Η σπηλιά

Η ΣΠΗΛΙΑ

ΑΝΑΦΟΡΑ

Η ΣΠΗΛΙΑ ΣΤΗΝ ΑΓΓΕΛΑΚΗ

Η σπηλιά: γράφει ο Κώστας Πετρόπουλος

Είχα βρει ένα χώρο στην Αγγελάκη. Για όσους δε γνωρίζουν είναι ένας κεντρικός δρόμος στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Εκεί βρήκα μια «άκρη». Δεν είχα που να κοιμηθώ το βράδυ και βρήκα ένα μικρό άνοιγμα σε ένα κτήριο. Ήμουν και είμαι άστεγος. Στην αρχή ντρεπόμουν μετά όμως συμφιλιώθηκα με τις περιστάσεις.

Η σπηλιά: Η αρχή

Μια κουβέρτα, ένα σεντόνι και τα απολύτως απαραίτητα. Πως φτάσαμε μέχρι εδώ μην τα ρωτάτε. Όπως έλεγε κάποιος στην ταινία «Αθήναι», της Εύας Στεφανή, όταν ρώτησαν κάποιον άλλο για το πως έφτασε μέχρι το σημείο που ήταν, «μην ξεγυμνώνεσαι», του είπε, είχε δίκιο, ποιος θα νοιαστεί να βρει τα «γιατί»; Το να σας πω λεπτομέρειες δεν έχουν σημασία, αφού ο χρόνος δε γυρνά πίσω. Το σημαντικό είναι ότι είμαστε εδώ. Πρέπει, τώρα, να πορευθούμε.

Αυτό το άνοιγμα ήταν ότι πρέπει για ένα ή για δύο άτομα, με καλή θέληση. Βρήκα τα απαραίτητα και έστησα το «νοικοκυριό» μου. Στην αρχή δε μου φάνηκε καλό, αλλά μετά συνήθισα. Σκεφτείτε το «σκηνικό»: είσαι σε έναν δρόμο που είναι πολυσύχναστος 24 ώρες το εικοσιτετράωρο, φως, για την ασφάλεια, πολύ κοντά σε σημεία που μπορούσα να πάρω κάτι να φάω και να πιώ, φως που μου έδινε ασφάλεια. Όλα καλά, σε αυτό το πλαίσιο. Κάποιες φορές ερχόταν μια φίλη. Κανόνας ήταν να μην κάνουμε φασαρία και αυτό δεν το παραβήκαμε ποτέ.

Η σπηλιά: Το περιθώριο

Το κακό και το καλό σε αυτές τις περιπτώσεις είναι ότι είσαι αόρατος για τον πολύ κόσμο. Στην αρχή δεν μου καθόταν καλά. Με τον καιρό το συνήθισα, εγώ, αν ήμουν στη θέση τους, δεν θα έκανα το ίδιο, σκέφτηκα. Μάλλον ναι. Ποιος θέλει για φίλο ένα περιθωριακό; Πολύ λίγοι! Έτσι ή αλλιώς η κοινωνία έχει ανάγκη το περιθώριο για να προσδιορίζεται. Με κάποια έννοια, το περιθώριο είναι απαραίτητο για να δούμε τον χαρακτήρα μιας κοινωνικής ομάδας. Οι άνθρωποι δεν αντέχουν την απροσδιοριστία, μια «χύμα» κατάσταση και, μάλλον, έχουν δίκιο. Μάλλον. Δεν ξέρω.

Ήμουν καλά με αυτή την κατάσταση. Για όσους δεν ξέρουν όλοι «εμείς» έχουμε μια κοινότητα, όχι τόσο αρραγή, αλλά υπάρχει. Βοηθιόμαστε, όσοι θέλουμε. Μερικές, λίγες φορές, έχουμε την υποστήριξη κάποιων περαστικών. Μέχρι εκεί φτάνει το θέμα. Ζούμε σε ένα αόρατο κουκούλι, δεν ενοχλούμε, δεν μας ενοχλούν και όλα είναι καλά. Αυτό, βέβαια,  συμβαίνει υπό κανονικές συνθήκες. Οι μη κανονικές είναι όταν  κάποιοι μας ενοχλούν αναιτίως.

Η σπηλιά: Παράλογο;

Αυτό το άνοιγμα στο κτήριο του Κέντρου Αρχιτεκτονικής, του Δήμου Θεσσαλονίκης, το ονόμαζα σπηλιά. Είχα φανταστεί όλο το κτήριο σαν ένα τεράστιο βράχο. Στο κάτω μέρος του είχε μια σπηλιά. Εκεί έμενα. Μα βράχος και σπηλιά στην Αγγελάκη, θα μου πείτε. Γιατί όχι. Είχατε φανταστεί ελιόδεντρα στο κέντρο της Θεσσαλονίκης; Και όμως υπάρχουν, γιατί όχι ένας βράχος με τη σπηλιά του; Η φαντασία μου δεν έπεσε πολύ έξω.

Εκείνη την ημέρα, το πρωί, αποφάσισα να κάνω μια βόλτα. Έφτιαξα το σπιτικό μου και ξεκίνησα. Ο ήλιος έλαμπε και έδινε ζέστη στο φθινοπωρινό πρωινό. Από εδώ και από εκεί έφτασα λίγο μακριά. Ένας φίλος, καινούργιος, λίγο η κουβέντα και ένα καφεδάκι, καθυστέρησα να επιστρέψω στη βάση μου. Επιστροφή. Το πρωί είχα δει κάτι ζαρντινιέρες εκεί κοντά. Δεν έδωσα σημασία. Όταν έφτασα τα πράγματά μου ήταν μαζεμένα, αφημένα στο πεζοδρόμιο. Η εσοχή είχε καλυφθεί από τις τρεις ζαρντινιέρες.

Η σπηλιά: Η λογική

Θα πρέπει να τους το αναγνωρίσω. Τα είχαν βάλει τόσο καλά που δεν χωρούσε σχεδόν ούτε να καθίσω. Αυτό που δεν κατάλαβα ήταν το «γιατί». Σε τι ενοχλούσα τον Δήμο Θεσσαλονίκης; Υπήρχαν παράπονα ή κάποιοι ενοχλήθηκαν και για ποιο λόγο; Ερωτήματα που θα μείνουν αναπάντητα σε μια «λογική» του «δεν το θέλω, επειδή δεν μου αρέσει» που έχουν οι βολεμένοι. Αν κάποιος δεν ενοχλεί γιατί δεν τον αφήνεις να ζήσει όπως μπορεί; Τώρα έχω βρει μια άκρια απόμερα, δεν είναι τόσο καλή, αλλά αυτό με πλήγωσε. Όπως είπαμε, η κοινωνία έχει ανάγκη το περιθώριο για να προσδιοριστεί, δεν πρέπει να το καταργεί. Νομίζω.

 

Διαβάστε τα άρθρα που έχουμε δημοσιεύσει

Βυζάντιο

Ληστεία

Η μάχη της Νεάπολης

Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ


Tagged:


ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved