ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ

ΣΤΟ ΣΤΑΥΡΟΔΡΟΜΙ ΤΟΥ 2015

Ο Ιούνιος 2015 είναι ίσως ο πιο καυτός της νεότερης πολιτικής ιστορίας της Ελλάδας. Μέχρι το τέλος αυτού του μήνα θα πρέπει να κλείσουν όλες οι εκκρεμότητες που άφησαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις, με βάθος δεκαετιών, και αυτές που άνοιξε αυτή η κυβέρνηση προσπαθώντας να μαζέψει τα πράγματα και να προσδιορίσει τα μέτωπα που ήταν ανοιχτά. Το πρόβλημα -πολιτικό, οικονομικό, κοινωνικό, ιδεολογικό και ψυχολογικό- είναι πολυσύνθετο. Θα προσπαθήσουμε να το προσδιορίσουμε και να το εκθέσουμε έτσι όπως πιστεύουμε ότι εκτίθεται στην ελληνική κοινωνία απαιτώντας όχι λύσεις, αλλά να δρομολογηθούν οι διεργασίες προς τη λύση του συνολικού προβλήματος.

Δε θα μείνουμε στους πολιτικάντικους λόγους πολιτικών που έχουν φέρει την Ελλάδα μέσα στο γκρεμό, κάνοντας τώρα επίθεση σε αυτά που υποστήριζαν χτες και δείχνοντας ότι έχουν ξεχάσει το παλιό τους τομάρι του κακού διαχειριστή της πολιτικής οικονομίας, όλα στελέχη των δύο πρώην μεγάλων κομμάτων. Ούτε θα σταματήσουμε στα σχόλια, ειρωνικά και επιθετικά με ευγένεια, των πληρωμένων γραφίδων της συντήρησης. Θα προσπαθήσουμε να ανακαλύψουμε τι υπάρχει πίσω απ’αυτές τις λέξεις, τι κρύβεται και, κατά συνέπεια, τι θα φανερωθεί μετά από καιρό.

Θα ξεκινήσουμε με κάποιες διαπιστώσεις, έτσι ώστε να μπορέσουμε να εκθέσουμε το πρόβλημα και να το αναλύσουμε διεξοδικά κατόπιν.

Θα αναφέρουμε ότι η ελληνική κοινωνία δεν αποτελείται από βλάκες. Όλοι καταλαβαίνουν τι ακριβώς ή τι περίπου γίνεται. Αυτό που συμβαίνει είναι ότι είναι απαθείς και θέλουν να πιστεύουν ότι κάποιος μεσσίας θα τους σώσει, χωρίς αυτοί να κάνουν τίποτε. Θα δούμε που έχει τις ρίζες της αυτή η μοιρολατρία.

Θα στρέψουμε τα μάτια μας στους Έλληνες διανοούμενους. Θα τους δούμε με σφραγισμένα τα στόματα, με ανοιχτά τα αφτιά και τα μάτια, σε πλήρη αδράνεια. Αυτή η κατάσταση είναι η πιο σημαντική για την ελληνική κοινωνία της δεύτερης δεκαετίας του 21ου αιώνα. Θα προσπαθήσουμε να βρούμε το γιατί και να αναλύσουμε την δύναμη  της αδράνειας που χαρακτηρίζει την κοινωνική δυναμική του καιρού μας.

Θα προσπαθήσουμε να κάνουμε ένα σύντομο απολογισμό. Αυτό θα μας πει πολλά για αλήθειες, ψέματα και προδοσίες πολιτικών που θα έπρεπε να βρίσκονται σε χειρότερη θέση απ’ότι αυτοί των καταδικασθέντων και εκτελεσθέντων στο Γουδή. Θα ιχνηλατήσουμε έτσι την νεότερη πολιτική ιστορία της χώρας μας βρίσκοντας τα ίχνη των σύγχρονων Εφιαλτών.

taftotita-elladas-2015-eisagogi-foto2

Θα μιλήσουμε για τη σύγχρονη αριστερά στην Ελλάδα προσπαθώντας να βρούμε τη δυναμική της, τις ιδεολογικές συντεταγμένες της, τις θέσεις της. Θα προσπαθήσουμε να δούμε για ποια αριστερά μιλάμε και σε ποιες ιδεολογικές αξίες της αναφερόμαστε.

Τελικά, θα αναζητήσουμε την ταυτότητα της Ελλάδας. Ίσως αυτό είναι το πιο σημαντικό, να δούμε το πρόβλημα και να το θέσουμε έτσι όπως είναι. Αυτό το ίδιο το πρόβλημα θα απαιτήσει να δρομολογηθούν διεργασίες για να προβληματιστούμε για τη λύση του.

Γιατί όμως τώρα; Μήπως γιατί είναι η πιο κρίσιμη χρονιά της νεότερης ιστορίας της Ελλάδας; Μήπως γιατί η ελληνική κοινωνία βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι που θα καθορίσει το μέλλον των επόμενων γενιών; Μήπως γιατί είμαστε υπεύθυνοι για αυτή την κοινωνία που παραλάβαμε και θα παραδώσουμε στις επόμενες γενιές; Μήπως γιατί είμαστε υπεύθυνοι πρώτα για τη δική μας στάση και μετά για αυτή των συμπολιτών μας; Μήπως γιατί θα πρέπει να πάψουμε να ακούμε και να πιστεύουμε τα παπαγαλάκια που προσπαθούν να μας παραπλανήσουν με ψεύτικες ελπίδες; Μήπως γιατί ζούμε, για μία ακόμη φορά, μία εμφυλιακή κατάσταση που απειλεί να καταστρέψει τα θεμέλια της  κοινωνίας μας;

ΣΥΝΟΠΤΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ (Θα αναφέρουμε συνοπτικά τα κομβικά σημεία της νεότερης ελληνικής ιστορίας που έχουν να κάνουν με την ανάπτυξη της ελληνικής κοινωνίας. Θα φτάσουμε έτσι στην εποχή μας έχοντας, πολύ γενικά, ένα ιστορικό σχεδιάγραμμα, σαν αναφορά σε αυτά που θα αναφέρουμε κατόπιν. Ο αναγνώστης μπορεί να ανατρέξει σε αυτά τα γεγονότα για να ενημερωθεί πιο αναλυτικά, είτε μέσω του διαδικτύου είτε απ’τα βιβλία ιστορίας… Περισσότερα εδώ)

ΤΑ ΔΑΝΕΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΑΣ (H ιστορία δανεισμού της χώρας μας από τις «ξένες δυνάμεις» αρχίζει, πριν καν την ίδρυση του Ελληνικού κράτους, με δύο γνωστά βρετανικά «δάνεια της Ανεξαρτησίας» το 1824 και το 1825 για τις ανάγκες της Επανά­στασης. Αναγκαστήκαμε δυστυχώς να προπληρώσουμε ένα μεγάλο ποσόν από αυτά για τόκους και προμήθειες και παραγγελίες πολεμικού υλικού που ουδέποτε έφτασε στη χώρα μας. Ένα ακόμα μέρος του δανείου κα­ταναλώθηκε για τις εμφύλιες αναμετρήσεις μας, με απο­τέλεσμα ένα πολύ μικρό μόνο μέρος αυτών των χρημά­των να χρησιμοποιηθεί τελικά για τους ουσιαστικούς σκοπούς της Επανάστασης. Τα ληστρικά αυτά δάνεια επέβαλαν σαν υποθήκη την εθνική κτηματική περιου­σία… Περισσότερα εδώ)

Γιάννης Φραγκούλης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved