Πρωτοχρονιά

ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑ

ΙΣΤΟΡΙΑ

ΜΑΚΕΔΟΝΙΤΙΚΗ ΠΡΩΤΟΧΡΟΝΙΑ

Πρωτοχρονιά: γράφει ο Θεμιστοκλής Αλμπάνης

Οι Μακεδόνες είχαν δικό τους σεληνιακό ημερολόγιο, συγγενικό με το αττικό αλλά με διαφορετικά ονόματα μηνών. Ο πρώτος μήνας του μακεδονικού έτους λεγόταν (Δίος) αντιστοιχούσε περίπου στον Οκτώβριο/Νοέμβριο του σημερινού ημερολογίου, επομένως η πρωτοχρονιά γιορταζόταν στην Αρχαία Μακεδονία με εορτές αφιερωμένες στον Δία, προσφορές και θυσίες για καλοτυχία στο νέο έτος.

Πρωτοχρονιά: Ο εξαγνισμός

Παράλληλα γινόταν και ο εξαγνισμός του Μακεδονικού στρατού, γιατί ο Μακεδονικός στρατός συνδέονταν στενά με την θρησκεία. Κάθε εκστρατεία ξεκινούσε με θυσίες, καθαρμούς και μαντείες. Υπάρχουν μαρτυρίες (Πλούταρχος και Αρριανός) ότι πριν από σημαντικές μάχες γίνονταν καθαρμοί και θυσίες στον Δια Σωτήρα, στην Αθηνά Πρόμαχο και στον Άρη.

Ο εξαγνισμός περιλάμβανε:

1.Καθαρισμό με νερό (λουτρά η ραντισμό με αγίασμα)

2.Θυσία ζώων και διάχυση του αίματος ως εξιλέωση

3.Περίπατο καθαρτηρίων ζώων (π.χ σκυλιών ή άλλων θυσιαστικών ζώων) γύρω από το στρατόπεδο, κατόπιν τα ζώα θυσιάζονταν.

Πρωτοχρονιά: Οι τελετές

Αυτές οι τελετές γίνονταν συχνά και κατά την πρωτοχρονιά, για να «καθαριστεί» ο στρατός και να ξεκινήσει το νέο έτος με ευμένεια των θεών.

Η Μακεδονική πρωτοχρονιά δεν ήταν μόνον εορτασμός αλλά και πολιτειακή-στρατιωτική αφετηρία, τότε ανανεώνονταν οι όρκοι πίστης στον βασιλιά και γίνονταν ανακηρύξεις ή επιβεβαιώσεις στρατηγών.

Παράλληλα ο εξαγνισμός του στρατού είχε διπλή λειτουργία πρακτική (ψυχολογική και πειθαρχική συνοχή) και θρησκευτική (να εξευμενιστούν οι Θεοί).

Έτσι με το ξεκίνημα της Μακεδονικής Πρωτοχρονιάς έχουμε:

Πρωτοχρονιά: Οι αναφορές

1.Αφιέρωση στον Δία, θυσίες στο Δίον (ιερό του Ολυμπίου Διός).

2.Δημόσιες τελετές με τη συμμετοχή του βασιλέα, στρατηγών και αξιωματούχων.

3.Πολιτειακή λειτουργία, ο όρκος πίστης στον βασιλέα ανανεωνόταν ενώπιον του στρατού και του λαού. 

4.Καθαρμοί και Εξαγνισμός του Στρατού, ο εξαγνισμός λειτουργούσε ως «επανασυγκόλληση» της συλλογικής ταυτότητας.

5.Συμπόσια και Εορτές. Συμπόσια του βασιλιά με τους εταίρους δείπνα και προσφορές, παρουσίαση νέων στρατηγών και αξιωματούχων, δημόσιες γιορτές με μουσική χορούς και αγώνες στο θέατρο του Δίου.

6.Κλείσιμο Εορτασμού με μεγάλη θυσία στον βωμό του Δία και κοινό συμπόσιο.

Αναφορές έχουμε για τα παραπάνω:

Πλούταρχος, Αλέξανδρος 16.9 και 25.6

Διόδωρος ο Σικελιώτης, Ιστορική Βιβλιοθήκη

Ησύχιος

Αρριανός, Αλεξάνδρου Ανάβασις

Πολύβιος, Ιστορίαι.

Πάντως για τον καθαρμό και τη χρησιμοποίηση σκύλων στις καθαρτήριες τελετές μας μιλάει ο Πλούταρχος (Αλέξανδρος 40,2), περιγράφει έναν καθαρμό με διέλευση ανάμεσα από μισά σκυλιά (κομμένα στα δύο).

«Καθαρμόν τω στρατεύματι ποιησάμενος, αγαγών δια δύο κυνών εσχισμένων» (παρόμοια αναφορά υπάρχει και στον Πλούταρχο Αιμίλιος Παύλος 23, το ίδιο έθιμο είχαν και οι Ρωμαίοι).

Οι Μακεδόνες στρατιώτες δεν λούζονταν με το αίμα των σκύλων, αυτό είναι μια υπερβολή που εμφανίζεται σε μεταγενέστερες αναφορές ή παρερμηνείες.

Το τελετουργικό ήταν να περάσουν οι οπλίτες ανάμεσα από δύο κομμένα σκυλιά και αυτό είχε συμβολικό νόημα:

α) Ο σκύλος, ζώο φύλακας και ψυχοπομπός «απορροφούσε»  την μιαρότητα.

β) Η διέλευση ανάμεσα στα δύο μισά ήταν το συμβολικό πέρασμα από το «μιαρό» στο «καθαρό».

 

Διαβάστε τα άρθρα σχετικά με τα ιστορικά θέματα

Μελπομένη Παπαδοπούλου

Γενίτσαροι

Τεγέα

Οι 7 σαμουράι


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved