ΜΕ ΤΙΣ ΥΠΕΡΒΟΛΕΣ ΤΙ ΚΑΝΟΥΜΕ;

με αφορμή τον κορωναϊό

του Γιάννη Φραγκούλη

(ψυχαναλυτή-ψυχοθεραπευτή)

Λες: Είναι υπερβολή το «Μένουμε σπίτι». Λέμε οι ψυχαναλυτές, το πολύ άγχος δημιουργεί πολύ περισσότερα προβλήματα. Ειδικά στο αναπνευστικό σύστημα. Αυτό σημαίνει ότι τα ψυχοσωματικά προβλήματα θα έρθουν στα σίγουρα και θα χτυπήσουν εκεί όπου έχει πρόβλημα ο καθένας. Κάποια από αυτά θα είναι θανατηφόρα, όπως έγινε με την οικονομική κρίση, αλλά θα κανονίσουν πλέον τη ζωή μας και θα μάθουμε να ζούμε με αυτά. Δηλαδή, η ζωή μας δε θα είναι  η ίδια, θα είναι πλέον ένα μεγάλο πρόβλημα. Άρα «δεν μένουμε σπίτι». Είναι όμως αυτό σωστό; Τα δύο άκρα ενός αφηγηματικού διανύσματος που έχουν μεγάλη δόση υπερβολής και λάθους.

Και η μέση λύση δεν υπάρχει; Φαίνεται να λέει ένας πιο λογικός άνθρωπος. Δηλαδή; Ανάμεσα στο «Μένουμε σπίτι» και στο «Δε μένουμε σπίτι» υπάρχει μία τεράστια απόσταση και η λέξη «συνεχώς». Με άλλα λόγια: Μπορούμε να βγούμε. Εντάξει. Και που να πάμε; Για καφέ; Για ποτό; Για βόλτα; Που; Πως; Ερωτήσεις στις οποίες θα πρέπει να απαντήσεις. Αλλά με σύνεση. «Δηλαδή», θα μου πεις, «τι να κάνω; Λίγο μπερδεμένα μου τα λες!». Πολύ μπερδεμένη είναι η ζωή σου, θα σου απαντούσα.

Ας φανταστούμε έναν άνθρωπο να του λέμε ότι μπορεί να βγει έξω, να κάνει ότι θέλει, αλλά με σύνεση. Το θέλω του σίγουρα θα συγκρουστεί με αυτό του άλλου. Η νεύρωσή του θα έρθει αντιμέτωπη με αυτή του άλλου. Θα κάνουν ένα πλεκτό και θα εγκλωβίσουν σε αυτό την υστερία τους. Θα είναι το ίδιο επικίνδυνοι για τους ίδιους και για όλο το κοινωνικό σύνολο.

Θέλεις ένα παράδειγμα. Σου έχω κάποια πρόχειρα. Ο ηλικιωμένος που βγαίνει, πηγαίνει στο σούπερ μάρκετ, πλησιάζει αργά-αργά και σταθερά αυτόν που ψάχνει να βρει ένα προϊόν, φτάνει στο ταμείο και βάζει τα πράγματά του ενώ ο προηγούμενος δεν έχει ακόμη τελειώσει. Η απόσταση μεταξύ τους δεν είναι ούτε ένα μέτρο. Ο άρρωστος που δε νοσεί σοβαρά, θέλει όμως να πάει στο γιατρό, με κίνδυνο να κολλήσει κάτι ή να μεταδώσει αυτό που έχει στους άλλους. Αυτός που θέλει να κάνει προληπτικά το τεστ για τον κορωναϊό, χωρίς να έχει ούτε ένα σύμπτωμα, στερώντας το από αυτούς που πραγματικά νοσούν. Αυτός που στριμώχνεται δίπλα σου για να περάσει το φανάρι. Δεν σου φτάνουν; Μήπως αναγνωρίζεις κάποια περιστατικά που σου συνέβησαν τις τελευταίες μέρες;

Για φαντάσου να αφήσεις αυτόν τον «λογικό» άνθρωπο να πράξει αυτοβούλως. Άρα σωστά απαγόρεψαν τις μετακινήσεις, μήπως και μειωθούν στις απαραίτητες. Μία κοινωνία που δεν καταλαβαίνει παρά τη «λογική» της, ζει στην παράνοια, έχει βουτήξει στην υστερία, ζει σε ένα περιβάλλον που, εν πολλοίς, έχει δομηθεί από αυτούς που κυβερνούν τόσες δεκαετίες, που η συμπεριφορά που επιβάλλουν είναι αυτή της βίας, της άλλογης πράξης από τον άνθρωπο προς τον άνθρωπο, πως μπορεί αυτή η κατάσταση να αλλάξει από τη μία στιγμή στην άλλη; Θαύματα και η βοήθεια του θείου, απλά δεν υπάρχουν, αν εμείς δεν κάνουμε τα δέοντα για να αλλάξουμε τη ζωή μας. Μία κυβέρνηση που παίρνει μέτρα χωρίς σύνεση, χωρίς μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, που θέλει να κανονίσει μία κοινωνία με τους νόμους της αγοράς, ενώ αυτή την αγορά τώρα δεν μπορεί να κανονίσει, τι περιμένεις να κάνει;

Μία κοινωνία που είναι ακόμα στο πρώτο ψυχολογικό στάδιο, στο στοματικό, που δοκιμάζει τα όρια και τις αντοχές της, δεν μπορεί να φτάσει ούτε στο πρωκτικό, να προσπαθεί να βρει την απόλαυση και την αντίληψη, αν την παρομοιάζαμε με ένα μικρό παιδί. Οδηγείται στην καταστροφή.

Περπατώ κάθε πρωί, εκεί που δεν έχει πολύ κόσμο. Αποφεύγω, προληπτικά, την επαφή με τους άλλους ανθρώπους. Ξέρω ότι μέχρι να έρθει το καλοκαίρι θα είμαστε σε αυτή την κατάσταση που θυμίζει έναν άγνωστό μας πόλεμο. Κάνω υπομονή. Όσο μπορώ. Το αυτό εύχομαι και σε εσάς. Σας ασπάζομαι εξ’αποστάσεως, όπως στο γάμο, στο «Μετέωρο βήμα του πελαργού», του Θόδωρου Αγγελόπουλου.



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved