Χαλκίδα

ΧΑΛΚΙΔΑ

ΙΣΤΟΡΙΑ

Η ΠΟΛΙΟΡΚΙΑ ΤΗΣ ΧΑΛΚΙΔΑΣ

Χαλκίδα: γράφει ο Θεμιστοκλής Αλμπάνης

Ένα από τα πιο σημαντικά γεγονότα της ιστορίας μας που συγκλόνισε ολόκληρο τον χριστιανικό κόσμο και που πέρασε σε μια μόλις σειρά στα μαθητικά βιβλία και αυτό συχνά εκτός ύλης είναι η πολιορκία της Χαλκίδας, μόνο ένα Βενετικό κρυφό οπλοστάσιο που βρέθηκε όταν ένα κομμάτι του τείχους της Χαλκίδας έπεσε μετά από σεισμό και κοσμεί σήμερα το πολεμικό μουσείο της Αθήνας (το καλύτερο που υπάρχει στον κόσμο) μας θυμίζει την μάχη, Όπως και τη μεγάλη διαφορά των μαχητών, 200.000 επίλεκτοι Τούρκοι, απέναντι σε 5.000 μαχητές των Ενετών που είχαν ως αρχηγό τον Βάιλο Ερίτσο.

Χαλκίδα: Το φρούριο

Ο Μωάμεθ Β΄ ήθελε από καιρό να τελειώνει με την Χαλκίδα  που ήταν Βενετική από το 1204 και  γνωστή ως Νεγροπόντε, Negroponte στους Ενετούς λόγω της μαύρης γέφυρας που ένωνε το νησί με την Στερεά Ελλάδα. Ήταν το πιο σημαντικό φρούριο των Βενετών και δεύτερο σε σπουδαιότητα μετά την Κρήτη. Με το φρούριο αυτό οι Βενετοί έλεγχαν το Αιγαίο και συχνά έκαναν επιθέσεις σε τουρκικά πλοία. Ήταν πλούσια πόλη, με ανθηρό εμπόριο και σπουδαίο διαμετακομιστικό κέντρο, ενώ τα τείχη της με ύψος 50 μέτρα, με 100 πύργους και κανόνια και τάφρο την καθιστούν απόρθητη και θαύμα της ενετικής αμυντικής αρχιτεκτονικής.

Δώδεκα χρόνια πριν την επίθεση, ο  Μωάμεθ Β΄ στις 2 Σεπτεμβρίου 1458, παίρνοντας ειδική άδεια από την  Γαληνοτάτη Δημοκρατία της Βενετίας, ο ίδιος έφιππος  με συνοδεία 1,000 σωματοφυλάκων εισήλθε για επίσκεψη στην πόλη, πάνω στο άσπρο του άλογο κοιτούσε εσωτερικά πλέον το κάστρο, κοιτώντας να εντοπίσει τα αδύνατα σημεία των οχυρώσεων. Τον υποδέχτηκαν με μεγάλες τιμές μίλησε φιλικά με κατοίκους της πόλης.

Χαλκίδα

Χαλκίδα: Ο οθωμανικός στρατός

Αφού είχε προηγηθεί η επίθεση του Νικολό ντα Κανάλ, με 20 γαλέρες του στόλου των Βενετών, στην Θρακική πόλη του Αίνου και ο εξαπονδρισμός των κατοίκων της, το ποτήρι ξεχείλισε, ο Οθωμανικός στρατός το πρωί της 15 Ιουνίου 1470, έκανε την εμφάνισή του. Ένας τεράστιος στόλος με επικεφαλής τον Μαχμούτ Πασά και 300 πλοία.

Οι Βενετοί έχοντας πληροφορίες για τον επερχόμενο κίνδυνο δεν αιφνιδιάστηκαν, είχαν κάνει ήδη βελτιώσεις στα οχυρωματικά έργα κυρίως στον λόφο Καράμπαμπα και στο βουνό των Καλογραιών. Είχαν ενισχυθεί και με 500 μισθοφόρους του Τομάζο Σκιάβου και 700 Κρητικούς από το Ηράκλειο, ενώ είχαν την ατυχία να λείπει ο στόλος τους εκείνη την μέρα ναύαρχος του οποίου ήταν ο Νικολό ντα Κανάλ.

Οι Τούρκοι αποβιβάστηκαν χωρίς αντίσταση  και στρατοπέδευσαν στο νησί Μιλεμόζα καθώς και στις απέναντι ακτές κοντά στο κάστρο. Οι Βενετοί επιδόθηκαν σε έναν πετυχημένο πόλεμο δολιοφθοράς μέχρι που η συγκέντρωση μεγάλου αριθμού στρατιωτών των Οθωμανών έκαναν αυτές τις επιχειρήσεις απαγορευτικές.

Χαλκίδα: Ο βομβαρδισμός

Χρησιμοποιώντας το νησί Μιλεμόζα και πάνω σε 45 πλοία έφτιαξε μία γέφυρα που ένωνε την Εύβοια με την Στερεά Ελλάδα. Αμέσως έφτιαξε και δεύτερη ενώ οι Τουρκοι «καθάρισαν» τις γύρω περιοχές λόφο Καράμπαμπα και το βουνό των Καλογραιών, και απέκλεισαν από παντού  το κάστρο.

Χαλκίδα

Αφού μαζεύτηκε όλο το στράτευμα τον Οθωμανών, 200.000 άνδρες, πολύ  περισσότεροι από αυτούς που είχαν χρησιμοποιηθεί για την άλωση της Κωνσταντινούπολης, και αφού στάλθηκε ένας Βενετός εξωμότης που λεγόταν Ντεμονέσι, να ζητήσει την παράδοση της πόλης στις 25 Ιουνίου, παίρνοντας αρνητική απάντηση, ξεκίνησε αρχικά ο βομβαρδισμός της πόλης με βομβάρδες, προκαλώντας αρκετές ζημιές στα τείχη της πόλης, ενώ έγινε και ανεπιτυχής προσπάθεια των Οθωμανών να ανέβουν στα τείχη.

Χαλκίδα: Το σχέδιο

Οι πολιορκούμενοι, την επομένη ημέρα, ανακάλυψαν πως ο Δαλματός Σκιάβο και η συνοδεία του έχουν προδώσει τους Βενετούς. Τους εξολόθρευαν, ενώ ανακάλυψαν ότι είχε συνεννοηθεί με τους Τούρκους να τους αφήσει να περάσουν από ένα σημείο που έλεγχαν αυτός και οι άνδρες του. Οι Τούρκοι, μη γνωρίζοντας ότι είχε μαθευτεί το σχέδιό τους,  πήγαν σε εκείνο το σημείο το βράδυ στις 30 Ιουνίου 1470, όπου τους «περίμεναν». Έπαθαν κυριολεκτικά πανωλεθρία αφήνουν 10.000 επίλεκτους Τούρκους νεκρούς καθώς και 6.000 ναύτες που σκοτώθηκαν όταν οι Βενετοί βύθισαν 30 τουρκικές γαλέρες που είχαν σκοπό να αποβιβασθούν κοντά στα τείχη του Βούρκου, όπως προέβλεπε  το τουρκικό σχέδιο.

Στο μεταξύ, λόγω της λειψανδρίας, εξαιτίας του γεγονότος ότι δεν είχε μείνει σχεδόν κανένας Δαλματός μισθοφόρος, ο Βάιλος διατάζει να μαζευτούν όλα τα παιδιά από 10 χρονών και πάνω, διαλέγει από αυτά  500 και τους οπλίζει με τόξα και σφεντόνες. Έμπειροι  τοξότες τους κάνουν ταχύρυθμα μαθήματα χειρισμού των όπλων.

Χαλκίδα

 

Στις 5 Ιουλίου γίνεται τρίτη επίθεση κατά των τειχών αφήνοντας 5.000 ακόμη Τούρκους νεκρούς και στις 8 Ιουλίου πραγματοποιείται η τέταρτη επίθεση όπου οι Τούρκοι αφήνουν 15.000 νεκρούς, ενώ ο Βενετικός στόλος που εμφανίζεται στις 11 Ιουλίου με 71 γαλέρες δεν έπραξε τίποτα, έμεινε αμέτοχος, ο ναύαρχος προφασίστηκε ότι περίμενε και άλλα πλοία (τιμωρήθηκε αργότερα με ισόβια εξορία για την πράξη του).

Χαλκίδα: Το τέλος

Η πέμπτη και τελική επίθεση των Τούρκων το βράδυ στις 11 Ιουλίου 1470 και αφού υποσχέθηκε την χωρίς όριο λαφυραγώγηση της πόλης αν πέσει, επιτέθηκε από όλες τις μεριές στο κάστρο, αφήνοντας ακόμη 27.000 νεκρούς.

Αφού καταλήφθηκαν τα τείχη, οδομαχίες γίνονταν σε κάθε στενό, μόνο τα παιδιά που ήταν μέχρι 8 ετών έζησαν  για να γίνουν Γενίτσαροι, οι υπόλοιποι σφάχτηκαν ο δε Βάιλος πριονίστηκε, οι γυναίκες πουλήθηκαν στα σκλαβοπάζαρα, ο συνολικός αριθμός των νεκρών Οθωμανών, 77.000 τρομάζει. Ο χριστιανικός κόσμος  υπέστη μεγάλο σοκ εφάμιλλο με αυτόν της Άλωσης της Πόλης. Οι Βενετοί αντιλαμβανόμενοι, ότι η Τουρκική λαίλαπα, θα ξεσπούσε αλλού άρχισαν αμέσως πυρετώδεις προετοιμασίες και στα άλλα κάστρα τους.

 

Διαβάστε τα άρθρα για ιστορίας που έχουμε δημοσιεύσει

Η Ελένη ήταν πόρνη;

Ενάντια στον φασισμό

Στρατιώτες 

Αυτοί που έμειναν ζωντανοί

 


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved