ΒΙΟΛΟΓΙΚΗ ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ

ΦΥΣΙΚΟΣ ΚΑΛΛΙΕΡΓΗΤΗΣ ΣΤΗΝ ΞΑΝΘΗ

Άφησε την αγχωτική καθημερινότητα της Αθήνας για να εγκατασταθεί, το 1994, στη Θεσσαλονίκη, αναζητώντας πιο χαλαρούς ρυθμούς ζωής. Όταν και εκεί, δουλεύοντας σε σχολείο ως καθηγητής φωτογραφίας και γραφικών τεχνών, διαπίστωσε ότι ο προσωπικός του χρόνος ήταν ελάχιστος, τα παράτησε όλα και πήγε στην Κυψέλη, ένα πεδινό χωριό, 13 χλμ από την Ξάνθη. Ο λόγος για το Στέργιο Κεμανετζή, έναν αγρότη νέου τύπου.

Η γεωργική κληρονομιά, που του είχε αφήσει ο πατέρας του, 150 στρέμματα με βαμβάκι, καλαμπόκι και σιτηρά, ήταν ισχυρό δέλεαρ για να ασχοληθεί με τις καλλιέργειες, με το βιολογικό είδος καλλιέργειας. Το ενδιαφέρον του ήταν να φύγει απ’τον αστικό τρόπο ζωής, έτσι υπέβαλλε αίτηση για να ενταχθεί στο επιδοτούμενο πρόγραμμα απ’την ΕΕ για την αγροτική παραγωγή, λίγο αργότερα επεκτάθηκε στη βιολογική καλλιέργεια. Αυτή η ενασχόλησή του ήταν η ευκαιρία για να καταλάβει τόσο πως λειτουργεί το σύστημα των επιδοτήσεων όσο και η λογική των αποζημιώσεων.

Ήταν η στιγμή να ασχοληθεί με άλλους είδους καλλιέργειες, κερασιές, μηλιές, βερικοκιές, όσπρια και κηπευτικά. Θα πει ότι του φαινόταν παράλογο να δηλώνει ψευδώς ότι έχει καταστραφεί η σοδιά του, για να πάρει τα χρήματα της αποζημίωσης. Η λύση ήταν να διαθέτει τα βιολογικά προϊόντα του απευθείας σε ιδιώτες και σε καταστήματα, αφήνοντας απ’έξω τους μεσάζοντες. Ουσιαστικά αυτοί απομυζούν τον αγρότη καθώς αγοράζουν τα προϊόντα κοψοχρονιά και οι παραγωγοί αδυνατούν, πολλές φορές, να καλύψουν τα έξοδά τους, θα δηλώσει. Δουλεύει με τον οικιακό πετρόμυλο που αγόρασε το 2011 απ’το διαδίκτυο.

kemanetzis stergios foto2

Με τον πετρόμυλο μπορεί να εποπτεύει ολόκληρη τη διαδικασία παραγωγής, χωρίς να εξαρτάται από κανένα: «Ένας παλιός, πολύ έμπειρος, μυλωνάς της περιοχής, την πρώτη φορά που πήγα τα σιτηρά μου για άλεσμα, μου είχε πως αν κάποιος έχει το δικό του σιτάρι ξέρει τι τρώει, αν αγοράζει αλεύρι είναι μονόφθαλμος, βλέπει το αλεύρι, αλλά δε γνωρίζει ακριβώς τις προσμίξεις του. Άμα αγοράζει ψωμί είναι σαν τυφλός καθώς δεν έχει την παραμικρή ιδέα του τι περιέχει. Τα λόγια του με επηρέασαν και αποφάσισα να επενδύσω στην αγορά του πετρόμυλου».

Ο πετρόμυλος είναι αυστριακής προέλευσης, οι πέτρες απ’τη Νάξο, αλέθει κάθε λογής σιτηρά, κριθάρι, μαλακό ή σκληρό σιτάρι και καλαμπόκι. Το σκληρό σιτάρι, που προέρχεται από παραδοσιακές ποικιλίες, παίρνει κίτρινο αλεύρι, σιμιγδάλι και πλιγούρι, το οποίο κόβει σε μεγάλο μέγεθος και το προτείνει στους καταναλωτές αντί για το κλασικό ρύζι. Τα περισσότερα προϊόντα πηγαίνουν σε εγχώριες εταιρείες εμπορίας αλεύρων, με τις οποίες έχει προσυμφωνήσει τις τιμές πώλησης. Έτσι μπορεί να διαχειρίζεται καλύτερα τα έξοδα της παραγωγής και μπορεί να υπολογίσει το κέρδος της ετήσιας παραγωγής.

Το υπόλοιπο της παραγωγής θα το δώσει σε εστιατόρια και βιολογικά καταστήματα. «Το κέρδος που μου αποφέρει η γη μου είναι αρκετό για να ζήσω. Οι παραγωγές μολύνονται και η γη καταστρέφεται απ’την ανθρώπινη απληστία, όχι απ’τα έντομα και τους μικροοργανισμούς. Η δική μου ικανοποίηση είναι ότι, εδώ και πέντε χρόνια, όχι μόνο γνωρίζω από πρώτο χέρι το τι τρώω, αλλά και ότι τα έσοδα απ’τα χωράφια μου εξασφαλίζουν τα προς το ζην», θα μας πει.

kemanetzis stergios foto3

Την ίδια φιλοσοφία εφαρμόζει τόσο στις μεγάλες καλλιέργειες, στο καλαμπόκι και στο σιτάρι, όσο και στα υπόλοιπα είδη που παράγει, φρέσκο κρεμμυδάκι, κριθάρι, βίκο και κριθάρι για ζωοτροφές. Στα κτήματα του υπάρχει ένας δενδρώνας 10 στρεμμάτων, με κερασιές, μηλιές και βερυκοκιές, 5 στρέμματα με ελιές, στρέμματα με ρεβίθια, κριθάρι και μία μικρή έκταση με οπωροκηπευτικά, μπρόκολα, πράσα, και ένα στρέμμα με ακτινίδια. Δε θέλει να αυξήσει την παραγωγή του και να μπει στη διαδικασία των εξαγωγών.

Περισσότερο σκέφτεται τους συμπατριώτες του, για να έχουν πρόσβαση σε αγνά προϊόντα, να μην πληρώνουν 3,5 ευρώ για το βιολογικό κρεμμυδάκι Ιταλίας. Θέλει όμως να μπορούν τα μικρά παιδιά να επισκέπτονται τα κτήματα, απ’τα γύρω σχολεία, να έρχονται σε επαφή με τη φύση και να μορφώνονται. Γιατί «δεν μπορείς να γευτείς τη διαφορά του φυσικού φρούτου από εκείνου της μαζικής παραγωγής αν δεν απλώσεις το χέρι για να το φας απευθείας απ’το δέντρο», θα μας πει. Μπορεί να ήταν ένα όνειρο, τα κατάφερε και πλέον μπορεί να δει τους καρπούς της δουλειάς του.

INFO

Το κάθε στρέμμα του αποδίδει κατά μέσο όρο, για παράδειγμα στα σιτηρά, περίπου 300 κιλά, τα οποία, όπως ισχυρίζεται, δεν είναι βιολογικά, αλλά απολύτως φυσικά. Μέχρι σήμερα αρνείται να χρησιμοποιήσει οτιδήποτε χημικό. Οι βιολογικές καλλιέργειες πραγματοποιούνται με την υποβοήθηση κάποιων επιτρεπόμενων σκευασμάτων, αλλά ότι είναι ακίνδυνο για τον άνθρωπο δε συνεπάγεται ότι δεν είναι επιβλαβές για τη φύση.

Σταμάτησε αυτομάτως τη χρήση των σκευασμάτων όταν διάβασε στις οδηγίες χρήσης, που αναγράφονται στη συσκευασία, ότι η πυρεθρίνη, φυτικό εντομοκτόνο, σκοτώνει τις μέλισσες. Δε θέλει να χρησιμοποιήσει βιολογικά σκευάσματα αφού σπάνε την αλυσίδα του κύκλου της φύσης. Αφήνει τη φύση, τα πουλιά και τα ωφέλιμα έντομα, να δουλέψουν.

Παράγει από μαλακό σιτάρι αλεύρι για αρτοποιία και ζαχαροπλαστική, από σκληρό σιτάρι κίτρινο αλεύρι, σιμιγδάλι και χοντρό πλιγούρι, από καλαμπόκι καλαμποκάλευρο και από κριθάρι κριθάλευρο, που δεν περιέχει γλουτένη, για παξιμάδια και ψωμί, όλα πιστοποιημένα απ’την Acert. Για περισσότερες πληροφορίες: Στέργιος Κεμανετζής, βιοκαλλιεργητής, τηλ. 6947566796, www.bio-art.gr.

Γιάννης Φραγκούλης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved