Ταταύλα

ΤΑΤΑΥΛΑ

ΙΣΤΟΡΙΑ

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΣΥΝΟΙΚΙΑΣ

Ταταύλα: γράφει ο Γιάννης Ιωαννίδης

Η συνοικία άρχισε να σχηματίζεται ένα περίπου αιώνα ύστερα από την Άλωση. Τα χρόνια εκείνα οι ναύαρχοι Χαϊρεντίν Μπαρμπαρόσα και Πιαλί Πασάς είχαν κουβαλήσει στην Πόλη χιλιάδες αιχμαλώτους από τα νησιά του Αιγαίου και του Ιουνίου, από την Κρήτη και από το Μοριά.

Ταταύλα: Οι πρώτοι κάτοικοι

Οι ξεριζωμένοι εκείνοι Έλληνες δούλευαν στην αρχή ως σκλάβοι του Τερσχανέ και έγιναν, λίγο αργότερα, οι πρώτοι κάτοικοι των Ταταούλων, εργάτες πάντα του ναύσταθμου, γνωστοί με το όνομα «Τερσαναλίδες». Ύστερα από μερικά χρόνια οι πολυάριθμοι Χιώτες έμποροι της Πόλης, θέλοντας να ζουν μακριά από τους Τούρκους, ήρθαν και εγκαταστάθηκαν και εκείνοι εδώ.

Πολλοί ακόμη Έλληνες, από διάφορα σημεία της Πόλης, ακολούθησαν, για τον ίδιο λόγο, το παράδειγμά τους. Έτσι έφτασαν να έχουν τα Ταταύλα έναν ελληνικό πληθυσμό από 20.000 ψυχές, που διατηρήθηκε ακέραιος και καθαρός από κάθε ξένο στοιχείο ως το 1922.

Ταταύλα: Τα χαρακτηριστικά

Στους ξένους που έχουν επισκεφθεί κατά καιρούς τα Ταταύλα έκανε πάντα εντύπωση η φιλοκαλία, η ευθυμία, η πνευματική ευστροφία, η φιλοξενία των κατοίκων, χαρακτηριστικά όλα των Ελλήνων της Ανατολής.

Ο Εντμόντο ντε Αμίτσις μιλάει για αυτούς με ανυπόκριτο ενθουσιασμό: «Βλέπει κανείς παντού μάτια μαύρα και μύτες λεπτές και αέτιες, γέροντες με μορφή πατριαρχική, παλληκάρια λυγερά και θαρραλέα, κοπέλες με πλεξίδες στους ώμους, παιδιά με πρόσωπα έξυπνα να τρέχουν ζωηρά και χαρούμενα στη μέση του δρόμου, μαζί με τα κατοικίδια και να γεμίζουν τον αέρα με φωνές κρυστάλλινες και ομιλίες αρμονικές.».

Ταταύλα

Ταταύλα: Οι μορφές

Ο δικός μας ο Σκαρλάτος Βυζάντιος επιμένει περισσότερο στην καλλιμορφία των Ταταυλιανών: «Μεταξύ των κατοίκων των Ταταβούλων, ο Απελλής και ο Φειδίας ήθελαν εκλέξει πάντως τα πρότυπα των ωραιότερων αυτών προτομών δια αμφότερα τα φύλα. Τούτο δύναται μεν να αποδοθή , κατά μέγα μέρος, και εις το υγιεινόν της θέσεως, δια την οποία δικαίως καυχώνται έπκαλαι τα Τατάβλα, δυνάται δε να αιτιολογηθεί και δια της περί την κομμωτικήν δεινότητος, δια της οποίας διακρίνονται ουχ ήττον αι καλλιβλέφαροι και καλλιπάρειοι των Ταταβούλων ωραιότητες».

Άλλο το ζήτημα, ότι «λόγω των αμαράντων της αγωγής χαρίτων, αι Κύριαι των Ταταβούλων», κατά τον ίδιο συγγραφέα, «έχουσιν ακόμη κενόν μέγα να πληρώσωσιν άχρις ότου κατορθώσωσι να αποδείξωσι μη φερωνύμον το Κερατσοχώριον». Ο σοφός Σκαρλάτος υπονοεί το Κερατσοχώρι των Ταταούλων, που τις παλιές περίφημες κερασιές του τις είχαν αντικαταστήσει στην εποχή του οι ακόμη περιφημότερες «κεράτσες» της Πόλης.

Ταταύλα: Η ζωή

Η ζωή στα Ταταύλα ήταν, ως τα 1922, εντελώς ελληνική. Ακόμη και ελληνικά πατριωτικά τραγούδια ακούγονταν στους δρόμους -όπου δε βρισκόταν Τούρκος να τα ακούσει- και οι γιορτές, θρησκευτικές και εθνικές, γιορτάζονταν με πομπή και λαμπρότητα, μεγαλύτερες ίσως από όσο στην ελεύθερη Ελλάδα.

Το Πάσχα πανηγυριζόταν με συρροή κόσμου από όλα τα σημεία της Πόλης. Και τα βράδια της παραμονής των Χριστουγέννων, του Νέου Έτους και των Φώτων, τα σπίτια είχαν τις πόρτες ανοιχτές και οι όμιλοι των παιδιών και των νέων γύριζαν κρατώντας πολύχρωμα φαναράκια και σημαιοστόλιστα ομοιώματα ελληνικών πολεμικών και έλεγαν τα κάλαντα, ταταυλιανά κάλαντα, παραγεμισμένα πάντα με αυτοσχέδιους πατριωτικούς στίχους.

 

Διαβάστε τα άρθρα σχετικά με την ιστορία που έχουμε δημοσιεύσει

Οι δοσίλογοι

28η Οκτωβρίου

Μακεδονίτικη πρωτοχρονιά

Αυτοί που έμειναν ζωντανοί


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved