Σύγχρονη εκπαίδευση

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΑΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ

Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΩΝ ΠΑΙΧΝΙΔΙΩΝ ΡΟΛΩΝ ΖΩΝΤΑΝΗΣ ΔΡΑΣΗΣ

Σύγχρονη εκπαίδευση: γράφει ο Γιάννης Γιαννόπουλος

Υπό το πρίσμα των παρατηρούμενων λαϊκιστικών τάσεων, της πόλωσης και της ριζοσπαστικοποίησης στην Ευρώπη γράφεται αυτή η μελέτη. Αποφασίσαμε να καταστήσουμε κατανοητό τον τρόπο των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων στην Ευρώπη.

Αυτές οι δραστηριότητες αποτρέπουν τα αρνητικά αποτελέσματά τους, δηλαδή την ανάκληση της αύξησης της αποδοχής της βίας στη δημόσια σφαίρα. Για να το πετύχουμε αυτό αποφασίσαμε να σχεδιάσουμε, να δοκιμάσουμε και να προσαρμόσουμε τη μεθοδολογία των εκπαιδευτικών Παιχνιδιών Ρόλων Ζωντανής Δράσης (ΠΡΖΔ).

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΑΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΤΑ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΑ ΣΕΝΑΡΙΑ

Τα παιχνίδια αυτά απευθύνονται σε διάφορα στάδια της διαδικασίας ριζοσπαστικοποίησης των νέων. Η απόφαση ήταν να θεωρηθεί η ριζοσπαστικοποίηση ως ουδέτερο φαινόμενο. Περιέχει στάσεις οικείες στους ενεργούς πολίτες: Αποφασιστικότητα, ενεργητικότητα και επιμονή για την αλλαγή της πραγματικότητας ενός άδικου status quo.

Σε ορισμένες συνθήκες, αυτή η αποφασιστικότητα μπορεί ωστόσο να αποτελέσει γόνιμο έδαφος για ακραίες ιδέες. Αυτές εξελίσσονται στην αποδοχή της βίας, ως δικαιολογία για έναν ευρύτερο σκοπό. Σε αυτό το πλαίσιο, η μεθοδολογία εκπαίδευσης Παιχνιδιών Ρόλων Ζωντανής Δράσης (ΠΡΖΔ) μπορεί να κάνει πολλά καλά για την πρόληψη. Επίσης και για την αντιμετώπιση της διαδικασίας ριζοσπαστικοποίησης, των ριζικών φαινομένων, και των αποτελεσμάτων της. 

«Σύγχρονη εκπαίδευση: Η μέθοδος εμφανίστηκε το 1970 ως μια διασταύρωση μεταξύ ενός αυτοσχεδιαστικού δράματος και ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού ρόλων ενός χαρακτήρα.»

Καλείστε να εξερευνήσετε τα βασικά στοιχεία της μεθοδολογίας και να εμπνευστείτε με έτοιμα σενάρια των εκπαιδευτικών παιχνιδιών ΠΡΖΔ. 

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΑΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΑ

Το πρώτο κεφάλαιο αφορά τη μελέτη της ριζοσπαστικοποίησης. Αντιμετωπίζονται διάφορες στιγμές της διαδικασίας ριζοσπαστικοποίησης μεταξύ των νέων. Ο γενικός στόχος της πρόληψης της βίας, θεωρώντας τη ριζοσπαστικοποίηση ως ουσιαστικά ουδέτερο φαινόμενο. Διερεύνηση των διαφόρων προσεγγίσεων ζωής και βίωση των συνεπειών της εφαρμογής των πεποιθήσεων.

Σύγχρονη εκπαίδευση

Το δεύτερο κεφάλαιο μιλά για τα εκπαιδευτικά ΠΡΖΔ που μπορούν να αναλυθούν ως μια εκπαιδευτική μέθοδος βασισμένη στο παιχνίδι ρόλων, την υποκριτική και το πείραμα, στην οποία οι κλασικές μέθοδοι αξιολόγησης είναι επαναπροσδιορισμένες.  Η μέθοδος εμφανίστηκε το 1970 ως μια διασταύρωση μεταξύ ενός αυτοσχεδιαστικού δράματος και ενός επιτραπέζιου παιχνιδιού ρόλων ενός χαρακτήρα σε ένα σενάριο φανταστικών ή ιστορικών γεγονότων.

Το τρίτο κεφάλαιο αναφέρεται στο τι συνιστά αυτή τη μέθοδο. Αυτό αμφισβητείται και συζητείται από παίκτες και σχεδιαστές για περισσότερο από μισό αιώνα. Το ίδιο ισχύει και για την προέλευσή της. Ορισμένοι παίκτες ισχυρίζονται ότι έχει αναπτυχθεί από τα επιτραπέζια RPG όπως το Dungeons και Dragons. Άλλοι ότι έχει τις ρίζες της στην Commedia Dell’arte , την ιστορική αναπαράσταση, τις στρατιωτικές προσομοιώσεις, το αυτοσχεδιαστικό θέατρο ή άλλες μορφές διαδραστικής αφήγησης.

Το τέταρτο κεφάλαιο περιγράφει ότι ο χαρακτήρας είναι μια φανταστική προσωπικότητα. Ξεχωριστή προσωπικότητα που διαμορφώνεται από τη δική του εμπειρία, ενσαρκωμένη από έναν παίκτη κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Μια κοινή πρακτική για το σχεδιασμό χαρακτήρων είναι η προετοιμασία ενός φύλλου χαρακτήρα με: 1. Όνομα, 2. Βασικούς δείκτες ταυτότητας -έρωτας, φύλο, εθνικότητα, ηλικία, επάγγελμα, ένταξη σε φυλή/ομάδα, εθνικότητα κ.λπ. 3. Αφηγηματικοί δείκτες ταυτότητας: προσωπικότητα, ιστορική αναδρομή, κοινωνικοί ρόλοι, διασυνδέσεις και σχέσεις, κίνητρα και στόχοι, συγκεκριμένες ικανότητες στο παιχνίδι, μυστικά κ.λπ.

 

Διαβάστε τα άρθρα πολιτικής ανάλυσης

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved