Κυκλοφοριακό πρόβλημα

ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

ΡΕΠΟΡΤΑΖ

ΥΠΑΡΧΕΙ ΛΥΣΗ;

Κυκλοφοριακό πρόβλημα: συντονισμός έρευνας Γιάννης Φραγκούλης

                                                                                                                      έρευνα: Κώστας Πετρόπουλος

Το ότι το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Θεσσαλονίκη δεν είναι κάτι καινούργιο. Το θέμα είναι παλιό. Κατά άλλους ένας από τους υπεύθυνους για αυτό ήταν ο Κωνσταντίνος Καραμανλής που έδωσε, εκείνη την εποχή, προνόμια στα λεωφορεία της Θεσσαλονίκης και ευνόησε την έντονη αστικοποίηση. Κατά έναν περίεργο τρόπο (;) ο άλλος Κωνσταντίνος Αχ. Καραμανλής λειτούργησε παρόμοια, στις μέρες μας. Ανοίγουμε τον φάκελο αστικές συγκοινωνίες και κυκλοφοριακό πρόβλημα στην Θεσσαλονίκη. Δίνουμε στοιχεία για προβληματισμό και καταλήγουμε, στο τέλος της έρευνας, σε κάποια συμπεράσματα. Ως εισαγωγή θα δώσουμε κάποια σημεία, όπως τα αντλήσαμε από διάφορα μέρη του κόσμου. Αν θέλουμε η Θεσσαλονίκη να γίνει μια σύγχρονη πόλη οι θέσεις θα πρέπει να είναι εμπεριστατωμένες και τα συμπεράσματά μας να βασίζονται στην πανεπιστημιακή έρευνα. Θα ακολουθήσουν τα άρθρα που θα ξεδιπλώσουν όλες τις πτυχές αυτού του θέματος.

Κυκλοφοριακό πρόβλημα: Ενίσχυση Μέσων Μαζικής Μεταφοράς

Κεντρικός πυλώνας για μια στρατηγική στο κυκλοφοριακό πρόβλημα σε μια σύγχρονη πόλη είναι τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Ως τέτοια θεωρούμε τα λεωφορεία, το μετρό, το τραμ και τους εναλλακτικούς τρόπους μεταφοράς των πολιτών που διαχειρίζονται τον χώρο και τον χρόνο σε μια πόλη.

Τρία είναι τα θέματα:

Λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης: Η ολοκλήρωση και λειτουργία του μετρό θα αποσυμφορήσει σημαντικά το κέντρο της πόλης. Αυτό θα  γίνει όταν θα ολοκληρωθεί και θα έχει την ικανότητα να εξυπηρετεί ένα μεγάλο μέρος των πολιτών αυτού του αστικού περιβάλλοντος.

Αναβάθμιση ΟΑΣΘ: Ανανέωση στόλου, συχνότερα δρομολόγια, τηλεματική και προτεραιότητα στα φανάρια. Λωρίδες αυστηρά αποκλειστικής κυκλοφορίας των λεωφορείων.

Δημιουργία τραμ ή BRT (Bus Rapid Transit). Ιδιαίτερα σε περιοχές όπου το μετρό δεν φτάνει. Τα λεωφορεία μεγάλης ταχύτητας και αποκλεισμών κάποιων στάσεων θα βοηθούσε.  

Κυκλοφοριακό πρόβλημα

Κυκλοφοριακό πρόβλημα: Περιορισμός χρήσης Ι.Χ.

Επέκταση ζωνών περιορισμένης κυκλοφορίας στο κέντρο (δακτύλιος ή περιβαλλοντικό τέλος). Τα πολλά αυτοκίνητα εμποδίζουν την ομαλή κυκλοφορία των λεωφορείων και, κατά συνέπεια, των ανθρώπων.

Πολιτικές αντικινήτρων: Για παράδειγμα: αύξηση κόστους στάθμευσης, διόδια εισόδου στο κέντρο για Ι.Χ., όπως εφαρμόζεται σε πολλές μεγάλες πόλεις σε διάφορες χώρες.

Ανάπτυξη car sharing και ride sharing εφαρμογών. Ένα Ι.Χ. μπορεί να εξυπηρετήσει παραπάνω από ένα άτομο. Η ομαδοποίηση και η κοινωνικοποίηση των χρηστών της πόλης βοηθά στην σωστή και πιο λογική χρήση του χώρο και του χρόνου σε αυτή.

Κυκλοφοριακό πρόβλημα: Ποδηλατόδρομοι και πεζοδρομήσεις

Δημιουργία συνεχούς δικτύου ποδηλατόδρομων με πραγματική ασφάλεια. Αρκεί βέβαια αυτό να γίνει με την γνώμη και την συνειδητοποίηση των πολιτών και να είναι σε ασφαλή απόσταση από αυτοκίνητα που κινούνται με μεγάλη ταχύτητα.

Πεζοδρομήσεις δρόμων του κέντρου ώστε να γίνουν πιο προσβάσιμοι σε πεζούς και ποδηλάτες. Αυτοί οι δρόμοι θα πρέπει να έχουν μια συνέχεια και να διασχίζουν το μεγαλύτερο μέρος μιας πόλης.

Κυκλοφοριακό πρόβλημα: Έξυπνη διαχείριση κυκλοφορίας

Φανάρια με έξυπνη ρύθμιση ανάλογα με την κυκλοφορία. Αυτό απαιτεί ένα σύστημα που θα βασίζεται στην σύγχρονη τεχνολογία, στην σάρωση του χώρου και του χρόνου, στον συνδυασμό λύσεων.

Σύστημα παρακολούθησης και ενημέρωσης κυκλοφορίας σε πραγματικό χρόνο. Κατά συνέπεια, η Περιφέρεια και ο Δήμος θα πρέπει να δίνουν πληροφορίες σε συνεχή ροή και να διευκολύνουν τους πολίτες να έχουν πρόσβαση σε αυτές.

Προώθηση της τηλεματικής και εφαρμογών κινητικότητας. Άρα η πόλη θα πρέπει να ενταχθεί σε ένα δίκτυο όπου η πληροφορία θα πρέπει να είναι δεδομένη σε πραγματικό χρόνο.

Κυκλοφοριακό πρόβλημα

Κυκλοφοριακό πρόβλημα: Αστική αναδιάρθρωση, πολεοδομικός σχεδιασμός

Αποκέντρωση λειτουργιών: Μεταφορά δημόσιων υπηρεσιών εκτός κέντρου. Οι υπηρεσίες θα πρέπει να είναι προσβάσιμες στις γειτονιές της πόλης. Υπάρχουν οι δομές στον Δήμο και στα Δημοτικά Διαμερισμάτα, όπως και σε εξειδικευμένες υπηρεσίες, όπως τα ΚΕΠ.

Ανάπτυξη περιφερειακών κόμβων ώστε να μειωθεί η ανάγκη μετακίνησης προς το κέντρο. Αυτοί οι περιφερειακοί κόμβοι θα πρέπει να επικοινωνούν με την πόλη και να μην είναι ένας αποκλειστικά και μόνο ένα κλειστός δρόμος.

Κυκλοφοριακό πρόβλημα: Εκπαίδευση και ενημέρωση πολιτών

Καμπάνιες ευαισθητοποίησης για τα οφέλη της βιώσιμης κινητικότητας. Οι πληροφορίες θα πρέπει να διοχετεύονται στους πολίτες και να υπάρχει μια αμφίδρομη διαδικασία. Ουσιαστικά να ζητείται η γνώμη τους. Η αποδοχή κάποιων πολιτικών θα είναι πιο εύκολα αποδεκτές.

Κίνητρα για χρήση Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, ποδηλάτου ή περπάτημα. Οι εναλλακτικές χρήσης της πόλης μπορεί να φαίνονται μικρότερης σημασίας, όμως, ουσιαστικά, παίζει πολύ σημαντικό ρόλο αφού αποφορτίζει σημαντικά το βάρος της μετακίνησης των πολιτών.

Κυκλοφοριακό πρόβλημα: Συμπέρασμα

Καμία λύση από μόνη της δεν είναι αρκετή. Απαιτείται συνδυαστική στρατηγική. Η πολιτική βούληση και η κοινωνική αποδοχή είναι ο πλέον σημαντικός παράγοντας. Με τον κατάλληλο σχεδιασμό, η Θεσσαλονίκη μπορεί να γίνει πιο ανθρώπινη και λειτουργική πόλη.

Αν γίνουν αυτές οι πρακτικές και ο πολίτης θα είναι ιδωμένος περισσότερο ως εταίρος και λιγότερο ως αντίπαλος θα είναι μια αρχή μιας γόνιμης διαδικασίας. Οι αρχές, κυβερνητικές, περιφερειακές και δημοτικές, θα πρέπει να αποκτήσουν την εμπιστοσύνη των πολιτών. Θα πρέπει να ξεκινήσουμε από το σημείο 0 και να αποδεικνύουμε την απόλυτη διαφάνεια, ειδικά σε μια εποχή που αυτή η αμφισβήτηση είναι το κυριότερο αφήγημα.

 

Διαβάστε τα ρεπορτάζ που έχουμε δημοσιεύσει

Μαφία Μητσοτάκη

Φεστιβάλ Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Ελευθερία του Τύπου

Συνύπαρξη, λέμε τώρα



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved