαρτυρίας σε πολλές πόλεις της χώρας.

«Είναι η τρίτη δεκαετία του 21ου αιώνα και παρακολουθούμε ειδήσεις για ανθρώπους που καίγονται μέσα σε τανκς. Βομβαρδισμένα κτίρια». Έγραψε ο Αλεξέι Ναβάλνι, ηγέτης της αντιπολίτευσης, σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Από τη φυλακή την Τετάρτη. Καλώντας τους Ρώσους να συνεχίσουν να διαδηλώνουν παρά την εξοντωτική αστυνομική καταστολή. «Ας μην είμαστε «κατά του πολέμου». Ας πολεμήσουμε ενάντια στον πόλεμο».

Ο τρόμος έρχεται

Μέλη της ρωσικής ελίτ συνέχισαν επίσης να μιλούν. Η Λουντμίλα Ναρούσοβα, είναι μέλος της Άνω Βουλής της Ρωσίας. Δήλωσε την Κυριακή στο ανεξάρτητο τηλεοπτικό κανάλι Dozhd: Οι νεκροί Ρώσοι στρατιώτες στην Ουκρανία κείτονταν «άταφοι- άγρια, αδέσποτα σκυλιά ροκανίζουν τα πτώματα που σε ορισμένες περιπτώσεις δεν μπορούν να αναγνωριστούν επειδή έχουν καεί».

«Δεν ταυτίζομαι με εκείνους τους εκπροσώπους του κράτους που μιλούν υπέρ του πολέμου», δήλωσε η Narusova. «Νομίζω ότι οι ίδιοι δεν ξέρουν τι κάνουν. Ακολουθούν εντολές χωρίς να σκέφτονται».

Ο ΤΡΟΜΟΣ ΕΡΧΕΤΑΙ: ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΠΑΝΩΛΕΘΡΙΑ

Το Ρωσικό Συμβούλιο Διεθνών Υποθέσεων είναι  μια χρηματοδοτούμενη από την κυβέρνηση δεξαμενή σκέψης. Δημοσίευσε ένα άρθρο ενός διακεκριμένου εμπειρογνώμονα που περιγράφει τον πόλεμο ως στρατηγική πανωλεθρία. Ο εμπειρογνώμονας, Ιβάν Τιμοφέεφ, δήλωσε ότι η ουκρανική κοινωνία θα βλέπει πλέον «τη Ρωσία ως εχθρό για αρκετές δεκαετίες». Πρόσθεσε μια συγκεκαλυμμένη προειδοποίηση που απευθυνόταν σε κυβερνητικούς αξιωματούχους. Αυτοί τώρα καταστέλλουν τους ανθρώπους που μιλούν κατά του πολέμου.

«Ο τρόμος έρχεται: Ήταν «κάτι παραπάνω

από λογικό» να περιμένουμε ότι οι νομοθέτες

αυτή την εβδομάδα θα εγκρίνουν

την επιβολή στρατιωτικού νόμου.»

«Η ιστορία δείχνει ότι όσοι αναζητούν «προδότες» αργά ή γρήγορα γίνονται οι ίδιοι θύματα «ενθουσιωδών» και «καλοθελητών»», έγραψε ο Τιμόφεβ, διευθυντής προγράμματος του Συμβουλίου.

Αλλά η δυσαρέσκεια δεν έδειξε κανένα σημάδι ότι θα επηρεάσει την εκστρατεία του Πούτιν. Η επίθεση της Ρωσίας στην Ουκρανία διευρύνθηκε. Με αναφορές για σφοδρές μάχες για την πόλη-λιμάνι της Μαριούπολης στην Αζοφική Θάλασσα. Η κυβέρνηση σηματοδότησε ότι θα εντείνει μόνο την καταστολή της κατά των επικριτών του πολέμου. Συμπεριλαμβανομένων εκείνων που τον αποκαλούν «πόλεμο» και όχι, κατά τον ανώδυνο όρο του Κρεμλίνου, «ειδική στρατιωτική επιχείρηση».

«Τα άτομα που προβαίνουν σε παραποιήσεις πρέπει να τιμωρηθούν με τον πιο αυστηρό τρόπο». Δήλωσε ο Βασίλι Πισκαριόφ, ανώτερος νομοθέτης του κόμματος του Πούτιν. «Απαξιώνουν τις απολύτως νόμιμες και κατανοητές ενέργειες των ενόπλων δυνάμεών μας».

Ο ΤΡΟΜΟΣ ΕΡΧΕΤΑΙ: ΕΠΙΒΟΛΗ ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΥ ΝΟΜΟΥ

Η προτεινόμενη τιμωρία του: 15 χρόνια φυλάκισης. Το Κοινοβούλιο, το οποίο ελέγχεται από το Κρεμλίνο, θα εξετάσει τον νόμο την Παρασκευή.

Ορισμένοι φοβούνται ότι ο Πούτιν θα μπορούσε να προχωρήσει ακόμη περισσότερο. Καταστέλλοντας τη διαφωνία σε βαθμό που δεν έχει δει η Ρωσία από τη σοβιετική εποχή. Η Τατιάνα Στανόβαγια, που έχει μελετήσει επί μακρόν τον Πούτιν, έγραψε: Ήταν «κάτι παραπάνω από λογικό» να περιμένουμε ότι οι νομοθέτες αυτή την εβδομάδα θα εγκρίνουν την επιβολή στρατιωτικού νόμου. Προκειμένου να μπλοκαριστεί το ανοιχτό διαδίκτυο, να απαγορευτούν όλες οι διαμαρτυρίες. Να περιοριστεί η δυνατότητα των Ρώσων να εγκαταλείψουν τη χώρα.

Οι εικασίες αυτές τροφοδοτήθηκαν από το πόσο γρήγορα το Κρεμλίνο προχώρησε στον αποκλεισμό της πρόσβασης σε μεμονωμένα μέσα ενημέρωσης. Στη σύλληψη διαδηλωτών. Οδήγησαν όλο και περισσότερους Ρώσους να εγκαταλείψουν τη χώρα.

«Ο τρόμος έρχεται: Την Τετάρτη,

το ρούβλι έπεσε σε νέα χαμηλά επίπεδα.»

Η «Ηχώ της Μόσχας» είναι η ναυαρχίδα του ραδιοφωνικού σταθμού της Ρωσίας με φιλελεύθερο προσανατολισμό. Βγήκε από τον αέρα την Τρίτη για πρώτη φορά από την απόπειρα σοβιετικού πραξικοπήματος του 1991. Ηγετικά μέλη του προσωπικού του Dozhd, του μοναδικού εναπομείναντος ανεξάρτητου τηλεοπτικού καναλιού της Ρωσίας, εγκατέλειψαν τη χώρα την Τετάρτη. Αφού μπλοκαρίστηκε η πρόσβαση στον ιστότοπό του.

«Είναι σαφές ότι η προσωπική ασφάλεια ορισμένων από εμάς απειλείται». Έγραψε ο Τίχον Ντζιάντκο, ο αρχισυντάκτης του καναλιού, εξηγώντας γιατί αποφάσισε να αναχωρήσει «προσωρινά».

Ο τρόμος έρχεται

Ο ΤΡΟΜΟΣ ΕΡΧΕΤΑΙ: ΗΤΑΝ ΑΝΑΠΟΦΕΥΚΤΟΣ;

Υπήρχαν επίσης ενδείξεις: Παρόλο που ο πόλεμος αιφνιδίασε πολλούς Ρώσους, σημαντικός αριθμός είχε αποδεχθεί ότι ήταν αναπόφευκτος. Ή ότι επιβλήθηκε στη Ρωσία από ένα επιθετικό ΝΑΤΟ. Η οικονομική κρίση που προκλήθηκε από τις σκληρές κυρώσεις της Δύσης ενίσχυσε αυτό το αφήγημα για ορισμένους. Την Τετάρτη, το ρούβλι έπεσε σε νέα χαμηλά επίπεδα. Περισσότερες εταιρείες όπως η Siemens και η Oracle ανακοίνωσαν ότι θα μειώσουν τις δραστηριότητές τους στη Ρωσία. Η κεντρική τράπεζα διέταξε το χρηματιστήριο της Μόσχας να παραμείνει κλειστό την Πέμπτη για τέταρτη συνεχόμενη ημέρα.

Σε ένα εμπορικό κέντρο της Μόσχας την Τετάρτη, ένα νεαρό ζευγάρι που έκανε ουρά για μετρητά σε ένα ΑΤΜ δήλωσε ότι αντιτίθεται στον πόλεμο. Και όμως είπαν ότι ο τρόπος με τον οποίο ο κόσμος τους τιμωρεί για αυτόν δεν ήταν επίσης δίκαιος. Δεδομένου ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες είχαν διεξάγει τους δικούς τους πολέμους τις τελευταίες δεκαετίες χωρίς να υπόκεινται σε σκληρές διεθνείς κυρώσεις.

Ο ΤΡΟΜΟΣ ΕΡΧΕΤΑΙ: ΩΣ ΑΥΤΟΑΜΥΝΑ

«Όπως μπορείτε να επικρίνετε την κυβέρνηση, μπορείτε να επικρίνετε τις δυτικές χώρες», δήλωσε ο Μαξίμ Φιλάτοφ, 25 ετών. Διευθύνει μια επιχείρηση με ναργιλέ μπαρ. «Όταν υπήρχαν ανάλογες καταστάσεις σε άλλες χώρες που αφορούσαν τις Ηνωμένες Πολιτείες, δεν υπήρξαν τέτοιες επιθέσεις. Δεν οδήγησαν τη χώρα σε κρίση».

Η Επιτροπή των Μητέρων των Στρατιωτών, παρά το γεγονός ότι ήταν αυτόπτης μάρτυρας της τραγωδίας που προκάλεσε ο πόλεμος, είχε αποφασίσει να την υποστηρίξει. Σύμφωνα με το Λατίνιν, τον ανώτερο αξιωματούχο. Ο ίδιος επανέλαβε τα λόγια του Πούτιν. Την περασμένη εβδομάδα περιέγραψε την «ειδική στρατιωτική επιχείρηση» ως «αυτοάμυνα».

Ο τρόμος έρχεται. «Καταλαβαίνουμε ότι καμία ένοπλη σύγκρουση δεν έρχεται χωρίς θύματα», δήλωσε ο Λατίνιν. «Αλλά αυτό ήταν ένα απαραίτητο βήμα. Επειδή ήταν αδύνατο να συνεχίσουμε έτσι».

 

Διαβάστε τα άρθρα πολιτικής ανάλυσης

Δείτε τα βίντεο που έχουμε ετοιμάσει



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved