ΣΙΝΕΦΙΛ ΑΤΖΕΝΤΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Η Ταινιοθήκη της ΕΤ-3 και το ΚΕ.Μ.Ε.Σ. συνεχίζουν τις προβολές στο πλαίσιο του θεματικού αφιερώματος «Ταυτότητες, ρόλοι, σχέσεις εξουσίας», με τη θρυλική ταινία «Ο ένοικος» (1971, 122’), του Ρόμαν Πολάνσκι, ο οποίος, πέρα από σκηνοθέτης, είναι και ο πρωταγωνιστής της ταινίας. Ένα κομψοτέχνημα υποβόσκοντος τρόμου, στο οποίο η έννοια της ταυτότητας αποκτά μία χροιά σκοτεινή. Ένας υπαλληλάκος νοικιάζει στο Παρίσι το διαμέρισμα μιας ομοφυλόφιλης γυναίκας που βρήκε τραγικό θάνατο. Σταδιακά, εισέρχεται στο δικό της ‘σύμπαν’, στο οποίο καιροφυλακτεί ο χαμός. Η μεγαλούπολη και οι άνθρωποί ως μορφές καταπίεσης, ρατσισμού και πλάγιας τρομοκρατίας. Η αδυναμία αφομοίωσης δεν συγχωρείται, η διαφορετικότητα δεν γίνεται ανεκτή. Παραμορφωτικοί φακοί που αλλοιώνουν τα πρόσωπα, λήψεις και καδραρίσματα που αποπνέουν καταπίεση, μια φωτογραφία αιχμηρή σαν να πατάς γυαλί με γυμνό πόδι γυαλί. Ο θάνατος ως μορφή ελευθερίας και εκδίκησης. Η ταινία θα προβληθεί τη Δευτέρα, 2 Μαρτίου, στην αίθουσα «Αλέξανδρος», στις 21.00, ενώ η επόμενη ταινία που θα απολαύσουμε είναι το εκπληκτικό φιλμ νουάρ του Τζόζεφ Λόουζι, «Αριστοκράτες του εγκλήματος». Υπενθυμίζουμε πως η είσοδος στις προβολές είναι δωρεάν, ενώ τις ταινίες προλογίζει ο κριτικός κινηματογράφου Αλέξης Δερμεντζόγλου.

Υπάρχουν κάποιες ταινίες που δεν μπορούν να προσπεραστούν ελαφρά τη καρδία. Γιατί έχουν αφήσει ανεξίτηλο το στίγμα του στην ιστορία της έβδομης τέχνης. Γιατί σε κάνουν να μονολογείς ότι «δεν τις γυρίζουν όπως παλιά». Μία από αυτές τις ταινίες προβάλλει η Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης στον κινηματογράφο «Φαργκάνη», τη Δευτέρα 2 Μαρτίου, στις 21.00. Πρόκειται για το συγκλονιστικό σκηνοθετικό ντεμπούτο του Σίντνεϊ Λιούμετ, «Οι 12 ένορκοι» (1957, 96’). Ένας νεαρός βρίσκεται αντιμέτωπος με την ηλεκτρική καρέκλα, κατηγορούμενος για τον φόνο του πατέρα του. Ο δικαστής καλεί τους ενόρκους να αποσυρθούν για να καταλήξουν σε απόφαση. Για να καταδικασθεί ο κατηγορούμενος, απαιτείται η συναίνεση όλων των ενόρκων. Ένα κλειστοφοβικό παιχνίδι έντασης, ιδρώτα, λεπτών ισορροπιών και ηθικών διλημμάτων ξεκινά. Απαράμιλλη ένταση και ένα tour de force από τον έξοχο Χένρι Φόντα.

cinefil adzenta tefxos 98 foto2

Παράλληλα, η Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης συνεχίζει τα εξαιρετικά της αφιερώματα και τη σκυτάλη παίρνει ένας από τους πιο ευαίσθητους και αισθαντικούς σκηνοθέτες όλων των εποχών. Το θεματικό αφιέρωμα, με τίτλο «Κριστόφ Κισλόφκσι: Τα μονοπάτια της εσωτερικότητας», μας μυεί στο έργο του μεγάλου Πολωνού σκηνοθέτη. Ενός ρεαλιστή του βλέμματος και της απόδοσης του ηθικού πρόσημου. Οι ταινίες που θα προβληθούν στην αίθουσα «Παύλος Ζάννας» από την Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου ως την Τετάρτη 4 Μαρτίου είναι οι εξής. Το «Ερασιτέχνης κινηματογραφιστής (1979, 112’), η ταινία δηλαδή που έκανε για πρώτη φορά γνωστό το όνομα του Κισλόφσκι σε διεθνές επίπεδο. Το αριστουργηματικό «Η διπλή ζωή της Βερόνικα» (1991, 98’), που ψηλαφεί την έννοια της ψυχής. Με την Ιρέν Ζακόμπ να καθιερώνεται ως αιώνιος έρωτας και τη μουσική του Ζμπίγκνιεφ Πράισνερ να αγγίζει τα έγκατά μας. Τέλος, τα δέκα ωριαία επεισόδια του «Δεκάλογου» που είχε γυρίσει ο Κισλόφκσι για λογαριασμό της πολωνικής τηλεόρασης. Ο άνθρωπος απέναντι στην εντολή, το καθήκον και την κρισιμότητα της κάθε στιγμής.

cinefil adzenta tefxos 98 foto3

Κλείνοντας, να αναφέρουμε πως η Κινηματογραφική Λέσχη Πανοράματος και η Κινηματογραφική Λέσχη Χορτιάτη προβάλλουν την ταινία «Οι γυναίκες του τελευταίου ορόφου» (2010, 102’), με τον αξιολάτρευτο Φαμπρίς Λουκινί. Πρώτη προβολή την Πέμπτη 26 Φεβρουαρίου, στο Αμφιθέατρο Πολιτισμού Πανοράματος στις 20.00 και η συνέχεια την επομένη, την ίδια ώρα, στην αίθουσα «Ι. Μανωλεδάκης». Η είσοδος σε αμφότερες τις προβολές είναι ελεύθερη. Καλές προβολές σε όλους!

Γιώργος Παπαδημητρίου



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved