ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΑΝΤΙΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΗΝ ΝΕΑΠΟΛΗ-ΣΥΚΙΕΣ
Στόχος η παιδεία: γράφει ο Κώστα Πετρόπουλος
Η δημοτική αρχή στον δήμο Νεάπολης- Συκεών είναι συνεργός στην αντιεκπαιδευτική πολιτική της κυβέρνησης! Πως γίνεται αυτό; Απόδειξη είναι τα μέτρα που φέρνει αιφνιδιαστικά στο δημοτικό συμβούλιο.
Στόχος η παιδεία: Η κατάθεση της πρότασης
Στο πρόσφατο δημοτικό συμβούλιο κατατέθηκε -3 ώρες πριν την έναρξη της συνεδρίασης ! αιφνιδιαστικά και εκβιαστικά πρόταση να δημιουργηθεί τμήμα International Baccalaureate-IB στο Πειραματικό ΓΕΛ του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης που εδρεύει στο πρώην πολυκλαδικό σχολείο στο στρ. Στρεμπενιώτη.
Συγκεκριμένα το έγγραφο του υπουργείου εστάλη στις 7/2 απαιτώντας απάντηση ως τις 11/2! Χωρίς βέβαια να προηγηθεί συζήτηση με τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές του σχολείου και την Γ΄ ΕΛΜΕ της περιοχής. Η πλειοψηφία της δημοτικής αρχής υπερψήφισε την σχετική πρόταση. Παρακάμφθηκε δε αυθαίρετα και αβίαστα το γεγονός ότι το έγγραφο αναφέρονταν σε πρότυπα σχολεία και όχι τα… πειραματικά!
Στόχος η παιδεία: Η συζήτηση
Προηγήθηκε μια θυελλώδη συζήτηση κατά την οποία οι δημοτικοί σύμβουλοι της δημοτικής παράταξης Η Πόλη Αλλιώς- και γενικότερα της αντιπολίτευσης- αποκάλυψαν αναλυτικά και κατήγγειλαν τον αντιεκπαιδευτικό χαρακτήρα του μέτρου. Αυτός που αποτελεί τμήμα των αντιδραστικών τομών που επιχειρούνται στη εκπαίδευση.
Εντάσσεται στην επιβολή της κατηγοριοποίησης σχολείων, μαθητών και εκπαιδευτικών, ιδιωτικοποίησης της εκπαίδευσης και έντασης των αποκλεισμών και των ταξικών φραγμών που υψώνονται στα παιδιά των λαϊκών οικογενειών: ιδιωτικά πανεπιστήμια, διαγραφές εργαζόμενων φοιτητών, πρότυπα, τράπεζα θεμάτων, ελάχιστη βάση εισαγωγής, μείωση εισακτέων στα ΑΕΙ, «Ακαδημίες επαγγελματικής εκπαίδευσης» σε βάρος της Τεχνικής Εκπαίδευσης και των ΕΠΑΛ, αξιολόγηση σχολείων και εκπαιδευτικών κ.ο.κ.
Στόχος η παιδεία: Το διαφορετικό
Η διαφοροποίηση των σχολείων, η κατηγοριοποίησή τους, αλλά και η υποβάθμιση των περισσότερων από αυτά, είναι κεντρικός στόχος της πολιτικής της κυβέρνησης. Σε αυτόν αποσκοπεί η αξιολόγηση, αλλά και αυτόν θα εξυπηρετεί με τον καλύτερο τρόπο η ύπαρξη σχολείων με διαφορετικό πρόγραμμα και διαφορετική πρόσβαση στα πανεπιστήμια.
Η απόφαση του δημοτικού συμβουλίου εντάσσεται στα πλαίσια της διαμόρφωσης του νέου νομοσχεδίου, που θα ισχύσει από τον Σεπτέμβρη του 2025. Με αυτό καθιερώνουν το International Baccalaureate-IB και στα δημόσια σχολεία, κατ’ αρχήν για τα πρότυπα, άρα και στα Ωνάσεια και στη συνέχεια σε όλα τα σχολεία!
Είναι χαρακτηριστικό ότι προβλέπονται διαφορετικά αναλυτικά προγράμματα με ταυτόχρονη λειτουργία μέσα στα ίδια σχολεία μαθητών δύο ταχυτήτων! Αυτοί που θα εισάγονται μέσω I.B. χωρίς εξετάσεις στα μη κρατικά πανεπιστήμια, με δυνατότητα η εισαγωγή αυτή να επεκταθεί και στα δημόσια ΑΕΙ χωρίς εξετάσεις και Ε.ΒΕ. Η μεγάλη πλειοψηφία των μαθητών που θα εισάγονται με πανελλαδικές εξετάσεις.
Στόχος η παιδεία: Ο δήμαρχος
«Από πουθενά δεν προκύπτει αυτό» υποστήριξε ο δήμαρχος!
Όπως δήλωσε όμως ο Πιερρακάκης στο υπουργικό συμβούλιο: «Το διεθνές Baccalaureate είναι ένα βήμα. Στο βήμα αυτό, φυσικά, θα πρέπει να κάνουμε και άλλες αλλαγές. Θα πρέπει να εξετάσουμε, εφόσον το εφαρμόζουμε και εφόσον θα εφαρμοστεί και αφού εφαρμοστεί στα δημόσια σχολεία και το πώς θα μπορεί κανείς -γιατί όχι- να εισάγεται και στη δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση. Σε πολύ μικρούς αριθμούς, για αρχή για αυτό. Γενικότερα πρέπει να μπορέσουμε να κάνουμε και άλλες αλλαγές».
«Αποφασίσαμε το διεθνές Baccalaureate, το οποίο σήμερα ισχύει σε πάνω από 10 ιδιωτικά σχολεία, να το εντάξουμε και στη δημόσια εκπαίδευση. Είναι ένας μηχανισμός μείωσης ανισοτήτων αυτός»
Στόχος η παιδεία: Η ταύτιση
Αυτό τον εξωφρενικό ισχυρισμό πλήρους αντιστροφής της πραγματικότητας υιοθέτησαν ο δήμαρχος και ο αντιδήμαρχος παιδείας, ταυτισμένοι απόλυτα με την κυβερνητική πολιτική. Δείγμα της πλήρους στοίχισης με το μπαράζ των αντιεκπαιδευτικών ρυθμίσεων είναι και καταψήφιση ψηφίσματος της Πόλης Αλλιώς για τα Ωνάσεια σχολεία.
‘Όλα αυτά συνοδεύτηκαν με την απόδοση εκ μέρους του δημάρχου της αποκλειστικής ευθύνης για την υποβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης στους… εκπαιδευτικούς! Και βέβαια ο δήμαρχος δεν περιορίστηκε στην… θερμή υποστήριξη των Ωνάσειων σχολείων, αλλά ευθαρσώς δήλωσε ενδιαφέρον για ένα Ωνάσειο και στον δήμο μας!
Μέχρι τώρα το International Baccalaureate, που είναι ένα διετές ακριβοπληρωμένο πρόγραμμα στα αγγλικά και απευθύνεται σε μαθητές της Β’ και Γ’ Λυκείου, έχει υιοθετηθεί μόνο από δέκα ακριβά ιδιωτικά σχολεία στη χώρα μας και συνδέεται απευθείας με πανεπιστήμια του εξωτερικού. Το απολυτήριο Λυκείου που χορηγείται μέσω αυτού του προγράμματος δεν θεωρείται εισιτήριο για τη συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις για την εισαγωγή στα ελληνικά δημόσια ΑΕΙ.
Επιπλέον με τον τελευταίο νόμο δίνεται η δυνατότητα στου κατόχους του IB να εγγράφονται στα υπό ίδρυση στην Ελλάδα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια, χωρίς να απαιτείται η συμμετοχή τους σε Πανελλαδικές Εξετάσεις, κάτι που αποτελεί προϋπόθεση για τα υπόλοιπα ελληνόπουλα.
Στόχος η παιδεία: Η άρση των περιορισμών
Έρχεται, λοιπόν, τώρα, η κυβέρνηση Μητσοτάκη και ο Πιερρακάκης να άρουν και αυτούς τους περιορισμούς: Το απολυτήριο ΙΒ να εφαρμόζεται και στα δημόσια σχολεία και οι κάτοχοί του να έχουν δικαίωμα εισαγωγής όχι μόνο σε ιδιωτικά πανεπιστήμια αλλά και σε δημόσια ΑΕΙ. Και μάλιστα χωρίς πανελλαδικές και ΕΒΕ!
Αντί, λοιπόν, για πολιτικές που ενισχύουν τη δωρεάν και ισότιμη και ελεύθερη πρόσβαση στην εκπαίδευση, η κυβέρνηση -αντιμετωπίζοντας και την εκπαίδευση ως ένα επιχειρηματικό πεδίο κι όχι ως κοινωνικό αγαθό- επιλέγει την εισαγωγή επιχειρηματικών πρακτικών και τη διόγκωση των ταξικών ανισοτήτων.
Το IB θα λειτουργήσει ως ένας ακόμα μηχανισμός διεύρυνσης αυτών των ανισοτήτων στο δημόσιο σχολείο, Έρχεται να το πλήξει ακόμη περισσότερο, όταν, θεωρητικά τουλάχιστον, αυτό έχει ως αποστολή να τις εξομαλύνει. Είναι ένα μέτρο που θα κάνει ακόμη ταξικότερο ένα ήδη ταξικό σύστημα, όπως είναι η επιλογή για τα πανεπιστήμια.
Για την ιστορία θυμίζουμε ότι το ΙΒ το θεσμοθέτησε πρώτος ο Γιωργάκης Παπανδρέου, τότε υπουργός Παιδείας, το 1995 με το νόμο για το Εθνικό Συμβούλιο Παιδείας (Ν. 2327/1995, άρθρο 10, παράγ. 23).
Ο νόμος έδινε τη δυνατότητα να εφαρμοστεί τόσο στα ιδιωτικά όσο και στα δημόσια σχολεία. Ουδέποτε εφαρμόστηκε, επειδή υπήρξαν ισχυρότατες αντιδράσεις από την εκπαιδευτική κοινότητα. Ίσως και αυτή η παράμετρος εξηγεί την στάση του δημάρχου…
Διαβάστε τα ρεπορτάζ που έχουμε δημοσιεύσει