ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΣΤΟΝ ΤΡΟΠΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ
Ψηφιακό δωμάτιο επικοινωνίας: γράφει ο Κώστας Πετρόπουλος
Ψηφιακό Δωμάτιο Επικοινωνίας είναι μια επανάσταση στον τρόπο επικοινωνίας. Αυτήν που αφορά στην αναμονή συνταξιούχων με τον e-ΕΦΚΑ. Θα δούμε βέβαια ποιο είναι το μέγεθος του θέματος και τι κρύβεται πίσω από αυτό. Πρώτα, όμως, ας αναφερθούμε στις εξαγγελίες. Από του υπουργό και το Διοικητή του ΕΦΚΑ.
ΨΗΦΙΑΚΟ ΔΩΜΑΤΙΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΟ;
Καταργείται η αλληλογραφία, οι τηλεφωνικές κλήσεις και οι επισκέψεις στα υποκαταστήματα του ΕΦΚΑ. Αφορά σε θέματα που έχουν να κάνουν με την πορεία συνταξιοδότησης.
Τέθηκε σε λειτουργία στις 14 Ιουλίου 2022 το Ψηφιακό Δωμάτιο Επικοινωνίας του e-ΕΦΚΑ. Πρόκειται για μια επανάσταση στον τρόπο επικοινωνίας και εξυπηρέτησης του κοινού. Σχετίζεται με την αναμονή των συνταξιούχων από τον ΕΦΚΑ. Επιτρέπει την απευθείας ψηφιακή επαφή του ασφαλισμένου. Όταν έχει υποβάλει αίτημα συνταξιοδότησης. Αλλά και του υπαλλήλου που έχει αναλάβει την έκδοση της σύνταξης του. Παράλληλα, η νέα αυτή υπηρεσία έρχεται να αντικαταστήσει 3 τρόπους επικοινωνίας. Αυτοί δημιουργούσαν ταλαιπωρία στους πολίτες και σημαντικές καθυστερήσεις στη διαδικασία απονομής.
Δεν μπορούμε να διαφωνήσουμε με αυτά τα θέμα, είναι: η αλληλογραφία μέσω ταχυδρομείου. Ο e-ΕΦΚΑ ζητούσε επιπλέον έγγραφα για να προχωρήσει το αίτημα συνταξιοδότησης. Η επίσκεψη του ασφαλισμένου στα τοπικά υποκαταστήματα για την προσκόμιση τους. Η τηλεφωνική επικοινωνία για διευκρινίσεις και ερωτήματα.
ΨΗΦΙΑΚΟ ΔΩΜΑΤΙΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: Η ΛΥΣΗ ΣΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
Με το Ψηφιακό Δωμάτιο Επικοινωνίας ο ασφαλισμένος, αναφέρεται, θα λαμβάνει γρηγορότερα τη σύνταξη του. Θα μειώνεται στο ελάχιστο ο χρόνος που απαιτείται για την προσκόμιση επιπλέον εγγράφων. Καταργούνται χιλιάδες επισκέψεις στα υποκαταστήματα καθώς και ένας μεγάλος όγκος αλληλογραφίας μεταξύ εισηγητή και ασφαλισμένου.
Αναμφίβολα η νέα υπηρεσία δίνει πολλά:
Την επικοινωνία μεταξύ του εν αναμονή συνταξιούχου και του υπαλλήλου του e-ΕΦΚΑ. Με αυτόν που έχει αναλάβει την έκδοση της σύνταξης του γίνεται αποκλειστικά ψηφιακά και μόνο σε εξαιρετικές περιπτώσεις δια τηλεφώνου. Η πλατφόρμα βασίζεται στη λογική της αμφίδρομης επικοινωνίας. Αυτή επιτρέπει τόσο στον υπάλληλο όσο και στον ασφαλισμένο να ανταλλάσουν στοιχεία και πληροφορίες . Να θέτουν εκατέρωθεν ερωτήματα.
Ο υπάλληλος μπορεί να ζητήσει ηλεκτρονικά επιπλέον δικαιολογητικά από τον ασφαλισμένο. Ο τελευταίος να ενημερωθεί για την εξέλιξη αυτή λαμβάνοντας μήνυμα στο ηλεκτρονικό του ταχυδρομείο (e-mail). Ο e-ΕΦΚΑ διαθέτει πλέον το 95% των e-mails των εν αναμονή συνταξιούχων. Στη συνέχεια μέσω της πλατφόρμας θα μπορεί να τα επισυνάπτει και να τα αποστέλλει ηλεκτρονικά στον e-ΕΦΚΑ με καταγεγραμμένη την ημέρα και ώρα αποστολής τους. Με αυτόν τον τρόπο καταργείται η ανάγκη μετάβασης στα υποκαταστήματα.
Μέσα από την πλατφόρμα, ο ασφαλισμένος μπορεί να δει σε πραγματικό χρόνο την πορεία του αιτήματος συνταξιοδότησης του.
Η νέα υπηρεσία είναι προσβάσιμη μέσα από την ιστοσελίδα του e-ΕΦΚΑ (https://www.efka.gov.gr/el/psephiako-domatio-epikoinonias) και την ενιαία δικτυακή πύλη του δημοσίου www.Gov.gr.
Την υπηρεσία αυτή μπορούν να την χρησιμοποιήσουν όλοι οι ασφαλισμένοι εφόσον προηγουμένως έχουν υποβάλλει ηλεκτρονικά το αίτημα συνταξιοδότησης τους.
ΨΗΦΙΑΚΟ ΔΩΜΑΤΙΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: ΤΟ ΣΚΕΠΤΙΚΟ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ
Έγινε ειδική εκδήλωση με τη συμμετοχή του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστή Χατζηδάκη. Παρουσιάστηκε ο τρόπος λειτουργίας της νέας υπηρεσίας και τα οφέλη προς τους πολίτες. Παράλληλα, σε πραγματικό χρόνο, έγινε χρήση της υπηρεσίας από εν αναμονή συνταξιούχο. Αυτός συνδέθηκε μέσω της πλατφόρμας με τον εισηγητή του συνταξιοδοτικού του φακέλου και υπέβαλλε ηλεκτρονικά ορισμένα δικαιολογητικά που έλειπαν.
Μια συναλλαγή για την προσκόμιση ενός εγγράφου που αν γινόταν μέσω ταχυδρομείου θα απαιτούσε τουλάχιστον 15 ημέρες, έγινε μόλις σε ένα λεπτό. Θα δούμε στη συνέχεια την εγκυρότητα αυτής της ζωντανής διαδικασίας. Σημαντικό όμως είναι η διεύρυνση πεδίου εργασίας των πιστοποιημένων λογιστών και δικηγόρων.
Παράλληλα, όπως ανακοινώθηκε από τον Κωστή Χατζηδάκη, διευρύνονται οι εργασίες που μπορούν να αναλαμβάνουν οι 458 πιστοποιημένοι λογιστές και δικηγόροι. Συγκεκριμένα, μέσα από το Ψηφιακό Δωμάτιο οι πολίτες θα μπορούν να επιλέξουν την ανάθεση της υπόθεσής τους σε πιστοποιημένο επαγγελματία. Για ανακεφαλαίωση ασφαλιστικού χρόνου και αναγνωρίσεις.
Θα μπορούν να το πράξουν αυτό ακόμα και όσοι ασφαλισμένοι έκαναν την αίτησή τους πριν την υιοθέτηση του μέτρου των πιστοποιημένων επαγγελματιών. Ακόμα και αν δεν το έχουν επιλέξει εξ αρχής κατά τη διαδικασία αίτησης συνταξιοδότησης τους. Με αυτόν τον τρόπο, από τις αρχές Σεπτεμβρίου, οι 458 πιστοποιημένοι επαγγελματίες θα αποκτήσουν και αυτοί πρόσβαση στο Ψηφιακό Δωμάτιο για να αναλάβουν τέτοιου είδους περιπτώσεις.
ΨΗΦΙΑΚΟ ΔΩΜΑΤΙΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: Η ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ
Κάναμε μία μικρή έρευνα. Αφορούσε στον τεχνολογικό εξοπλισμό των υπηρεσιών του e-ΕΦΚΑ. Υπολογιστές αρκετά παλαιοί, μηχανήματα που θα χρειαστούν που είναι χαλασμένα. Το δίκτυο πολλές φορές «κολλάει». Πως θα μπορούσε να αντέξει ένα αρχαίο σύστημα λογισμικού και τεχνολογικού εξοπλισμού ένα τόσο απαιτητικό σύστημα; Μήπως ο όντως σύγχρονος εξοπλισμός των πιστοποιημένων συνεργατών θα αντέξει; Και αν ναι, τότε δεν είναι αυτονόητο ότι ο ιδιώτης παίρνει τη δουλειά από το δημόσιο; Με ποιες όμως αξιώσεις, ξέρει τη δουλειά; Η απάντηση στο τελευταίο ερώτημα είναι αρνητική. Άρα θα παίρνει τη δουλειά και θα την ολοκληρώνει πρόχειρα. Κατόπιν θα την αφήνει στο δημόσιο. Άρα κατ’επίφαση το πρόβλημα λύνεται: στην ουσία διαιωνίζεται.
ΨΗΦΙΑΚΟ ΔΩΜΑΤΙΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΥΠΟΥΡΓΟΥ
Ο Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων Κωστής Χατζηδάκης τόνισε στην ομιλία του: «Το Ψηφιακό Δωμάτιο Επικοινωνίας αποτελεί μια επανάσταση στον τρόπο επικοινωνίας και εξυπηρέτησης του πολίτη από τον ΕΦΚΑ. Έρχεται να δημιουργήσει έναν νέο ψηφιακό και αξιόπιστο τρόπο αμφίδρομης επικοινωνίας μεταξύ του εν αναμονή συνταξιούχου και του υπαλλήλου του ΕΦΚΑ που έχει αναλάβει την έκδοση της σύνταξης του.
Λειτουργεί ως ένα σύγχρονο chat room με δυνατότητα ανταλλαγής εγγράφων και υποβολής ερωτημάτων από τον ασφαλισμένο προς τον εισηγητή του φακέλου του και αντίστροφα.
Ταυτόχρονα, αντικαθιστά 3 τρόπους επικοινωνίας συνυφασμένους με την ταλαιπωρία του πολίτη: Τις αλλεπάλληλες επισκέψεις στα υποκαταστήματα του ΕΦΚΑ, τις τηλεφωνικές κλήσεις και την αλληλογραφία μέσω ταχυδρομείου για την προσκόμιση εγγράφων που αφορούν την συμπλήρωση του συνταξιοδοτικού φακέλου. Είναι μια επανάσταση στον τρόπο επικοινωνίας του ΕΦΚΑ με τους πολίτες. Μια λογική που προτάσσει τις νέες τεχνολογίες για καλύτερη επικοινωνία έναντι της ταλαιπωρίας και του «δεν γίνεται».
Πλέον ο εν αναμονή συνταξιούχος θα πάψει να ανησυχεί για το πού βρίσκεται η αίτηση συνταξιοδότησης του. Για το αν απαιτείται κάποιο επιπλέον πιστοποιητικό για το οποίο δεν έλαβε γνώση. Όλη η απαιτούμενη πληροφορία θα είναι διαθέσιμη μέσα στο Ψηφιακό Δωμάτιο Επικοινωνίας. Αυτός ο αμφίδρομος ψηφιακός τρόπος επικοινωνίας μπορεί να αποτελέσει «πιλότο» και για άλλους φορείς του Δημοσίου. Όπου συναλλάσσονται καθημερινά πολίτες δίνοντας τους τη δυνατότητα για μια ευρωπαϊκού επιπέδου ανθρώπινη εξυπηρέτηση».
Σύμφωνα με την έρευνά μας καταλαβαίνουμε τι κρύβεται πίσω από τα όμορφα λόγια του υπουργού και την τάση της κυβέρνησης να προχωρήσει την, ας πούμε, ιδιωτικοποίηση του δημοσίου τομέα: Ο ΕΦΚΑ είναι ένα πείραμα.
ΨΗΦΙΑΚΟ ΔΩΜΑΤΙΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: Ο ΥΦΥΠΟΥΡΓΟΣ
Ο Υφυπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης Πάνος Τσακλόγλου δήλωσε: «Η προσπάθεια εκσυγχρονισμού του e-ΕΦΚΑ συνεχίζεται αμείωτη. Κινείται σε πολλούς άξονες με επίκεντρο πάντα, τη βελτίωση του επιπέδου εξυπηρέτησης του πολίτη. Με την έναρξη λειτουργίας της νέας διαδικτυακής υπηρεσίας «Ψηφιακό Δωμάτιο Επικοινωνίας» που επιτρέπει: Την απευθείας ψηφιακή επικοινωνία μεταξύ του ασφαλισμένου που έχει υποβάλει αίτημα συνταξιοδότησης και του υπαλλήλου του Φορέα. Αυτού που έχει αναλάβει την έκδοση της σύνταξης του. Πραγματοποιείται ένα ακόμα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.
Με γρήγορους ρυθμούς, ο ΕΦΚΑ μετασχηματίζεται σε e-ΕΦΚΑ. Δηλαδή, σε ένα λειτουργικό ψηφιακό μηχανισμό. Προκειμένου να ανταποκριθεί στις ανάγκες, αλλά και τις απαιτήσεις των πολιτών για υψηλού επιπέδου εξυπηρέτηση και ταχεία απονομή των συντάξεων. Με το «Ψηφιακό Δωμάτιο» προσθέτουμε στην φαρέτρα του Φορέα ένα ακόμα όπλο προκειμένου να αυξήσουμε την αποτελεσματικότητα και την ευελιξία του. Να αξιοποιήσουμε καλύτερα τις δυνατότητες του ανθρώπινου δυναμικού του e-ΕΦΚΑ. Καταργώντας στην πράξη ουρές, αστοχίες και ταλαιπωρία.
Με σταθερά βήματα, χτίζουμε προσεκτικά περισσότερες και υψηλότερου επιπέδου ψηφιακές υπηρεσίες. Αλλάζουμε το κράτος με μέσο την τεχνολογία. Το «Ψηφιακό Δωμάτιο» είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα.
Η εποχή μας απαιτεί έξυπνες και στοχευμένες λύσεις που παρέχουν αποτελεσματικές υπηρεσίες. Ο e- ΕΦΚΑ εξελίσσεται και προοδεύει προς όφελος της κοινωνίας και της οικονομίας. Από αργοκίνητος γίγαντας μετατρέπεται σταδιακά σε μια ψηφιακή μηχανή εξυπηρέτησης των πολιτών και, ειδικά, των συνταξιούχων. Η προσπάθεια συνεχίζεται».
ΨΗΦΙΑΚΟ ΔΩΜΑΤΙΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ
Ο Διοικητής του e-ΕΦΚΑ Παναγιώτης Δουφεξής δήλωσε: «Μέσα από το Ψηφιακό Δωμάτιο Επικοινωνίας, ο εν δυνάμει συνταξιούχος έχει πλέον προσωπική επαφή: Μέσω διαδικτύου με τον Φορέα και ο χρόνος απονομής της σύνταξης του ελαχιστοποιείται. Οι απόμαχοι της ζωής δικαιούνται τον σεβασμό μας. Αυτός αποδεικνύεται έμπρακτα με κάθε ψηφιακή δράση που αναβαθμίζει το επίπεδο εξυπηρέτησης τους. Συνεχίζουμε να υλοποιούμε παρεμβάσεις που θα μετατρέψουν τον e-ΕΦΚΑ σε έναν σύγχρονο, ευρωπαϊκό Φορέα κοινωνικής ασφάλισης που θα προσφέρει την καλύτερη εξυπηρέτηση στους 6,5 εκατομμύρια ασφαλισμένους που συναλλάσσονται μαζί του».
Στην εκδήλωση παρευρέθηκαν επίσης η Γενική Γραμματέας Κοινωνικών Ασφαλίσεων Παυλίνα Καρασιώτου, ο Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων Δημόσιας Διοίκησης Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, οι Υποδιοικητές του e-ΕΦΚΑ Αλέξανδρος Βαρβέρης, Νίκος Χουρδάκης, Γιώργος Γκράτσιος και Νίκος Παγώνης, η Πρόεδρος ΗΔΙΚΑ Νίκη Τσούμα, ο επικεφαλής της Ομάδας Έργου για τις εκκρεμείς συντάξεις Μιχάλης Κεφαλογιάννης, οι γενικοί διευθυντές του e-ΕΦΚΑ για τις απονομές συντάξεων και την ψηφιοποίηση του Οργανισμού.
Η ψηφιακή υπηρεσία υλοποιήθηκε με την υποστήριξη του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
ΨΗΦΙΑΚΟ ΔΩΜΑΤΙΟ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ: ΕΠΙΜΥΘΙΟ
Βλέπουμε πως έχει σερβιριστεί το «πιάτο». Οι ιδιώτες αναλαμβάνουν την επικοινωνία και καθησυχάζουν τον πολίτη. Δεν ξέρουν να λύσουν το πρόβλημά του επειδή το σύστημα είναι περίπλοκο. Δεν μπορούν να το μάθουν σε λίγες ημέρες. Τελικά θα ανατρέξουν στο δημόσιο σύστημα στον «αργοκίνητο γίγαντα», όπως το χαρακτήρισε ο υφυπουργός. Γιατί όμως είναι αργοκίνητος;
Εάν οι υπάλληλοι δουλεύουν καλά, όπως όλοι έχουν παραδεχθεί, τότε φταίει ο τεχνολογικός εξοπλισμός που όντως είναι αργοκίνητος. Για αυτόν τον εξοπλισμό δεν υπάρχει πρόγραμμα αναβάθμισής του. Τόσα εκατομμύρια που δόθηκαν, δεν περίσσεψε τίποτε για αυτή την αναβάθμιση. Η υποκρισία φαίνεται, αλλά αυτή δεν είναι το μεγάλο θέμα. Ο στόχος είναι η δημόσια κοινωνική ασφάλιση να γίνει ιδιωτική. Προς τα εκεί οδεύουμε.
Αυτά θα φανούν σε λίγα χρόνια όταν η κοινωνική πολιτική θα αλλάξει εντελώς. Θα ακολουθήσει τους νόμους της ιδιωτικής αγοράς. Αποτέλεσμα θα είναι νέες οικονομικές απαιτήσεις από ασφαλισμένους και συνταξιούχους. Αυτό επειδή ο αναλογισμός θα βγάλει αρνητικό ισοζύγιο. Τότε θα είναι όμως αργά.