ΕΛΛΗΣ ΧΡΥΣΙΔΟΥ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΝΕΑΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΧΡΟΝΙΑΣ
Η Αντιδήμαρχος Πολιτισμού, Παιδείας και Αθλητισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης, Έλλη Χρυσίδου, απευθύνει χαιρετισμό με αφορμή την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, σήμερα, Παρασκευή, 11 Σεπτεμβρίου 2015:
«Το σχολείο είναι ο χώρος που επιτρέπει και ενθαρρύνει τους μαθητές στη μάθηση, ο χώρος που μαθαίνει το παιδί να συνεργάζεται, να συνυπάρχει, να σέβεται, να αναλαμβάνει υπευθυνότητες και ρόλους, ο χώρος που προωθεί την αρμονική ανάπτυξη όλων των ικανοτήτων κάθε παιδιού χωρίς εξαναγκασμούς, ο χώρος όπου το παιδί εξελίσσει όλες τις δεξιότητές του, όπου καλλιεργείται ο χαρακτήρας του και η πορεία του.
Το σχολείο, με αυτό το περιεχόμενο, θα πρέπει να είναι ένα περιβάλλον που σέβεται τόσο τους εκπαιδευτικούς όσο και τους μαθητές, να μην απωθεί και να μην καταπιέζει, να ανταποκρίνεται στο ρόλο του ως χώρου ανάπτυξης και ενίσχυσης της προσωπικότητας των παιδιών. Ιδιαίτερα σήμερα, που η κοινωνικοοικονομική κατάσταση της χώρας είναι στα όρια της «φτώχειας» σε όλα τα επίπεδα, τα σχολεία δεν πρέπει να αντικατοπτρίζουν το κλίμα της μιζέριας, της θλίψης, της απαισιοδοξίας που βιώνει η κάθε οικογένεια και ο τόπος.
Αντίθετα, πρέπει να μπορεί να εξισορροπεί την κατάσταση, ώστε το παιδί να βρίσκει ένα χώρο ελεύθερης έκφρασης και σκέψης, ένα χώρο ανάπτυξης της αισιοδοξίας, της φαντασίας και του ονείρου. Η ευθύνη για τη δημιουργία αυτού του σχολείου χρεώνεται κυρίως στους εκπαιδευτικούς, των οποίων ο ρόλος σήμερα είναι πολύ πιο σημαντικός και πολύ πιο καταλυτικός απ’ότι παλιά στη διαμόρφωση της ψυχολογικής κατάστασης του παιδιού, του μαθητή. Χρεώνεται, όμως, και σε όλους όσοι έχουν άμεση εμπλοκή, και σαφώς και στο Δήμο και στη Διοίκησή του, η οποία από το 2010 ανέλαβε τη συντήρηση και την εξυπηρέτηση των σχολείων από τη Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση.
Πρέπει, όμως, να λάβουμε υπόψη μας την κατάσταση των σχολικών μονάδων που παραλάβαμε (255 στον αριθμό), που στην καλύτερη περίπτωση ήταν σχολεία-απομεινάρια άλλων εποχών με μεγάλα και σοβαρά προβλήματα, τη μειωμένη κατά πολύ επιχορήγηση, το 2004 το ποσό για τη συντήρηση των σχολείων ήταν 1.300.000€ και τις μεγάλες επεμβάσεις αναλάμβανε ο ΟΣΚ και η Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση, ενώ το 2014 μόλις 476.000€, τα λειτουργικά έξοδα που αναλαμβάνουν οι σχολικές επιτροπές, οι οποίες επιχορηγούνται από τα κεντρικά ταμεία του κράτους, μέσω των δήμων, σε τέσσερις δόσεις, εκ των οποίων για τη φετινή χρονιά η δεύτερη δόση έχει δοθεί την άνοιξη, χωρίς να ξέρουμε πότε θα μας σταλεί η επόμενη.
Σε όλα αυτά πρέπει να προσθέσουμε και τη μεταφορά χρεών σε κάθε σχολείο από τους προμηθευτές για τα λειτουργικά έξοδα, να συνυπολογίσουμε και το ανεξέλεγκτο σύστημα διαχείρισης, χωρίς αξιολόγηση και ιεράρχηση των αναγκών, να συνεκτιμήσουμε και τις επικρατούσες ιδεοληψίες των συνδικαλιστικών οργάνων που υποστηρίζουν τη συνέχιση της λειτουργίας σχολικών μονάδων με μόλις 43 μαθητές και με άδειες αίθουσες, αλλά ακόμη και την αδυναμία των δήμων σε επίπεδο, είτε οικονομικό, είτε ανθρώπινου δυναμικού, για την εξυπηρέτησή τους, σχολικοί φύλακες, καθαρίστριες, κ.λπ. Μόνο τότε μπορούμε να αντιληφθούμε πως το όλο σύστημα βρίσκεται σε πολύ δυσχερή, άρρωστη κατάσταση και έτοιμο να καταρρεύσει.
Παρ’όλα αυτά, όμως, προσπαθούμε να στηρίζουμε με όλες τις δυνάμεις μας την αξιοπρεπή λειτουργία των σχολείων, γιατί πιστεύουμε στην καθοριστική συμβολή τους για την πορεία του τόπου. Πολύ σύντομα, λοιπόν, θα παρουσιάσουμε όλο το πρόγραμμα, το οποίο εκπονείται από τις υπηρεσίες του Δήμου, σχετικά με τη σχολική στέγη για τα επόμενα χρόνια.
Ξεκινήσαμε τις παρεμβάσεις στα σχολεία με τη δημοπράτηση δύο εργολαβιών για την κάλυψη του συνόλου των σχολικών μονάδων του Δήμου με χρηματοδότηση από το ταμείο του Δήμου. Από αυτές, η πρώτη εργολαβία έχει προϋπολογισμό για τη 2η, 3η, 4η Κοινότητα και για την Ενότητα Τριανδρίας 900.000€, ενώ η εργολαβία για την 1η και 5η Κοινότητα υπογράφηκε πριν λίγες μέρες. Επίσης, με το πρόγραμμα αυτεπιστασίας και αξιοποιώντας τους εργαζόμενους σε προγράμματα κοινωφελούς εργασίας, παρεμβαίνουμε σε 16 σχολικές μονάδες για το βάψιμο εσωτερικών χώρων.
Αντιμετωπίσαμε το πρόβλημα καθαρισμού των σχολείων, εξαιτίας της αδυναμίας πρόσληψης των καθαριστριών ορισμένου χρόνου λόγω εκλογών, με το υπάρχον δυναμικό 83 μόλις καθαριστριών για το σύνολο των 255 σχολικών μονάδων και με τη βοήθεια και ενεργοποίηση της Διεύθυνσης Καθαριότητας και Πρασίνου. Για τα λειτουργικά έξοδα των σχολείων, η αλλαγή στο σύστημα των σχολικών επιτροπών και η καθυστέρηση της καταβολής των επιχορηγήσεων, επέφερε σοβαρά προβλήματα και για το λόγο αυτό προσκαλέσαμε σε συναντήσεις τόσο τους συλλόγους διδασκόντων, όσο και τους διευθυντές των σχολείων για την ενημέρωση της κατάστασης, των προθέσεων του Δήμου και των τρόπων αντιμετώπισης των προβλημάτων.
Το 2014 προσπαθήσαμε να συγκεντρώσουμε όλα τα πραγματικά προβλήματα των σχολείων, όχι μόνο στα κτιριακά θέματα, αλλά και στα λειτουργικά, γιατί δεν είχαμε καμιά εικόνα, ώστε να μπορούμε να σχεδιάσουμε με αξιοκρατία, και όχι με προσωπικές ή άλλες παρεμβάσεις και σχέσεις. Αυτό που εμείς επιδιώκουμε είναι να υπάρξει μια συνεργασία όλων των εμπλεκομένων φορέων, ώστε να καλλιεργήσουμε μια άλλη αντίληψη για το σύγχρονο σχολείο, αυτό που απαιτεί η εποχή και να πάψουμε να λειτουργούμε σε βάρος των παιδιών και της πορείας τους στη ζωή με -ισμούς και προκαταλήψεις.
Είναι υποχρέωση όλων μας να σταθούμε με σοβαρότητα, με σχεδιασμό, με προγραμματισμό και αυτό θα προσπαθήσουμε να κάνουμε. Είναι δέσμευσή μας απέναντι στους νέους πολίτες μας, ακόμη και αν αυτό σημαίνει ότι πρέπει να συγκρουστούμε με ό,τι μέχρι σήμερα θεωρείται δεδομένο, με ό,τι αρρωστημένο, απαρχαιωμένο και συντεχνιακό, αυτό ισχύει.
Ευχόμαστε στα παιδιά καλή σχολική χρονιά με την υπόσχεση και δέσμευσή μας ότι θα είμαστε κοντά τους για να τα στηρίξουμε και να τα ενδυναμώσουμε με γνώση, ελευθερία και φαντασία».
Γιάννης Ιωαννίδης