Ο ολοκληρωτισμός

Ο ΟΛΟΚΛΗΡΩΤΙΣΜΟΣ

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ

Η ΝΕΑ ΜΟΡΦΗ ΤΟΥ

Ο ολοκληρωτισμός: γράφει η Ελένη Καρασαββίδου

Για την ερευνητική δημοσιογραφία που αγνοείται για την κοινωνία που βολεύεται. «Ξέρεις από τι πέθανε η μητέρα Πεγκ; Από σκοτάδι.» Σάμουελ Μπέκετ.

Ο ολοκληρωτισμός: Ο διάλογος

Σε ένα από τα πλέον σκοτεινά κείμενα που γράφτηκαν ποτέ, με τον σιβυλλικά ασθματικό τίτλο «Το τέλος του παιχνιδιού», ο Μπέκετ «ανοίγει φύλο» και συνεχίζει την παρτίδα του πιο αρχαίου παιχνιδιού στον κόσμο, προσκαλώντας μας γι’ακόμη μια φορά σε μια συνεστίαση αφέντη και σκλάβου.

Ο ένας ανάπηρος και τυφλός, ανίκανος να ξεφύγει από την καταστροφική του καθήλωση, ο άλλος ανίκανος να σταθεί σ’ένα μέρος, μάταια παρεπιδημών σ’έναν παντοτινά ξένο πλανήτη. «Η οδύνη και η ματαιότητα της οδύνης σε 90 συγκλονιστικά λεπτά» (όπως έχει γραφτεί παλαιότερα από την θεατρική κριτικό Σ. Αδαμίδου) που παίρνουν το κεφάλι σου μαζί με τις μεγαλεπίβολες ιδέες του και το χτυπούν επανειλημμένα στον τοίχο.

Ο ολοκληρωτισμός: Η συνάντηση

Τόσες δεκαετίες μετά ο Χαμ κι ο Κλοβ (ξανα)συναντιούνται στην Ελλάδα. Ο ένας διαχειρίζεται όχι την κοινωνική/οικονομική ασθένεια -κι ας ισχυρίζεται σθεναρά το αντίθετο- αλλά τις κυρίαρχες πεποιθήσεις για την ασθένεια, εξαρτώντας όπως πάντα την αξιολόγηση της ίδιας και της θεραπείας της από το κυρίαρχο πλαίσιο αναφοράς, εφόσον αυτό το πλαίσιο αναφοράς τον συμφέρει.

Ο άλλος, ο σκλάβος, προσπαθεί με σπασμωδικά κι αβέβαια βήματα -ανάμεσα σε think tank που στηρίζουν μέτριους τοπικούς διεκπεραιωτές άνομων συμφερόντων από τη μια, αλλά και των δικών του παθογενειών από την άλλη- να αντισταθεί σε αυτήν την κυνικότατη νοµιµοποίηση του κοινωνικού συστήµατος ενός νέου ολοκληρωτισμού, έχοντας όμως εγκολπώσει, και το χειρότερο αποδεχτεί, βασικές πλευρές αυτού του συστήματος.

Ο ολοκληρωτισμός

Κι ανάμεσα τους μια κατακερματισμένη, ψευδεπίγραφη σε πολλά πολιτική σκηνή και μια κοινωνία όπου τα πιο ανθεκτικά κομμάτια της προσπαθούν ακόμα αλλά μάταια να παρασύρουν κι άλλους απέναντι στην μαζική αποχαύνωση.

Ο ολοκληρωτισμός: Η σιωπή

Αποχαύνωση «πραγματική» η οποία εκφράζεται με το σύρσιμο της παντόφλας και την κραυγή μιας -κενής- σιωπής ή γραφής (κι αυτή εδώ η δική μου δε διαφέρει, τι θα αλλάξει;), είτε «σημειολογική» που εκφράζεται με like σε απόψεις και πρόσωπα εφόσον καθησυχαστικά μας βολεύουν.

Μια κοινωνία που, καταγγέλλοντας στην πράξη (όχι στα λόγια) πρώτα τους αντι-δρώντες, προσπαθεί έπειτα να ισορροπήσει, -άραγε για πόσο;- αυτήν την ασυμφωνία μεταξύ των κοινωνικών και «ηθικών» της στάσεων και των συμπεριφορών της με ψευδείς αυτοαναφορές, με διαφορικούς ρατσισμούς, με επιλεκτικές αντιλήψεις της πραγματικότητας, με ψυχολογική αναδραστικότητα όπου επιστρέφουμε τρέχοντας στον προηγούμενο απειλούμενο εαυτό μας, κανακεύοντας τον κι όχι ανατρέποντάς τον, όπως συνέβη στα χρόνια των μνημονίων.

Ο ολοκληρωτισμός: Η αλλαγή

Αυτή η επικίνδυνα ολοκληρωτική διαμόρφωση της κοινής γνώμης πρέπει να περαστεί ως «εκούσια» κι αυτό εξαρτάται, όπως ξέρει κάθε μάστορας της επικοινωνίας που σέβεται τον εαυτό του ή τον εαυτό της, από την κεντρικότητα μιας στάσης.

Στην Ελλάδα -ή μάλλον και στην Ελλάδα εξ όσων γνωρίζω- το κυρίαρχο μιντιακό αφήγημα είναι να ενοχοποιήσει την σκέψη και την ερώτηση, αφού η ερευνητική δημοσιογραφία ουσιαστικά αγνοείται σε κάθε τομέα και κάθε ουσιαστική ερώτηση γραφικοποιείται «εκ προοιμίου».

Ο ολοκληρωτισμός

Ακόμη και το μέγα σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ θεωρήθηκε ως μοιρασιά των χρημάτων σε ημετέρους για δημιουργία συφιλιδικής εκλογικής βάσης μπετόν αρμέ ενώ το σημαντικότερο συχνά δεν βρίσκεται στις επίσημες οικονομικές καταγραφές αλλά στις μαύρες.

Ολόκληρο -σχεδόν- το μικροκομματικό σύστημα που στραγγαλίζει τον τόπο με σημαντικό μέρος των χρημάτων των ευνοημένων στα μαύρα ταμεία μπορεί να κρύβεται από πίσω αφού το πρόβλημα είναι και δομικό και όχι μόνο πρόσκαιρο, παρά την τωρινή πρωτοφανή ένταση του.

Ο ολοκληρωτισμός: Η νέα εξουσία

Αλλά αν οι αυτοεικόνες, όπως και τα κείμενα κι οι πολιτικές ρητορικές, δρουν θεραπευτικά όταν μιλούν σα γουέστερν ώστε να επιλύουν σημειολογικά ότι αδυνατούμε να επιλύσουμε σε μια ζωή που καταρρέει, η καινούργια μορφή εξουσίας έχει ανάγκη όλο και λιγότερο από τέτοιου είδους καρότα και χρησιμοποιεί όλο και περισσότερο νέου τύπου μαστίγια.

Είναι ίσως η πρώτη φορά, μετά τον μεγάλο πόλεμο, που η κοινωνική δύναµη δεν διαχωρίζεται στα τέσσερα παραδοσιακά της πρακτικά «αγκωνάρια» ως δύναμη αµοιβής, δύναµη εξαναγκασμού, νόµιµη δύναµη και δύναµη της εµπειρίας και της γνώσης, αλλά τα κάνει «όλα ένα» και η εξουσία θεωρεί, χλευάζοντας την μη παραδομένη διανόηση (μη παραδομένη ούτε στις κάθε χρώματος ευκολίες της που πάντα τις χειρίζεται η ίδια ιεραρχία), ότι κατέχει ελέω Θεού το 4ο , (την αποκλειστικότητα στη γνώση) και χρησιμοποιεί το 3ο (τη νομική δύναμη ιδίως του κοινοβουλίου ή έστω των προεδρικών διαταγμάτων) για να ταυτίσει τα δυο πρώτα (όπου η αμοιβή σου θα είναι ο εξαναγκασμός σου και τ’αντίθετο).

Κι έτσι έρχεται -στο όνομα της σωτηρίας και της προόδου βεβαίως!- το πιο πυκνό σκοτάδι.

 

Διαβάστε τα άρθρα πολιτικής ανάλυσης που έχουμε δημοσιεύσει

Η σφαγή των παιδιών

Οι συνένοχοι

Κυριάκος Μητσοτάκης

Το 47



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved