Η Ταινιοθήκη της ΕΤ-3 και το ΚΕ.Μ.Ε.Σ. συνεχίζουν τις προβολές στο πλαίσιο του θεματικού αφιερώματος «Ταυτότητες, ρόλοι, σχέσεις εξουσίας», με τη θρυλική ταινία «Ο ένοικος» (1971, 122’), του Ρόμαν Πολάνσκι, ο οποίος, πέρα από σκηνοθέτης, είναι και ο πρωταγωνιστής της ταινίας. Ένα κομψοτέχνημα υποβόσκοντος τρόμου, στο οποίο η έννοια της ταυτότητας αποκτά μία χροιά σκοτεινή. Ένας υπαλληλάκος νοικιάζει στο Παρίσι το διαμέρισμα μιας ομοφυλόφιλης γυναίκας που βρήκε τραγικό θάνατο. Σταδιακά, εισέρχεται στο δικό της ‘σύμπαν’, στο οποίο καιροφυλακτεί ο χαμός. Η μεγαλούπολη και οι άνθρωποί ως μορφές καταπίεσης, ρατσισμού και πλάγιας τρομοκρατίας. Η αδυναμία αφομοίωσης δεν συγχωρείται, η διαφορετικότητα δεν γίνεται ανεκτή. Παραμορφωτικοί φακοί που αλλοιώνουν τα πρόσωπα, λήψεις και καδραρίσματα που αποπνέουν καταπίεση, μια φωτογραφία αιχμηρή σαν να πατάς γυαλί με γυμνό πόδι γυαλί. Ο θάνατος ως μορφή ελευθερίας και εκδίκησης. Η ταινία θα προβληθεί τη Δευτέρα, 2 Μαρτίου, στην αίθουσα «Αλέξανδρος», στις 21.00, ενώ η επόμενη ταινία που θα απολαύσουμε είναι το εκπληκτικό φιλμ νουάρ του Τζόζεφ Λόουζι, «Αριστοκράτες του εγκλήματος». Υπενθυμίζουμε πως η είσοδος στις προβολές είναι δωρεάν, ενώ τις ταινίες προλογίζει ο κριτικός κινηματογράφου Αλέξης Δερμεντζόγλου.
Υπάρχουν κάποιες ταινίες που δεν μπορούν να προσπεραστούν ελαφρά τη καρδία. Γιατί έχουν αφήσει ανεξίτηλο το στίγμα του στην ιστορία της έβδομης τέχνης. Γιατί σε κάνουν να μονολογείς ότι «δεν τις γυρίζουν όπως παλιά». Μία από αυτές τις ταινίες προβάλλει η Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης στον κινηματογράφο «Φαργκάνη», τη Δευτέρα 2 Μαρτίου, στις 21.00. Πρόκειται για το συγκλονιστικό σκηνοθετικό ντεμπούτο του Σίντνεϊ Λιούμετ, «Οι 12 ένορκοι» (1957, 96’). Ένας νεαρός βρίσκεται αντιμέτωπος με την ηλεκτρική καρέκλα, κατηγορούμενος για τον φόνο του πατέρα του. Ο δικαστής καλεί τους ενόρκους να αποσυρθούν για να καταλήξουν σε απόφαση. Για να καταδικασθεί ο κατηγορούμενος, απαιτείται η συναίνεση όλων των ενόρκων. Ένα κλειστοφοβικό παιχνίδι έντασης, ιδρώτα, λεπτών ισορροπιών και ηθικών διλημμάτων ξεκινά. Απαράμιλλη ένταση και ένα tour de force από τον έξοχο Χένρι Φόντα.
Παράλληλα, η Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης συνεχίζει τα εξαιρετικά της αφιερώματα και τη σκυτάλη παίρνει ένας από τους πιο ευαίσθητους και αισθαντικούς σκηνοθέτες όλων των εποχών. Το θεματικό αφιέρωμα, με τίτλο «Κριστόφ Κισλόφκσι: Τα μονοπάτια της εσωτερικότητας», μας μυεί στο έργο του μεγάλου Πολωνού σκηνοθέτη. Ενός ρεαλιστή του βλέμματος και της απόδοσης του ηθικού πρόσημου. Οι ταινίες που θα προβληθούν στην αίθουσα «Παύλος Ζάννας» από την Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου ως την Τετάρτη 4 Μαρτίου είναι οι εξής. Το «Ερασιτέχνης κινηματογραφιστής (1979, 112’), η ταινία δηλαδή που έκανε για πρώτη φορά γνωστό το όνομα του Κισλόφσκι σε διεθνές επίπεδο. Το αριστουργηματικό «Η διπλή ζωή της Βερόνικα» (1991, 98’), που ψηλαφεί την έννοια της ψυχής. Με την Ιρέν Ζακόμπ να καθιερώνεται ως αιώνιος έρωτας και τη μουσική του Ζμπίγκνιεφ Πράισνερ να αγγίζει τα έγκατά μας. Τέλος, τα δέκα ωριαία επεισόδια του «Δεκάλογου» που είχε γυρίσει ο Κισλόφκσι για λογαριασμό της πολωνικής τηλεόρασης. Ο άνθρωπος απέναντι στην εντολή, το καθήκον και την κρισιμότητα της κάθε στιγμής.
Κλείνοντας, να αναφέρουμε πως η Κινηματογραφική Λέσχη Πανοράματος και η Κινηματογραφική Λέσχη Χορτιάτη προβάλλουν την ταινία «Οι γυναίκες του τελευταίου ορόφου» (2010, 102’), με τον αξιολάτρευτο Φαμπρίς Λουκινί. Πρώτη προβολή την Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου, στο Αμφιθέατρο Πολιτισμού Πανοράματος στις 20.00 και η συνέχεια την επομένη, την ίδια ώρα, στην αίθουσα «Ι. Μανωλεδάκης». Η είσοδος σε αμφότερες τις προβολές είναι ελεύθερη. Καλές προβολές σε όλους!
Γιώργος Παπαδημητρίου