Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

ΕΙΣΑΓΩΓΗ

Αν ορίσουμε ως νεότερη την ιστορική περίοδο του ελληνικού έθνους, απ’τον απελευθερωτικό αγώνα του 1821 και μετά, θα μπορέσουμε να κάνουμε μία ανάλυση που θα μας οδηγήσει στα βασικά σημεία που ορίζουν την ταυτότητα του Έλληνα, έτσι όπως διαμορφώνεται όλα αυτά τα χρόνια, μέσα απ’τις εξελίξεις, μέσα στο γεωπολιτικό πλαίσιο της χώρας μας και κατόπιν των επιδράσεων από ξένους παράγοντες. Με αυτό τον τρόπο θα καταφέρουμε να σκιαγραφήσουμε την ταυτότητα της ελληνικής κοινωνίας.

Τίθεται το ερώτημα: Είναι ένα θέμα για να το ξανασυζητήσουμε, αυτό της ταυτότητας της Ελλάδας; Δεν είναι κάτι που έχει αποκρυσταλλωθεί εδώ και δεκαετίες; Απ’ό,τι φαίνεται, απ’τις δράσεις και τις αντιδράσεις των Ελλήνων σε μεγάλης σημασίας εθνικά θέματα, αλλά και σε ζητήματα της καθημερινότητας, τότε θα καταλάβουμε ότι το ζήτημα της ταυτότητας, με την έννοια της δόμησης του χαρακτήρα, δεν είναι κάτι το προφανές για την ελληνική κοινωνία.

Αυτό που θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας, κάνοντας ανάλυση χαρακτήρα στην ελληνική κοινωνία, είναι ότι είναι αδύνατον να αναλύσουμε μαζικά το χαρακτήρα μίας ολόκληρης κοινωνίας. Αυτό είναι μία ενέργεια που κρύβει πολλούς κινδύνους, τόσο να έχουμε λάθος αποτελέσματα όσο και στο να φτάσουμε σε συμπεράσματα που θα είναι επικίνδυνα για την ίδια την κοινωνία, κυρίως για την ψυχική υγεία των ανθρώπων.

Για να αποφύγουμε αυτή την αυθαιρεσία θα πρέπει να λειτουργήσουμε με τύπους ανθρώπων και να κάνουμε την ανάλυσή μας, λαμβάνοντας υπόψη μας τις ιστορικές, κοινωνικές, πολιτικές και οικονομικές συνθήκες που διαμορφώνουν απόψεις, ψυχικά τοπία και, τελικά, ιδεολογίες. Αυτή η εργασία για να γίνει θα πρέπει να συλλεχτούν με ακρίβεια αυτά τα στοιχεία που θα είναι χρήσιμα για τις απαντήσεις που στα ερωτήματα της έρευνά μας.

Θα ανατρέξουμε, τελικά, στη βοήθεια της θεωρίας της ψυχολογίας για να φτάσουμε στη δόμηση του χαρακτήρα του Έλληνα, σα σημαίνον της ελληνικής κοινωνίας. Είναι αυτονόητο ότι θα φτιάξουμε τύπους Ελλήνων, ψηφίδες που θα φτιάξουν αυτό το παζλ που είναι η εικόνα της ελληνικής κοινωνίας.

Γιατί όμως αυτή η έρευνα είναι αναγκαία; Και, κυρίως, γιατί τώρα; Θα μπορούσαμε να πούμε ότι η Ελλάδα απ’το 2008 και μετά βρίσκεται στη θέση να αναπροσδιορίσει την κατεύθυνση της πορείας της. Μία απ’τις πιο βασικές λειτουργίες είναι η ανασκόπηση και ο προσδιορισμός του στόχου, τους πέρατος αυτής της διαδρομής. Απαραίτητα είναι δύο ουσιαστικά στοιχεία: ποιοι είμαστε, ποια είναι η ταυτότητά μας, τελικά ποια είναι η διαδρομή μας, ως έθνος, μέχρι σήμερα.

Η Ιστορία μας βοηθά να ανακαλύψουμε αυτά τα στοιχεία, αλλά, με μία απλή ανάγνωσή της, δεν μπορούμε να ανακαλύψουμε αυτά τα σημεία που προσδιορίζουν τον Έλληνα, σα χαρακτήρα, σα μία ξεχωριστή και μοναδική οντότητα. Για να γίνει αυτό έχουμε την ανάγκη να βοηθηθούμε τόσο απ’τα οικονομικά στοιχεία της ελληνικής ιστορίας όσο και απ’τις κοινωνιολογικές αναλύσεις που αναφέρονται σε αυτή. Θα έχουμε πλέον τον τρόπο να μπούμε στο θέμα μας, δηλαδή να διερευνήσουμε την ψυχή του Έλληνα.

Να μιλήσουμε για τον ψυχικό κόσμο της ελληνικής κοινωνίας χωρίς να αρνηθούμε να δούμε αυτά τα δομικά στοιχεία που την περιβάλλουν, να παρατηρήσουμε τελικά το οικοδόμημα και να μπορέσουμε να το αναλύσουμε και να το περιγράψουμε. Είναι θέμα αυτογνωσίας, επαναπροσδιορισμού και δυνατότητας μίας καλύτερης και πιο αποτελεσματικής δράσης.

Είμαστε υποχρεωμένοι να αναφερθούμε στις ρίζες μας, στο μακρινό παρελθόν και να τις βάλουμε στο σήμερα, αλλιώς δεν έχει νόημα μία χωρίς έννοια αρχαιολατρία, η οποία θα μένει μόνο στην ηδονική ευχαρίστηση και δε θα προχωρήσει στην ανακάλυψη της πραγματικότητας, έτσι όπως τη ζούμε. Με ανάλογο τρόπο μπορούμε να μιλήσουμε για την προγονολατρία, τελικά για τη λατρευτική ανάγκη να ανατρέχουμε στο παρελθόν μας. Ξέρουμε πολύ καλά ότι το παρελθόν είναι αυτό που θα μας μιλήσει για το παρόν και το μέλλον, άρα θα πρέπει, εκτός απ’το να το θεοποιούμε, να το αναλύσουμε και να βρούμε αυτά τα δομικά του στοιχεία που θα χρησιμοποιήσουμε για τη δόμηση του παρόντος.

Η μεθοδολογία μας θα είναι η δομική ανάλυση, όπως την εισήγαγε στην ανθρωπολογία ο Claude Levi Strauss, για να μπορέσουμε να αναδομήσουμε αυτό το οικοδόμημα που είναι η ελληνική πραγματικότητα σήμερα. Θα ανατρέξουμε στις θεωρίες της ψυχολογίας για να μιλήσουμε για την ψυχή, ιδιαίτερα σε αυτές του Βίλχελμ Ράιχ, του Καρλ Γιουνγκ και του Έριχ Φρομ. Θα δουλέψουμε με τα ιστορικά δεδομένα και με τις οικονομικές αναλύσεις και τα ιστορικά στοιχεία που αναφέρονται στην οικονομία της Ελλάδας. Θα ξεκινήσουμε απ’τις ρίζες μας, κάνοντας μία γρήγορη ανασκόπηση.

Γιάννης Φραγκούλης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved