ΟΙ ΠΑΝΤΟΦΛΕΣ

ΤΟΥ ΓΕΡΟΝΤΑ ΠΑΪΣΙΟΥ

Διαβάζουμε την είδηση προσεχτικά. Τη διαβάζουμε απ’την αρχή και μετά απ’το τέλος προς την αρχή. Ακόμη πιο προσεχτικά. Έτσι βλέπουμε αυτά που κρύβονται πίσω απ’τις λέξεις. Πίσω απ’το πρώτο νόημα. Και βλέπουμε το αόρατο. Ας δούμε τι λέει.

«Σε ιερό προσκύνημα τέθηκαν οι παντόφλες του γέροντα Παΐσιου με πρωτοβουλία κύπριου ιερέα, κάνοντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης να παίρνουν φωτιά αναδημοσιεύοντας την εικόνα με πλήθος αρνητικών σχολίων.

Πρόκειται για ένα ζευγάρι πλαστικές καλοκαιρινές ανδρικές παντόφλες, οι οποίες τοποθετήθηκαν μέσα σε μια ξύλινη θήκη. Στο πάνω μέρος του ξύλινου κουτιού τοποθετήθηκε μια εικόνα του γέροντα Παϊσίου, ο οποίος αγιοποιήθηκε με απόφαση του Οικουμενικού Πατριαρχείου.

«Ήταν λάθος μου που δεν ενημέρωσα πριν την Μητρόπολη» είπε μιλώντας στο orthodoxia.info ο κύπριος κληρικός. Παραδέχθηκε πως υπήρξαν αντιδράσεις και στην Κύπρο, ενώ η Μητρόπολη Λεμεσού στην οποία ανήκει ο ναός που πραγματοποιήθηκε το προσκύνημα κάλεσε τον ιερέα για εξηγήσεις.

Μετά τις αντιδράσεις που προκλήθηκαν οι παντόφλες του γέροντα Παΐσιου αποσύρθηκαν.».

Πρώτη εντύπωση: Ο αφελής ιερέας δεν κατάφερε να αξιολογήσει την κατάσταση και υπέπεσε σε σφάλμα. Ήθελε να φέρει κοντά το εκκλησίασμα σε ένα σύγχρονο άγιο και, αυτό, να πάρει κάτι πνευματικό απ’τον πνευματικό πλούτο του μοναχού που αναπαύτηκε πριν λίγα χρόνια.

Πρώτη ένσταση: Πόσες φορές μια θαυματουργή εικόνα, ένα άγιο λείψανο, το χέρι, το πόδι ή κάτι άλλο, ενός αγίου δεν έχει κάνει το γύρο της Ελλάδας και πόσες φορές δεν είδαμε ουρές πιστών για να προσκυνήσουν. Πιστοί. Εύπιστοι. Πειθόμενοι στις βουλήσεις και στις εντολές των θρησκευτικών ηγετών. Πρόσφατο παράδειγμα ο «Ακάθιστος Ύμνος», η εικόνα της Παναγίας στον Άγιο Δημήτριο, που έκανε ουρές πιστών.

Δεύτερη εντύπωση: Ήταν πρωτοβουλία του ιερέα; Μήπως άκουσε την εντολή του Μητροπολίτη ο οποίος τον έστυψε με τη μία για να «βγει λάδι» η θρησκευτική τοπική ηγεσία; Από πού κι ως που ένας ιερέας αναλαμβάνει μόνος του μία τέτοια πρωτοβουλία;

Τρίτη εντύπωση: Ωραία. Ο άλλος απλώνει την πραμάτεια του και την προτείνει στο λαό. Στο πλαίσιο της δημοκρατίας δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα. Αν δεν γουστάρεις απλά δεν πηγαίνεις. Κρίνεις την πράξη αλλά δεν διώκεις. Και, πάντως, «δεν χτυπάς το σαμάρι για να ακούσει το γαϊδούρι». Αυτό λέει η ηθική.

Τρίτη ένσταση: Είναι η πρώτη φορά που η εκκλησία γίνεται εμπορικό κατάστημα; Κάθε Κυριακή δεν είναι έτσι; Πως έγινε αυτή η τεράστια περιουσία της εκκλησίας;

Τέταρτη εντύπωση: Αν ο πελάτης δε θέλει δεν πηγαίνει. Αν όμως πηγαίνει και δε θέλει, κατά βάθος, τότε πλανάται εύκολα. Αν φτάνει εκεί και επιθυμεί να το κάνει, τότε γιατί διαμαρτύρεται μετά; Δεν είναι συνένοχος;

Τέταρτη ένσταση: Αν ο ιερέας έκανε αυτή την άνομη πράξη, τότε γιατί δεν τιμωρήθηκε παραδειγματικά, αντίθετα, αυτός ο χρήστης του διαδικτύου που «έβγαλε» τον άγιο Παστίτσιο, έμμεση αναφορά στον Παΐσιο, μπήκε στη φυλακή.

Σε τι διαφέρουμε απ’τους φανατικούς μουσουλμάνους που φέρονται, απ’ότι λένε, σα χαζοί; Μήπως ο φανατισμός μας έχει κλείσει τα μάτια και δε βλέπουμε την έλλειψη του πνευματικού στη χριστιανική θρησκεία; Δε βλέπουμε ότι έχουμε να κάνουμε πλέον με μία μπίζνα και ένα αισχρό ανιμισμό;

Γιάννης Φραγκούλης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved