Σύμπραξη

ΣΥΜΠΡΑΞΗ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΕΚΘΕΣΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ

ΑΝΑΣΑΣΜΟΣ

Σύμπραξη: γράφει ο Γιάννης Ιωννίδης

Στο καφέ-μπαρ Θερμαϊκός, Λεωφόρος Νίκης 21, Θεσσαλονίκη, 4–10 Δεκεμβρίου 2025, στο πλαίσιο της στήριξης των δράσεων της πρωτοβουλίας πολιτών και συλλογικοτήτων «Σύμπραξη – Όλη η ΔΕΘ ένα πάρκο», διοργανώνεται αυτή η έκθεση φωτογραφίας.

Σύμπραξη: Η έκθεση

Η Φωτογραφική Ομάδα Θεσσαλονίκης UMBRA, σε συνέχεια του ανοιχτού καλέσματος «Όλη η ΔΕΘ ένα πάρκο-το Οξυγόνο που μας λείπει» και της φωτογραφικής έκθεσης «Για το μητροπολιτικό μας πάρκο» στο 26ο Αντιρατσιστικό Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης, παρουσιάζει την ομαδική έκθεση φωτογραφίας «Ανασασμός», στο καφέ μπαρ Θερμαϊκός, από τις 4 έως τις 10 Δεκεμβρίου 2025.

Στηρίζοντας τη πρωτοβουλία πολιτών «Όλη η ΔΕΘ ένα πάρκο», η ομάδα UMBRA επιμελείται μια έκθεση με 14 φωτογράφους/καλλιτέχνες που, μέσα από τις εικόνες τους, διαπραγματεύονται την βιωμένη αστική συνθήκη ελάχιστου πρασίνου, άναρχης και αποξενωτικής δόμησης, αποδεικνύοντας το αναπόφευκτο της ενδοβολής του εξωτερικού περιβάλλοντος στον ψυχισμό των κατοίκων.

Σύμπραξη: Ανασασμός

Η Θεσσαλονίκη σήμερα στερείται αυτό ακριβώς που υπόσχεται ο τίτλος της έκθεσης: έναν ανασασμό. Μια βαθιά, λυτρωτική ανάσα που να επιτρέπει στον κάτοικο-άνθρωπο να ανασυγκροτήσει τον εαυτό του μέσα στον αστικό λαβύρινθο.

Η λέξη ανασασμός, παλιά και λησμονημένη, δεν ανήκει στο λεξιλόγιο της καθημερινότητας -αλλά επιβιώνει μέσα στη λογοτεχνία, στην ποίηση, στη μουσική, ως λέξη ανάγκης. Ως λέξη οριακή, που συνηχεί την επανάληψη και τη «σεισμική» δόνηση. Δύο ευτυχείς διακειμενικές συνομιλίες, όχι από πολύ μακρινές εποχές μεταξύ τους, μάς προσφέρουν το συμβολικό της περιεχόμενο.

Σύμπραξη: Στην ποίηση

Ο Σεφέρης, στην «Ελένη», σαν άλλος Τεύκρος βυθίζεται από το τραγούδι, «αηδόνι ντροπαλό μες στον ανασασμό των φύλλων», έναν ανασασμό φυσικό, ζωτικό, ήρεμο· τον ψίθυρο του δάσους μέσα στη νύχτα, εκεί όπου ο άνθρωπος βρίσκει εσωτερικό χώρο, μνήμη, παρηγοριά και μια βαθιά συνείδηση ύπαρξης και μοίρας. Εκεί, στη μουσική του ανέμου και των φυλλωμάτων, ο ποιητής συναντά την τελευταία νησίδα ψυχικής ανάπαυσης. Ο ανασασμός αυτός είναι ο ρυθμός του χρόνου, της ιστορίας, πριν και μετά τον άνθρωπο.

Στον αντίποδα, τα Διάφανα Κρίνα, στο «Θέμεθλο», σε ποίηση Λίνου Ιωαννίδη, τραγουδούν για έναν διαφορετικό ανασασμό: «μ’ έναν αχνό ανασασμό κι έναν λιτό μανδύα/ στης τρέλας μου τη μοναξιά/ στου πόνου μου τη ψύχρα…». Εδώ ο ανασασμός είναι αχνός, αδύναμος, σχεδόν χαμένος· μακριά από τον παλμό της φύσης, καταραμένος και ασθμαίνων, ορίζει τον άνθρωπο που περιπλανιέται σε μια «έρημη, νυχτωμένη πόλη», μέσα σε «σιδερένιους διαύλους» και «υπόγειους σωλήνες στα σπλάχνα μου να τρίζουνε φριχτά και να δονούνται». Είναι ο ανασασμός του εγκλωβισμού, της ασφυξίας μέσα στο τσιμέντο και τη μοναξιά της μεγαλούπολης. Ο ανασασμός μιας υπαρξιακής αποξένωσης.

Σύμπραξη: Η σύνθλιψη

Αυτός ο διπλός άξονας -ο μυθικός και ο σύγχρονος αστικός ανασασμός- βρίσκεται στον πυρήνα της έκθεσης. Μία συνθήκη αλλά και ένα ζητούμενο προς διερεύνηση.

Η Θεσσαλονίκη αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα πόλης όπου ο «ανασασμός» εκλείπει. Ποια είναι η «ποιητική του χώρου» αυτού, θα αναρωτιόταν ο Bachelard. Πόση φροντίδα παρέχει ο τόπος στο σώμα και στο πνεύμα, για να διεκδικήσει το χαιντεγκεριανό «κατοικείν». Συνθλιμμένη μέσα στην ιστορική ανάγκη, τα συλλογικά τραύματα και την έλλειψη οράματος, καταλήγει να είναι η ευρωπαϊκή πόλη με τη μικρότερη αναλογία πρασίνου ανά κάτοικο.

Αυτή η έλλειψη όμως αποτυπώνεται βαθύτερα. Οι δρόμοι στενεύουν το βλέμμα, τσιμεντένιοι τοίχοι υψώνονται ανελέητοι και ο ορίζοντας χάνεται πίσω από τη συνεχή επανάληψη του άσχημου και του άναρχου. Το σώμα κινείται σε τόπους χωρίς μεταβατικούς χώρους, χωρίς σημεία αναπνέουσας σκιάς ή ανάπαυσης, και η ψυχική εμπειρία γίνεται πιο βαριά από όσο συνειδητοποιούμε στην καθημερινότητα. Μόνη παρηγοριά η θάλασσα. Μια λεπτή μελαγχολική υπενθύμιση, ότι αυτή η πραγματικότητα θα μπορούσε να είναι αλλιώς… α ν α σ α σ μ ό ς…

Σύμπραξη: Η πρόσκληση

Σας περιμένουμε

Τοποθεσία: Καφέ-μπαρ Θερμαϊκός, Λεωφόρος Νίκης 21, Θεσσαλονίκη

Ημερομηνίες: 4–10 Δεκεμβρίου 2025

Εγκαίνια Έκθεσης : Πέμπτη, 4 Δεκεμβρίου 2025, 19:00.

Επιμέλεια Έκθεσης: Κατερίνα Μπάτζιου, Βασίλης Καλλίας

Επιμελητικό κείμενο: Βασίλης Καλλίας

Συμμετοχή με αλφαβητική σειρά: Αξαόπουλος Κίμων, Δασκαλοπούλου Βιβή, Δεργιαδέ Δάφνη, Ιωάννου Ελένη, Καλλίας Βασίλης, Καρκατσέλης Βασίλης, Κατσαρέας Κυριάκος, Μανωλεδάκη Έφη, Μπάτζιου Κατερίνα, Ντεξής Στέλιος, Παλαιολόγου Μαίρη, Πομάκης Γιάννης, Ρίζος Δημήτρης και Χατζηστεφάνου Άννα Μαρία.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ

Η Φωτογραφική Ομάδα Θεσσαλονίκης UMBRA λειτουργεί ως μια ανοιχτή κοινότητα καλλιτεχνών που συνεχίζουν την παράδοση του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, αναδεικνύοντας τη φωτογραφία ως μέσο καλλιτεχνικής έκφρασης και κοινωνικής παρέμβασης.

Για περισσότερες πληροφορίες ή φωτογραφικό υλικό: photography.group.thess.umbra@gmail.com

Facebook: Photography Group Thessaloniki UMBRA

 

Διαβάστε τα ρεπορτάζ που έχουμε δημοσιεύσει

Αυξήσεις

Πορεία στη Θεσσαλονίκη

ΟΑΣΘ

Σχετικά με την κίνηση των πολιτών



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved