Άρες μάρες και στιχάρες

ΑΡΕΣ ΜΑΡΕΣ ΚΑΙ ΣΤΙΧΑΡΕΣ

ΚΡΙΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΥ

ΣΑΤΙΡΙΚΑ ΠΟΙΗΜΑΤΑ

Άρες μάρες και στιχάρες: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Θα πρέπει να παίρνουμε την σάτιρα στα σοβαρά; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα είναι κατηγορηματικά καταφατική. Μεταξύ του Απόλλωνα και του Διόνυσου προτιμούμε ξεκάθαρα τον δεύτερο. Τα σατιρικά ποιήματα -και ολίγα πεζά- μας βοηθούν να απομακρύνουμε το κακό. Με αυτό τον τρόπο λειτουργούν τα ποιήματα που έχει γράψει η Ελένη Τσιούλη στην συλλογή «Άρες μάρες και στιχάρες». Οι εκδόσεις Κομνηνός έχουν αναλάβει το εκδοτικό εγχείρημα και έχουν επιμεληθεί το βιβλίο με απόλυτη επιτυχία.

ΑΡΕΣ, ΜΑΡΕΣ ΚΑΙ ΣΤΙΧΑΡΕΣ: Ο ΔΙΟΝΥΣΙΑΣΜΟΣ

Επιστρέφουμε στον Θεό του κρασιού. Θυμόμαστε ότι οι διονυσιακές τελετές συμβάδιζαν, στην αρχαία Ελλάδα με περιόδους οδύνης, στέρησης ή πένθους. Είχε δίκιο ο Νίτσε (βλ. Φρίντριχ Νίτσε, «Η γέννηση της τραγωδίας και η περίπτωση Βάγκνερ», εκδ. Δαμιανός, μτφρ. και εισαγωγή Ελένη Καλκάνη, Αθήνα, σ.σ. 38-58), «κάτω από την μαγεία του διονυσιασμού όχι μόνο αποκαθίσταται η ένωση ανάμεσα στους ανθρώπους, αλλά η φύση που έχει γίνει ξένη, εχθρική ή δουλική πανηγυρίζει για άλλη μια φορά την συμφιλίωσή της με τον χαμένο της γιο, το άνθρωπο. (…) Με το τραγούδι και τον χορό εμφανίζεται μέλος μιας ανώτερης κοινωνίας. (…) Δεν είναι πια καλλιτέχνης, έχει γίνει έργο τέχνης: σ’αυτούς τους παροξυσμούς μέθης η καλλιτεχνική δύναμη όλης της φύσης αποκαλύπτεται στην υπέρτατη έκφραση της πρωταρχικής ενότητας.». Από τον Κεραμικό στη γη του πένθους, στην Ελευσίνα, ο Διόνυσο αλαφραίνει το αβάσταχτο βάρος και ο άνθρωπος είναι έτοιμος να παρακολουθήσει τις τελετές των ελευσίνιων μυστηρίων.

Στην εποχή μας, με ανάλογο τρόπο, σε δύσκολες καταστάσεις ξορκίζουμε το κακό, διώχνουμε τον θάνατο και συμφιλιωνόμαστε με τον χάρο. Παίρνουμε δύναμη για να αντιμετωπίσουμε, με τον πιο επιτυχή τρόπο, οποιοδήποτε εμπόδιο. Η σάτιρα ακολουθεί αυτή την λογική. Όπως ο κλόουν είχε το ελεύθερο να «τα λέει χύμα» στον βασιλιά ή τον άρχοντα, εμείς παίρνουμε δύναμη να μιλήσουμε με το ασυνείδητό μας και να βρούμε τις άμυνές μας έτσι ώστε, στο συνειδητό, να έχουμε τα όπλα για να αντιμετωπίσουμε ακόμα και απάνθρωπες καταστάσεις.

Άρες μάρες και στιχάρες

ΑΡΕΣ, ΜΑΡΕΣ ΚΑΙ ΣΤΙΧΑΡΕΣ: Ο ΠΥΡΗΝΑΣ

Η Ελένη Τσιούλη στο «Άρες μάρες και στιχάρες» μπαίνει μέσα στον χώρο του δημοσίου. Είναι δημόσιος υπάλληλος και γνωρίζει τον χώρο αυτό για τα καλά. Τον αποκωδικοποιεί. Βλέπει αυτό που πλήττει την ανθρώπινη λογική και αξιοπρέπεια. Πιάνει αυτά τα σημεία και τα σατιρίζει. Ξορκίζει το κακό. Έτσι παίρνει δύναμη να το αντιμετωπίσει και να κρατήσει απόσταση από την παραβατικότητα. Συνάδελφός της ο γράφων θυμάται την απόλυτη ηρεμία στον τρόπο αντιμετώπισης εξωφρενικών καταστάσεων. Ήξερε ότι δεν «φταίει» ο συναλλασσόμενος. Άλλος ήταν αυτός που δημιούργησε και συντηρεί αυτό το σύστημα για το οποίο ο άνθρωπος δεν είναι παρά αναλώσιμο, το γρανάζι μιας μηχανής. Αν σπάσει μπορούμε να το αντικαταστήσουμε. Ο κρατικός μηχανισμός ποτέ δεν θέλησε να δει αν αυτή η μηχανή δουλεύει καλά, αν υπηρετεί τον άνθρωπο, την έβλεπε σαν ένα τρόπο διατήρησης της εξουσίας και των οικονομικών δοσοληψιών, με θεμιτό ή αθέμιτο τρόπο, πάντα όμως εχθρικά ως προς τον Άνθρωπο.

Που πήγαινε όλη αυτή η ένταση; Αυτό αναρωτιόμουν κάποιες φορές. Θαύμαζα τον τρόπο που λειτουργούσε. Ώσπου διάβασα τα πρώτα ποιήματά της στο facebook. Κατάλαβα. Είχε βρει διέξοδο στην τέχνη. Τα ποιήματα ήταν η διαφυγή της. Κρατούσε μια απόσταση από την τρέλα, όπως έλεγε ο Σαββόπουλος. Τα ποιήματα έδειχναν αυτή την ένταση, την απελπισία και την μελαγχολία. Η συγγραφέας τους έβλεπε μέσα σε αυτά τον πυρήνα του θέματος που την βασάνιζε. Έτσι έβγαινε πιο δυνατή. Ο καλλιτέχνης, έλεγε ο Φρόυντ, είναι ένας τρελός που ξέρει τον δρόμο της ίασης. Εδώ βλέπουμε έμπρακτα ότι έχει δίκιο.

ΑΡΕΣ, ΜΑΡΕΣ ΚΑΙ ΣΤΙΧΑΡΕΣ: Ο ΣΤΟΧΟΣ

Τα ποιήματα στο «Άρες μάρες και στιχάρες» δεν αποζητούν την λύπηση ή την δικαιολογία. Θέλουν να δείξουν το θέμα και να το εκθέσουν στην κρίση αυτού που τα διαβάζει. Ένας από αυτούς που τα διαβάζουν είναι και η συγγραφέας τους. Πρώτα τα έγραφε σε χαρτί, τα διόρθωνε και μετά τα πληκτρολογούσε στον υπολογιστή. Μετά τα ανέβαζε στο facebook. Τα βέλη της δεν στόχευαν τους ανθρώπους και τους συναδέλφους της, που σατίριζε, αλλά την αιτία που η κατάσταση ήταν τόσο οδυνηρή. Εξαίρεση ο Κωστής Χατζηδάκης, ο υπουργός που κατάφερε να στρέψει όλους εναντίον του, που ήθελε να ξεπουλήσει το δημόσιο, που δεν καταλάβαινε τίποτε από τον οδύνη του κόσμου, που απαξίωνε ωμά τους υφιστάμενούς του. Εκεί τα βέλη της ήταν αιχμηρά, αλλά δίκαια. Σε όλους μας άρεσε αυτή η στοχοθεσία της.

Άρες μάρες και στιχάρες

Τα ποιήματα διαβάζονται εύκολα, έχουν ρυθμό, σχεδόν τραγουδιούνται από αυτόν που τα διαβάζει. Τον βοηθούν να δει το θέμα, να καταλάβει ότι δεν είναι εχθρός του ο δημόσιος υπάλληλος. Είναι ένας από την φατρία του, ένας εκπρόσωπος ενός εχθρικού συστήματος προς όλους. Ένα σύστημα που θα πρέπει κάποια στιγμή να ανατραπεί. Αυτό είναι δυνατόν αν όλοι ενωθούμε και δούμε αυτό τον στόχο, είναι σαν να μας λένε αυτά τα ποιήματα.

ΑΡΕΣ, ΜΑΡΕΣ ΚΑΙ ΣΤΙΧΑΡΕΣ: Η ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ

Η Ελένη Τσιούλη γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Θεσσαλονίκη. Σπούδασε Οργάνωση και διοίκηση επιχειρήσεων στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας. Ασχολήθηκε με τον κλασικό χορό και την μουσική. Απασχολήθηκε στην οικογενειακή επιχείρηση. Από το 2006 εργάζεται ως δημόσιος υπάλληλος στον ΕΦΚΑ. Της αρέσει να βλέπει τα πράγματα «αλλιώς». Οι «Άρες,μάρες και στιχάρες» είναι μικρές ιστορίες καθημερινής, υπηρεσιακής, κυρίως, τρέλας. Είναι δοσμένες με ισχυρή δόση χιούμορ και διάθεση να ξορκίσει αυτή την δόση τρέλας. Το έμμετρο παραμύθι «Το Αχίνι στο βουνό» απέσπασε το 2ο βραβείο σε Πανελλήνιο διαγωνισμό ποίησης.

Όπως αναφέρει στον πρόλογό της η συγγραφέας, «είναι μια προσωπική συλλογή από χιουμοριστικά ποιήματα και κείμενα που κατά το μεγαλύτερο μέρος τους γράφτηκαν τη σκοτεινή περίοδο της πανδημίας Covid-19 και των πρωτόγνωρων για όλους καταστάσεων. Δεν γράφτηκαν απαραίτητα με σκοπό να εκδοθούν, για αυτό άλλωστε είναι γραμμένα με λέξεις και φράσεις της καθομιλουμένης, αλλά κυρίως ως αντίδοτο και μέσο διαφυγής από τις δύσκολες συνθήκες που βιώναμε, στην εργασία και την καθημερινότητά μας.».

 

Διαβάστε τα άρθρα για το βιβλίο που έχουμε δημοσιεύσει

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved