Η ΒΙΑ ΩΣ ΠΑΡΑΓΩΓΟΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ

Η ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

Θα θέσουμε το προς ανάλυση θέμα στο ερευνητικό πεδίο μας. Όπως έχουμε πει, τα στοιχεία του χαρακτήρα αυτής της γυναίκας είναι τόσο παραποιημένα που να μην είναι αυτή αναγνωρίσιμη, αλλά επίσης να μην αλλοιώνεται η συνολική δομή της «περίπτωσής» της τόσο που αυτή η αναφορά να μην προσφέρει στοιχεία στον ερευνητή ή στον αναγνώστη, να είναι, τελικά, μία αναξιόπιστη αναφορά σε ένα χαρακτήρα. Τα στοιχεία που δίνουμε είναι ικανά για να προχωρήσουμε στην ανάλυση του χαρακτήρα, όσον αφορά στην κατεύθυνση της μελέτης της βίας ως παραγωγό του λόγου.

Η Μαρία είναι μία γυναίκα που διανύει την πέμπτη δεκαετία της ζωής της. Δεν μπορεί να χαρακτηριστεί μεσήλικας, έχει αποχαιρετήσει τη νεανικότητά της και βαδίζει την ώριμη φάση της ζωής της. Αυτά, βέβαια, θα ήταν ακριβή αν η περίπτωσή της ήταν «υγιής», ανταποκρινόταν, δηλαδή σε κάτι που θεωρούμε ως ικανοποιητική εξέλιξη του χαρακτήρα του ανθρώπου. Τονίζουμε ότι τους όρους «υγιής», «άρρωστος», «προβληματικός» κ.λπ. θα πρέπει να τους χρησιμοποιούμε με φειδώ και πάντα με προσοχή διευκρινίζοντας ότι αναφερόμαστε σε αυτούς, τηρημένων των αναλογιών, και όχι σα μία προσπάθεια στιγματισμού ενός ανθρώπου ή μιας κοινωνικής ομάδας, κάτι που δεν είναι πρέπον σε κάποιον που ασχολείται με την ανάλυση του χαρακτήρα και με την ψυχοθεραπεία.

Συνεχίζοντας την αναφορά μας, η Μαρία είναι μία γυναίκα που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως γοητευτική. Ασχολείται με τη ζωγραφική, κάτι που προσπαθεί να το εξασκήσει επαγγελματικά. Είναι δεύτερο παιδί Ελλήνων μεταναστών. Έχει γεννηθεί στο εξωτερικό, στη Δανία, και ήρθε, πρώτη αυτή στην Ελλάδα, ακολούθησαν, μετά, οι γονείς της. Έχει έναν αδελφό, μεγαλύτερό της, ο οποίος πρώτος εξάσκησε ερασιτεχνικά αυτή την καλλιτεχνική δραστηριότητα.

Οι σχέσεις με τα δύο αδέλφια, από την εφηβική ηλικία δεν ήταν αρμονικές. Οι γονείς τους ήθελαν να δουλεύουν τόσο που να μαζέψουν ένα χρηματικό ποσό που θα τους εξασφάλιζε μία αυτό που λέμε «καλή ζωή». Γρήγορα όμως λάτρεψαν αυτή την αποταμιευτική λογική και, πιο πολύ, το αποτέλεσμά της. Τα καθήκοντά τους ως γονείς δεν ήταν αυτά που θα έπρεπε όσον αφορά στη βοήθεια των παιδιών για την ανάπτυξη του χαρακτήρα τους. Ο αδελφός πίστευε ότι η  αδελφή του, με κάποιο τρόπο, καρπώθηκε τα καλύτερα χρόνια της οικογένειας, τα πιο δημιουργικά και καλά δικά του χρόνια.

Η βία, μέσα στο οικογενειακό περιβάλλον ήταν συχνό φαινόμενο. Είχε δύο διαφορετικές πλευρές: τις συμπεριφορές, τις δράσεις και τις αντιδράσεις των γονιών ως προς τα παιδιά τους και αυτά τα ίδια στοιχεία στις σχέσεις μεταξύ των παιδιών. Θα μπορούσαμε να φανταστούμε τις διαπροσωπικές σχέσεις σε αυτή την οικογένεια ως ένα τετράγωνο. Στα δύο πάνω σημεία του είναι ο πατέρας και η μητέρα, στα δύο κάτω βρίσκονται ο αδελφός και η αδελφή. Η συνδιαλλαγή γίνεται ανάμεσα στα τέσσερα μέλη, με αμφίδρομη κατεύθυνση. Μέσα σε αυτές τις συνδιαλλαγές ελλοχεύει ο παραβατικός λόγος, σχεδόν στο σύνολο των συμπεριφορών. Σύμφωνα με τις στατιστικές και τις ψυχοκοινωνιολογικές παρατηρήσεις, μπορούμε να πούμε ότι πρόκειται για ένα τυπικό παράδειγμα οικογένειας Ελλήνων μεταναστών, στη χρονική περίοδο μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Η κόρη διαφοροποιεί γρήγορα την προσωπική της διαδρομή από την υπόλοιπη οικογένεια. Αποφασίζει να ζήσει μόνη της, επηρεάζεται όμως από τη γνώμη, ειδικά της μητέρας της, σε μία πρώτη ανάγνωση. Κρατά αποστάσεις από τους γονείς της και, μικρότερες, από τον αδελφό της. Η πορεία της έχει στοιχεία αυτής της απόστασης, αλλά και μιας άρνησης αυτής της λογικής. Καταφέρνει να κάνει επάγγελμά της τη ζωγραφική και να ζήσει από αυτή με σχετική άνεση, χωρίς μεγάλη οικονομική βοήθεια των γονιών της, τουλάχιστον μέχρι τα χρόνια της οικονομικής κρίσης. Βρίσκει ερωτικούς συντρόφους, σχέσεις που κρατούν από κάποιους μήνες μέχρι λίγα χρόνια. Στο τέλος παντρεύεται και κάνει, με κάποια δυσκολία, ένα παιδί.

Μετά από κάποια χρόνια έγγαμης συμβίωσης χωρίζει. Το παιδί της είναι δύο χρόνων περίπου, περίπου στην ηλικία της που εκδηλώνεται το τραύμα της, όπως θα δούμε στη συνέχεια, ήδη, όμως, έχουν εκδηλωθεί έκδηλα ψυχοσωματικά συμπτώματα, μετά το ξαφνικό θάνατο του αδελφού της. Αυτή την εποχή έρχεται για τις πρώτες ψυχαναλυτικές συνεδρίες. Γίνονται οι συνδέσεις με την παιδική της ηλικία. Δε θα αναφερθούμε σε εξαντλητικές λεπτομέρειες των ψυχαναλυτικών συνεδριών, όχι μόνο γιατί αυτό θα μας οδηγούσε σε μία πιθανή ταυτοποίηση με το πραγματικό της πρόσωπο, αλλά και γιατί ξεφεύγουν από το θέμα αυτής της μελέτης.

Αντίθετα, θα δώσουμε στοιχεία τόσο δικών μας αναλύσεων όσο και άλλων σημαντικών ψυχαναλυτών, μέσα από τη βιβλιογραφία τους, από κλινικές περιπτώσεις, πάντα, έτσι ώστε να βοηθηθούμε στη θεώρησή μας. Ο κύριος κορμός της μελέτης μας θα είναι η ανάλυση αυτής της γυναίκας.

Γιάννης Φραγκούλης

(Ψυχαναλυτής-ψυχοθεραπευτής)

Εισαγωγικό σήμειωμα-περιεχόμενα



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved