Ο θρήνος του Πατέρα

Ο ΘΡΗΝΟΣ ΤΟΥ ΠΑΤΕΡΑ

ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ

Ο ΑΓΝΩΣΤΟΣ Ο ΘΡΗΝΟΣ

Ο θρήνος του Πατέρα: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Σε όλο το αφήγημα της ορθόδοξης εκκλησίας δεν υπάρχει ο θρήνος του Ιωσήφ. Αυτός μπορεί να μην θεωρείται ότι είναι ο πατέρας του Χριστού, αλλά ως μέλος αυτής της οικογένειας είχε έναν τέτοιο ρόλο. Ποιο ήταν ξέσπασμά του όταν σκοτώθηκε ο Χριστός; Αυτό είναι άγνωστο.

Ο θρήνος του Πατέρα: Το προβάδισμα

Για ένα περίεργο λόγο δεν πρωταγωνιστεί στον θρήνο, όταν ο Χριστός σκοτώθηκε, ούτε ο Ιωσήφ ούτε οι μαθητές του. Ο επίσημος χριστιανικός λόγος βάζει την μητέρα του να είναι το κεντρικό πρόσωπο του θρηνητικού λόγου. Η Μητέρα, ως αρχέτυπο, βγαίνει από το παρασκήνιο.

Διαβάζοντας τα ευαγγέλια παρατηρούμε ότι η Παναγία δεν αναφέρεται τόσο όσο θα έπρεπε στο μέρος της αφήγησης που ο Χριστός είναι πλέον μεγάλος και έχει ηγηθεί του κινήματός του. Ουσιαστικά εννοείται ότι είναι μαζί του, αλλά δεν ασχολείται ο εκκλησιαστικός λόγος με τις αντιδράσεις της όσον αφορά σε αυτά που γίνονται.

Στους ύμνους της Μεγάλης Παρασκευής όμως είναι αυτή που έχει τον πρώτο λόγο. Έχουμε γράψει για αυτό. Μένει να πούμε ότι η Παναγία υψώνεται, με αυτό τον λόγο της, και φτάνει περίπου στο επίπεδο του γιού της. Για αυτό παίρνει το όνομα Παναγία (υπεράνω όλων των αγίων) και παραγκωνίζεται το Μαρία. Η Μητέρα επανέρχεται θριαμβευτικά στο προσκήνιο και παίρνει την θέση που της αξίζει.

Ο θρήνος του Πατέρα: Ο ρόλος του

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι στην χριστιανική θρησκεία ο Πατέρας, ως αρχέτυπο, έχει τον πρώτο λόγο -όταν θα αναφερόμαστε στην αρχετυπική δομή του θα τον γράφουμε με κεφαλαίο «π»-. Αυτή είναι η θεμελιώδης διαφορά σχετικά με την ιουδαϊκή θρησκεία όπου η Μητέρα είναι στο κέντρο των αποφάσεων. Στην ιουδαϊκή μυθολογία του μακροπρόσωπου και του μικροπρόσωπου, στην δομή της εβραϊκής κοινωνίας, η Βασίλισσα είναι αυτή που κανονίζει τα της ζωής στην κοινότητα.

Η κοινωνία όμως έχει αλλάξει. Η φεουδαρχική δομή πλέον δεν υπάρχει και μια μητριαρχική δομή της κοινωνίας δεν μπορεί να κανονίσει τα του βίου του ανθρώπου. Πλέον ο πατέρας θα είναι αυτός που θα  διοικεί. Πάμε από τον φεουδαλισμό σε μια πρώιμη καπιταλιστική κοινωνία όπου η ατομική ιδιοκτησία παίζει σημαντικό ρόλο.

Ο πατέρας δεν είναι πλέον κυνηγός, αυτός που φέρνει την τροφή στο σπίτι, αλλά αυτός που κανονίζει την ζωή στο σπίτι. Άρα νομοθετεί. Διοικεί, σύμφωνα με τους νόμους, και γίνεται πλέον πατριάρχης. Αυτό που μας ενδιαφέρει, στην περίπτωση που αναφερόμαστε είναι ότι πλέον νομοθετεί.

Ο θρήνος του Πατέρα

Ο θρήνος του Πατέρα: Η κατανόηση

Το γεγονός είναι μεγάλο για την τοπική κοινωνία. Ένας ηγέτης που αμφισβητεί την εξουσία των θρησκευτικών ηγετών έχει πεθάνει με μαρτυρικό τρόπο. Μπορεί κάποιος να πει ότι ήταν επικίνδυνο για την ζωή του να έδειχνε ένας άντρας ότι ήταν πιστός του. Μια γυναίκα, η μητέρα του, ήταν αποδεκτό.

Ο Πατέρας όμως αυτό που προσπαθεί να κάνει είναι να καταλάβει τι έχει γίνει. Αν αυτό το καταφέρει είναι εύκολο να βρει ένα τρόπο δράσης και αντίδρασης. Αυτή η δολοφονία δεν μπορεί να μείνει χωρίς απάντηση. Αυτό εμποδίζει τον Πατέρα να θρηνήσει; Σίγουρα όχι. Κάλλιστα μπορεί να κάνει και τα δύο.

Είναι εφικτό κάποιος να θρηνεί, μετά, ψύχραιμα, να δει τι μπορεί να κάνει. Γιατί δεν δίδεται ο λόγος στον Ιωσήφ; Επιπλέον, αυτός είναι παντελώς απών από την ζωή του Χριστού, στον ευαγγελικό λόγο, κάτι που στην πραγματικότητα δεν μπορούσε να ήταν αληθινό.

Ο θρήνος του Πατέρα: Η ψυχραιμία

Πιθανόν στον άντρα, Πατέρα, αδελφό ή φίλο, δίδεται ένας διαφορετικός ρόλος. Είναι ψύχραιμος, δρα υπολογισμένα, κανονίζει τι θα γίνει, σκέπτεται πως θα διαδώσει τον λόγο του, έτσι ώστε ότι έχει γίνει να έχει μια συνέχεια. Δεν τον αφήνει ο ευαγγελικός λόγος να θρηνήσει.

Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι τα ευαγγέλια δεν έχουν γραφτεί από τους μαθητές του Χριστού. Αυτό ισχύει για αυτά που έχει αποδεχτεί η επίσημη εκκλησία. Τα απόκρυφα κείμενα δεν είναι τόσο διαδεδομένα, ανάμεσα σε αυτά, τα αποκηρυγμένα, θα πρέπει να βρούμε το ευαγγέλιο του Θωμά και την αποκάλυψη του Ιωάννη που, στην ουσία, είναι πολύ σημαντικά κείμενα.

Θα ήταν κάπως σαν περιαυτολογία αν ήταν στην πρώτη γραμμή ο αντρικός λόγος. Επίσης αυτοί θα μιλούσαν για αυτό που πίστευαν, ενώ τα ευαγγέλια, σύμφωνα με την θεολογική άποψη, δεν έχουν γραφτεί από τους ευαγγελιστές αλλά από μια πνευματική δύναμη που τους υπαγόρευε τι θα γράψουν. Μόνο η διατύπωση είναι το δικό τους έργο.

Ο θρήνος του Πατέρα

Ο θρήνος του Πατέρα: Η πράξη

Η απουσία του θρήνου του πατέρα ή των μαθητών βγάζει τον συναισθηματισμό, ως κύρια αφήγηση, και βάζει τον κανονιστικό λόγο, ως αφήγηση που θα σχεδιάσει πλέον ότι θα γίνει στις πρώτες χριστιανικές κοινότητες.

Ιστορείται, όμως, ότι σε αυτές τις κοινότητες η λατρεία της Παναγίας για κάποια χρόνια υπερτερούσε αυτής του ίδιου του Χριστού. Η εκκλησία επέβαλε την θεολογία όπως την ξέρουμε για να μπορεί να φτιάξει την κοινωνία που θα κανονίσει με επιτυχία την κοινή ζωή και θα αντιμετωπίσει επιτυχώς τις προκλήσεις που την δοκιμάζουν.

Ο Πατέρας, λοιπόν, είναι, προσωρινά, σε δεύτερο ρόλο. Θα επανέλθει γρήγορα ως ενεργητικό στοιχείο. Θα ψάξει να βρει τον νεκρό Ιησού, θα κανονίσει για αυτά που άφησε, θα έχει πρωταγωνιστικό λόγο για την ζωή από εδώ και πέρα.

Ο θρήνος του Πατέρα: Η σοβαρότητα

Είναι δύσκολο κάποιος να κανονίζει τα της ζωής, να νομοθετεί και να λειτουργεί συναισθηματικά. Αυτή η λειτουργία, του νομοθέτη, θέλει καθαρό μυαλό, ακριβή υπολογισμό, αντικειμενική θεώρηση των θεμάτων που υπάρχουν. Αυτός είναι ο λόγος που η συναισθηματική λειτουργία δεν είναι το πρώτο πράγμα θα διακρίνει τον λόγο του.

Να θυμηθούμε ακόμα ότι ο πατέρας του δεν ανταποκρίθηκε στην έκκλησή του «Πατέρα γιατί με εγκαταλείπεις;», αλλά τον άφησε να τραβήξει όλο τον αγώνα, με απώτερο σκοπό να δοκιμαστεί από τα πάθη του και να ανέβει τα επίπεδα της αγιοσύνης.

Αυτό, εκτός του ότι ακούγεται και λίγο βουδιστικό, είναι λογικό να δοκιμαστεί αυτός που στην δεύτερη παρουσία θα ανέβει στον θεϊκό θρόνο. Η αγιοσύνη είναι κάτι που κατακτιέται και όχι κάτι που δωρίζεται. Έτσι μόνο μπορεί να μείνει στην αιωνιότητα. Για αυτό ο λόγος του Πατέρα, προσωρινά, είναι σε δεύτερο πλάνο, θα επανέλθει και θα πάρει τον κανονιστικό ρόλο του, πολύ σύντομα.

 

Διαβάστε τα άρθρα σχετικά με την λαογραφία

Το κερί

Ο θρήνος της Παναγιάς

Ύμνοι

Πανίδα



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved