Ψυχολογικό προφίλ

ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΦΙΛ

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ

Η ΒΑΣΗ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗΣ ΟΜΑΔΑΣ

Ψυχολογικό προφίλ: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Μιλήσαμε για το πολιτικό πεδίο όσον αφορά στο δυστύχημα των Τεμπών. Είδαμε ότι οι κυβερνητικές μεθοδεύσεις δημιουργούν ένα είδος φασισμού που αρχίζει να «σκάει μύτη» στην ελληνική πολιτική σκηνή. Ο κίνδυνος λοιπόν είναι πολύ μεγάλος για την ανάπτυξη της ακροδεξιάς στην Ελλάδα. Αναφέραμε τα κόμματα που έχουν ακροδεξιό πρόσημα και μπορούν ανά πάσα στιγμή να αναλάβουν πρωτοβουλία. Τώρα μπορούμε να δούμε το ψυχολογικό προφίλ των κυβερνόντων, έτσι ώστε να δούμε ποιο είναι το προφίλ τους και τι μπορούν να κάνουν, και αυτό του κόσμου, έτσι ώστε να δούμε τις αντιδράσεις και τις επιλογές τους.

Ψυχολογικό προφίλ: Τα στοιχεία

Όταν μιλάμε για το κυβερνητικό σχήμα ουσιαστικά αναφερόμαστε στον πρωθυπουργό που ηγείται και επιλέγει την ομάδα που θα κυβερνά την χώρα. Αυτή η επιλογή είναι άμεσα απόρροια του χαρακτήρα αυτού του ανθρώπου.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης δεν είναι νέο πρόσωπο στην πολιτική. Είναι νέος ως ηγέτης, άρα θα πρέπει να μελετηθεί λαμβάνοντας υπόψη αυτές τις δύο συνιστώσες. Οι επιλογές του ως ηγέτης δείχνουν τον χαρακτήρα του και αφήνει να φανεί ο πραγματικός χαρακτήρας του. Οι αδυναμίες του, οι φοβίες του, οι ανασφάλειές του είναι ένα καθοριστικό στοιχείο για αυτό που έχουμε ως κυβερνητικό σχήμα.

Από την άλλη μεριά έχουμε αυτούς που κυβερνιόνται. Η ζωή τους κανονίζεται από αυτούς που κυβερνούν. Όμως αυτοί είναι η επιλογή των ψηφοφόρων και, κάθε τετραετία, διαλέγουν, από ένα πλήθος υποψηφίων, αυτούς που θα τους εκπροσωπήσουν.

Έχουμε δύο πεδία: το ηγετικό σχήμα και τους υπηκόους. Το ψυχολογικό τους προφίλ είναι μια βάση για να καταλάβουμε την ιστορία αυτής της χώρας, τον δρόμο που διανύει και τον προορισμό που προδιαγράφεται.

Ψυχολογικό προφίλ: Η εικόνα

Έχοντας αυτά τα στοιχεία αποκτούμε μια εικόνα που έχει ψηφίδες της, τα κομμάτια του ψυχολογικού προφίλ του ενός και του άλλου πεδίου. Είναι προφανές ότι αυτό το ψηφιδωτό δεν μπορεί να μείνει σταθερό. Συνεχώς αλλάζει. Αυτές οι αλλαγές είναι το αποτέλεσμα των διαφορετικών στοιχείων που υπάρχουν στο ψυχολογικό προφίλ του καθένα, τόσο στο ένα πεδίο όσο και στο άλλο.

Αυτό που υπάρχει είναι η δράση και η αντίδραση. Αναφέροντας αυτούς τους δύο πόλους, δεν μπορούμε ποτέ να σκεφτούμε ότι η δράση έρχεται μόνο από το κυβερνητικό σχήμα. Η δράση-αντίδραση είναι μια διαδρομή που μοιάζει με το ράψιμο: η βελόνα μπαίνει από τη μία μεριά, από πάνω, και βγαίνει από την κάτω μεριά της άλλης πλευράς, αυτό γίνεται αντίστροφα στην συνέχεια. Έτσι ενώνονται οι δύο πλευρές.

Ψυχολογικό προφίλ

Με αυτή την έννοια, η ενωμένη εικόνα δεν μιλά μόνο για την μία πλευρά, αλλά και για τις δύο. Αν αναλύσουμε αυτά τα στοιχεία και τις διαδράσεις τους, έχουμε ένα ψυχολογικό προφίλ ενός λαού, μιας χώρας.

Ψυχολογικό προφίλ: Η στιγμή της κρίσης

Όλα αυτά έχουν τεράστια σημασία όταν φτάνουμε σε μια στιγμή κρίσης. Εννοούμε εθνικής κρίσης και όχι ατομικής. Εδώ μας ενδιαφέρει μόνο το συλλογικό και όχι τόσο το ατομικό στοιχείο. Δεν ξεχνούμε ότι για να βρούμε αυτό το συλλογικό θα πρέπει να αναλύσουμε καλά και το ατομικό. Είναι αυτό που αναφέρει ο Αριστοτέλης στο «Περί ποιητικής», θα πρέπει να δούμε το μέρος και το όλο. Σαν να κάνουμε μοντάζ σε μια ταινία που θα είχε ως θέμα της το ψυχολογικό προφίλ ενός λαού.

Μια από τις πολλές στιγμές κρίσης, σε εθνικό πεδίο, είναι το δυστύχημα των Τεμπών. Είναι ένα πρόσφατο γεγονός και είναι πιο εύκολο να το αναλύσουμε. Θα προσπαθήσουμε να είμαστε ψύχραιμοι και να μην υπολογίσουμε την συναισθηματική φόρτιση που, εκ των πραγμάτων, είναι μεγάλη. Μας δίνει όμως πολλή τροφή για σκέψη και πολλά στοιχεία για ανάλυση.

Πόση είναι η αλαζονεία της κυβέρνησης; Από τι τροφοδοτείται αυτή η αλαζονεία; Μπορούμε να μιλάμε για υστερία, ποια είναι τα στοιχεία της; Πως μπορούμε να δούμε αυτό το συλλογικό τραύμα και πως θα το αξιολογήσουμε; Θα πιάσουμε, λοιπόν, την κάθε πλευρά μόνη της και μετά θα μοντάρουμε αυτά τα στοιχεία. Η θεωρία της ψυχολογίας θα μας βοηθήσει.

 

Διαβάστε τα άρθρα πολιτικής ανάλυσης

Νέο κίνημα;

Τέμπη

Ο άλλος Πατέρας

Ο κόκκινος δάσκαλος



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved