ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΟΝΟΜΑΤΟΔΟΣΙΑΣ

ΜΙΑ ΕΚΔΗΛΩΣΗ ΤΟΥ ΘΕΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΚΡΑΤΟΥΣ

Ένα θέμα που αφορά στην ονοματοδοσία ενός παιδιού είναι το θέμα αυτής της καταγγελίας. Απευθυνόμαστε στο θεσμικό πλαίσιο που σχετίζεται με τον κρατικό μηχανισμό και την διοικητική δομή της εκκλησίας. Το θέμα εστιάζεται στον προσδιορισμό του επιθέτου ενός παιδιού.

ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ

Το γεγονός είναι το εξής:

Όταν πήγαμε να πάρουμε τα απαραίτητα έγγραφα για να γίνει ο γάμος, στη Μητρόπολη Νεάπολης-Σταυρούπολης, ζητήθηκε απ’τον ιερέα το επίθετο του ή των παιδιών που επιθυμούμε να έχουν, όταν τα αποκτήσουμε. Εκείνη τη στιγμή, χωρίς να το σκεφτούμε περισσότερο, δηλώσαμε το δικό μου, το επίθετο του συζύγου. Όταν η σύζυγός τεκνοποίησε αποφασίσαμε να πάρει τα επίθετα και των δύο, κατόπιν κοινής απόφασης.

Η επόμενη κίνηση, μετά τη γέννα, ήταν να πάω στο Ληξιαρχείο για να δηλώσω το παιδί, το όνομα και το επίθετό του. Είχα προμηθευτεί τα απαραίτητα έγγραφα. Η υπάλληλος του Ληξιαρχείου μου είπε ότι θα πρέπει πρώτα να γίνει η Ληξιαρχική Πράξη Γέννησης και μετά η Ληξιαρχική Πράξη Ονοματοδοσίας, δε γίνονται και τα δύο με την ίδια ενέργεια! Στην ερώτησή μου αν μπορώ να δηλώσω και τα δύο επίθετα (και των δύο γωνιών) η απάντησή της ήταν ότι θα δοθεί αυτό που αναφέρεται στο έγγραφο της ενορίας και, αν επιμένουμε, τότε θα πρέπει να γίνει δικάσιμος διαδικασία για να αλλαχτεί το επίθετό της.

Η υπεύθυνη δήλωση της συζύγου μου, με το γνήσιο της υπογραφής της, και η υπεύθυνη δήλωση η δική μου, στις οποίες αναφέρονταν και τα δύο επίθετα για την ονοματοδοσία, δεν είχαν κανένα νόημα. Καταλαβαίνουμε πολύ καλά ότι έχουμε να κάνουμε με ένα, εν κρυπτώ, μηχανισμό θεοκρατικού κράτους: η εκκλησία, ως οργανισμός, καθορίζει το επίθετο ενός ατόμου και όχι οι γονείς του, όταν αυτό είναι νεογέννητο. Η υπάλληλος ήταν υποχρεωμένη να μου δώσει αυτή την απάντηση βάσει των εγκυκλίων  της υπηρεσίας της.

Η ΟΥΣΙΑ ΤΟΥ ΘΕΜΑΤΟΣ

Αυτό όμως δημιουργεί κάποια θέματα που θα πρέπει να λάβει υπόψη της μία αριστερή κυβέρνηση, όπως θέλουμε να πιστεύουμε ότι είναι αυτή του ΣΥΡΙΖΑ: Μία αριστερή ή προοδευτική κυβέρνηση αρχίζει να ξηλώνει τους δεσμούς με το άρρωστο παρελθόν και αρχίζει να δίνει περισσότερη σημασία στην έννοια του πολίτη. Δίνει περισσότερη σημασία στην απόφαση του πολίτη και όχι στην απόφαση του εκκλησιαστικού οργάνου, το οποίο είναι ουσιαστικά αναρμόδιο. Αν δεν πιάσουμε αυτά τα απλά, πλην όμως ουσιαστικά, θέματα, τότε πως θα γίνει κατανοητό στους πολίτες αυτής της χώρας ότι διαρρηγνύονται οι δεσμοί με το συντηρητικό παρελθόν και οδεύουμε προς τη θεμελίωση και δόμηση μίας άλλης κοινωνίας όπου ο πολίτης και ο άνθρωπος θα είναι το κέντρου βάρους των ενεργειών, των σκέψεων και των αποφάσεων;

Μήπως τελικά θα πρέπει να διερευνηθεί αυτό το θέμα, αλλά και τα άλλα τα οποία δε γνωρίζουμε, αλλά σίγουρα υπάρχουν, για να κάνει ουσιαστικά η Ελλάδα αριστερή στροφή; Μία πορεία που θα θεμελιωθεί και στο θυμικό και στο συνειδησιακό του κάθε ανθρώπου. Αναμένουμε τις εξελίξεις.

Γιάννης Φραγκούλης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved