ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ

Ο ΘΑΝΑΤΟΣ, ΟΙ ΕΝΟΧΕΣ ΚΑΙ Η ΦΡΙΚΗ ΩΣ ΘΕΑΜΑ

Η σκέψη αυτή διατυπώθηκε για πρώτη φορά με σαφήνεια στο μυαλό μου μετά τη φρικιαστική επίθεση στα γραφεία του CharlieHebdo. Αποκρυσταλλώθηκε λίγο καιρό αργότερα, μετά τη συντριβή του αεροσκάφους της GermanWings. Ο θάνατος, στα μέρη του πλανήτη όπου κατοικοεδρεύουμε κι εμείς, έχει στοιχεία και γεγονότα. Έχει ονοματεπώνυμα και διευθύνσεις. Έχει πληροφορίες παντός τύπου για τους τεθνεώτες. Πού δούλευαν, τι έκαναν, πώς έμοιαζαν, τι τους άρεσε. Έχει τεθλιμμένους ζώντες που έχουν μείνει πίσω και θρηνούν, συνήθως μάλιστα με τρόπο πολύ πιο δημόσιο και φανερό, από αυτόν που (κανονικά) αρμόζει στην αγέρωχη διαδικασία του πένθους. Οι θάνατοι και οι τραγωδίες στα μέρη μας είναι μεγέθη μετρήσιμα, ονομαστικά και ερμηνεύσιμα. Ευθύνες αναζητούνται, ένοχοι καταδιώκονται, ακόμη και σε συμβάντα όπου τίποτα δεν θα μπορούσε να είχε προβλεφθεί. Είναι βλέπετε κι αυτή η απατηλή ψευδαίσθηση πως μπορούμε να ελέγξουμε ολόκληρη τη σφαίρα των πιθανοτήτων και να αποκλείσουμε εκ των προτέρων οποιαδήποτε σκοτεινή παρέκκλιση.

Ο θάνατος υποτίθεται πως είναι το έσχατό όριο της ισότητας. Πως είναι η κοινή αναπόδραστη μοίρα για όλους, η οποία τοποθετεί τους πάντες σε ένα καθεστώς καταναγκαστικής ισοτιμίας. Ναι, αν θέλουμε να το κρίνουμε αμιγώς βάσει βιολογικού αποτελέσματος. Ναι, αν θέλουμε να υπεισέλθουμε σε (αμπελο)φιλοσοφικές υποσημειώσεις και υπαρξιακούς αστερίσκους. Διότι η αλήθεια είναι πως κι ο θάνατος είναι σφόδρα άδικος στο μεδούλι του. Διότι κάποιοι άνθρωποι χάνονται ανώνυμα, άδοξα και βασανιστικά κατά εκατοντάδες σε παγωμένα φουρτουνιασμένα νερά, ακριβώς δίπλα από το σπίτι μας. Άνθρωποι που ανήκουν σε έναν άλλο κόσμο, όπου ο θάνατος και η τραγωδία έχουν απολέσει το βαρύγδουπο περιτύλιγμα που τους έχουμε προσδώσει. Εκεί απλώς συμβαίνουν. Ασταμάτητα κι εξακολουθητικά.

Αυτήν τη φορά, η τραγωδία έπληξε μεν τους ανθρώπους αυτού του άλλου κόσμου, αλλά τους έπληξε στη δική μας πίσω αυλή. Κι είχε διαστάσεις που δεν μπορούμε να τις αγνοήσουμε, αφού εξάλλου λατρεύουμε τα ογκώδη νούμερα. Η φρίκη είναι θέαμα, είναι εικόνα που καταναλώνεται, σε τέτοιο βαθμό πλέον που ούτε ο Ντεμπόρ δεν θα μπορούσε να το φανταστεί. Οι 900 νεκροί σε μια νύχτα τσιγκλίζουν τα περί ευαισθησίας αισθητήριά μας. Ας είμαστε ειλικρινείς, αν διαβάζαμε κάπου πως θαλασσοπνίγονται κάθε μέρα δέκα άτομα τους τελευταίους τρεις μήνες (το νούμερο βγαίνει εν τέλει ίδιο, για να σας γλυτώσω από τις πράξεις) δεν θα βλεφαρίζαμε. Οι αποτρόπαιες κορυφώσεις μάς ελκύουν με έναν τρόπο αρρωστημένο και μας ωθούν να ξαλαφρώσουμε πρόσκαιρα και περιστασιακά ένα φορτίο ενοχών που κουβαλάμε αταβιστικά στον συλλογικό μας ψυχισμό.

Ενοχές βαθιές και άρρητες απέναντι σε έναν κόσμο που μακελέψαμε, στραγγίξαμε, απομυζήσαμε και ξάφνου του ζητήσαμε να «αναπτυχθεί» κατά τα δικά μας πρότυπα. Ενοχές πιο προφανείς, καθώς, με πρωτοστατούσα τη βρετανική κυβέρνηση, προσφάτως καταργήθηκε το επιχειρησιακό δίκτυο διάσωσης MareNostrum, με τη βάρβαρη δικαιολογία ότι οι διασώσεις ενθαρρύνουν την έλευση προσφύγων και παράτυπων μεταναστών στην Ευρώπη. Ενοχές πιο σαφείς, καθώς διάβαζα προχθές στην εφημερίδα Guardian ότι η Παγκόσμια Τράπεζα ευθύνεται για τον εκτοπισμό 3,4 εκατομμυρίων ανθρώπων σε όλο τον πλανήτη την τελευταία πενταετία (!), επιχορηγώντας «αναπτυξιακά» έργα που αφανίζουν ολόκληρους πληθυσμούς και κυβερνήσεις πολεμάρχων και σφαγέων.

Οι πρόσφυγες και οι κάθε λογής εκδιωγμένοι και απελπισμένοι μετανάστες δεν έχουν ιδιαίτερη ανάγκη ούτε από την ευαισθησία μας ούτε από τον οίκτο μας. Έχουν αντιθέτως σφοδρή ανάγκη από έναν κόσμο που δεν θα τους καθιστά πρόσφυγες, εκδιωγμένους και απελπισμένους. Κι επειδή αυτό δεν θα συμβεί άμεσα, καλό θα ήταν να καταλάβουμε πως αυτό που συνέβη πριν λίγες μέρες είναι μονάχα η κορυφή του παγόβουνου που θα σκάσει οσονούπω στα κεφάλια όλων μας.

Γιώργος Παπαδημητρίου



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved