ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΖΩΟ;

Πολλές φορές στην καθημερινή μας ομιλία η λέξη «ζώο» ακούγεται σα βρισιά, σαν ένα κακός χαρακτηρισμός που υποδηλώνει αυτό που λέμε χαμηλά ένστικτα, πιο χαμηλά απ’αυτό της επιβίωσης. Είναι όμως αυτή η πραγματικότητα;

Ας κοιτάξουμε τη φωτογραφία και ας αναλογιστούμε μετά ιστορίες που θα έπρεπε να έχουν σημαδέψει τη νεώτερη ελληνική ιστορία -όχι ότι δε γίνονταν παλιότερα- στη νεώτερη εποχή όμως φαίνονται πιο τραγικές. Ειδικά στην εποχή μας που θέλουμε να πλησιάζουμε το πρότυπο της γαλήνης που -τουλάχιστον επιφανειακά- μας δίνει η «πολιτισμένη» Δύση, αυτά τα γεγονότα μας δείχνουν ένα άγριο κοινωνικό περιβάλλον για το οποίο δεν είμαστε καθόλου υπερήφανοι.

Αναφέρομαι σε πράξεις βίαιες που έγιναν γνωστές απ’το τραγικό τους τέλος. Παλιότερα ο Δούρος, στην Κόρινθο, που βίασε και σκότωσε το παιδί του. Πρόσφατα ο βουλγαρικής καταγωγής πατέρας που σκότωσε το κοριτσάκι του με φρικιαστικό τρόπο. Ο ελληνικής καταγωγής αστυνόμος των ΜΑΤ που σκότωσε χτυπώντας το παιδί του επειδή φώναζε… Αυτά είναι η κορυφή του παγόβουνου. Αυτό σημαίνει ότι από κάτω υπάρχει ένας όγκος γεγονότων που είναι άγνωστα σε εμάς, σχετικά γνωστά στη γειτονιά, αλλά η τραγικότητά τους είναι μεγάλη.

Μπορεί να μην έχουμε φτάσει στο μοιραίο, αλλά εκεί οδηγούμαστε. Η βία μέσα στην οικογένεια, λεκτική ή σωματική, έχει αλλού τις ρίζες της. Θα πρέπει να ψάξουμε στον ψυχισμό του ανθρώπου, στην προσωπική και την οικογενειακή του ιστορία για να βρούμε την καρδιά του προβλήματος. Ποιος νοιάζεται όμως γι’αυτά;

Ούτε το συγγενικό περιβάλλον ούτε το στενά οικογενειακό δε θέλει να «ανακατέψει τα κάρβουνα». Ο φόβος για τη φωτιά που θα αναζωπυρωθεί είναι μεγάλος. Το κύριο μέρος του φόβου είναι ότι θα φανεί αυτή η αφορμισμένη πληγή στους γονείς αυτών των ατόμων που εξασκούν βία στα παιδιά τους, μετά στους γονείς των γονιών, για να φτάσουμε σε απίθανο βάθος και να φανεί η γάγγραινα που δηλητηριάζει την ελληνική κοινωνία, εδώ και αιώνες.

Ξανακοιτάξτε τη φωτογραφία. Προσέξτε τον προβληματισμό του ζώου για τα μικρά του που απειλούνται ή που νομίζει ότι απειλούνται. Κοιτάξτε πως προτάσσει τον εαυτό του για να τα προστατέψει. Ανακαλύψτε αυτά τα στοιχεία που ψάχνουμε να τα βρούμε σε κάποιους «ανθρώπους» και, όταν τα βρίσκουμε, τους θαυμάζουμε για το αυτονόητο.

Προβληματισμός. Δες τον εαυτό σου σα φταίχτη και όχι τον άλλον. Ξεκινά από εσένα, μπορείς τότε να συμβάλεις έστω και λίγο στην αλλαγή της κοινωνίας. Αλλά και αυτό να μη συμβεί, θα έχεις κάνει κάτι. Θυμήσου την ταινία του Αλέξανδρου Αβρανά, «MisViolence», φρεσκάρισε στη μνήμη σου το θέμα της και αναλογίσου τις (αρνητικές) αντιδράσεις του κοινού. Μήπως υπήρχε μία «λογική» πίσω απ’αυτές;

Γιάννης Φραγκούλης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved