ΠΑΥΛΟΣ ΠΑΥΛΙΔΗΣ

ΛΥΡΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΥΑΙΣΘΗΣΙΑ

Με αφορμή την για πρώτη φορά κυκλοφορία των τριών πρώτων άλμπουμ του Παύλου Παυλίδη σε βινύλιο 180 γραμμαρίων από την InnerEar, τα ξανάκουσα και…

Αφού λοιπόν ξεχάστηκα… (2004): Ο δίσκος αφήνει πίσω τα πλήκτρα των Σπαθιών, στρέφεται στην κιθάρα, χρησιμοποιεί την τεχνολογία μόνο ως μέσο καταγραφής της μουσικής και ακολουθεί εσωστρεφείς, μελαγχολικούς δρόμους -τα Δέντρα είναι αφιερωμένα στη μνήμη του παππού του Παυλίδη και το Last call to Parisστην Κατερίνα Γώγου.

Ακουστικές φόρμες, ιδιαίτερα πνευστά (ινδικό φλάουτο, φλικόρνο), αργόσυρτες μελωδίες, ζεστή ερμηνεία: ο Παυλίδης συνεχίζει τη στιχουργική / ποιητική ελληνική τραγουδιστική παράδοση με το Μόχα (οι επιρροές από τον Καββαδία είναι εμφανέστατες). Η προσωπική του εικονοπλασία παραμένει έντονη και παραστατική: η ταυρομαχία στη Σπασμένη πολυθρόνα, ο άδειος κήπος του Κηπουρού, η μοναξιά στο Δεν υπάρχεις, όλα είναι 100% Παυλίδης.

pavlos-pavlidis-tefxos-98-foto2

Τα τέσσερα ορχηστρικά κομμάτια στο δίσκο λειτουργούν σαν γέφυρες ανάμεσα σε τραγουδιστικές ενότητες. Ο δίσκος ξεκινά από τον έξω κόσμο (περιστέρια, δέντρα, η μοναξιά στην όμορφη πόλη), κινείται προς τη φύση (θάλασσα, κήποι), ταξιδεύει πάνω σε μια σπασμένη πολυθρόνα προς κάτι που δεν υπάρχει και καταλήγει στον έσω κόσμο του δημιουργού. Ένα χαζό πουλάκι, που γίνεται ευτυχισμένο με τα πιο απλά πράγματα και έτσι γίνεται ο μεγαλύτερος σοφός στον κόσμο (7,5).

Άλλη μια μέρα (2006): Να’ το λοιπόν το νεύρο, να’ τα και τα ηλεκτρονικά στοιχεία, να’ τος και ο πειραματισμός. Οι B-Movies, οι μουσικοί συνοδοιπόροι του (και τι συνοδοιπόροι!) κάνουν έντονη την παρουσία τους από την πρώτη στιγμή. Δίσκος φρέσκος, χορευτικός, ηλεκτρικός και έντονος. Ακόμα και τα πιο αργά κομμάτια έχουν μια ένταση που κρυφοβράζει, για να εκραγεί και να ξεχειλίσει στα πιο γρήγορα τραγούδια. Η εικονοπλαστική δύναμη του Παυλίδη εδώ βρίσκεται στις καλύτερες στιγμές της: ο Κοραλλένιος βυθός διαθέτει περιγραφή εφάμιλλη της οπτικοποίησης του Downbythewaterτης Πόλι Τζιν Χάρβεϊ.

Η μικρή μας πολιτεία ανοίγει το δίσκο και η ειρωνεία της σε παίρνει από τα μούτρα. Το Δεν είμαι από εδώ και το Αερικό είναι ίσως τα πιο λυτρωτικά τραγούδια που έχει γράψει ποτέ ο Παυλίδης: αέρινα, φωτεινά και ταξιδιάρικα. Το στοιχειωμένο σπίτι είναι από τα κομμάτια που έχουν μείνει μέσα μου. Μπορεί γιατί είναι εύκολο να ταυτιστείς σε πολύ μεγάλο βαθμό μαζί του. Όπως και με το Οι απέραντοι δρόμοι. Οι Θεριστές είναι ό, τι πιο κοντά έχει κάνει στα Ξύλινα Σπαθιά μέχρι στιγμής και η Super Star ξαναπιάνει το νήμα της ειρωνείας από εκεί που το άφησε Η μικρή μας πολιτεία. Τα Σύννεφα, τέλος, κλείνουν το δίσκο με έναν μαγικό στην απλότητά του τρόπο: «μέχρι τον ορίζοντα όμορφα/σύννεφα σήμερα».

pavlos-pavlidis-tefxos-98-foto3

Το Άλλη μια μέρα ήταν ο καλύτερος δίσκος του μέχρι να βγουν οι Ιστορίες που ίσως έχουν συμβεί -με μουσικά κριτήρια. Για μένα όμως παραμένει –με συναισθηματικά κριτήρια- ο πιο προσωπικός του. Και τον νιώθω πιο «δικό μου» από όλους (8,5).

Αυτό το πλοίο που όλο φτάνει (2010): Αυτός ο δίσκος συνδυάζει το ακουστικό με το ευθύ και άμεσο στοιχείο. Τέρμα το νεύρο και η ένταση, επιστροφή στους γήινους ήχους και στις ήπιες ενέσεις ηλεκτρισμού στις ακουστικές μελωδίες. Γλυκές και απλές ενορχηστρώσεις και οι B-Moviesνα πετυχαίνουν την τέλεια ισορροπία ανάμεσα στον βασικό ηχητικό πυρήνα από κιθάρα-μπάσο-ντραμς-πλήκτρα και στον κεντημένο εμπλουτισμό του με πνευστά, βιολιά και δεύτερα φωνητικά. Όχι πώς η στιχουργία και η μουσική του Παυλίδη έγιναν ξαφνικά ελαφριές. Απλά ντύθηκαν αβίαστα με φως, χρώμα και δροσιά.

Οι ιστορίες του αρχίζουν να έχουν κάπου στο υπόβαθρό τους τη ζοφερή πραγματικότητα. Επί παραδείγματι, το Αντικαταπληκτικά είναι μια ανατριχιαστικά ακριβής περιγραφή της καθημερινότητάς μας τα τελευταία χρόνια. Η πανέμορφη Λευκή Καταιγίδα μιλά για μια ιστορία αγάπης από την όμορφη αρχή ως το πικρό τέλος και το Νοσφεράτου για τη μοναξιά των ανεκπλήρωτων συναισθημάτων. Όλα είναι μόνα τους. Έμψυχα και άψυχα: μηχανές, κασετόφωνα, αυτοκίνητα.

pavlos-pavlidis-tefxos-98-foto4

Από την άλλη, δεν είναι όλα μαύρα. Το Ποδήλατο κάνει ευθεία αναφορά στη σχέση της Αγάπης με το Θείο, όπως το έλεγε το μακρινό 1993 στο Αφού σου το’ πα. «Το είπε παλιά κι ο μάγκας που δήλωσε Θεός / χωρίς αγάπη όλους ο διάολος θα μας πάρει». Και στο Ράδιο Lollipop, το λέει ξεκάθαρα: «Άκουσα ειδήσεις το πρωί, η φωνή που λέει τα νέα / είπε πως σήμερα η ζωή στη γη θα είναι πολύ ωραία». Ναι, η ζωή συνεχίζεται και, παρά τις αντιξοότητες, είναι πολύ όμορφη. Ειδικά όταν είναι ντυμένη με τέτοιες μουσικές (7).

Μαριάννα Βασιλείου



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved