17 Νοέμβρη

17 ΝΟΕΜΒΡΗ

ΙΣΤΟΡΙΑ

ΑΝΑΜΝΗΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ

17 Νοέμβρη: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Ήταν 17 Νοέμβρη 1973. Σε ένα Γυμνάσιο της Αθήνας ένας μαθητής παρακολουθεί την έκτακτη ανακοίνωση του Γυμνασιάρχη. Μιλάει για κάποια προβλήματα που όλοι αντιμετωπίζουμε. Λέει ότι δεν είναι αυτός λόγος να δημιουργούμε ταραχές. Μία από τις καθηγήτριες είναι σύζυγος ενός ασφαλίτη. Το ήξεραν όλοι. Στο μάθημά της αυτή μίλησε ότι δεν είναι σωστό να μην πειθαρχούν οι μαθητές στους καθηγητές τους. Το ίδιο συμβαίνει και με τον κ. Παπαδόπουλο, συμπλήρωσε. «Ναι, αλλά ο Παπαδόπουλος δεν είναι καθηγητής μας», αντιμίλησε κάποιος μαθητής. Παγωμάρα στην αίθουσα.

17 ΝΟΕΜΒΡΗ: Η ΕΠΙΘΥΜΙΑ

17 Νοέμβρη. Αυτός ο μαθητής είναι ο υπογράφων αυτό το άρθρο. Το σχολείο ήταν περίπου τέσσερα χιλιόμετρα από την Ομόνοια. Εκείνη την ημέρα φύγαμε νωρίς από το σχολείο. Μας είπαν να πάμε στα σπίτια μας για να είμαστε ασφαλείς. Εμείς θέλαμε να κατέβουμε κάτω, στο Πολυτεχνείο. Είχαν προλάβει να κλειδώσουν την πόρτα.

Από το μπαλκόνι του σπιτιού μου έβλεπα, στην άκρη του βράχου της Ακρόπολης, ένα μυδράλιο, μάλλον. Ούτε στο μπαλκόνι δεν μπορούσαμε να βγούμε. Η αδελφή ενός συμμαθητή μου ήταν περίεργη. Ανέβηκε στην ταράτσα του σπιτιού της για να δει τι γίνεται. Μία σφαίρα διαπέρασε το κεφάλι της. Αναγράφεται το όνομά της, Μπεκιάρη, στους νεότερους νεκρούς του Πολυτεχνείου. Από αδέσποτη σφαίρα είπαν.

17 ΝΟΕΜΒΡΗ: Η ΕΛΠΙΔΑ

Εκείνες τις ημέρες έτρεχαν όλοι να αγοράσουν ραδιόφωνα. Ο ραδιοφωνικός σταθμός του Πολυτεχνείου ήταν η μόνη ελεύθερη φωνή. Μπορούσαμε να τον ακούμε, αλλά με χαμηλή φωνή. Δεν ήξερες ποιος έμενε δίπλα. Στον ίδιο όροφο της πολυκατοικίας έλεγαν ότι έμενε ένα μπάτσος. Και αν μας κάρφωνε;

Οι εφημερίδες δεν έγραφαν για αυτά που γίνονταν. Άφηναν κάποια υπονοούμενα. Μόνο η Χριστιανική είχε δημοσιεύσει μια ανοιχτή επιστολή προς τον Πρωθυπουργό, τον Παπαδόπουλο. Κατακεραύνωνε τη χούντα. Ο αρχισυντάκτης της χρησιμοποίησε λόγια από τις χριστιανικές γραφές. Αυτό ενόχλησε περισσότερο την χούντα. Ήταν η αιτία να καταλήξει στη φυλακή.

17 Νοέμβρη

Μόνο το BBC ή η Ντόιτσε Βέλε ή ένας σταθμός από τη Σόφια, στα βραχέα, μετέδιδαν τα νέα που τους έλεγαν από την Αθήνα ή από άλλες πόλεις. Ο κόσμος είχε μια ελπίδα να πέσει η χούντα. Το Πολυτεχνείο ήταν το δεύτερο χτύπημα ενάντια στην χούντα. Το πρώτο ήταν η κατάληψη της Νομικής, στην Αθήνα, για λίγες μέρες. Το Πολυτεχνείο ήταν μια εξέγερση που έγινε σε όλη την Ελλάδα. Το Μετσόβειο Πολυτεχνείο είναι αυτό που ξεχώρισε επειδή το τανκ έριξε την πόρτα όπου είχαν αγκιστρωθεί οι φοιτητές. Κάποιοι από αυτούς βρέθηκαν κάτω από τις ερπύστριες.

17 ΝΟΕΜΒΡΗ: Η ΑΦΟΡΜΗ

Η γενιά η δική μας είχε ένα γεγονός εθνικής απελευθέρωσης για το οποίο θα είναι υπερήφανη. Είχε κάποιους πραγματικούς ήρωες. Είχε και κάποιους που πρόδωσαν τα συνθήματα του Πολυτεχνείου. Περίπου εννέα μήνες αργότερα έγινε η επίθεση των Τούρκων στην Κύπρο. Η χούντα δεν ήθελε να προστατέψει τον κυπριακό λαό. Έπεσε και ήρθε η δημοκρατία.

Το Πολυτεχνείο ήταν η πρώτη αφορμή για να πέσει η χούντα. Με αυτή την έννοια γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 17 Νοέμβρη. Είναι το γεγονός για τις επόμενες γενιές. Να θυμούνται ότι η ελευθερία κερδίζεται με αγώνες και θυσίες. Οι εξεγέρσεις θα έχουν τους τραυματίες και τους νεκρούς. Αναίμακτα δε γίνεται τίποτε. Η αστυνομία βρίσκεται εκεί για να φυλάει την καλή διακυβέρνηση της χώρας: Δηλαδή να εξακολουθεί να κυβερνούν τα ανδρείκελα που υπηρετούν το ξένο κεφάλαιο. Εμείς θα πρέπει να είμαστε ο κυματοθραύστης αυτής της δύναμης. Και ίσως το πληρώσουμε. Μπορεί και με τη ζωή μας. Αλλά αξίζει τον «κόπο».

Δεν χαρίζουμε την αίγλη του Πολυτεχνείου σε αυτούς που έστρεψαν αλλού τη δύναμή του. Κρατούμε τα διδάγματά του και σχεδιάζουμε το δρόμο που θα οδηγήσει στην ελευθερία και σε μια ανθρώπινη κοινωνία. Θα νικήσουμε, σύντροφοι!

 

Διαβάστε τα άρθρα για την ιστορια

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved