Πολυτεχνείο

ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ

Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ

Πολυτεχνείο: γράφει η Ελένη Καρασαββίδου

Η αριστερά και το άξια τιμώμενο Πολυτεχνείο, αλλά και η αριστερά και η ιθαγενοποίηση του φασισμού. Εδώ και χρόνια σημαντική μερίδα της αριστεράς, με μεσσιανική ψυχολογία αυτοδικαίωσης της ανωτερότητας, πολύ όμοια με αυτήν των χριστιανών μαρτύρων όπου ζητάς πίσω από το κοινωνικό σώμα όσα δίνεις γιατί δεν τα δίνεις ποτέ πραγματικά, απώλεσε τα βασικότερα εργαλεία για την δημιουργία του καλύτερου κόσμου που ευαγγελιζόταν.

Πολυτεχνείο: Τα θέματα

Τα θέματα είναι: Η ανοχή απέναντι στο διαφορετικό, όχι στη βάση της συμπάθειας αλλά της αδιαπραγμάτευτης αξιακής στάσης. Η ανεξαρτησία της σκέψης, όχι για να επικροτείς το εγώ σου αλλά ως το αληθινό θεμέλιο της κριτικής στάσης που συνδέει άτομα και συλλογικότητες ως αναγκαία κι αλληλοσυμπληρούμενα κι όχι ως αντιθετικά.

Η ελευθερία της έκφρασης και πάνω απ’όλα το θάρρος του να σταθεί αντιμέτωπος/η απέναντι σε αυτό που επικρατεί στους μικρόκοσμους της, τόσο διαφορετικό ως σύνθημα και τόσο ίδιο ως λειτουργία με ότι επικρατεί στο κοινό ρεύμα που απαξιώνει όλα τα παραπάνω κι επιβραβεύει την πίστη και την κάλυψη, κάνοντας την κρυμμένη φιλαυτία το νόμισμα της δημοτικότητας και αποδοχής. Ότι έχει γραφτεί για την διαφορά που κυριαρχεί στην αστική δημοκρατία ισχύει και για την ίδια: «Στόχος της κάθαρσης δεν είναι να αντιμετωπίζεται το κακό, στόχος είναι να αποκρύβονται τα αίτιά του».

Πολυτεχνείο: Οι πράξεις

Έτσι και χθες στο Πολυτεχνείο, με το άγριο ξύλο εκ μέρους της ΑΡ.Α.Σ. (Αριστερή Αντικαπιταλιστική Συσπέιρωση) που έστειλε άτομα από τον αναρχικό χώρο στο νοσοκομείο. Μα δε συνέβαλλαν και μερίδες των αταβίστικα κινουμενων αναρχικών σε κακοποίηση του πολυτεχνείου όλα τα προηγούμενα χρόνια; Συμπαθώ -πολιτικά- εν γένει τον αναρχικό χώρο. Όχι, ούτε όλες τις πλευρές του εαυτού μου δεν συμπαθώ, όπως όμως δεν συμπαθώ -πολιτικά- και εκπροσώπους του «συστήματος» που έτρωγαν φάπες στο Πολυτεχνείο όταν η αστική Δημοκρατία το τιμούσε στο «πεδίο».

Όταν εσύ έπρεπε να σταθείς και να εξηγήσεις ότι αυτή η στάση δεν αντιστεκόταν στο ξεπούλημα του Πολυτεχνείου, αλλά ξεπουλούσε τον πυρήνα του δίνοντας όπλα για την σχετικοποίηση της καταστολής (κι εσείς όπου σας παίρνει κ.λπ.) και τη απαξίωση της δημοκρατίας. Αντιμετωπιστήκαμε από κάποιους ινστρούχτορες, που σε λίγα χρόνια τους είδαμε και στην βουλή, ως επιβράβευση του η ομάδα και η μάζα της έχει πάντα δίκιο με το μπλαζέ χαμόγελο των κυνικών απέναντι σε υπεσυναισθηματίες, ώστε η πολιτική βάση της κριτικής να απαξιώνεται εν μέσω επιβραβευτικών βελασμών των προβάτων.

Πολυτεχνείο

Πολυτεχνείο: Οι διαμάχες

Σύντομα, λες κι έπαψε ποτέ, τα σούτια αφορούσαν κι ενδοαριστερές συγκρούσεις, αλλά εκεί ως μέλη τότε αριστερών οργανώσεων έπρεπε να ακολουθήσουμε το «τα εν οίκω μη εν δήμω», λες κι όταν σε ενδιαφέρει όντως το συλλογικό καλό κι όχι το «προφίλ» της ομάδας σου δεν πρέπει ν ανοίξεις την κακοφορμισμένη πληγή στον ήλιο, να ακυρώσεις σιγά σιγά το κρυμμένο, κάτω από γάζες τσιτάτων, δηλητήριο.

Η ελευθερία της σκέψης και η ανεξαρτησία της στάσης όταν αφορά σε αξίες που υπερασπίζονται χώρους εξακολουθούν ακόμη στον κόσμο μας να αντιμετωπίζονται ως ζωτική δύναμη, άρα επικίνδυνη και κολάσιμη για οποιονδήποτε συστημισμό, είτε αυτόν που καταστρέφει κοινωνίες και έναν ολόκληρο πλανήτη, είτε αυτόν που στο όνομα της αντιπαράθεσης τον μιμείται στις λειτουργίες κι άρα νομιμοποιεί και διαχέει το παράδειγμά του με τον πιο ύπουλο των τρόπων.

Πολυτεχνείο: Η καταστολή

Το Σάββατο 15 Νοεμβρίου, λοιπόν, που η φάση κορυφώθηκε και παραλίγο να έχουμε νεκρούς από μια οργάνωση που επί χρόνια πουλάει ματσισμό στον χώρο, ας μην θυμηθώ περιστατικά, οργάνωση συνδεδεμένη με την ΛΑΕ και το ΜΕΡΑ25, που ενώ καταδίκασαν, οφείλουν άμεσα να αποκλείσουν αυτή την οργάνωση, είχε προηγηθεί μόλις την προηγούμενη ημέρα (αν και αναρτήθηκε το ίδιο πρωί) κείμενο για την με κάθε τρόπο προσπάθεια για την καταστολή της πολιτικής έκφρασης στους πανεπιστημιακούς χώρους -και μη-.

Με την καταστροφή που υπέστη το Αυτοδιαχειριζόμενο Στέκι Αρχιτεκτονικής και η κατάληψη Carthago καθώς και το συγκρότημα της Πατησίων, με το κλείδωμα του χώρου, με τις κάμερες, με τις διμοιρίες της ΕΛ.ΑΣ. σταθερά όλον τον χρόνο σταθμευμένες στην Στουρνάρη και Τοσίτσα παρακολουθώντας φοιτητές «έτοιμες να προβούν σε ενδεχόμενες εξακριβώσεις και προσαγωγές για να στοχοποιήσουν και να τρομοκρατήσουν αγωνιστές, φοιτητές και αλληλέγγυους». Η απάντηση της ΑΡΑΣ είχε όλα τα χαρακτηριστικά που θα επέτρεπαν να χρησιμοποιήσουμε τη συνωμοσιολογία.

Πολυτεχνείο: Η αντίφαση

Και παρόλο που επί δεκαετίες έχει τρυπηθεί σύμπασα η αριστερά (θα μπορούσα να καταθέσω προσωπικά βιώματα από άτομα που τα είδα σε ΑΤ σε άλλους ρόλους και μου έπεφτε το σαγόνι στα γόνατα όταν ήμουν μικρή), ξέρουμε καλύτερα πώς η πηγή του προβλήματος δεν είναι αυτή, ίσα ίσα αν υπερφανατισμένοι υπεραριστεροί έχουν διπλό ρόλο κερδίζουν ένα κοινό 20ρηδων που δεν έχει μάθει να σκέφτεται να αναλύει να δρα με πολιτικό ορθολογισμό που δεν αναιρεί αξίες και ναι, ποια συναισθήματα, είναι ακριβώς για όλα τα παραπάνω; Ακολουθούν στρατιωτικά με σκοπό να αναδείξουν τον στελεχιακό ανδρισμό τους ενώ την ίδια ώρα ξελαρυγγιάζονται κατά των ένστολων.

Η ιθαγενοποίηση φασιστικών λογικών μέσα στην αριστερά -αλλά και στην αναρχία- είναι ένα πολύπλοκο σύνθετο και παλιό φαινόμενο το οποίο δε μελετήσαμε με επάρκεια ποτέ, λες κι αν το κάναμε όπως έπρεπε κι όταν έπρεπε δεν θα ξεβιδώναμε καλύτερα το κυνικό σύστημα αλλά θα το στηρίζαμε. Στο μπερδεμένο ποτάμι των ιδεών κι ο τραντισιοναλισμός ή ο διηνεκισμός βρήκαν χώρο, το ρεύμα που θεωρεί εχθρό την νεωτερικότητα, κι ο ευρασιανισμός απέκτησαν οπαδούς.

Πολυτεχνείο

Πολυτεχνείο: Η ενόχληση

Και μόνο η διεισδυτικότητα συνωμοσιολογικών θεωριών επί κόβιντ -κι όχι μόνο- και μόνο τα δυο μέτρα και δυο σταθμά στις «ακίνητες» σαν τον χάρο γεωπολιτικές αναλύσεις, μιλούν δυνατά στον υποψιασμένο κι υποψιασμένη. Αλλά δεν είναι μέρα μεγάλα κείμενα που θα εκτιμήσουν άλλωστε ελάχιστοι/ες στον καιρό των διαφημιστικών τσιτάτων.

Η μέρα απαιτεί να θυμηθούμε γιατί η μνήμη του Πολυτεχνείου παραμένει τόσο ενοχλητική και να εντοπίσουμε όχι μόνο τα συστημικά αφηγήματα αλλά κι όσα το σκάβουν στο όνομα της προστασίας του. Τι είναι, λοιπόν, αυτό που ενοχλεί τόσο πολύ στο Πολυτεχνείο; Τι είναι αυτό που ενοχλεί τόσο πού σε σχέση με την μεταπολίτευση;  

Πολυτεχνείο: Η ετερότητα

Οι κυρίαρχες ρητορικές από την μεριά ενός σημαντικού μέρους της (ακρο)δεξιάς δημιουργούν μια εντελώς έωλη, ανιστορική ανάγνωση, που ανάγει τα πλέον διαχρονικά φαινόμενα της κοινωνικής και πολιτικής μας ζωής, όπως η διαφθορά, η διαπλοκή και η ένταση, σε φαινόμενα της συγκεκριμένης ιστορικής περιόδου.

Ο Καστοριάδης αναφέρει κάπου ότι οι παραδοσιακού τύπου κοινωνίες -και δεν παραδέχεται καμιά ως νέου τύπου και καλά κάνει- αποδίδει τα παράγωγα της σε μια υπεράνω κριτικής «ετερότητα», μια προνομιακή αρχή. Είτε θρησκευτικής, είτε πολιτικής υφής, αυτή η ετερότητα που δρα ως «ο σημαντικός Άλλος» των παιδικάτων μας -για να θυμηθούμε τον Μead- παίζει κρυφτό με μια κοινωνία που στο βάθος αυτοθεσμίζεται, εφευρίσκοντας τους θεσμούς και τα ιδεολογήματα που την βολεύουν και το ξέρει.

Πολυτεχνείο: Ο επίλογος

Αλλά όχι μόνο αυτό! Γιατί θα προσθέταμε όταν η ετερότητα αλλάζει τότε μια πολιτιστική μεταβολή συντελείται. Όταν η ετερότητα δρα διαφορετικά -κάτι σπανιότερο- η μεταβολή βαθαίνει και γίνεται σταδιακά πολιτισμική.

Το ασυγχώρητο στην μεταπολίτευση, το καινοφανές, υπήρξε η νομιμοποίηση των από κάτω ως ικανών να παρέμβουν στην ιστορία όσο κι οι άριστοι ηγετίσκοι τους, η ισότιμη συνλειτουρία τους στον καθεαυτό ή στον σημειολογικό δημόσιο χώρο.

Με άλλα λόγια τίποτε δεν αποτιμάται δίκαια αν δεν παίρνουμε υπόψιν όχι μόνο την φθορά αλλά και το μέγεθος, το ειδικό αξιακό βάρος των προταγμάτων του.

 

Διαβάστε τα άρθρα πολιτικής ανάλυσης

Δολοφονία

ΔΕΘ

Ο ολοκληρωτισμός

Νύχτα δολοφόνων 



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved