Η Αγία Λαύρα

Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ

ΤΟ ΜΑΝΑΣΤΗΡΙ, Η ΛΑΤΡΕΙΑ,Ο ΑΓΙΟΣ

Η Αγία Λαύρα: γράφει ο Δημήτρης Βασιλείου

Η Αγία Λαύρα του Αγίου Σάββα του Ηγιασμένου στην Έρημο της Ιουδαίας. Βρισκόμαστε στην Ιερά Λαύρα του Αγίου Σάββα. Ένα από τα παλαιότερα μοναστήρια της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Ίσως το πιο σημαντικό από αυτά. Διότι διαδραμάτισε σπουδαίο ρόλο στη διαμόρφωση του μοναχισμού της Ορθοδόξου Εκκλησίας. Της λατρείας και της θεολογίας της. Στη διαφύλαξη της ορθοδόξου πίστεως από τις αιρέσεις.

Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ: Η ΜΟΝΗ

Το Άγιο Όρος και το Σινά απαρτίζουν τα πιθανώς πιο σημαντικά κέντρα της ορθοδοξίας. Η κοινότητα της Μονής της Αγίας Λαύρας του Αγίου Σάββα που εορτάζει σήμερα 5 Δεκεμβρίου ολοκληρώνει κατά τον καλύτερο τρόπο τα ιδεώδη του μοναστικού βίου.

Δε νομίζω πως έχω νιώσει πιο κοντά στο θείο παρά σε αυτό το μοναστήρι. Η επίσκεψη προ πολλών ετών δεν έφυγε έκτοτε από το νου μας. Αυτό το απόκοσμο τοπίο και η βαθιά σκεπτόμενη τοπική μοναστική κοινότητα σου δημιουργούν ένα βαθύτερο συναίσθημα επαφής με το θείο. Θα ήθελα να αναφερθώ στην λακωνική ομάδα συντήρησης που έκανε εξαιρετική εργασία. Ανάδειξε τούς ανεκτίμητους θησαυρούς της Μονής.

Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ: Ο ΑΓΙΟΣ

Ο Άγιος Σάββας έγινε μοναχός σε ηλικία οκτώ ετών στην πατρίδα του. Στην Καππαδοκία της Μικρής Ασίας. Σε ηλικία 18 ετών ήλθε στην άγια γη. Υποτάχθηκε στο Μέγα Ευθύμιο. Το 478 ήλθε εδώ έπειτα από οδηγία που έλαβε από έναν άγγελο. Μετά από λίγα χρόνια (483) άρχισε να σχηματίζει τη δική του μοναχική αδελφότητα. Η πρώτη μικρή εκκλησία πού έκτισαν, ή «Θεόκτιτος», δεν αρκούσε πλέον για την αδελφότητα. Αυτή είναι αφιερωμένη στον Άγιο Νικόλαο. Τότε ό Άγιος οικοδόμησε τη Μεγάλη Εκκλησία. Το σημερινό «Καθολικό» της Μονής. Προς τιμήν του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Το όποιο εγκαινιάσθηκε το 502.

Η Αγία Λαύρα

 

Ό Άγιος Σάββας ίδρυσε πολλά ακόμη μοναστήρια πλην της Μεγίστης Λαύρας. Κοινόβια και λαύρες. Τα κυριότερα είναι τα Κοινόβια του Καστελλίου, των Δοκίμων, των Γαδάρων, της Νικοπόλεως, του Σπηλαίου και του Σχολαρίου. Οι Λαύρες του Επταστόμου, του Ιερεμίου και η Νέα Λαύρα. Ό Άγιος Σάββας και ό Άγιος Θεοδόσιος ο Κοινοβιάρχης, καθώς ειπώθηκε, «οδηγούσαν όλους τούς μοναχούς προς τη Βασιλεία των Ουρανών».

Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ: Η ΑΓΙΟΤΗΤΑ

Ό Άγιος Σάββας έγινε γνωστός σε όλο τον κόσμο για την αγιότητα του. Εκοιμήθη το 532. Λίγα χρόνια αργότερα το σώμα του βρέθηκε άφθαρτο. Οι σταυροφόροι το μετέφεραν στη Δύση. Αλλά το 1964 ό Άγιος Σάββας ζήτησε από τούς Λατίνους σε οράματα να το φέρουν πίσω στη Λαύρα. Αυτό έγινε τον Οκτώβριο του 1965.

Η συνάντηση του Άγιου Σάββα με αγγέλους φαίνεται ότι ήταν κάτι σύνηθες για αυτόν: Άγγελος του υπέδειξε να έλθει και να κατοίκηση εδώ. Άγγελος του φανέρωσε την κοίμηση του Άγιου Άνθιμου του Εγκλείστου. Τη συγχώρηση του μοναχού Ιακώβου. Άγγελος τον συνόδευσε όταν ό Άγιος επισκέφθηκε τον Αυτοκράτορα Αναστάσιο στην Κωνσταντινούπολη το 512. Τον άγγελο είδε και ό ίδιος ο Αυτοκράτορας.

Όμως ο Άγιος Σάββας ζούσε πολύ ασκητικά. Σαν άγγελος. Διά μέσου της άσκησης αυτής έφθασε στην τελειότητα των αρετών. Της αγάπης προς τον Θεό και τον πλησίον. Της πραότητας, της ταπεινοφροσύνης κ.λπ.

Χαρακτηριστική είναι η συνήθεια που ο Άγιος Σάββας παρέλαβε από τους αγίους πριν από αυτόν. Τον Μέγα Ευθύμιο και τον Άγιο Θεόκτιστο. Την παρέδωσε στους μεταγενεστέρους. Όπως λ.χ. τον Όσιο Στέφανο τον Σαββαΐτη, τον Θαυματουργό. Να διέρχεται όλη τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή στην έρημο μεταξύ της Λαύρας και της Νεκρής Θαλάσσης. Με λίγο ψωμί και νερό μόνο.

Η Αγία Λαύρα

Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ: ΟΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΜΟΡΦΕΣ

Μετά την κοίμηση του Αγίου Σάββα και μέχρι την καταστροφή της Αγίας Γής από τούς εισβολείς Πέρσες (614 μ.Χ.) καί Άραβες (638 μ.Χ.) ό Μοναχισμός στην ’Έρημο της Ιουδαίας και στη Λαύρα έφθασε σε πλήρη άνθηση. Η Λαύρα του Αγίου Σάββα είχε 5.000 Μονάχους. Ολόκληρη η έρημος από τη Νεκρά Θάλασσα ως την Άγια Πόλη Βηθλεέμ. Από την Ιεριχώ ως τη Χεβρώνα είχε 15.000 Μοναχούς και 70 περίπου Μοναστήρια. Λαύρες και Κοινόβια. Τότε έγιναν Μονάχοι εδώ και ό Ἂγιος Ξενοφών. Υψηλός αξιωματούχος της Αυτοκρατορικής Αυλής της Κωνσταντινουπόλεως. Και οι δύο υιοί του, Άγιοι Άρκάδιος καί Ιωάννης.

Ή μεγαλύτερη μορφή της Λαύρας, μετά τον Άγιο Σάββα, είναι ό Άγιος Ιωάννης ό Δαμασκηνός. Έζησε εδώ περί τα μέσα του 8ου αιώνα. Αναδείχθηκε ο μεγαλύτερος ίσως θεολόγος, φιλόσοφος και υμνογράφος στα χρόνια ακμής της χριστιανικής αυτοκρατορίας. Άλλοι μεγάλοι φωστήρες της Λαύρας υπήρξαν ο Άγιος Μιχαήλ ο Σύγκελλος και οι Άγιοι Θεοφάνης και Θεόδωρος.

Οι Γραπτοί και ομολογητές. Αυτοί οι τρεις προσκλήθηκαν στην Κωνσταντινούπολη. Από τον Άγιο Θεόδωρο το Στουδίτη. Για να βοηθήσουν στην καταπολέμηση της αίρεσης της εικονομαχίας.

Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ: ΑΛΛΟΙ ΣΑΒΒΑΪΤΕΣ

Ο Άγιος Θεόδωρος ο Σαββαΐτης. Άλλη μεγάλη μορφή της Λαύρας. Εκλέχθηκε επίσκοπος της πόλης της Εδέσσης της Συρίας το 836. Με την αγιότητά του κατάφερε να μεταστρέψει στον χριστιανισμό τον Χαλίφη της Βαγδάτης Αλ Μουαβία. Αυτό αργότερα υπέστη μαρτύριο για την πίστη του στο Χριστό. Ό Άγιος Μιχαήλ ο Οσιομάρτυρας, συγγενής του Αγίου Θεοδώρου Εδέσσης, είχε μαρτυρήσει λίγα έτη νωρίτερα στα Ιεροσόλυμα. Επειδή είχε αρνηθεί να υποκύψει στις αισχρές προτάσεις της Βασίλισσας Σεΐδης. Συζύγου του Χαλίφη Αβδαλμαλίκ.
Υπάρχουν και πολλοί άλλοι Σαββαΐτες Άγιοι. Επώνυμοι και ανώνυμοι. Ανάμεσά τους ξεχωρίζουν εκείνοι πού μαρτύρησαν από τους Πέρσες το 614. Από Άραβες ληστές το 796. Ή Λαύρα υπέστη εχθρικές επιδρομές περίπου 14 φορές.

Η Αγία Λαύρα

Ό Ρώσος Ηγούμενος Δανιήλ επισκέφθηκε τους Αγίους Τόπους στα 1106-1107. Αναφέρει ότι εδώ στη Λαύρα προσκύνησε τα ιερά Λείψανα πέντε μεγάλων Αγίων. Αυτά διατηρούνταν άφθαρτα και ανέδιδαν ανέκφραστη ευωδία: Του Αγίου Ιωάννου του Δαμασκηνού, του Αγίου Ιωάννου του Ησυχαστού, του Αγίου Θεοδώρου Εδέσσης, του Άγιου Οσιομάρτυρα Μιχαήλ και του Αγίου Αφροδισίου.

Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ: ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΤΩΝ ΑΙΡΕΣΕΩΝ

Οι Σαββαΐτες πάντοτε ήταν υπέρμαχοι της Πίστεως. Όχι μόνο στην Αγία Γη. Αλλά και εκτός αυτής. Ο ίδιος ο Άγιος Σάββας με τον Άγιο Θεοδόσιο πρωτοστάτησαν στις κινητοποιήσεις των Μοναχών της Ιουδαίας κατά του Μονοφυσιτισμού το 516. Οι μεταγενέστεροι Σαββαΐτες έπαιξαν πρωταρχικό ρόλο στην καταδίκη των αιρέσεων: Τού Ωριγενισμού, του Μονοθελητισμού, της Εικονομαχίας. Αλλά και του Φιλιόκβε των Φραγκολατίνων. Όταν για πρώτη φορά οι Λατίνοι εισήγαγαν στα Ιεροσόλυμα την αίρεση του Filioque το 808-809.

Πολύ σπουδαίο για τη Λατρεία της Ορθοδόξου Εκκλησίας είναι το «Τυπικόν της Λαύρας του Άγιου Σάββα». Δηλαδή το σύνολο των οδηγιών για το πώς πρέπει να τελούνται οι ιερές Ακολουθίες στην Εκκλησία. Το Τυπικόν του Άγιου Σάββα διαμορφώθηκε σταδιακώς από πολλούς Αγίους: Χαρίτωνα, Ευθύμιον το Μέγαν, Θεόκτιστον, Σάββαν τον Ηγιασμένον, Σωφρόνιον και Ιωάννη το Δαμασκηνόν. Εντός ολίγων αιώνων επικράτησε παντού. Ακόμη και στην Κωνσταντινούπολη και στο Άγιο Όρος. Συνδυάστηκε με διατάξεις από το Τυπικόν της Μονής Στουδίου της Κωνσταντινουπόλεως.

Η Αγία Λαύρα

Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ: ΤΟ ΤΥΠΙΚΟ

Χαρακτηριστικά του Σαββαΐτικου αυτού Τυπικού είναι ότι κάθε Κυριακή πρέπει να γίνεται αγρυπνία. Σάββατο προς Κυριακή. Ότι οι 150 Ψαλμοί του Δαυίδ διαιρούνται σε 20 τμήματα («καθίσματα») κ.ά. Με βάση το Τυπικό αυτό καθιερώθηκαν και άλλα λειτουργικά στοιχεία : Ο Μικρός Εσπερινός πριν τις αγρυπνίες. Η λιτή (δηλ. η λιτανεία, ρωσ. moleben) πού συνοδεύεται από Αρτοκλασία. Ευλόγηση άρτου και οίνου. Το ότι για πρώτη φορά κάθε έτος ευλογούμε τα σταφύλια στις 6 Αυγούστου κ.ά.

Στη Ρωσία αρχικώς είχε εισαχθεί το Τυπικόν της Άγιας Σοφίας Κωνσταντινούπολης. Αργότερα το Τυπικόν του Αλεξίου του Στουδίτου. Μέσω του Αγίου Θεοδοσίου της Λαύρας των Σπηλαίων του Κίεβου. Τελικώς επικράτησε το Σαββαΐτικο Τυπικόν της έκδοσης του 1682. Πάντως, διατηρούνται και στοιχεία από το Τυπικό Αλεξίου του Στουδίτου. Όπως είναι ή ευλόγηση των κολλύβων (ρώσικα «kolivo», «kutia», «kanun»).

Μετά τις Σταυροφορίες και την επικράτηση των Μαμελούκων και των Τούρκων στην Αγία Γή, η Λαύρα δεν είχε πια άλλες «χρυσές εποχές». Όμως ήταν πάντοτε το πιο σημαντικό Μοναστήρι της Έρημου. Σε αυτό έπρεπε να ζήσουν έστω και για λίγο όλοι οι Μοναχοί του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων. Για να μάθουν τη μοναχική ζωή. Όπως προβλέπεται στους Κανονισμούς τού Πατριάρχου Ιεροσολύμων Δοσιθέου.

Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ: ΔΕΝ ΙΣΟΠΕΔΩΘΗΚΕ

Υπάρχει η παράδοση ότι η Υπεραγία Θεοτόκος εμφανίσθηκε στον Ἀγιο Σάββα. Πριν θεμελιώσει τα πρώτα κτίρια της Λαύρας. Του υποσχέθηκε ότι όσοι Μοναχοί ζήσουν με υπομονή στο δύσκολο αυτό τόπο και τηρούν τα μοναχικά τους καθήκοντα, θα επιτύχουν με τις πρεσβείες Της τη σωτηρία. Ακόμη, ότι ή Λαύρα θα παραμείνει μέχρι τη Β΄ Παρουσία τού Κυρίου. Πράγματι, παρά τις επιδρομές η Λαύρα δεν ισοπεδώθηκε ποτέ έως τώρα.
Είναι δε φοβερό να σκεφθεί κάνεις ότι η Αγία Λαύρα είναι κτισμένη μέσα στην Κοιλάδα Ιωσαφάτ. Δηλαδή στο Χείμαρρο των Κέδρων. Αυτός είναι προέκταση του τόπου εκείνου όπου θα στηθεί ο Θρόνος του Δικαίου Κρητού στη Β΄ Παρουσία. Δηλαδή του Όρους των Ελαιών.

Η Αγία Λαύρα

Στη βάση του βράχου όπου στηρίζεται η Λαύρα αναβλύζει διαρκώς άγιασμα. Αυτό το έδωσε θαυματουργικώς ό Χριστός μετά από προσευχή του Αγίου Σάββα. Για να μην αναγκάζονται οι Μοναχοί να πηγαίνουν πολλά χιλιόμετρα βόρεια για να φέρουν νερό. Η πηγή αυτή είναι η μοναδική στην έρημο που δίνει νερό διαρκώς. Από αύτη πίνουν οι Σαββαΐτες πατέρες και οι προσκυνητές

Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ: ΤΑ ΘΑΥΜΑΤΑ

Ό Άγιος Σάββας κάνει πολλά θαύματα θεραπείας τού καρκίνου. Αλλά και της ατεκνίας των συζύγων. Παλαιότερα υπήρχε στην Αγία Λαύρα ένα φοινικόδενδρο του όποιου οί χουρμάδες θεράπευαν τη στειρότητα των συζύγων. Το δένδρο αυτό ξεράθηκε λίγο πριν έλθει εδώ το ιερό Λείψανο τού Αγίου Σάββα το 1965. Μετά την ξήρανσή του η Λαύρα έδιδε ευλογία στους προσκυνητές. Τεμάχια από τον ίδιο τον ξηρό φοίνικα.

Πριν από λίγα χρόνια φύτρωσε ξανά από την παλαιά ρίζα ένα νέο δενδρύλλιο. Τα φύλλα του νέου μικρού φοίνικα έχουν τις ίδιες ιδιότητες. Κυρίως δε να θεραπεύουν τη στειρότητα. Αν κανείς παρασκευάσει από αυτά τσάι και το πιεί με κατάλληλη προετοιμασία πολλών ημερών. Νηστείας, εγκράτειας, προσευχής, εκκλησιασμού, ιεράς εξομολόγησης κ.λπ. Αλλά κυρίως με πίστη.

Ο Άγιος Σάββας έκανε και κάνει πάρα πολλά ακόμη θαύματα. Όταν εκοιμήθει, κάποιοι λήστεψαν το κατάστημα ενός χριστιανού στα Ιεροσόλυμα. Εκείνος παρακαλούσε τον Άγιο Μεγαλομάρτυρα Θεόδωρο να το βοηθήσει. Αλλά δεν ελάμβανε καμία απάντηση. Μετά από πέντε ημέρες ο Άγιος Θεόδωρος του εμφανίσθηκε. Τού αποκάλυψε που είναι τα κλοπιμαία. Τού εξήγησε ότι δεν μπορούσε να έλθει νωρίτερα. Διότι όλοι οι Άγιοι είχαν την εντολή να υποδεχθούν την ψυχή του Άγιου Σάββα. Να την οδηγήσουν στον τόπο της ανάπαυσης.

Η Αγία Λαύρα

Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ: Η ΜΟΝΑΧΙΚΗ ΖΩΗ

Η μοναχική ζωή στη Αγία Λαύρα του Αγίου Σάββα είναι αρκετά αυστηρή. Τηρείται η βυζαντινή ώρα. Δηλαδή η 12η της νύκτας συμπίπτει με τη δύση τού ήλιου. Οι Ακολουθίες αρχίζουν μία ή δύο ώρες μετά τα μεσάνυκτα. Της κοσμικής ώρας. Διαρκούν έως 6 με 7 ώρες κάθε ήμερα. Έως δε και 9 ή 10 ώρες τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή.

Τράπεζα (φαγητού) παρατίθεται μόνο μία φορά την ήμερα. Εκτός από Σάββατα, Κυριακές και μεγάλες εορτές. Τότε γίνεται τράπεζα δύο φορές την ημέρα. Κατά τη Μεγάλη Τεσσαρακοστή το φαγητό τις καθημερινές ήμερες είναι ξηροφαγία. Ό Άγιος Σάββας δε θέλει να έχουν οι Σαββαΐτες ποικιλία τροφών και πολλή ενασχόληση με κήπους εντός της Λαύρας. Για αυτό μέσα στη Λαύρα επιβιώνουν μόνον λίγα διακοσμητικά φυτά. Ελαιόδενδρα και λεμονιές.

Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ: Η ΓΑΣΤΡΙΜΑΡΓΙΑ

Ο Άγιος Σάββας ως νέος μοναχός είχε παρακινηθεί κάποτε από το λογισμό της γαστριμαργίας. Να φάγει ένα μήλο. Ενώ δεν ήταν ώρα για γεύμα. Αφού νίκησε τη σκέψη αυτή και κατέστρεψε το μήλο, έβαλε εντολή στον εαυτό του να μη φάγει ξανά μήλο. Έως ότου αποθάνει. Οι Σαββαΐτες για να ενθυμούνται την εγκράτεια του Αγίου και να τη μιμούνται, έκτοτε δεν τρώγουν ποτέ μήλο.

Στην έρημο ή θερμοκρασία κυμαίνεται από 0° C έως και 45°-50° C στην περιοχή της Λαύρας. Βρέχει μόνον τρείς ή τέσσερεις φορές το χρόνο. Αυτό το νερό οδηγείται σε δεξαμενές μέσα στη Λαύρα. Το χρησιμοποιούν οι πατέρες για βοηθητικές εργασίες. Είναι φανερό ότι ή χορήγησή του είναι στα χέρια του Θεού μόνο. Στη Λαύρα δεν χρησιμοποιείται ηλεκτρικό ρεύμα. Παρά μόνον εκτάκτως για οικοδομικές εργασίες. Στη Λαύρα διεισδύουν αρκετά φίδια και σκορπιοί από την έρημο. Αλλά με τη Χάρη τού Θεού και την προστασία του Αγίου Σάββα δεν έβλαψαν ποτέ κανένα μοναχό.

Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ: ΤΟ ΚΟΙΜΗΤΗΡΙΟ

Όπως είναι γνωστό, όλοι οι Ορθόδοξοι μοναχοί. Χάρη στην ευλογία του Σχήματος, όταν αποβιώσουν δεν εμφανίζουν τη νεκρική ακαμψία. Αλλά είναι ευλύγιστοι. Στη Λαύρα του Αγίου Σάββα συμβαίνει έκτος από αυτό και ένα δεύτερο θαύμα: Όταν τα σώματα των Σαββαϊτών αποσυντίθενται δεν αναδίδουν καμία δυσοσμία. Όπως φυσιολογικώς θα γινόταν. Μολονότι δε θάπτονται μέσα στο χώμα. Αλλά τοποθετούνται επάνω σε πέτρινα πεζούλια στην Αγία Λαύρα. Αυτό μπορεί να το διαπιστώσει οποιοσδήποτε παρευρεθεί σε κηδεία Σαββαΐτου μοναχού. Διότι μόνον τότε ανοίγεται το σφραγισμένο Κοιμητήριο. Στο κοιμητήριο αυτό είχε ενταφιασθεί και ὀ Άγιος Σάββας. Είναι ένας υπόγειος χώρος κάτω από την κεντρική αυλή της Λαύρας.

Η Αγία Λαύρα

Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ: Η ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΟΣ ΦΟΙΝΙΚΙΑ

Η Θαυματουργός Φοινικιά του Αγίου Σάββα, στην Αγία Λαύρα. Ευλαβέστατοι προσκυνητές των Αγίων Τόπων και της Ιεράς μας Μονής κρατάτε ήδη στα χέρια σας ως πολύτιμη ευλογία μερικά φύλλα από τη θαυματουργό φοινικιά πού εφύτευσε ο ίδιος ο Άγιος Σάββας μέσα στη Λαύρα του. Το δένδρο αυτό του Αγίου είχε ξεραϑεί πριν από μερικές δεκαετίες. Αλλά με θαυμαστό τρόπο και πάλι εβλάστισε νέο. Στο ίδιο σημείο. Συνεχίζει να τελεί πάμπολλα θαύματα κυρίως σε ευλαβή και στείρα ανδρόγυνα.

Αγαπητοί εν Χριστώ αδελφοί, μη, ξεχνάτε, ότι πρώτιστο στοιχείο για να ενεργήσει η Χάρις του Θεού είναι η ακλόνητη πίστη. Ο φόβος του Θεού και η ευλάβεια προς τον Όσιο. Εξίσου απαραίτητη, είναι η από μέρους σας νηστεία κατά την εκάστου δύναμη. Σε συνδυασμό με αποχή, από τις σαρκικές συζυγικές σας σχέσεις. Αυτονόητη επίσης είναι η αύξηση της προσωπικής και κοινής συζυγικής σας προσευχής. Καθώς και η συχνή προσέλευση σας στα Ιερώτατα Μυστήρια της Εξομολόγησης και Θείας Κοινωνίας.
Με το τέλος αυτού του πνευματικού σας αγώνα (εντατικής προσευχής και γενικής εγκρατείας), κάνετε ένα ρόφημα βράζοντες τα φοινικόφυλλα. Αυτά μετά πρέπει να καούν και ακολούθως έλθετε και πάλι σε σωματική, ένωση μετά πίστεως, αγάπης και φόβου Θεού.

Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ: Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ

Σας υπενθυμίζουμε, ότι ἡ στείρωση και η αδυναμία τεκνοποιίας σε καμία περίπτωση δεν αποτελεί κατάρα ή τιμωρία του Θεού. Αντιθέτως μάλιστα, πολύ συχνά εκδηλώνεται μέσα απ᾿αὐτόν τον ιδιαίτερο τρόπο παιδαγωγίας. Η πλούσια αγάπη του Θεού. Ο Οποίος θέλει πάντοτε να στρεφόμαστε και να ελπίζουμε στην παντοδύναμη και αγαθή Του πρόνοια. Και σε τίποτε το ανθρώπινο.

Ενθυμηθείτε πόσες στείρες γυναίκες στην Αγία Γραφή. Με την υπομονή και την τελεία αγάπη και ελπίδα στο έλεος του Θεού έγιναν οι ευτυχέστερες των μητέρων: Η Άννα, η μητέρα του Προφήτου Σαμουήλ, η Ελισσάβετ, η μητέρα του Τιμίου Προδρόμου, η Αγία Άννα ή Θεοπρομήτωρ, μητέρα της Παναγίας μας, και πλήθος άλλων Αγίων στην Καινή Διαϑήκιη. Για τα ονόματα των οποίων χρειάζεται και ειδικό βιβλίο να γραφεί.
Αγαπητοί μας αδελφοί, ας αφήνουμε τον Θεό να ενεργεί. Όπως Εκείνος γνωρίζει. Ας τον ευχαριστούμε πάντοτε και για τις ευλογίες Του και για τις ευλογημένες πατρικές.

Η Αγία Λαύρα

Ένα πράγμα να ενθυμείσθε καλά: Ο Κύριος δε θέλει να Του δίνουμε, για να μας δώσει. Αλλά να Του δινόμαστε με την αγαθή μας προαίρεση. Κα την καθαρή μας καρδιά. Αν κάποτε σας αξιώσειν και αποκτήσετε τέκνα, μη νομίσετε ότι σας ανήκουν αποκλειστικά. Όλα είναι δικά Του δώρα. Αν πάλι δε σας δώσει, από αγάπη και μόνον ενεργεί. Ας μάθουμε να μην προσβλέπουμε μόνο στα δώρα του Θεού. Αλλά να ζητούμε τον ίδιο το Θεό και τη Βασιλεία Του. Όπως μας είπε (Ματθ. 6. 33): Τότε όλα όσα χρειαζόμαστε πραγματικά θα μας τα δωρίσει πλουσίως και θεοπρεπώς.
Σας ευχόμαστε ολόψυχα η Χάρις του Θεού και η ευλογία του Αγίου Σάββα να σας συνοδεύουν παντού και πάντοτε.

Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ: ΟΙ ΕΡΓΑΣΙΕΣ

Λίγες ημέρες πριν από το Άγιο Πάσχα, ολοκληρώθηκαν οι εργασίες συντήρησης του περίτεχνου επιχρυσωμένου ξυλόγλυπτου τέμπλου. Και των εικόνων του στην Ιερά Μονή Αγίου Σάββα στους Άγιους Τόπους. Από την εταιρεία συντήρησης έργων τέχνης και αγιογραφίες «Διηνεκές»-Θεοφιλάκος Π. και Γεωργιάδης Γ. Οι εργασίες ξεκίνησαν κατόπιν πρωτοβουλίας του φωτισμένου ηγούμενου της Ιεράς Μονής π. Ευδόκιμου. Και την ευλογία του Πατριάρχη Ιεροσολύμων κ.κ. Θεόφιλου.

Το περίτεχνο ξυλόγλυπτο τέμπλο αρχικά δεν έφερε διακόσμηση. Σύμφωνα με επιγραφή. Χρυσώθηκε μεταγενέστερα με στιλβωτό φύλλο χρυσού το 1831. Με την πάροδο του χρόνου, την επίδραση των περιβαλλοντικών συνθηκών και λόγω της αδιάκοπης λειτουργίας του καθολικού, το τέμπλο αντιμετώπιζε πλήθος φθορών. Πιο συγκεκριμένα, στην επιχρυσωμένη επιφάνεια του τέμπλου διαπιστώθηκαν πυκνό στρώμα αιθάλης. Έντονη οξείδωση του βερνικιού. Μεταγενέστερες χρωματικές επεμβάσεις μπρουτζίνας που έγιναν με σκοπό την κάλυψη των φθορών κατά το παρελθόν.

Αλλοίωναν αισθητικά την αρχική όψη του τέμπλου. Επιπλέον, στο τέμπλο εμφανίζονταν φθορές στα ξύλινα τμήματά του. Όπως προσβολή από βιολογικούς παράγοντες, μηχανικές φθορές, απώλειες, μείωση της μηχανικής αντοχής του και μεταγενέστερες χρωματικές επεμβάσεις των επιφανειών των ξύλινων τμημάτων.

Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ: Η ΑΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗ

Για την αποκατάσταση των φθορών και την ανάδειξη του τέμπλου, έγιναν εργασίες συντήρησης από έμπειρους συντηρητές έργων τέχνης της εταιρείας «ΔΙΗΝΕΚΕΣ». Όπως στερεωτικές εργασίες με κατάλληλες ρητίνες και στις δύο όψεις του τέμπλου.

Η Αγία Λαύρα

Ακολούθησαν εργασίες καθαρισμού της επιφάνειας του τέμπλου με χρήση κατάλληλων χημικών διαλυτών και μηχανικών μέσων. Με σκοπό την αφαίρεση των ρύπων και των μεταγενέστερων υλικών. Με τον καθαρισμό απομακρύνθηκε το πυκνό στρώμα αιθάλης και ρύπων. Οι μεταγενέστερες χρωματικές επεμβάσεις, το οξειδωμένο βερνίκι και αναδείχθηκε το στιλβωτό φύλλο χρυσού της περίτεχνης ξυλόγλυπτης επιφάνειας. Οι εργασίες συντήρησης ολοκληρώθηκαν με την αισθητική αποκατάσταση του τέμπλου. Σύμφωνα με τη σύγχρονη δεοντολογία της συντήρησης. Με σεβασμό στην καλλιτεχνική και ιστορική αξία του σημαντικού αυτού εκκλησιαστικού κειμηλίου.
Ταυτόχρονα με τη συντήρηση του τέμπλου, πραγματοποιήθηκαν εργασίες στερέωσης, καθαρισμού και αισθητικής αποκατάστασης των φορητών εικόνων που το κοσμούν.

Η ΑΓΙΑ ΛΑΥΡΑ: ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΜΕΘΟΔΙΚΟΤΗΤΑ

Οι εργασίες συντήρησης στην Αγία Λαύρα πραγματοποιήθηκαν με σεβασμό και μεθοδικότητα. Από πενταμελή ομάδα ειδικευμένων συντηρητών με υπεύθυνο τον Σπαρτιάτη συντηρητή αρχαιοτήτων και έργων τέχνης κ. Παναγιώτη Θεοφιλάκο. Μετά το τέλος των εργασιών δήλωσε στο «Λακωνικό Τύπο»: «Να επισκέπτεσαι τους Άγιους Τόπους όπου έζησε και δίδαξε ο Χριστός είναι ταξίδι ζωής. Να σε αξιώνει ο Κύριος να συντηρήσεις μνημεία στους Άγιους Τόπους, όπως το επίχρυσο τέμπλο της Ιεράς Μονής Αγίου Σάββα του Ηγιασμένου η οποία ιδρύθηκε από τον Άγιο Σάββα το 483 είναι κάτι ασύλληπτο και αποτελεί μέγιστη ευθύνη.».

Στους Άγιους Τόπους έχει ξεκινήσει μία μεγάλη προσπάθεια συντήρησης και αναστήλωσης των μνημείων του Χριστιανισμού. Από διεθνείς εταιρείες συντήρησης. Η ενθουσιώδης αντιμετώπιση του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων για τη συντήρηση του τέμπλου στο καθολικό της Ιεράς Μονής Αγίου Σάββα του Ηγιασμένου, αποτελεί τιμή για την ελληνική εταιρεία συντήρησης «Διηνεκες». Ενδεχομένως να θέτει τις βάσεις για τη συντήρηση των έργων τέχνης και άλλων σημαντικών μνημείων που αποτελούν παγκόσμια σύμβολα της χριστιανοσύνης.

 

Διαβάστε τα άλλα άρθρα της λαογραφίας

Δείτε τα βίντεο που έχουμε ετοιμάσει



Ο Δημήτρης Βασιλείου γεννήθηκε το 1960 στην Αθήνα. Σπούδασε διακόσμηση στις Σχολές Δοξιάδη. Έκανε μεταπτυχιακό στο Λονδίνο στο Fine Art College of Eton. Σπούδασε επίσης ηχοληψία στην Σχολή Παπαντωνοπούλου. Από την έναρξη της ελεύθερης Ραδιοφωνίας θήτευσε σε διάφορα ραδιόφωνα. Από το 1995 έχει αναλάβει την παραγωγή πολιτιστικών εκπομπών. Εδώ και 15 χρόνια συνεργάζεται με το free press ταξιδιωτικό περιοδικό «On the road». Ταξιδιωγραφεί στην Ελλάδα και την Ευρώπη. Από το 2020 συνεργάζεται με το ηλεκτρονικό περιοδικό www.thessalonikinfo.gr.


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved