ΤΟ ΦΙΛΜ ΝΟΥΑΡ ΘΥΜΑΤΑΙ

Η μιζέρια. Η μοναξιά. Η ελπίδα για σωτηρία

«Δυστυχισμένοι στον παράδεισο» του Κάρλος Ρεϊγάδας (2005)

(Batalla en el cielo)

Γνώριζα πως ο Μεξικανός Κάρλος Ρεϊγάδας είχε σκηνοθετήσει την ταινία «Japon», η οποία είχε προβληθεί στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης το 2002. Ο σκηνοθέτης τότε απέσπασε το βραβείο σκηνοθεσίας και η ταινία μια από τις χαμηλότερες βαθμολογίες από το κοινό. Όχι μόνο αυτό, αλλά είχα ακούσει και απίστευτο θάψιμο από διάφορους γνωστούς μου που την είδαν. Όταν τελικά μετά από χρόνια είδα το «Japon», κατάλαβα τις αντιδράσεις του κοινού, αλλά κακά τα ψέματα συμφώνησα με την κριτική επιτροπή.

Έτσι, λοιπόν, όταν μπήκα στη σκοτεινή αίθουσα για να δω το «Δυστυχισμένοι στον παράδεισο», δεν ήμουν σίγουρος τι να περιμένω. Καλύτερα. Διότι έπαθα πλάκα. Ατόφια πλάκα. Ήταν σαν να με είχε πιάσει ένα γιγάντιο χέρι και με τίναζε στον αέρα. Το πορτρέτο της καθημερινής παρακμής. Η ψυχαναγκαστική κι εγκλωβιστική ρουτίνα. Η μιζέρια. Η ελπίδα για ένα είδος σωτηρίας. Η ανάγκη για ένα είδος επαφής. Η συντριπτική μοναξιά. Η ανικανότητα να φέρεις εις πέρας ένα πλάνο. Η πλήρης αποτυχία και η επιβεβαίωση της μιζέριας. Η ενοχή. Η ενοχή μέχρι το μεδούλι. Σφαλιάρες από παντού.

Θαύμασα το ότι οι ηθοποιοί όχι μόνο δεν είχαν παίξει ποτέ στη ζωή τους σε ταινία, αλλά επρόκειτο για φίλους και γνωστούς γνωστών. Το θαύμασα, όχι γιατί είχαν δεινή ερμηνευτική ικανότητα. Ούτε γιατί ο Ρεϊγάδας, με την οξυδέρκειά του και την ευφυΐα του, μπόρεσε να αποσπάσει από αυτούς το τέλειο κάδρο. Το θαύμασα διότι ο τρόπος με τον οποίο ξεγυμνώθηκαν έδειξε πως ο θαρραλέος και τολμηρός σκηνοθέτης τους ενέπνευσε με τρόπο σπάνιο. Και φυσικά δεν μπορώ να κλείσω διαφορετικά, παρά σχολιάζοντας το φινάλε της ταινίας. Ήταν η πρώτη (πιθανολογώ πως ήταν και η τελευταία) φορά που έκλαιγα βλέποντας μια πορνογραφική σκηνή στοματικού έρωτα. Αδιανόητο.

Σωτήρης Μπαμπατζιμόπουλος

to film noir thimatai4 foto2

Κόλαση είναι ο Άνθρωπος

«29 φοίνικες» του Μπρουνό Ντιμόν (2003)

(Twentynine Palms)

Πρώτα φεστιβαλικά χρόνια. Περίοδος αχαλίνωτης σινεφιλίας. Μπορεί να είχα τότε μετά βίας δει τρεις ταινίες του Σκορσέζε ή του Κόπολα, αλλά το θεωρούσα ύψιστο καθήκον μου να ρητορεύω ανεπαρκώς για τον Τζίγκα Βερτόφ ή για τον Τζον Γουότερς. Συγκεκαλυμμένη αυταρέσκεια της πρώιμης νιότης. Ψάξιμο για ζουμερές προβολές, προχωρώντας προς το λιμάνι, φασκιωμένος από το πολύ κρύο, τέτοιο κρύο που νομίζω πως δεν ξανάκανε ποτέ στα χρόνια που παρακολουθώ το φεστιβάλ. Μια ταινία με τίτλο «29 φοίνικες». Πολλά υποσχόμενη στο μυαλό μου, για κάποιο αδιευκρίνιστο λόγο. Σκηνοθέτης, ένας Γάλλος, ο Μπρουνό Ντιμόν, τον οποίο άκουγα για πρώτη φορά. Βγάζω εισιτήριο, τρυπώνω με καθυστέρηση στην αίθουσα.

Ένας άντρας και μια γυναίκα, χωρίς καμία διαθέσιμη γλώσσα για συνεννόηση. Περιπλανιούνται στην έρημο, μετακινούνται από μοτέλ σε μοτέλ, πηδιούνται σαν τρελοί, προσπαθούν μάταια να ανταλλάξουν δυο κουβέντες, χωρίζουν και ξανασμίγουν. Ο άνθρωπος και το τοπίο μονάχα. Τα συστατικά στοιχεία της ύπαρξης, τίποτα περισσότερο. Το σινεμά, στα πιο τραχιά του μονοπάτια. Στριφογυρίζοντας στη θέση μου, αναρωτιέμαι οι ήρωες της ταινίας μοιάζουν με αυτούς του «Zabriskie Point», σε μία πιο μπρουτάλ και απογυμνωμένη εκδοχή. Κυρίως, αναρωτιέμαι γιατί με ελκύει τόσο αυτή η άσκοπη περιπλάνηση, γιατί μου φαίνεται τόσο περιεκτική. Κούνια που με κούναγε, διότι το τέλος της ταινίας είναι σαν να προσγειώνεται το ταβάνι στο κεφάλι σου, την ώρα που κοιμάσαι βαθιά.

Η σκοτεινή πλευρά είναι εδώ. Όχι κάπου μακριά ή ακαθόριστα, είναι εδώ, ακριβώς δίπλα. Περπατά από πίσω σου, ενόσω είναι ακόμη ηλιόλουστα και φωτεινά. Το ζευγάρι γνωρίζει τη φρίκη. Ξαφνικά, το «Κόλαση είναι οι Άλλοι» του Σάρτρ αποκτά υπόσταση κι οντότητα. Η Κόλαση είναι οι Άλλοι, είναι ο Κόσμος, είμαστε Εμείς, είναι ο Άνθρωπος. Βγήκα από την αίθουσα σμπαραλιασμένος. Έμαθα ότι το σινεμά μπορεί να γίνει σκληρό, μπορεί να γίνει αδυσώπητο. Μετά από λίγο καιρό, σε ένα ταξίδι στο Λονδίνο, μπήκα στο ταξί ενός Τζαμαϊκανού. Μου πιάνει κουβέντα και τον ρωτάω αν φοβάται τις βραδινές κούρσες. «Το κακό είναι σαν τον αέρα, είναι παντού, δεν έχει νόημα να το φοβάσαι», μου απαντά.

Γιώργος Παπαδημητρίου



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved