Σώματα ασφαλείας

ΣΩΜΑΤΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ

Σώματα ασφαλείας

πολιτιστικό portal

τεύχος 7, 19 Μαΐου 2025, τιμή 0,001 ευρώ

 

EDITORIAL

Η ΚΑΘΕΣΤΩΤΙΚΗ ΒΙΑ

Σώματα ασφαλείας: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Μιλήσαμε, στο προηγούμενο σημείωμά μας, για την Εκκλησία ως έναν από τους πυλώνες του ολοκληρωτισμού. Είχαμε αναφέρει ότι ένα άλλος πυλώνας είναι τα σώματα ασφαλείας και ο στρατός. Σε αυτόν θα αναφερθούμε σε αυτό το σημείωμα έκδοσης. Στο τέλος αυτού του κειμένου θα βρείτε τις παραπομπές (link) σε διάφορους πολιτιστικούς ιστοτόπους (sites) που δεν έχουν την αναγνώριση που τους αξίζει.

Σώματα ασφαλείας: Ο φύλακας

Είναι αυτονόητο ότι τα σώματα ασφαλείας είναι αυτά που προστατεύουν το κράτος. Είναι κρατική υπηρεσία και πρέπει να μεριμνεί έτσι ώστε οι νόμοι του κράτους να εφαρμόζονται χωρίς κανένα πρόβλημα. Αυτή όμως η διαπίστωση, όσο σωστή και να είναι, έχει κάποια θέματα που θα πρέπει να τα δούμε με πολύ προσεχτική ματιά. Να διερευνήσουμε τι ακριβώς σημαίνει να είναι η εφαρμογή των νόμων όσο το δυνατόν πιο σωστή. Τελικά, τι είναι αυτοί οι νόμοι.

Σώματα ασφαλείας: Οι εντολές

Όσοι υπηρετούν στα σώματα ασφαλείας ή στον στρατό ξέρουν ότι πρέπει να εκτελούν τις διαταγές της ηγεσίας αυτών των φορέων. Από την άλλη, αυτή η ηγεσία παίρνει την εντολή από τον υπουργό, ο οποίος εκπροσωπεί την κυβέρνηση στον συγκεκριμένο τομέα. Είναι μια διαδικασία όπου δεν επιτρέπεται η αμφισβήτησή της. Αν γίνει κάτι τέτοιο τότε μπορεί να χαρακτηριστεί ως ανταρσία και να τιμωρηθεί από τα όργανα του πειθαρχικού τομέα. Πραγματικά, ελάχιστες ήταν οι φωνές σε αυτούς τους θεσμούς που τόλμησαν να αμφισβητήσουν τις διαταγές. Οι επιπτώσεις είναι γνωστές.

Σώματα ασφαλείας: Η κριτική απαγορεύεται

Αυτό που δεν επιτρέπεται είναι να κριτικάρει κάποιος που υπηρετεί στα σώματα ασφαλείας, τουλάχιστον σε βαθμό που θα οδηγήσει αντικατάσταση αυτών των ανθρώπων. Αν κάποιος το τολμήσει τότε είτε θα διωχθεί πειθαρχικά είτε θα είναι αυτό που λέμε «μαύρο πρόβατο». Φυσικά, κανένας δεν αντέχει να έχει αυτή την θέση και να κουβαλά σε όλη την υπηρεσία του την ρετσινιά, μέσα στο σώμα, κάτι είναι σωστό και πρέπον στην κοινωνία. Τα σώματα ασφαλείας βρίσκονται στο περιθώριο της κοινωνίας.

Σώματα ασφαλείας: Οι περιπτώσεις

Η ελληνική ιστορία είναι γεμάτη από τέτοιες περιπτώσεις. Μέχρι το τέλος της επταετίας του Κωνσταντίνου Καραμανλή (1974-1981) έχουμε πολλές περιπτώσεις. Τα πιο πολλά παραδείγματα είναι στις δικτατορίες που υπήρξαν στην Ελλάδα. Εκεί η τιμωρία ήταν παραδειγματική, αυστηρή και έφτανε στην δολοφονία. Είναι γνωστά τα ονόματα των αξιωματικών που έζησαν βασανιστήρια και είτε πέθαναν από αυτά είτε έζησαν με αναπηρίες. Όμως και στις κυβερνήσεις που εκλέχτηκαν δημοκρατικά και που δεν μπορείς να τις ονομάσεις φασιστικές, όπως αυτή του Μεταξά, τα αντανακλαστικά της υπηρεσίας ήταν βίαια.

Σώματα ασφαλείας: Ο συνδικαλισμός

Να θυμηθούμε ότι οι εργαζόμενοι στα σώματα ασφαλείας δεν συνδικαλίζονταν μέχρι την δεκαετία του 1980. Για τον στρατό δεν το συζητάμε. Αυτός ο συνδικαλισμός δεν έχει τα χαρακτηριστικά των σωματείων στους άλλους τομείς του εργατικού κινήματος. Εκτός αυτών, αυτός ο συνδικαλισμός δεν αφορά στις πολιτικές πρακτικές και λογικές, αλλά στα εργατικά θέματα. Εκεί τελειώνει. Δεν έχει υπάρξει ακόμα ο εκδημοκρατισμός στα σώματα ασφαλείας και στον στρατό. Όπως είναι κατανοητό, αυτό είναι μια σοβαρή απειλή για την ύπαρξη της δημοκρατίας.

Σώματα ασφαλείας: Η ανάγκη της στήριξης

Το κράτος θέλει να επιβάλλει τους νόμους του. Επιθυμεί αυτοί να εφαρμόζονται, έτσι όπως ψηφίστηκαν από την Βουλή. Υπεύθυνοι για να γίνει αυτό, με τον πιο καλό τρόπο, είναι τα σώματα ασφαλείας. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που οι κυβερνήσεις τονίζουν τον κατασταλτικό ρόλο τους. «Το κράτος είστε εσείς», είχε πει ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης, ως πρωθυπουργός. Ο Κωνσταντίνος Καραμανλής είχε επιτρέψει τα σώματα ασφαλείας να επιτεθούν ακόμα και σε βουλευτές, λίγα χρόνια αφού είχε «πέσει» η χούντα. Η αποχουντοποιήση των σωμάτων ασφαλείας δεν έγινε ποτέ.

Σώματα ασφαλείας: Η νέα φουρνιά

Τα τελευταία χρόνια έχουμε παρατηρήσει την είσοδο μελών της Χρυσής Αυγής στα σώματα ασφαλείας. Επίσης, μετά την πτώση της χούντας, έχουμε δει το ατιμώρητο σε μέλη των αστυνομικών δυνάμεων που είτε σκότωσαν είτε τραυμάτισαν σοβαρά διαδηλωτές ή πολίτες που είχαν αντίθετη άποψη στις διαταγές τους. Κάποιες τέτοιες δολοφονίες ξεσήκωσαν τον κόσμο και οι διαδηλώσεις ήταν μαζικές. Τα ΜΑΤ έχουν αναλάβει τον ρόλο της καταστολής με μεγάλη επιτυχία, με την βοήθεια των χημικών ουσιών, των κλομπς και των ασφαλιτών, δηλαδή των υπαλλήλων στα σώματα ασφαλείας που είναι ντυμένοι όπως οι άλλοι πολίτες.

Σώματα ασφαλείας: Η εκπαίδευση

Όλο αυτό δεν θα είχε γίνει αν η εκπαίδευση στους υποψήφιους υπαλλήλους στα σώματα ασφαλείας δεν θα ήταν τέτοια που θα βοηθούσε τον άνθρωπο να γίνει πειθήνιο όργανο μιας, οποιασδήποτε, κυβερνητικής ηγεσίας. Φτάνουμε, λοιπόν, στην εκπαίδευση, στην οποία θα αναφερθούμε στο επόμενο σημείωμά μας. Στις σχολές αυτές ο αυταρχισμός εισάγεται στους νέους ανθρώπους και τους διαμορφώνει είτε σε παθητικά όργανα είτε σε φανατικούς συντηρητικούς ανθρώπους που δεν έχουν ίχνος ανθρωπιάς μέσα τους.

Επιστροφή στο τεύχος Ο-ευρετήριο των τευχών

 

4ο Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων 25-29 Ιουνίου 2025

Το Φεστιβάλ Βιβλίου Χανίων (ΦΒΧ), που πραγματοποιείται από τον Δήμο Χανίων σε συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κρήτης, επιστρέφει για τέταρτη συνεχή χρονιά στα Χανιά, από την Τετάρτη 25 έως και την Κυριακή 29 Ιουνίου 2025, με κεντρικό θέμα «Το σπίτι μας, ο πλανήτης». Περισσότερα 

 

«Αντιθέσεις» στο Ελληνικό Κέντρο Τέχνης και Πολιτισμού

Έκθεση ζωγραφικής πραγματοποιείται στον κήπο του Ελληνικού Κέντρου Τέχνης και Πολιτισμού με το όνομα «Αντιθέσεις». Εγκαίνια: 24  Μαΐου 6μμ (Αντωνίου Κιμπιζή 5, Κορωπί). Φιλοξενούνται τα έργα των Ματούλα Ντούνη, Γιάννης Πρόφης, Αγγελική Τσεβά, Αθηνά Χατζή. Θα προλογίσουν  η Βάσω Κιούση και ο Γιάννης Λυμπέρης. 24 -25 Μαΐου από 6μμ ως 9 μμ. Περισσότερα

 

Amour Apocalypse

Το φορτηγό του ταχυδρομείου σταματά μπροστά σ’ ένα ξενοδοχείου σκύλων και αφήνει στην είσοδο ένα πακέτο. Περιέχει μια λάμπα -φωτεινή πυραμίδα και είναι για τον ιδιοκτήτη του. Είναι μέρος μιας θεραπείας “φωτός” για συναισθηματικές δυσκολίες. Ένα γράμμα του εύχεται να φωτίσει τη ζωή του… Περισσότερα

 

O riso e a faca

Κάπου στην Αφρική, στην έρημο. Ένα αυτοκίνητο σταματά σ’ ένα σημείο ελέγχου. Ο αστυνομικός, μετά τον έλεγχο του διαβατηρίου, ζητά από τον οδηγό να δωροδοκηθεί(;): να τού δώσει ένα βιβλίο. Καθώς το αυτοκίνητο κινείται μέσα στην εντυπωσιακό τοπίο της έρημου, αφρο-αραβική μουσική ακούγεται στην ηχητική μπάντα. Το αυτοκίνητο θα σταματήσει λόγω βλάβης και ο οδηγός του, ένας νεαρός άνδρας στα 30, θα συνεχίσει το ταξίδι του με ώτο στοπ… Περισσότερα

 

Παρουσίαση: Ζωή Ταυλαρίδου Βιντεοσκόπηση/μοντάζ: Τάσος Πέππας Εμφανίζονται οι: Άρης Σερβετάλης, Έφη Μπίρμπα, Σπύρος Δέτσικας, Ηλέκτρα Νικολούζου, Αλεξάνδρα Καζάζου, Χαρά Μάτα Γιαννάτου, Αργύρης Πανταζάρας Κάθε Τετάρτη στις 8μμ, Πέμπτη και Παρασκευή στις 9μμ, Σάββατο στις 6μμ και 9μμ και Κυριακή στις 8μμ… έως και τις 11/05/2025 στο Θέατρο Αριστοτέλειον. Δείτε το βίντεο

 

Παρουσίαση: Ζωή Ταυλαρίδου Βιντεοσκόπηση/μοντάζ: Τάσος Πέππας Εμφανίζονται οι: Μανώλης Σαββίδης, Μαρία Παπαγιάννη, Γιώργος Τούλης, Μάκης Τάντσης, Πόλις Δεμιρτζόγλου, Βαΐα Τάσσιου, Μαρία Βλάχου, Βασίλης Τσικάρας. Στο πλαίσιο της 203ης Επετείου Ολοκαυτώματος της Νάουσας, την Παρασκευή 25 Απριλίου 2025 και ώρα 20:30 στον Πολυχώρο Πολιτισμού «Χρήστος Λαναράς» (ΕΡΙΑ), πραγματοποιήθηκε η πρεμιέρα της ταινίας του Βασίλη Τσικάρα «1822 – Το Ολοκαύτωμα της Νάουσας» και του ντοκιμαντέρ «Το Ολοκαύτωμα της Νάουσας», παραγωγής του Δήμου Νάουσας. Δείτε το βίντεο

 

Θεϊκό τυρί

Στο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου είδαμε αυτή την ταινία. Μια γαλλική κομεντί που διαδραματίζεται στην γαλλική επαρχία. Πρωταγωνιστής της είναι ένας νεαρός Γάλλος που χάνει πρόωρα τον πατέρα του, μένει μόνος του και προσπαθεί να τα βγάλει πέρα. Περισσότερα

 

Ερευνητική ματιά στο Κουρδιστάν

Η Κινηματογραφική Λέσχη Solaris προβάλλει την Τετάρτη21 Μαΐου 2025, στις 9.15 μ.μ., στο κινηματοθέατρο Αθήναιον, Βασ. Όλγας 35, στην Θεσσαλονίκη, την ταινία «Ο γάμος στο Αφρίν», του Θωμά Σίδερη. Η ταινία είναι ανάμεσα στη μυθοπλασία και το ντοκιμαντέρ, εξαιρετικής σημασίας και μεγάλης καλλιτεχνικής αξίας. Θα προλογίσει την ταινία ο σκηνοθέτης, ο οποίος θα έρθει στην Θεσσαλονίκη μόνο για την προβολή, και θα συνομιλήσει, μετά την προβολή της, με τον Γιάννη Φραγκούλη, κριτικό και θεωρητικό του κινηματογράφου, και το κοινό για τα θέματα που η ταινία εγείρει. Περισσότερα

 

Απέραντος την κατοικεί ο κόσμος

Έχω την τύχη να παρακολουθώ το συγγραφικό έργο της Μαρίας Διαμαντοπούλου από την συλλογική έκδοση που συμμετείχε, στο «Χαμογελάνε οι Τζοκόντες;», εκδόσεις Οδός Πανός, το 2019. Το ύφος της γραφής της είναι ιδιαίτερο. Η δυσκολία να γράψεις κριτική για αυτό το βιβλίο είναι μεγάλη, αν δεν έχεις μελετήσει την διαχρονία του συγγραφικού της έργου. Αυτό το «ιδιαίτερο» έχει να κάνει με το πώς αντιλαμβάνεται την γραφή ο αναγνώστης της. Άρα είναι ένα «στοίχημα» αν θα καταφέρει να μπει στον πυρήνα της αφήγησης και της αισθητικής της. Περισσότερα

 

«Απόφαση»: Μια ταινία για την αλήθεια, τον χρόνο και την ευθύνη (συνέντευξη)

Ο Ζοζέφ, ένας εργατικός και έμπιστος για τους συνεργάτες του προϊστάμενος, δέχεται ένα παράξενο τηλεφώνημα που τον εγκλωβίζει στο εν κινήσει αυτοκίνητό του σε έναν αέναο — αν και με διακοπές / διαφορετικούς συνομιλητές-διάλογο. Η αποκάλυψη της αλήθειας ενός μυστικού που ίσως τον ξεβολέψει από τη διπλή ζωή του, μάλλον πρέπει να εκτεθεί για να πάρει τις ευθύνες του· ή ίσως όχι. Περισσότερα

 

Η σύγκρουση που αφηγείται

Με αφορμή την προβολή της ταινίας της Στρατούλας Θεοδωράτου, «Πανίδα», συνομιλήσαμε τόσο για αυτή την ταινία όσο και για την δουλειά της σκηνοθέτριας. Η Στρατούλα Θεοδωράτου είναι γνωστή από τις ταινίες μικρού μήκους που έχει κάνει και από τις άλλες εργασίες της στον οπτικοακουστικό τομέα. Ειδικά στις ταινίες είναι έκδηλη η διεισδυτική ματιά της στον ψυχισμό του ανθρώπου. Οι ταινίες είναι η αφορμή να αναλύσεις, να μιλήσεις για τον κινηματογράφο, γενικότερα, με αφορμή τα ερεθίσματα που αυτές δίνουν. Αυτό προσπαθήσαμε να κάνουμε σε αυτή την συνέντευξη. Περισσότερα

 

Γεράσιμος Σκιαδαρέσης: «Το όνειρο είναι η κινητήρια δύναμη»

Ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης είναι ένας άνθρωπος με συνεκτικό λόγο και διεισδυτική ματιά στα πράγματα. Ηθοποιός με πολλά «χιλιόμετρα» σε θέατρο, τηλεόραση και σινεμά, αφήνει έντονο στίγμα σε όποια καλλιτεχνική δημιουργία υπηρετεί και διαθέτει την ηρεμία εκείνου που δε χρειάζεται να αποδείξει πλέον κάτι. Στην κουβέντα που είχαμε λίγο πριν την παράστασή του, το «Εκτός Ύλης Reloaded» όπου υποδύεται έναν πρώην υπουργό σε κρίση ειλικρίνειας, συζητήσαμε για τον χρόνο που περνά, τη σημασία της παιδείας, την ελπίδα για κάτι καλύτερο και το όνειρο που φαίνεται ότι μας στερούν. Περισσότερα

 

Κάτι γίνεται τις νύχτες στο Καπάνι

Η ιστορική «Αγορά Βλάλη» της Θεσσαλονίκης, παραμένει ένα από τα πιο αυθεντικά κομμάτια της πόλης-ένας λαβύρινθος από πεζοδρόμους, παλιά κτίρια και αρώματα που ξεπηδούν από μπαχαρικά, τυριά και φρεσκοκομμένα βότανα. Μέσα σε αυτό το σκηνικό που κρατάει ακόμα την αύρα άλλων εποχών, ο επισκέπτης μπορεί να νιώσει τη Θεσσαλονίκη αλλιώς: παραδοσιακή, αυθεντική και σχεδόν σταματημένη στον χρόνο. Περισσότερα

 

«Λαμπυρίσματα»

Η Ιζαμπέλ, πολλά χρόνια χωρισμένη, έχει ξαναφτιάξει τη ζωή της με τον Νάτσο. Όταν όμως την επισκέπτεται η κόρη της Μαδαλέν που σπουδάζει στη Βαλένθια για να δει τον άρρωστο πατέρα της Ραμόν, ζητά από τη μητέρα της να τη βοηθήσει στη φροντίδα του. Χωρίς ιδιαίτερη προθυμία η Ιζαμπέλ θα κάνει το χατίρι της κόρης της κι έτσι θα έρθει ξανά σε επαφή με τον πρώην σύζυγό της μετά από 15 χρόνια. Περισσότερα

 

«Κιούκα: πριν το τέλος του καλοκαιριού»

Η Έλσα κι ο Κωνσταντίνος, δυο δίδυμα αδέλφια γύρω στα 18, ξεκινούν για διακοπές με το οικογενειακό τους ιστιοφόρο μαζί με τον πατέρα τους τον Μπάμπη, με προορισμό τον Πόρο. Εκεί, χωρίς να το ξέρουν αρχικά, θα γνωρίσουν τη μητέρα τους, την Άννα, η οποία τους είχε εγκαταλείψει όταν ήταν μικρά. Στις διακοπές τα παιδιά θα κάνουν νέες γνωριμίες, ανάμεσα στις οποίες και με μια κοπέλα που βρίσκεται εκεί μαζί με τη μικρούλα της αδελφή, την Ιόλη. Περισσότερα

 

«Αν βάζαμε στην άκρη το εγώ μας, ο κόσμος θα ήταν καλύτερος»

Μια σύγχρονη διασκευή ενός δυστοπικού παραμυθιού για ενήλικες. Μια παιδική τραγωδία η οποία, εκατό και πλέον χρόνια αργότερα, εξακολουθεί να ασκεί μια αιχμηρή κριτική για την τραυματική εμπειρία του περάσματος από την εφηβική στην ενήλικη ζωή και για την καταλυτική επιρροή των «μεγάλων» στις αποφάσεις και τη θέαση του κόσμου μέσα από τη φαντασία και την πραγματικότητα των παιδιών. Περισσότερα

 

Ένα κομμάτι γης που γίνεται έπαθλο διεκδίκησης

Βαλκάνια. Ταραγμένοι καιροί, ιστορίες προδοσίας, εμφύλιοι σπαραγμοί, συμφέροντα μεγάλων δυνάμεων που συγκρούονται, δημιουργώντας αποσχίσεις, πολέμους, επαναστάσεις σε τόπους ιδιαίτερης γεωπολιτικής σημασίας. Οι ΗΠΑ πανταχού παρούσες. Και το Κόσοβο, ένα κομμάτι γης που γίνεται έπαθλο διεκδίκησης. Περισσότερα

 

Αντί Λιράζ: Αλληλεγγύη στους διαδηλωτές που σταμάτησαν την εκδήλωση της πρεσβείας του Ισραήλ

Παρέμβαση για το θέμα της εκδήλωσης της πρεσβείας του Ισραήλ που ακυρώθηκε. Από τη σελίδα των εκδόσεων Ισνάφι. Δήλωση της Ισραηλινής -καλλιτέχνιδας και παιδαγωγού Αντί Λιράζ (Adi Liraz) για τη ματαίωση της εκδήλωσης της Ισραηλινής Πρεσβείας στη φετινή Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης.Πριν από 22 χρόνια έφυγε από το Ισραήλ/Παλαιστίνη και επέστρεψε στη Διασπορά. Η Αντί έχει την έδρα της στο Βερολίνο και εργάζεται και στα Γιάννενα. Η γιαγιά της ήταν Ρωμανιώτισσα Εβραία. Περισσότερα

 

H Eurovision ως «κολυμβήθρα του Σιλωάμ»

«Ενωμένοι από τη μουσική», διχασμένοι και φέτος από τη συμμετοχή του Ισραήλ στον διαγωνισμό παρά τη μονομερή καταπάτηση της εκεχειρίας από το καθεστώς Νετανιάχου. Προσπάθεια ελέγχου και αποπολιτικοποίησης του διαγωνισμού. Για άλλη μια χρονιά στο επίκεντρο του διαγωνισμού της Eurovision βρίσκεται η συμμετοχή του Ισραήλ, μιας χώρας που διαπράττει εγκλήματα πολέμου κατά των Παλαιστινίων και κατά της ανθρωπότητας. Περισσότερα

 

«Η τρέλα του μεγαλείου» («La folie des grandeurs») είναι μια γαλλική κωμωδία του 1971 σε σκηνοθεσία Ζεράρ Ουρί. Πρόκειται για μια πολύ ελεύθερη κωμική διασκευή του έργου «Ruy Blas», του Βίκτωρα Ουγκώ. Προβάλλεται στο κινηματοθέατρο Αθήναιον, την Δευτέρα 5 Μαΐου 2025, στην Θεσσαλονίκη, στις 11.15 μμ. Κείμενο-εκφώνηση-κάμερα-μοντάζ: Γιάννης Φραγκούλης Δείτε το βίντεο

 

Είδαμε την ταινία «Η επιστροφή του Ιβάν», του Θωμά Σίδερη, στο 27ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Η ταινία δεν παίχτηκε σε ένα από τα διαγωνιστικά τμήματα του Φεστιβάλ, για άγνωστο λόγο, αν και η ποιότητά της ήταν εξαιρετική, όπως θα διαβάσετε στην παρούσα κριτική. Ο σκηνοθέτης είναι ανθρωπογεωγράφος, έχει, σε αυτό τον τομέα το διδακτορικό του, είναι δημοσιογράφος και σκηνοθέτης με πέντε ταινίες στο ενεργητικό του, μαζί με την παρούσα, «Το θολό ποτάμι του Μπασίμ» (2018), «Τα ρόδια του Ναγκόρνο Καραμπάχ» (2022), «Ο γάμος στο Αφρίν» (2023) και «Gas station ή τα περιστέρια της Λαχώρης» (2024), είναι πολυβραβευμένος σκηνοθέτης στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Δείτε το βίντεο

 

Δωρεάν Βραδιά Μότσαρτ | ΜΜΘ
Η Συμφωνική Ορχήστρα Δήμου Θεσσαλονίκης παρουσιάζει μια βραδιά αφιερωμένη στον Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει την εντυπωσιακή εισαγωγή από τους «Γάμους του Φίγκαρο», το λυρικό Κοντσέρτο για βιολί και ορχήστρα σε Ρε μείζονα KV218 και τη μεγαλόπρεπη Συμφωνία αρ. 41 «του Διός» KV 543. Περισσότερα

 

Rebetiko against the machine

Οι Rebetiko against the machine έρχονται για πρώτη φορά από την Ολλανδία στην Θεσσαλονίκη για να μας παρουσιάσουν τα καινούργια τους ρεμπέτικα τραγούδια! Η μπάντα απ’ τη στιγμή της δημιουργίας της (2019), έχει επικεντρωθεί στη δημιουργία αυθεντικού, δικού της υλικού με βάση τον ρεμπέτικο ήχο ενώ πειραματίζονται ενσωματώνοντας ροκ και τζαζ στοιχεία στις συνθέσεις τους! Το 2024 ξεκίνησαν να κυκλοφορούν τα πρώτα singles με τη δική τους μουσική. Περισσότερα

 

Mothers in Cinema: 30 ταινίες για τη μητρότητα

Όσκαρ και Χρυσή Σφαίρα Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας για ένα υπέροχο φιλμ, που σηματοδοτεί μια πιο ενδοσκοπική στροφή στο έργο του μεγάλου Ισπανού σκηνοθέτη. Μια πραγματεία για τη μητρότητα, γεμάτη πόνο και τρυφερότητα, πληγές και τραύματα που αναζητούν λύτρωση. Περισσότερα

 

«Πειθαρχική Μεραρχία 999» του Κώστα Σταματόπουλου

Το ντοκιμαντέρ «Πειθαρχική Μεραρχία 999» του Κώστα Σταματόπουλου που προβάλλεται στον κινηματογράφο Τριανόν, στρέφεται σε έναν αφανή κόσμο, φωτίζοντας μια ξεχασμένη πτυχή του αντιφασιστικού αγώνα στην Ελλάδα: τη συμμετοχή Γερμανών και γερμανόφωνων στρατιωτών στον ΕΛΑΣ, ενάντια στον ναζισμό. Περισσότερα

 

«Βιετ Κώστας»

Ειδική προβολή της ταινίας «ΒΙΕΤ ΚΩΣΤΑΣ» του Γιάννη Τριτσιμπίδα, στον κινηματογράφο Στούντιο την Κυριακή 18 Μάη, στις 5 μμ. Κώστας Σαραντίδης/Βιέτ Κώστας. Ο Ελληνας μαχητής που έγινε μύθος στα βουνά του Βιετνάμ. Περισσότερα

 

Συν & Πλην: «Οι άγριοι» στο Θέατρο Τζένη Καρέζη

Βράδυ, σ’ ένα ρετιρέ στην Κυψέλη. Στο σπίτι του καθηγητή Πανεπιστημίου Νίκου Λεοντή. Καλεσμένοι του, δύο φοιτητές του Πανεπιστημίου, ο Δημήτρης -εποπτεύων της μεταπτυχιακής του εργασίας είναι ο οικοδεσπότης – και η Μαρία. Ο καθηγητής μόλις τους έχει διαβάσει τη νέα του μελέτη, μια εκτενή πολιτική ανάλυση που προτείνει μια ριζοσπαστική αλλαγή: την αναμόρφωση του οικονομικού, κοινωνικού και πολιτικού συστήματος που δύναται να διαγράψει την ισχύ του Καπιταλισμού. Περισσότερα

 

Αντίο Βερολίνο

Ο Άλεξ, ένας Έλληνας σκηνοθέτης που φυτοζωεί στο Βερολίνο, μετά από αρκετές απορρίψεις για το πρώτο του σενάριο με τίτλο «Αντίο Βερολίνο», έρχεται στην Αθήνα για να συναντήσει ένα μυστηριώδη παραγωγό, όπου όμως θα βρεθεί μπροστά σε απρόβλεπτες καταστάσεις, που απειλούν τη ζωή του. Περισσότερα

 

Balkan Anarchist Bookfair

Ένα πάνθεον εκδηλώσεων, workshop και πολιτιστικών δρόμενων υποδέχτηκε τη 2η μέρα του Balkan Anarchist Bookfair το οποίο διεξάγεται μεταξύ 15 και 18 Μαίου στις καταλήψεις Ε.Κ.Χ. Σχολείο και Φαμπρικα Υφανέτ. Οργανώσεις, συλλογικότητες και αυτοοργανωμένες δομές από κάθε γωνιά των βαλκανίων πλαισίωσαν και τη δεύτερη μέρα του φεστιβάλ με ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις και πολύμορφο υλικό. Ακολουθεί ένα σύντομο πέρασμα απο τις περισσότερες εκδηλώσεις τις ημέρας και όσα συζητήθηκαν γύρω απο αυτές, φωτογραφίες απο τους πάγκους των συμμετεχόντων και τα μουσικά δρώμενα της βραδιάς. Περισσότερα

 

Το Ελεύθερο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο Εμπρός απειλείται

Κάλεσμα Υπεράσπισης του Εμπρός. Ο δήμαρχος της Αθήνας, Χάρης Δούκας, ως άλλος Πόντιος Πιλάτος ανακοίνωσε πως “νίπτει τας χείρας του” από το Εμπρός και το επιστρέφει στο κράτος και το νόμιμο ιδιοκτήτη του, την Εταιρεία Ακινήτων του Δημοσίου. Με αυτόν τον τρόπο αρνήθηκε να παραδεχτεί δημόσια την προσφορά του Εμπρός στον πολιτισμό της χώρας, να σεβαστεί και να αποδεχτεί τον πλήρως επιτυχημένο και κοινωφελή τρόπο λειτουργίας του εγχειρήματος εδώ και 14 χρόνια. Περισσότερα

 

Λαϊκοί Παράδρομοι | Το ΠΑΜΑΚ στη Μικρή Σκηνή

Πέντε φίλοι με κοινό πάθος για το αυθεντικό λαϊκό τραγούδι ενώνονται για να ξαναζωντανέψουν αγαπημένες μελωδίες που άγγιξαν καρδιές και σημάδεψαν μια ολόκληρη εποχή. Με σεβασμό στην παράδοση και αγάπη για το λαϊκό ρεπερτόριο, δημιουργούν μια ατμόσφαιρα γεμάτη νοσταλγία και συναίσθημα. Περισσότερα

 

View from nowhere

Πόσα αστέρια υπάρχουν στο σύμπαν; Πώς θα ήταν ο κόσμος αν τον κοιτούσαμε μέσα από μια μαύρη τρύπα; Από τα χαρακώματα του πολέμου, ένας αστροφυσικός βρίσκει λύση στις εξισώσεις της γενικής θεωρίας της σχετικότητας του Αϊνστάιν. Αποκαλύπτει το πιο σκοτεινό αντικείμενο που μπορεί να συλλάβει ο νους. Ο ίδιος πεθαίνει μόλις λίγους μήνες μετά, αλλά η λύση του μένει στην ιστορία. Περισσότερα

 

«Θα σε κάνω βασίλισσα κι άλλα…παραμύθια»

Το «Θα σε κάνω βασίλισσα κι άλλα…παραμύθια», είναι η νέα κωμωδία του Βασίλη Τσικάρα, η οποία κάνει πρεμιέρα στο Θέατρο Άρατος (Μοσκώφ 12) την Παρασκευή 16 Μαΐου 2025 στις 21.30. Λίγα λόγια για το έργο: Σκηνοθέτης και ηθοποιοί, προσπαθούν να παρουσιάσουν το έργο «Θα σε κάνω βασίλισσα κι άλλα…παραμύθια», το οποίο βασίζεται σε κείμενα και αυτοσχεδιασμούς. Η τζενεράλε ξεκινά, ωστόσο, κανείς δεν είναι προσηλωμένος. Περισσότερα

 

Άνθρωπος χωρίς όνομα

Η επιτυχημένη παράσταση παρουσιάζεται στη Θεσσαλονίκη στο θέατρο Αυλαία 26 & 27 Μαΐου! Το κοινό της Θεσσαλονίκης αγκάλιασε με θέρμη την παράσταση και, λόγω αυξημένης ζήτησης, προστέθηκε μία επιπλέον παράσταση την Τρίτη 27 Μαΐου στις 18:30. Περισσότερα

 

Στο Βρετανικό Μουσείο είδα από κοντά τα λεηλατημένα ελληνικά γλυπτά

Ο επίτιμος έφορος Αρχαιοτήτων Αντώνης Βασιλάκης γράφει στο Short Stories τις σκέψεις του από την πρόσφατη επίσκεψή του στο Βρετανικό Μουσείο, όπου είδε για πρώτη φορά από κοντά τα κλεμμένα ελληνικά γλυπτά από την Ακρόπολη. Περισσότερα

 

Η Eurovision, το Ισραήλ, ο αντισημίτης ναζί Πλεύρης κι ο Γεωργιάδης του Μητσοτάκη

Εδώ, αυτόν τον επιστήθιο φίλο των αρνητών ακόμα και του Ολοκαυτώματος, τον βλέπουμε σε μια αξιοθαύμαστη κίνηση πολιτικής γλίτσας να γίνεται μέχρι και μουσικοκριτικός περί την…. Eurovision, που στο θολό του το μυαλό την σέρβιρε στους σανοφάγους που τον ακολουθούν να φαντάζει σαν παραμάγαζο της… Τρίτης Διεθνούς (!), ώστε να καταθέσει τα πολιτικά χαμερπή του διαπιστευτήρια στο Ισραήλ, αυτής της “Μεγάλης Δυτικής Δημοκρατίας της Μέσης Ανατολής” που διαπράττει την γενοκτονία στην Παλαιστίνη. Περισσότερα 

 

Το Παλαιό Ελαιουργείο της Ελευσίνας μετασχηματίζεται σε σύγχρονο Διαχρονικό Μουσείο

Από το 2019, το Υπουργείο Πολιτισμού έχει θέσει ως προτεραιότητα το μετασχηματισμό του Παλαιού Ελαιουργείου της Ελευσίνας, σε ένα υπερσύγχρονο Διαχρονικό Μουσείο, το οποίο να μπορεί να στεγάσει τον ιδιαίτερα μεγάλο αριθμό των ευρημάτων που έχουν έλθει στο φως, τόσο από τις ανασκαφές του Ιερού της Δήμητρας και της Κόρης -σημερινός αρχαιολογικός χώρος Ελευσίνας- όσο και  από τις σωστικές ανασκαφές που διενεργούνται αδιάλειπτα στην πόλη. Πρόκειται για το συγκρότημα των παλαιών βιομηχανικών εγκαταστάσεων «ΒΟΤΡΥΣ-ΕΛΑΙΟΥΡΓΕΙΟ», νότια του οργανωμένου αρχαιολογικού χώρου. Περισσότερα 

 

Μήτσος Αλεξανδρόπουλος (1924 – 2008) Συγγραφέας

Ο Μήτσος Αλεξανδρόπουλος γεννήθηκε στις 26 Μαΐου 1924 στην Αμαλιάδα Ηλείας. Το 1942 εντάχθηκε στο ΕΑΜ Νέων, μετά στην ΕΠΟΝ και αργότερα στο ΚΚΕ. Παρακολούθησε μαθήματα στη Νομική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και εγκατέλειψε τις σπουδές του τις οποίες συνέχισε μετά την απελευθέρωση. Το 1947 στρατεύεται αλλά λιποτακτεί. Το 1948 περνά ως μαχητής στο Αρχηγείο Ηπείρου, στου οποίου την εφημερίδα «Καθημερινά Νέα», έστελνε χρονογραφήματα για τις μάχες με το ψευδώνυμο «Σφυρής». Περισσότερα

 

Χρ.Κατσαδιώτης, Χρ. Ζαραλίκος, Εκπαιδευτικοί Εικαστικών Μαθημάτων: Ποιος είναι ο επόμενος;

Κατά τη διάρκεια του ετήσιου συνεδρίου της Ένωσης Εκπαιδευτικών Εικαστικών Μαθημάτων, που πραγματοποιήθηκε στις 16 Απριλίου στο κτήριο του Δήμου Νεάπολης-Συκεών, δεχτήκαμε φραστικές επιθέσεις, προσβλητικούς χαρακτηρισμούς κατά τη διάρκεια «διαμαρτυρίας» από μια ομάδα περίπου 40 ατόμων. Περισσότερα

 

22/5 στις 7:00 μ.μ.: Παρουσίαση του βιβλίου «Σπάζοντας Πράγματα στη Δουλειά»

Οι Εκδόσεις Εκτός Γραμμής και το alter-βιβλίο/alterthess μάς προσκαλούν στην παρουσίαση του βιβλίου του Γκάβιν Μιούλερ Σπάζοντας πράγματα στη δουλειά, την Πέμπτη 22 Μαΐου στις 7:00 μ.μ., στο καφέ-μπαρ Manifesto (Δ. Γούναρη 51, Ροτόντα). Περισσότερα

 

Έκθεση: Χαράξεις στο Χώρο / Ορίζοντες του Χρόνου

Το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Ρόδου παρουσιάζει την έκθεση Χαράξεις στο Χώρο / Ορίζοντες του Χρόνου, μια αναδρομή στη διαχρονική παρουσία της χαρακτικής στον ελληνικό χώρο και την αισθητική της αποτύπωση πάνω στο φυσικό και το δομημένο περιβάλλον. Περισσότερα

 

 

 



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved