Σπασμένη φλέβα

ΣΠΑΣΜΕΝΗ ΦΛΕΒΑ

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ

ΟΙ ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ

Σπασμένη φλέβα: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Είδαμε την ταινία «Σπασμένη φλέβα», του Γιάννη Οικονομίδη, θεωρώ ότι είναι η πιο ώριμή του εργασία. Την κριτική της ταινίας μπορείτε να την διαβάσετε εδώ και την ανάλυση των χαρακτήρων εδώ. Σε αυτό το σημείωμα θα μείνουμε στο δεύτερο σκέλος του μετακειμένου που είναι οι πολιτικές προεκτάσεις του κινηματογραφικού κειμένου.

Σπασμένη φλέβα: Το πολιτικό κείμενο

Στην ταινία υπάρχουν αναφορές στα αίτια που ανήκουν στο πολιτικό πεδίο. Ο Θωμάς είναι ένας έμπορος που έχει κάνει λάθος επιλογές. Έχει υπερβεί το χρηματικό όριο που μπορεί να πληρώσει και έχει καταλήξει σε έναν τοκογλύφο που, αυτή τη στιγμή, αποφασίζει να απαιτήσει τα λεφτά του. Σίγουρα δεν είναι η μοναδική περίπτωση στην Ελλάδα, επίσης δεν είναι η τελευταία.

Ο τοκογλύφος αναφέρεται ότι έχει «γδάρει» τη μισή Αθήνα. Έχουμε να κάνουμε με μια οργάνωση που έχει στήσει καλά τα πλοκάμια της στην ελληνική κοινωνία. Είναι ευνόητο ότι κινδυνεύει επειδή έχει κάνει πάρα πολλούς εχθρούς, άρα αυτό που πρέπει να κάνει είναι να στήσει μια δομή που θα την υποστηρίξει, δηλαδή μια καλά οργανωμένη μαφία.

Σπασμένη φλέβα: Το διπλανό μαγαζάκι

Πως θα τα κατάφερνε μια τέτοια οργάνωση να αναπτυχθεί και να στεριώσει σε έναν κοινωνικό ιστό χωρίς να υπάρχουν προβλήματα με τη δικαιοσύνη; Η δικηγόρος του Θωμά του λέει: «Τι έκανες ρε Θωμά; Αυτός σε έχει πιάσει για τα καλά και με τον νόμο.» Δηλώνεται ευθαρσώς στο κείμενο ότι όλες αυτές οι δραστηριότητες ήταν νόμιμες. Ο μοναδικός παράνομος ήταν ο Θωμάς. Το κράτος δέχεται τη μαφιόζικη οργάνωση χωρίς να την ελέγχει.

Υπονοείται ότι ο Παντελής, ο τοκογλύφος, έχει σχέσεις με την εξουσία, «σπρώχνει» λεφτά σε κρατικούς αξιωματούχους για να έχει ήσυχο το κεφάλι του. Το κράτος είναι, λοιπόν, το διπλανό μαγαζάκι από αυτό του Παντελή. Οι υποψίες γίνονται βεβαιότητα όταν ανακοινώνεται ότι χρωστά και στην τράπεζα. Είναι εύκολο πλέον να δεις πως πλέκεται ένας ιστός, ένα δίχτυ που μπορεί, σιγά σιγά, να εγκλωβίσει έναν άνθρωπο που, μια στιγμή της ζωής του, έχει ακολουθήσει το λάθος δρόμο.

Σπασμένη φλέβα: Οι περιπτώσεις

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που πολλοί άνθρωποι έχουν χάσει την περιουσία τους, ακολουθώντας έναν δρόμο που θα τους οδηγήσει στην αγκαλιά των τοκογλύφων. Αυτοί κρύβουν πίσω τους ένα ολόκληρο δίκτυο κακοποιών που δεν έχουν καμία δυσκολία να αφαιρέσουν τη ζωή ενός ανθρώπου. Τα συναισθήματα, σε αυτούς, απλά δεν υπάρχουν.

Σπασμένη φλέβα

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις ανθρώπων που έχουν δώσει τέλος στη ζωή τους ή έχουν εγκληματήσει, στην προσπάθειά τους να ξεφύγουν από τα δίχτυα μιας πολύ καλά στημένης εγκληματικής οργάνωσης. Αυτοί οι θάνατοι δεν καταγράφονται στα αίτια αυτών των εγκληματικών οργανώσεων, άρα είναι δύσκολο να βρούμε τα χνάρια αυτών των οργανώσεων και, κατά συνέπεια, να κρίνουμε το μέγεθος της παρανομίας τους.

Σπασμένη φλέβα: Η υποστήριξη

Αν ψάξετε να βρείτε την υποστήριξη του κράτους σε όλο αυτό, απλά θα χάσετε τον χρόνο σας. Αυτό που λέμε «κράτος» δεν είναι κάτι αφηρημένο. Αποτελείται από ανθρώπους που βλέπουν πέρα από τον δικό τους, υπηρεσιακό, χώρο, κοιτάζουν αυτό το μέρος που θα τους προσφέρει περισσότερο κέρδος. Το αποτέλεσμα το βλέπουμε στις δηλώσεις με τα ακίνητα και τους τραπεζικούς λογαριασμούς αυτών που αποτελούν τον κρατικό μηχανισμό, στις υψηλές βαθμίδες του.

Βεβαίως, αυτό δεν ισχύει για όλους. Ο ισοπεδισμός και το «τα βάζω όλα σε ένα τσουβάλι» μόνο καλό δεν κάνουν τόσο στην δημοκρατία όσο και στην αποτίμηση των καταστάσεων. Υπάρχουν και οι εξαιρέσεις, μόνο που αυτές επιβεβαιώνουν τον κανόνα. Ο Οικονομίδης στην «Σπασμένη φλέβα» δε μιλά για τις εξαιρέσεις του κανόνα, αλλά για τις συνήθεις περιπτώσεις. Δείχνει τους συνήθεις υπόπτους και καλά κάνει, αφήνει να φανεί ο κανόνας και όχι οι εξαιρέσεις του.

Σπασμένη φλέβα: Η κριτική

Η ουσία της κριτικής βρίσκεται στο να δούμε το θέμα ως έχει και όχι να ωραιοποιήσουμε κάποιες καταστάσεις. Ο Γιάννης Οικονομίδης και ο Βαγγέλης Μουρίκης, στο σενάριο, καλά κάνουν και δείχνουν αυτό το πρόβλημα όπως ακριβώς είναι και δεν καταφεύγουν σε μια περιγραφή με όμορφο, γλυκό τρόπο. Ο λόγος είναι ότι η ζωή αυτών των ανθρώπων δεν έχει ίχνος ομορφιάς,  γλυκύτητας και πραότητας πλέον.

Το ερώτημα που τίθεται για να απαντήσει ο θεατής είναι το εξής: Το κράτος δεν θα έπρεπε να προστατεύσει τους πολίτες, να ελέγχει αυτά τα κυκλώματα; Και ένα άλλο: Αυτό το πρόβλημα δεν είναι καινούργιο, υπάρχει δεκαετίες, άρα δεν θα έπρεπε να είχε βρεθεί μια λύση για να σωθούν ζωές και περιουσίες;

Η απάντηση είναι μία: στις υψηλές βαθμίδες του κρατικού μηχανισμού υπάρχουν οι απόγονοι αυτών που έβαζαν βαθιά το χέρι τους στις περιουσίες των συμπολιτών τους. Αυτοί είναι οι απόγονοι των κοτζαμπάσηδων, των μαυραγοριτών, των τοκογλύφων, από την σύσταση του νέου ελληνικού κράτους μέχρι σήμερα. Η ιστορική έρευνα έχει ανακαλύψει περιπτώσεις και καταστάσεις, μια διαδικασία που δεν έχει τελειώσει γιατί έχουν πολλά να ειπωθούν ακόμη…

 

Διαβάστε τα άρθρα πολιτικής ανάλυσης

Συμπόσιο

Πολυτεχνείο (Γιάννης Φραγκούλης) 

Πολυτεχνείο (Ελένη Καρασαββίδου)



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved