Ελευθερία του Τύπου

ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΤΟΥ ΤΥΠΟΥ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΧΡΥΣΟ

Ελευθερία του Τύπου: γράφει ο Κώστας Πετρόπουλος

Εύλογα ερωτηματικά εγείρει η απόφαση του Εφετείου που απέρριψε την έφεση της δημοσιογράφου Σταυρούλας Πουλημένη στο ειδησεογραφικό ιστότοπο alterthess. Η πολύ καλή δημοσιογράφος είχε κάνει το «λάθος» να δημοσιοποιήσει το όνομα του κ. Ευσταθίου Λιάλιου, στελέχους της εταιρίας Ελληνικός Χρυσός.

Ελευθερία του Τύπου: Η δημοσιογράφος

Όσοι ασχολούμαστε με το ρεπορτάζ, δουλεύοντας στους δρόμους και υπό αντίξοες συνθήκες, κινδυνεύοντας από κάθε στοιχείο που θέλει να υπερασπίσει και τα άνομα συμφέροντά του, χωρίς ηθικές ή άλλες αναστολές, γνωρίζουμε την Σταυρούλα Πουλημένη για την μαχητικότητα, το ήθος και την ειλικρίνειά της. Ποιο ήταν το αμάρτημά της;

Ανέφερε το όνομα του υψηλού στελέχους της εταιρίας Ελληνικός Χρυσός, αφού αυτό είχε ακουστεί στο δικαστήριο που έγινε για τις εξορύξεις της εταιρίας που έχουν μεγάλο περιβαλλοντολογικό κόστος. Αυτή η υπόθεση προβληματίζει τους κατοίκους της Χαλκιδικής, γύρω από την Μεγάλη Παναγιά. Μάλιστα, αυτοί υποστηρίζουν ότι η μόλυνση με σωματίδια μπορεί να φτάσει μέχρι την Θεσσαλονίκη. Τέλος, υποστηρίζουν ότι έχει μολυνθεί ανεπανόρθωτα ο βυθός στην παρακείμενη θαλάσσια περιοχή.

Ελευθερία του Τύπου: Το ρεπορτάζ

Η Σταυρούλα Πουλημένη έκανε, κατά τη γνώμη μας, πολύ σωστά το ρεπορτάζ της. Για αυτή την ενέργεια κάποιος είναι υπεύθυνος. Δεν μπορεί να ευθύνεται μόνο μια εταιρία, αλλά και κάποιος που έχει αποφασίσει, έχει βάλει την υπογραφή του, σε μια απόφαση για να γίνουν κάποιες ενέργειες. Άρα το όνομα αυτού του στελέχους της εταιρίας έπρεπε να μπει για να είναι ολοκληρωμένο το ρεπορτάζ και να έχει κάποια υπόσταση.

Ελευθερία του Τύπου

Είναι επίσης γνωστό ότι διαδηλώσεις και διαμαρτυρίες δεν είχαν γίνει μόνο στην Χαλκιδική, αλλά και στην Θεσσαλονίκη. Μάλιστα, στην  Χαλκιδική τα ΜΑΤ προστάτεψαν σκανδαλωδώς την εταιρία. Επίσης ο Γιάννης Καρυπίδης είχε σκηνοθετήσει μια ταινία ντοκιμαντέρ που αφορούσε σε αυτό το οικολογικό πρόβλημα και είχε κυνηγηθεί, όταν έκανε τα γυρίσματα, από τις υπηρεσίες ασφαλείας της εταιρίας Ελληνικός Χρυσός.

Ελευθερία του Τύπου: Το Εφετείο

Η πρωτόδικη απόφαση ανέφερε μεταξύ άλλων ότι στο συγκεκριμένο δημοσίευμα η Σταυρούλα Πουλημένη προχώρησε σε παράνομη επεξεργασία των προσωπικών δεδομένων του στελέχους της εταιρίας. Αναφέρεται ότι καταχώρισε την καταδίκη του στο ρεπορτάζ χωρίς να λάβει τη ρητή συγκατάθεσή του. Συγκεκριμένα, έκρινε ότι η επεξεργασία δεν υπαγορευόταν από ανάγκη πληροφόρησης του κοινού.

Υποστηρίζεται, σύμφωνα με την απόφαση, ότι μπορούσε να επιτευχθεί χωρίς την ταυτόχρονη δημοσίευση των στοιχείων της ταυτότητας και της επαγγελματικής του ιδιότητας. Το δικαστήριο επιδίκασε τότε αποζημίωση ύψους 3.000 ευρώ εις βάρος του alterthess και της δημοσιογράφου για την αποκατάσταση της ηθικής βλάβης που υποτίθεται ότι υπέστη ο ενάγων. Στην αγωγή ο ενάγων ζητούσε 100.000 ευρώ ως αποζημίωση.

Είναι απορίας άξιο αυτή η τόσο μεγάλη ευαισθησία του Εφετείου την στιγμή που σε πολλές άλλες περιπτώσεις η δικαιοσύνη εθελοτυφλεί σε παράνομες υποθέσεις πολύ μεγάλου ενδιαφέροντος. Άρα, το μήνυμα είναι σαφές: θα πρέπει να πολεμούμε την δημοσιογραφία όταν αυτή ενοχλεί την εξουσία ή τα μεγάλα συμφέροντα.

Ελευθερία του Τύπου

Ελευθερία του Τύπου: Η αντίδραση

Ο ειδησεογραφικός ιστότοπος alterthess αντέδρασε άμεσα:

«Όχι μόνο κατά τη γνώμη μας, αλλά και σύμφωνα με Διεθνείς Οργανισμούς για την Προστασία του Τύπου και με βάση τις ανακοινώσεις των εγχώριων Ενώσεων του Τύπου, η αγωγή εναντίον μας συνιστά SLAPP, είναι αβάσιμη και καταχρηστική και έχει στόχο τον εκφοβισμό και τη φίμωση δημοσιογράφων και πολιτών. Δεν πρόκειται να δεχθούμε να γίνουμε το αντικείμενο ενός κοινωνικού παραδειγματισμού που στόχο έχει να βάλει τη δημοσιογραφία και την κοινωνία στον πάγο. Θα συνεχίσουμε να αγωνιζόμαστε για την αναίρεση της απόφασης, ζητώντας να μπει ένα φρένο στο φαινόμενο των SLAPP που έχει τρομακτικές συνέπειες στην ελευθερία του Τύπου και τη συμμετοχή των πολιτών στα κοινά»

Θα αφήσουμε μόνο του το alterthess και την Σταυρούλα Πουλημένη ή θα τους υποστηρίξουμε; Η τοπική κοινωνία της Θεσσαλονίκης και της Χαλκιδικής οφείλουν να τους υποστηρίξουν αφού είναι τόσα χρόνια στην πρώτη γραμμή του ρεπορτάζ για να αναδεικνύουν τα κακώς κείμενα και να μάχονται για την λύση των προβλημάτων. Ζητούν την οικονομική μας βοήθεια για να ανταπεξέλθουν.

 

Διαβάστε τα ρεπορτάζ που έχουμε δημοσιεύσει

Διώξεις εκπαιδευτικών

Ομαδικοί τάφοι

Κτηματολόγιo

Η προβολή της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris

Σχετικά με την επένδυση της Ελληνικός Χρυσός διαβάστε εδώ.



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved