εκπαίδευση

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

εκπαίδευση

πολιτιστικό portal

τεύχος 8, 26 Μαΐου 2025, τιμή Ο,ΟΟ1 ευρώ

 

EDITORIAL

ΥΠΑΡΧΕΙ ΕΚΕΙ Ο ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΣΜΟΣ;

Εκπαίδευση: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Είχαμε μιλήσει για την Εκκλησία και τα σώματα ασφαλείας ως θεσμούς της βίας του ολοκληρωτισμού.  Μένει ο τρίτος πυλώνας του κράτους που, σύμφωνα με τον Νίκο Πουλαντζά, είναι η εκπαίδευση. Εδώ μπαίνουν κάποια ερωτήματα. Ας δούμε πρώτα ποια θέματα εγείρουν αυτά τα ερωτήματα, έτσι ώστε να ανοίξει η συζήτηση για το αν υπάρχει ολοκληρωτισμός ή όχι.

Εκπαίδευση: Τα ερωτήματα

Υπάρχει ολοκληρωτισμός στην διαδικασία (process), στην εκπαίδευση; Αν υπάρχει, τότε: Πως αυτός παράγεται; Ποιες είναι οι αντιθέσεις που κινούν αυτή την παραγωγή; Πως αυτός παράγεται και αναπαράγεται; Ποιος είναι ο ρόλος των εκπαιδευτικών; Η κυβέρνηση πως κανονίζει αυτή την διαδικασία; Πως αυτός βιώνεται στους εκπαιδευόμενους; Τελικά, ποιο χαρακτήρα διαμορφώνει αυτή η διαδικασία (process); Ποιον πολίτη προετοιμάζει για την κοινωνία; Άρα, ποιο μοντέλο κοινωνικής δόμησης προβλέπει;

Εκπαίδευση: Η παραγωγή

Ο τρόπος που γίνονται τα μαθήματα και τα εκπαιδευτικά εγχειρίδια δείχνουν μια διαδικασία που είναι περισσότερο μιας κατεύθυνσης: Ο εκπαιδευτικός δίνει τις κατευθυντήριες γραμμές και ορίζει αυστηρά το πλαίσιο στην εκπαίδευση. Ο μαθητής θα πρέπει να ακολουθήσει, χωρίς να μετρά η γνώμη του, αν αυτή μπορεί να δώσει μια διαφορετική πρόταση. Ο εκπαιδευόμενος, προοδευτικά, ετοιμάζεται να γίνει υπάκουο υποκείμενο σε ένα σύστημα που δεν επιτρέπει την αντίθετη άποψη, με άλλα λόγια την ανταρσία για να λειτουργήσει όπως έχει σχεδιαστεί, προς όφελός του.

Εκπαίδευση: Οι αντιθέσεις

Βλέπουμε ότι σε αυτή την διαδικασία, στην εκπαίδευση, υπάρχουν κάποιες αντιθέσεις. Η άποψη των εκπαιδευτικών και η διαδικασία που ορίζει το υπουργείο. Αυτές οι δύο είναι οι πρωταρχικές. Δευτερεύουσα είναι η άποψη των εκπαιδευόμενων και των οικογενειών τους. Αυτές οι αντιθέσεις έρχονται σε σύγκρουση. Όταν αυτή η πάλη φτάσει σε ένα κρίσιμο πεδίο, τότε γίνεται η μεταλλαγή και έχουμε κάποιες αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα. Κινητήρια δύναμη για αυτή την αλλαγή είναι οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι γονείς τους, όπως θα δούμε στην συνέχεια της θεώρησής μας.

Εκπαίδευση: Η εναλλαγή

Έχουμε παρατηρήσει στην κοινωνία ότι υπήρξαν κάποιες αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα. Αυτό έχει γίνει επειδή τα υποκείμενα αυτού, οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές και οι γονείς τους, θέλουν μια άλλη δομή της κοινωνίας, άρα ένα άλλο εκπαιδευτικό σύστημα. Αυτή η εναλλαγή είναι μια αργή διαδικασία αφού το Κράτος δύσκολα θα δεχτεί μια ανατροπή της διαδικασίας. Ακόμα, όταν δεχτεί μια αλλαγή, θα προσπαθήσει, πολλές φορές με επιτυχία να το προσαρμόσει στο τελικό process της πολιτικής του.

Εκπαίδευση: Οι εκπαιδευτικοί

Οι εκπαιδευτικοί έχουν καταλάβει ότι έρχονται από την θέση των εκπαιδευόμενων. Βιώνουν το μοντέλο κοινωνίας στην οποία ζουν. Όσοι πιστεύουν ότι αυτή η δομή της κοινωνίας δεν είναι η αρμόζουσα για τον άνθρωπο, θέλουν μια διαφορετική εκπαίδευση. Κατά συνέπεια, αντιδρούν και προτείνουν ένα άλλο εκπαιδευτικό σύστημα, μέσα από το συνδικαλιστικό τους σύστημα. Βίωμα και αντίδραση είναι οι μοχλοί αυτής της εναλλαγής. Προσπαθούν να βρουν συμμάχους τους άλλους κοινωνικούς εταίρους τους, τους εκπαιδευόμενους και την υπόλοιπη κοινωνία.

Εκπαίδευση: Οι εκπαιδευόμενοι

Ο κάθε άνθρωπος που μπαίνει σε αυτή την διαδικασία, στην εκπαίδευση, έρχεται σε επαφή με τις κινητήριες δυνάμεις της. Βιώνει ένα πλαίσιο μάθησης και, συγχρόνως, ένα πλαίσιο κοινωνικών σχέσεων που θα είναι μια προσομοίωση της κοινωνίας στην οποία θα ζήσει, αργότερα, ως εργαζόμενος. Αν το βίωμά του, μέσα στον κοινωνικό περίγυρο του, έρχεται σε αντίθεση με αυτό το προτεινόμενο μοντέλο τότε δεν παράγεται η απόλαυση της δημιουργίας ενός πνευματικού κόσμου, της μάθησης. Είναι το σημείο που η αντίδραση γεννιέται. Σε σημεία που η δύναμη αυτής της αντίδρασης είναι σημαντικά μεγάλη, τότε από δευτερεύουσα γίνεται πρωτεύουσα αντίθεση και έχουμε την σύγκρουση, την διεκδίκηση ενός άλλου εκπαιδευτικού μοντέλου.

Εκπαίδευση: Το Κράτος

Στην εκπαίδευση το Κράτος έχει διττό ρόλο: Είναι αυτό που προτείνει μια διαδικασία και αυτό που προσπαθεί αυτή να ολοκληρωθεί. Αυτή η πρόταση είναι σύμφωνη με τις παραγωγικές σχέσεις της πολιτικής, των παραγωγικών δυνάμεων που αυτό εκπροσωπεί. Η ολοκλήρωσή της θα πρέπει να επιτευχθεί για να συνεχίσει αυτό το σύστημα, παραγωγικών δυνάμεων-παραγωγικών σχέσεων, να υπάρχει και, τελικά να υπάρχει η υπεραξία, στο πλαίσιο του καπιταλιστικού συστήματος. Άρα θα πρέπει να κανονίζει έτσι το process των δράσεων και αντιδράσεων ώστε να υπάρχει συνέχεια στον τρόπο της κοινωνίας που ορίζει ο καπιταλισμός.

Εκπαίδευση: Ο άνθρωπος

Όλα, σε αυτή την σχέση, έχουν να κάνουν με τον άνθρωπο. Η εκπαίδευση δεν είναι μόνο γνώση. Η γνώση θα ήταν άχρηστη αν αυτή δεν εφαρμοζόταν στον τρόπο επιβίωσης σε μια κοινωνία. Άρα η εκπαίδευση αυτό που κάνει είναι να δίνει γνώση και να διαμορφώνει τον χαρακτήρα του ανθρώπου ως κοινωνικό ον, όπως ανέφερε ο Πλάτων. Αυτά τα δύο είναι οι δύο όψεις ενός νομίσματος, άρα είναι αδιαίρετα. Ο άνθρωπος το βιώνει στη αρχή ήπια, μετά πιο έντονα. Με αυτό τον τρόπο έρχεται η σύγκρουση με το αξιακό σύστημα που έχει βιώσει μέσα στην οικογένειά του, πρωτίστως. Αν δεν έχει ζήσει σε μια οικογένεια όπου η ελευθερία λόγου έχει πρωτεύοντα ρόλο, τότε δεν θα δει αυτή την σύγκρουση.

Εκπαίδευση: Η ρήξη

Έχουμε δύο αντίθετα μοντέλα: Το ένα είναι αυτό που προτείνει έναν τρόπο ζωής μέσα στο καπιταλιστικό σύστημα όπου ο άνθρωπος θα είναι ένα γρανάζι ενός μηχανισμού για την εξυπηρέτηση των παραγωγικών δυνάμεων αυτού του συστήματος. Το δεύτερο είναι η πρόταση για μια κοινωνία όπου οι άνθρωποι θα είναι πιο ελεύθεροι, θα ζουν με ίσους όρους, η εκμετάλλευση δεν θα υπάρχει, η εργασία και η επιβίωση θα είναι χαρά, σε αυτό το σύστημα η υπεραξία δεν έχει λόγο ύπαρξης. Αυτά τα δύο μοντέλα έρχονται σε ρήξη. Αυτές οι ρήξεις διαμορφώνουν έναν τρόπο κοινωνικής δόμησης που θα βρει σύμφωνους τους κοινωνικούς εταίρους αφού θα έχουν γίνει παραχωρήσεις και από την μια και από την άλλη πλευρά. Μόνο σε μια επαναστατική διαδικασία θα είχαμε την πτώση ενός μοντέλου και την δόμηση ενός άλλου. Τι θα γίνει, όμως, σε αυτή την περίπτωση; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα  θα είναι το θέμα του επόμενου σημειώματος.

Επιστροφή στο Ο-ευρετήριο των τευχών

 

«Why Look at Animals? ∆ικαιοσύνη για τη µη ανθρώπινη ζωή» στο ΕΜΣΤ

Το Why Look at Animals? ∆ικαιοσύνη για τη µη ανθρώπινη ζωή είναι µια έκθεση για τα δικαιώµατα των ζώων, για την ανάγκη αναγνώρισης και υπεράσπισης της ζωής τους ως κεντρικού θέµατος του πολιτισµού µας και για τις αδικίες, την εκμετάλλευση και την βία που υφίστανται στα χέρια των ανθρώπων. Πηγή έµπνευσης για αυτή και αφετηρία της αποτελεί το επιδραστικό οµότιτλο κείµενο του John Berger, Why Look at Animals? (1980), που διερευνά τη μεταβαλλόμενη σχέση μεταξύ ανθρώπων και ζώων στο πλαίσιο της νεωτερικότητας. Περισσότερα

 

Με τα μάτια της Σαλώμης

Με βλέπετε ενθουσιασμένη και πραγματικά είμαι. Κάθε φορά που βρίσκομαι αντιμέτωπη με το γκρέμισμα ταυτοτήτων, κάθε φορά που βλέπω να γεμίζει το κενό μεταξύ δυο καταστάσεων, όχι με απλούς συμβιβασμούς, αλλά σαν μια νέα σύνθεση «ένα τρίτο όρο, ένα κατώφλι, μια πορώδη ζώνη συνάντησης όπου αναδύονται νέες μορφές αντίληψης και κατανόησης», ε τότε γεμίζω με ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο. Περισσότερα

 

Ο Καθρέπτης του Die Wolke Art Group

Η Die Wolke art group παρουσιάζει τον “Καθρέφτη”, μια παράσταση εμπνευσμένη από το βιβλίο του Michael Endeart group παρουσιάζει τον “Καθρέφτη”, μια παράσταση εμπνευσμένη από το βιβλίο του Michael Ende “Ο Καθρέφτης Μέσα Στον Καθρέφτη : ένας λαβύρινθος”. Σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Goethe και υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού, το έργο παίρνει τόσο τη μορφή της περιπατητικής εμπειρίας, όσο της performance, αλλά και της διαμεσικής έκθεσης, για περιορισμένο αριθμό θεατών. Περισσότερα

 

Στα δύσκολα χρόνια της κρίσης, μια παρέα αντρών βρίσκεται αντιμέτωπη με την απώλεια του αγαπημένου της στεκιού. Οι αποφάσεις που πρέπει να παρθούν είναι σκληρές και ο χρόνος λιγοστός. Τι γίνεται όμως όταν κανένας δεν μπορεί να βοηθήσει οικονομικά; Όταν απομένουν μόνο λίγες μέρες μέχρι την κατάσχεση; Η ζωή τούς οδηγεί σε αδιέξοδο… κι αυτοί, απελπισμένοι αλλά αποφασισμένοι, παίρνουν μια τολμηρή απόφαση! Όταν όμως στη μέση μπαίνει μια μυστηριώδης Ρωσίδα, οι ισορροπίες ανατρέπονται και τα ψέματα αποκαλύπτονται ένα προς ένα. Δείτε το βίντεο

 

Πολλά όμορφα στιγμιότυπα συνεντεύξεων αποκρυσταλλώνονται σε ένα μοναδικό αμάλγαμα θεατρικών προσωπικοτήτων, ένα ιδιαίτερο ποτ-πουρί της στήλης Σωφέρ Θεάτρου. Δείτε το βίντεο

 

Mamaluqi

Την ταινία «Mamluqi» θα παρουσιάσει στο κινηματογραφόφιλο κοινό ο γεωργιανός σύλλογος Tergi και η Κινηματογραφική Λέσχη Solaris. Η ταινία του Davit Rondeli παρήχθη το 1958 και είναι μια τραγική ιστορία που διαδραμτίζεται τον 18ο αιώνα. Η ταινία θα προβληθεί στο κινηματοθέατρο Αθήναιον, Βασ. Όλγας 35, την Κυριακή 1η Ιουνίου 2025, στις 2.00 μμ.Περισσότερα

 

Πράσινη κάρτα

Η Κινηματογραφική Λέσχη Solaris προβάλλει την Τετάρτη 28 Μαΐου 2025, στις 9.15 μμ, στο κινηματοθέατρο Αθήναιον, Βασ. Όλγας 35, στην Θεσσαλονίκη, την ταινία «Πράσινη κάρτα» (1990), με τον Ζεράρ Ντεπαρντιέ και την Άντι ΜακΝτάουελ. Την ταινία θα προλογίσει ο Γιάννης Φραγκούλης, κριτικός και θεωρητικός του κινηματογράφου, ο οποίος θα συντονίσει την συζήτηση με το κοινό, μετά το τέλος της προβολής.Περισσότερα

 

Γεώργιος ο Α΄

Στο τέλος της οδού Βασιλέως Γεωργίου και στην αρχή της οδού Βασιλίσσης Όλγας, στην Θεσσαλονίκη, υπάρχουν δύο αγάλματα. Στο ένα είναι ο βασιλιάς Γεώργιος και στο άλλο η βασίλισσα Όλγα. Είναι το σημείο που σκοτώθηκε ο βασιλιάς Γεώργιος, το 1913. Ήταν ο μακροβιότερος βασιλιάς των Ελλήνων και, από κάποιους, αναφέρεται ότι ήταν αγαπητός στον λαό. Πως έγινε όμως η δολοφονία του; Ποιος τον σκότωσε; Και, κυρίως, γιατί; Ερωτήματα που μέχρι σήμερα παραμένουν αναπάντητα. Περισσότερα

 

Μητροπολιτικό πάρκο

Η Φωτογραφική Ομάδα Θεσσαλονίκης UMBRA, διάδοχος του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, στηρίζει τους στόχους και τους αγώνες της πρωτοβουλίας «Σύμπραξη: όλη η ΔΕΘ ένα πάρκο», και καλεί τους φωτογράφους να συμμετάσχουν στο φωτογραφικό project της UMBRA με τίτλο: «Για το Μητροπολιτικό μας Πάρκο». Περισσότερα

 

Τι φοβούνται από την τέχνη οι φασίστες;

Πέμπτη βράδυ 8/5/2025, στο κατάμεστο από κόσμο κατειλλημένο κοινωνικό κέντρο ΒΟΞ (Κ*ΒΟΞ) στα Εξάρχεια, διεξάχθηκε μια ενδιαφέρουσα εκδήλωση με θέμα «Τι φοβούνται από την τέχνη οι φασίστες;», για τη σχέση λογοκρισίας και φασισμού στην τέχνη, πρωτοβουλία της συλλογικότητας που εδράζει στο χώρο, με ομιλητές τους ηθοποιούς Χριστόφορο Ζαραλίκο και Θοδωρή Ελευθεριάδη, τη θεατρική ομάδα 4Frontal, τον Σάκη Τόλη, των Rotting Christ, τους σκιτσογράφους Γιώργο Μικάλεφ και Tasmar, την θεατρολόγο Έρη Κολέζη, τον δημοσιογράφο Χρήστο Αβραμίδη, καθώς και τους Αλέξη Καλοφωλιά και Άρη Χατζηστεφάνου, μέσω βίντεο. Σας παραθέτουμε μέρος των σημαντικών και πολιτικών τοποθετήσεων. Περισσότερα

 

Ο κινηματογράφος πεθαίνει; Όχι οι ταινίες – οι αίθουσες

Υπάρχει μια περίεργη παρανόηση ότι ο κινηματογράφος βρίσκεται σε κρίση επειδή οι ταινίες δεν είναι πια καλές. Όμως, η αλήθεια είναι πιο απλή (και πιο απογοητευτική): δεν είναι οι ταινίες το πρόβλημα – είναι το πού τις βλέπεις. Ή, μάλλον, το ότι δεν αντέχεται πια να τις δεις εκεί που υποτίθεται ότι πρέπει να τις βλέπεις. Ο Danny McBride, δημιουργός του Righteous Gemstones και μόνιμος κάτοικος Τσάρλεστον (και όχι του Χόλιγουντ), το έθεσε πολύ απλά: οι αίθουσες μυρίζουν, τα ηχεία βουίζουν, και η εμπειρία θυμίζει περισσότερο νυχτερινή βάρδια σε ίδρυμα αποκατάστασης παρά σινεφίλ βραδιά. Μπαίνεις μέσα, βλέπεις την αίθουσα που σου έλαχε και σε πιάνει μια ανεξήγητη μελαγχολία. Όχι από την ταινία, από το χαλί που μοιάζει να έχει ζήσει τρεις γενιές. Περισσότερα

 

Το Κεντρί: 14 τετραγωνικά γεμάτα λέξεις και ιστορία

Τι μπορείς να χωρέσεις μέσα σε 14 τετραγωνικά μέτρα; Πόσες ιδέες και πόσα βιβλία; Σαν το Βιβλιοπωλείο/Εκδόσεις Το Κεντρί, στον πολυσύχναστο πεζόδρομο της Δημητρίου Γούναρη, λίγα βήματα από τη φημισμένη Πλατεία Ναυαρίνου. Ένα μικρό μελίσσι λέξεων, σκέψης και πολιτισμού, που εδώ και 42 χρόνια λειτουργεί σαν σταθερός φάρος για αναγνώστες κάθε ηλικίας. Περισσότερα

 

Ο Ζερόμ θα κάνει τη Θεσσαλονίκη να χορεύει μέχρι τελικής πτώσης

Ο Ζερόμ Καλούτα,  έρχεται για πρώτη φορά στη Θεσσαλονίκη, σε ένα live γεμάτο groove μαζί με την 7μελή μπάντα του. Μία ανεπανάληπτη μουσική εμπειρία την Παρασκευή 30 Μαΐου στο νέο συναυλιακό χώρο της πόλης, το Soul! Μια βραδιά γεμάτη ρυθμό και ενέργεια όπου το disco-funk των δεκαετιών χορεύει με τα  πρωτότυπα κομμάτια του Ζερόμ, σε ένα μοναδικό πάρτι. Περισσότερα

 

«Λαμπυρίσματα»

Η Ιζαμπέλ, πολλά χρόνια χωρισμένη, έχει ξαναφτιάξει τη ζωή της με τον Νάτσο. Όταν όμως την επισκέπτεται η κόρη της Μαδαλέν που σπουδάζει στη Βαλένθια για να δει τον άρρωστο πατέρα της Ραμόν, ζητά από τη μητέρα της να τη βοηθήσει στη φροντίδα του. Χωρίς ιδιαίτερη προθυμία η Ιζαμπέλ θα κάνει το χατίρι της κόρης της κι έτσι θα έρθει ξανά σε επαφή με τον πρώην σύζυγό της μετά από 15 χρόνια. Περισσότερα

 

Φραντζέσκα Μινουτόλι: «Η μοναξιά είναι ο πραγματικός κίνδυνος»

Μια γυναίκα σε «θεραπεία», κλεισμένη σε ένα εξοχικό δωμάτιο «ξεκουράζεται για το καλό της», ανάμεσα σε χάπια, οδηγίες και στοργικές απαγορεύσεις. Στον τοίχο του δωματίου, μια κίτρινη ταπετσαρία με παράλογα σχέδια. Ένα κίτρινο μοτίβο που ανασαίνει. Όταν αρχίζει να βλέπει μια γυναίκα παγιδευμένη πίσω από το μοτίβο, το δωμάτιο μεταμορφώνεται σε πεδίο εσωτερικού πολέμου. Περισσότερα

 

Οι νέες ταινίες

«Νόρα» (Norah) του Ταουφίκ Αλζαϊντί: Σαουδική Αραβία, δεκαετία του 1990, οπότε η καλλιτεχνική έκφραση απαγορεύτηκε ρητά στη χώρα. Ο Ναντέρ, ένας νέος δάσκαλος και κρυφός καλλιτέχνης, φτάνει στο χωριό και συναντά τη Νόρα, μια νεαρή γυναίκα που πυροδοτεί τη δημιουργικότητα μέσα του και τον εμπνέει να ζωγραφίσει ξανά. Με μεγάλο κίνδυνο, αναπτύσσουν μια λεπτή σύνδεση και έναν ήσυχο δεσμό. Περισσότερα

 

«Άγριοι»: Κανίβαλοι με… ρούχα και ιδέες!

Το θεατρικό έργο Άγριοι, ανέβηκε, για λίγες μόνο παραστάσεις μέχρι 29 Μαϊου, στο θέατρο Τζένη Καρέζη (Ακαδημίας 3, Αθήνα). Το έργο αναδεικνύει την υποκρισία και την κρυμμένη βαρβαρότητα των ακαδημαϊκών κύκλων όταν ηγεμονεύουν η ιδιοκτησία και ο ανταγωνισμός. Πρόκειται για μία παράσταση για την «αγριάδα» της σύγχρονης καπιταλιστικής κοινωνίας. Πολλές φορές καλά κρυμμένη… εκεί που – πιθανά – κανείς δεν θα μπορούσε να φανταστεί ότι υπάρχει. Όπως σε μια ακαδημαϊκή συντροφιά, στη μικροαστική Κυψέλη. Σε μια συζήτηση για την… αναγκαία κοινωνική αλλαγή, συντροφιά πάντα με ένα ποτήρι ουίσκι. Περισσότερα

 

Γιώργος Ζώης: Αρνούμαι να είμαι καλεσμένος στο Ισραήλ ενώ ο στρατός του δολοφονεί

Πριν λίγο καιρό ο σκηνοθέτης και σεναριογράφος Γιώργος Ζώης αρνήθηκε την επίσημη πρόσκληση του Φεστιβάλ της Ιερουσαλήμ για να διαγωνιστεί η ταινία του Αρκάντια. Ένα χρόνο μετά το κράτος του Ισραήλ κλιμακώνει τις γενοκτονικές του επιθέσεις και υποχρεώνει τον άμαχο πληθυσμό να πεθάνει απο την πείνα. Τώρα που άνοιξαν ξανά οι αιτήσεις για τα φεστιβάλ ο διακεκριμένος δημιουργός επαναλαμβάνει το αίτημα… Περισσότερα

 

Η ταινία προβάλλεται στην Θεσσαλονίκη από Πέμπτη 22 έως Τετάρτη 28 Μαΐου 2025, αποκλειστικά στον κινηματογράφο Αθήναιον, Βασ. Όλγας 35 (πρόσβαση στάση ΟΑΣΘ Φάληρο, σταθμός Μετρό Ευκλείδης. Η ιστορία και η δράση των αντιφασιστών Γερμανών στρατιωτών στην Ελλάδα: μια άγνωστη πράξη ανυπακοής, στη σκιά της Κατοχής. Μια ταινία τεκμηρίωσης για τη θυελλώδη δεκαετία του 1940 που συγκλόνισε την Ευρώπη και τον πλανήτη. Ογδόντα χρόνια μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, αποκαλύπτεται για πρώτη φορά στον κινηματογράφο μια άγνωστη σελίδα αντίστασης: Γερμανοί και γερμανόφωνοι στρατιώτες της Βέρμαχτ λιποτακτούν, ενώνουν τις δυνάμεις τους με την Ελληνική Αντίσταση και πολεμούν τον ναζισμό από το εσωτερικό της κατεχόμενης Ελλάδας. Περισσότερα

 

Παγκόσμια Ημέρα Πολιτισμού 2025 στο ΜΜΘ
Το Τμήμα Τέχνης & Πολιτισμού του Θεσσαλονίκης Δρώμενα διοργανώνει μια ξεχωριστή χοροθεατρική παράσταση για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Πολιτισμού, με τη συμμετοχή σχολών χορού και ΚΔΑΠ από τη Θεσσαλονίκη και την ευρύτερη περιφέρεια. Χορογραφίες μπαλέτου, σύγχρονου, hip-hop και άλλων ειδών θα παρουσιαστούν με επαγγελματισμό, μεράκι και έμπνευση, σε μια μοναδική βραδιά αφιερωμένη στην τέχνη, την έκφραση και -πάνω απ’ όλα- τα ίδια τα παιδιά. Είναι η στιγμή να τους χαρίσουμε το πιο δυνατό μας χειροκρότημα! Περισσότερα

 

Ιστορική εμφάνιση της ΚΟΘ στα Σκόπια
Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης εμφανίστηκε το Σάββατο 17 Μαΐου 2025 για πρώτη φορά στην ιστορία της στην πόλη των Σκοπίων, με έργα Μωρίς Ραβέλ και Αιμίλιου Ριάδη, τιμώντας την επέτειο των 150 χρόνων από τη γέννησή του σπουδαίου Γάλλου δημιουργού και παράλληλα τα 90 χρόνια από τον θάνατο του μεγαλύτερου Θεσσαλονικιού συνθέτη και μαθητή του Ραβέλ. Περισσότερα

 

10 σκηνές γεμάτες Μπομπ Ντίλαν!

Αξέχαστοι τίτλοι αρχής, αξέχαστο τραγούδι, αξέχαστη και η ταινία. Στο The Big Lebowski, η αίθουσα, αλλά και το ίδιο το παιχνίδι του μπόουλινγκ, είναι αυτός ο ιερός τόπος όπου καταλύεται ο έξω κόσμος. Ετοιμαστείτε να γνωρίσετε τον Dude, ένα προφήτη της στωικότητας, ένα απομεινάρι ηρεμίας σε ένα κόσμο που αρέσκεται στον χαλασμό. Περισσότερα

 

Paris, Texas (1984)

Στην απεραντοσύνη της ερήμου, από την ουράνια οπτική ενός θεού-δημιουργού έτοιμου να παρέμβει στο απόλυτο κενό, διακρίνεται αμυδρά μια περιπλανώμενη ανθρώπινη κουκίδα. (Ξανα)γεννημένος στη μέση του πουθενά, ο Τράβις ξεπροβάλλει σαν άλλος πρωτόπλαστος, έτοιμος να επωμιστεί το προπατορικό αμάρτημα που κουβαλά μέσα του από πάντα. Αλλόκοτα ντυμένος, με ένα ταλαίπωρο κοστούμι και ένα κατακόκκινο καπελάκι-σημαδούρα, είναι λες και φόρεσε τα καλά του χρόνια πριν και διέσχισε κόσμους ολόκληρους για να μας συναντήσει. Περισσότερα

 

«Το Αλάτι της Γης: Η Αύρα που “επιβιώνει” στη Σκιά της Αναπαραγωγής»

Ο Βάλτερ Μπένγιαμιν, ο Γερμανός μαρξιστής φιλόσοφος, στο δοκίμιό του «Το έργο τέχνης στην εποχή της τεχνoλογικής αναπαραγωγιμότητάς του», χρησιμοποιεί τον όρο «μέσο» για να περιγράψει κάθε τι που διαμεσολαβεί ανάμεσα στη νοητική και την αισθητηριακή μας αντίληψη. Ένα τέτοιο μέσο είναι και η φωτογραφία, η οποία δίνει στον άνθρωπο τη δυνατότητα να ακινητοποιεί στιγμές και, με τη μεγέθυνσή τους, να αποκαλύπτει αυτό που ο ίδιος ο Μπένγιαμιν ονομάζει οπτικό ασυνείδητο – κατά αναλογία με το ενστικτώδες ασυνείδητο που έφερε στο φως η ψυχανάλυση. Περισσότερα

 

Οι κλασικοί της δυτικής μουσικής και η διαμόρφωση της σοβιετικής μουσικής ταυτότητας

Η πρώιμη σοβιετική μουσική ζωή στηρίχθηκε στο βασικό ρεπερτόριο της κουλτούρας που προηγήθηκε. Μόνο με τη δημιουργία των οργάνων λογοκρισίας στις αρχές της δεκαετίας του 1920 άρχισε πραγματικά η διαδικασία «επιλογής». Τουλάχιστον αρχικά, η παρουσία βασικών Αυστρογερμανών, Ιταλών και Γάλλων συνθετών στο ρεπερτόριο που ακολουθούσαν οι σοβιετικές ορχήστρες και χορωδίες ήταν δεδομένη. Περισσότερα

 

Βλέπουμε «Φάουστ» στο Εθνικό, σε συνθήκες καθολικής προσβασιμότητας

Ο Φάουστ, η βασισμένη στο ομώνυμο έργο του Γιόχαν Βόλφγκανγκ φον Γκαίτε, επιτυχημένη παράσταση σε διασκευή και σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη, παρουσιάζεται στις 23 και 25 Μαΐου, στην Κεντρική Σκηνή του Κτηρίου Τσίλλερ σε Συνθήκες Καθολικής Προσβασιμότητας. Με διερμηνεία στην ελληνική Νοηματική Γλώσσα, Υπερτιτλισμό με αποτύπωση του ηχητικού καναλιού επικοινωνίας, Ακουστική Περιγραφή με αποτύπωση του οπτικού περιεχομένου για ισότιμη πρόσβαση, καθώς και απτική ξενάγηση για την καλύτερη κατανόηση του περιεχομένου, η «εμπύρετη» αυτή παράσταση έντονης μουσικότητας για την αγωνιώδη προσπάθεια του ανθρώπου να βρει το νόημα της ύπαρξης και τη λύτρωση, ολοκληρώνει τον φετινό κύκλο των παραστάσεων καθολικής προσβασιμότητας του Εθνικού Θεάτρου. Περισσότερα

 

Θελεστίνα: Η παράσταση του ΚΘΒΕ έρχεται στο Θέατρο Ήβη

Το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος, σε συμπαραγωγή με τα Αθηναϊκά Θέατρα, έρχεται στο Θέατρο ΗΒΗ, στην Αθήνα, από τις 22 Μαΐου, με την εξαιρετικά επιτυχημένη παραγωγή του «Θελεστίνα» του Φερνάντο ντε Ρόχας. Μια παράσταση που παρακολούθησαν 14.000 θεατές στη Θεσσαλονίκη μέχρι σήμερα και που απέσπασε εγκωμιαστικά σχόλια από κοινό και κριτικούς, σε απόδοση κειμένου & σκηνοθεσία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του ΚΘΒΕ, Αστέριου Πελτέκη και με ένα δυνατό σύνολο ταλαντούχων συντελεστών και πρωταγωνιστών. Στο ρόλο της Θελεστίνας, η Ελισάβετ Κωνσταντιντίδου. Περισσότερα

 

Μαγιάτικη γιορτή στην Νεάπολη για την ελεύθερη έκφραση και τους δημόσιους χώρους

Η φετινή Άνοιξη ξεκίνησε με μια αίσθηση ελευθερίας, αφού μάς έκανε να ενωθούμε και να κατεβούμε στο δρόμο κατά μυριάδες, διεκδικώντας το αυτονόητο. Επιδιώκουμε, λοιπόν, με τον ίδιο τρόπο να την αποχαιρετήσουμε, σχεδιάζοντας μια σειρά δράσεων και εκδηλώσεων που θα λάβουν χώρα το τελευταίο ΣΚ του Μάη και ζωντανεύουν την συλλογική ελεύθερη έκφραση. Στις 24 και 25 Μαΐου στην πλατεία Γάτσου στη Νεάπολη θα ζωγραφίσουμε στη θλίψη του τσιμέντου, δίνοντας χρώμα. Θα τραγουδήσουμε, θα παίξουμε, και θα χαρούμε το όμορφο, το ωραίο. Γιατί το ωραίο έχει φως και άρωμα ελευθερίας, δημιουργίας, χαράς κι αλληλεγγύης. Περισσότερα

Αποκεντρωμένα κοινωνικά δικτύα και εγχείρημα Electric Requiem

Τα social media, τα τελευταία 20 χρόνια, σταδιακά έγιναν κομμάτι της ζωής των περισσότερων από εμάς. Ακόμα και κινηματικές δομές, που αρχικά ήταν επιφυλακτικές ή αρνητικές, πλέον τα χρησιμοποιούν ως βασικό εργαλείο αντιπληροφόρησης και προπαγάνδισης των δράσεών τους. Πόσο συμβατό είναι όμως με τις αξίες του κόσμου και των συλλογικοτήτων που έχουν αναφορά στην αυτοοργάνωση, το να βασίζουμε την επικοινωνία μας σε ιδιωτικές πλατφόρμες δισεκατομμυριούχων, συνήθως μάλιστα στενά συνδεδεμένων με την κυβέρνηση των ΗΠΑ; Υπάρχει εναλλακτική με βάση τις αρχές της αυτοοργάνωσης; Περισσότερα

4ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ

Το Φεστιβάλ Σύγχρονου Καλλιτεχνικού Καμπαρέ που διοργανώνει το Red Jasper Cabaret Theatre επιστρέφει για τέταρτη συνεχόμενη χρονιά, από τις 26 Μαΐου έως τις 7 Ιουνίου! Περισσότερα

 

Το Φεστιβάλ Δελφών «Το Λάλον Ύδωρ»

Το Φεστιβάλ Δελφών «Το Λάλον Ύδωρ» είναι η πιο σημαντική δραστηριότητα του Δικτύου Δελφών και αποτελεί πρωτοβουλία του Δήμου Δελφών, του Δήμου Δωρίδας και της Περιφέρειας Στερεάς Ελλάδας, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού. Το Φεστιβάλ Δελφών «Το Λάλον Ύδωρ» 2025, θα διανύσει την έβδομη διοργάνωση υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του συνθέτη Δημήτρη Μαραμή. Μία δελφική πολιτιστική αμφικτυονία, που αιμοδοτεί κάθε καλοκαίρι την καλλιτεχνική δραστηριότητα στην κεντρική Ελλάδα, καθώς αποτελεί ένα αληθινό δίκτυο καλλιτεχνικών δρώμενων σε διαφορετικές πόλεις και κοινωνίες της Φωκίδας με αφετηρία πάντα τους Δελφούς. Περισσότερα

 

Ο Ζώης Κοντογιαννίδης μοιράζεται με το Short Stories την ιστορία μιας κλήσης που ξύπνησε τις δύο πλευρές του νομίσματος της ζωής

Γυρνώντας να πάρω το αμάξι, παρατήρησα ότι ένα μεγάλο μαύρο σύννεφο έκανε την εμφάνισή του. Πίσω από μια άσχημη πολυκατοικία στους Αμπελοκήπους. Ουδεμία σκέψη πέρασε για κλήση. Περισσότερα

 

Αυτή η δημοσιογραφία σας αξίζει

Το πως δίνονται τα διάφορα βραβεία της δημοσιογραφίας πάνω-κάτω το γνωρίζουμε. Τα κριτήρια επίσης πάνω-κάτω τα γνωρίζουμε. Ομως την Παρασκευή 23 Μάη, το «Ιδρυμα Προαγωγής Δημοσιογραφίας Αθανασίου Β. Μπότση», κατάφερε με τις τελευταίες βραβεύσεις του να ξεπεράσει ακόμα και τις …«καλύτερες» στιγμές τέτοιων τελετών. Περισσότερα

 

Αναδρομική έκθεση ζωγραφικής και χαρακτικής του Μαρτίνου Γαβαθά στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων

Μέχρι τις 29 Ιουνίου 2025 η Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων θα φιλοξενήσει την πρώτη αναδρομική έκθεση του ζωγράφου και χαράκτη Μαρτίνου Γαβαθά, με τίτλο «Συνάψεις», η οποία πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), σε επιμέλεια της Ελισάβετ Πλέσσα. Στην έκθεση παρουσιάζονται περίπου 90 έργα του καλλιτέχνη σε χαρτί, καμβά και ξύλο, καθώς και έργα που δημιούργησε με μια προσωπική τεχνική κολάζ ξυλογραφίας. Συνδέοντας το έξω με το μέσα, το φανταστικό με το πραγματικό, το παρελθόν με το παρόν, ο συγκερασμός των αντιθέτων, τόσο σε εννοιολογικό όσο και σε εικαστικό επίπεδο, αποτελεί κυρίαρχο στόχο των αναζητήσεων του Μαρτίνου Γαβαθά, που γεννήθηκε στην Εύβοια το 1943 και πέθανε στην Αθήνα, αιφνίδια, στις 4 Μαρτίου. Περισσότερα

 

Τον Ιούνιο στη Τεχνόπολη η Μεγάλη Γιορτή για τον Παύλο Σιδηρόπουλο

Ένα σπουδαίο και πολύωρο ζωντανό αφιέρωμα στον αξεπέραστο Παύλο Σιδηρόπουλο, με τη συμμετοχή σπουδαίων μουσικών που έχουν παίξει μαζί του, που είχαν υπάρξει φίλοι με αυτόν, που παίζανε στα ίδια λάιβ με αυτόν, που μεγάλωσαν και ανδρώθηκαν μουσικά με τον Παύλο! Περισσότερα

 

Γυμνά τραγούδια μπροστά στην ορεινότητα του μέλλοντος

Η νέα ποιητική συλλογή του Νικόλα Κουτσοδόντη ήδη με τον τίτλο της παραπέμπει σε μια εκκρεμότητα που φαίνεται να απειλεί τη νέα γενιά στη χώρα μας. Ίσως φύγεις στο εξωτερικό, ίσως αυτή η χώρα δεν φανεί αντάξια μιας γενιάς με τα περισσότερα τυπικά προσόντα σε σχέση με όλες τις προηγούμενες, ίσως η νέα αυτή γενιά δεν αντέξει άλλο να βιώνει στο πετσί της την εργασιακή επισφάλεια και τις ταξικές ανισότητες, τα οποία συνυφαίνονται στη συλλογή του Κουτσοδόντη με την μη ετεροκανονική εμπειρία μιας ομοερωτικής σχέσης. Περισσότερα

 

Χρ.Κατσαδιώτης, Χρ. Ζαραλίκος, Εκπαιδευτικοί Εικαστικών Μαθημάτων

Κατά τη διάρκεια του ετήσιου συνεδρίου της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων, που πραγματοποιήθηκε στις 16 Απριλίου στο κτήριο του Δήμου Νεάπολης-Συκεών, δεχτήκαμε φραστικές επιθέσεις, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς κατά τη διάρκεια «διαμαρτυρίας» από μια ομάδα περίπου 40 ατόμων. Περισσότερα

 

ΝίνκοςΧαβιάρας, Εβελύν Χώχου, συνέντευξη

H θεατρική παράσταση “Οι περιπέτειες του Αστερισμού Δ και των φίλων του” ξεκίνησε σαν μία ωραία ιδέα της Ελένης Καρύδη, που είναι η ιδρύτρια και ψυχή της ΕΥΘΥΤΑ στη Ρόδο. Με την βοήθεια των κατάλληλων ανθρώπων έγινε πραγματικότητα. Αφορμή για την συνέντευξη με τον Νίκο Χαβιαρά και την Έβελυν Χώχου μας έδωσε αυτή η παράσταση που δημιουργήθηκε με σκοπό να διδάξει σε μικρούς και μεγάλους με ευχάριστο και ψυχαγωγικό τρόπο τους κανόνες της οδικής ασφάλειας! Περισσότερα



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved