ΔΗΜΗΤΡΙΑ-ΙΣΤΟΡΙΑ

ΑΝΑΦΟΡΑΣΤΟ ΧΡΟΝΟ

Τα Δημήτρια είναι πολιτιστικός θεσμός της Θεσσαλονίκης, προερχόμενος από την αρχαιότατη εμποροπανήγυρη με το ίδιο όνομα. Πρόκειται και για το δεύτερο μεγαλύτερο Φεστιβάλ της χώρας, μετά το Ελληνικό Φεστιβάλ (Φεστιβάλ Αθηνών και Φεστιβάλ Επιδαύρου). Οι εκδηλώσεις πραγματοποιούνται κατά τους μήνες Σεπτέμβριο και Οκτώβριο κάθε χρόνο. Φιλοξενούνται σε διάφορους χώρους πολιτισμού όπως το Δημαρχιακό Μέγαρο, το Μπενσουσάν Χαν, το Δημοτικό Θέατρο Άνετον, σε πολλά Μουσεία και γκαλερί της πόλης.

Η ιστορία των «Δημητρίων», μας γυρίζει πίσω στο χρόνο, στη Βυζαντινή Θεσσαλονίκη του 12ου μ.Χ. αιώνα. Η αγάπη που έτρεφαν οι Θεσσαλονικείς προς τον πολιούχο Άγιο Δημήτριο, τους οδήγησε στην καθιέρωση μίας γιορτής προς τιμήν του. Τα πρώτα χρόνια, η γιορτή αυτή είχε κυρίως θρησκευτικό και εμπορικό χαρακτήρα.

Ήδη, από το 10o μ. Χ. αιώνα, η Θεσσαλονίκη υπήρξε η δεύτερη εμπορική και βιοτεχνική πόλη της Ανατολικής Αυτοκρατορίας. Τα καραβάνια κατέφθαναν με ποικιλία εμπορευμάτων και βιοτεχνικών ειδών. Στο λιμάνι και στην αγορά υπήρχαν διαθέσιμα τρόφιμα, υφάσματα, λάδια, κρασιά από την Ιταλία και την Ισπανία, σαπούνια από τη Βενετία, ακόμη και δέρματα και χαβιάρι από τη Ρωσία αλλά και πολύτιμοι λίθοι, χρυσός και ασήμι.
Τις ημέρες εκείνες, η Θεσσαλονίκη άλλαζε όψη. Παράλληλα με το εμπορικό πανηγύρι, ο λαός στα «Δημήτρια» έβρισκε και πολλές διασκεδάσεις: σχοινοβάτες, γελωτοποιοί, μίμοι και θεατρίνοι γύριζαν τις αγορές, τις πλατείες και τις συνοικίες, διασκεδάζοντας τον κόσμο. Από τη γιορτή, σύμφωνα με αξιόπιστες μαρτυρίες, δεν έλειπε το θέατρο, με έργα του αρχαιοελληνικού δραματολογίου και οι διαλέξεις φιλοσόφων και λογίων.

dimitria istoriki anafora foto2

Αργότερα, η ακμάζουσα Θεσσαλονίκη του 13ου και 14ου αιώνα, με τα εργαστήρια τέχνης, τις καλλιτεχνικές σχολές και τα σχολεία της, απέκτησε τη φήμη μίας πραγματικής μεγαλούπολης, σε όλη τη βαλκανική χερσόνησο. Η άνθιση αυτή ανακόπηκε με την επταετή πολιορκία των Οθωμανών, από το 1422 έως και το 1430, χρονιά κατάληψης της πόλης.

Ο θεσμός ξεκίνησε ξανά με πρωτοβουλία του Δήμου Θεσσαλονίκης, το 1965 και συνεχίζεται ανελλιπώς ως σήμερα. Περιλαμβάνει μουσικές και θεατρικές εκδηλώσεις, εκθέσεις ζωγραφικής, γλυπτικής, κατασκευών κ.λπ., όπως επίσης και την οργάνωση συνεδρίων. Τα «Δημήτρια», ωστόσο, επέστρεψαν στη Θεσσαλονίκη το 1966 και εξελίχθηκαν σε έναν από τους σημαντικότερους πολιτιστικούς θεσμούς της χώρας. O Δήμος Θεσσαλονίκης, που πήρε το 1973 από τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού την ευθύνη για τη συνέχιση του Φεστιβάλ, επιχείρησε να διατηρήσει και να αναπτύξει το θεσμό.

Την πρώτη χρονιά της αναβίωσής του, το «Νέο Φεστιβάλ», όπως είχε αρχικά ονομαστεί, περιελάμβανε μόλις 11 εκδηλώσεις, ενώ στην πορεία του χρόνου έφτασε να φιλοξενεί μέχρι και 80 πολιτιστικά γεγονότα, με διάρκεια που συχνά έφθανε τους τέσσερις μήνες. Χαρακτηριστικός για την αποδοχή που έχει ο θεσμός είναι ο αριθμός των εκδηλώσεων, οι οποίες ξεπερνούν τις 100 ετησίως.

dimitria istoriki anafora foto3

Οι εκδηλώσεις γίνονται με τη συνεργασία των σημαντικότερων πολιτισμικών και εικαστικών φορέων της πόλης. Κάθε φθινόπωρο δίνουν τον τόνο τους κορυφαίοι συνθέτες και μαέστροι, χαρισματικοί γλύπτες και ζωγράφοι και δίνουν παραστάσεις καλλιτέχνες διεθνούς φήμης. Το 1995 τα Δημήτρια εντάχθηκαν στην Ευρωπαϊκή Ένωση Διεθνών Φεστιβάλ και έλαβαν θέση ανάμεσα στα σημαντικά καλλιτεχνικά γεγονότα σε όλη την Ευρώπη.

Φέτος, 49 χρόνια μετά την επάνοδο της διοργάνωσης, τα «Δημήτρια» φιλοξενούν περισσότερες από 50 εκδηλώσεις, στη διάρκεια ενός μήνα, και θέτουν διευρυμένα το ζήτημα της αναβάθμισης του θεσμού και του επαναπροσδιορισμού του οράματος της πόλης γι’ αυτό.

Από τις 25 Σεπτεμβρίου έως τις 29 Οκτωβρίου 2014, μέσα από ένα πλούσιο, πυκνό, πληθωρικό, αισθητικά και ειδολογικά ποικιλόμορφο, όσο και διαδραστικό καλλιτεχνικό πρόγραμμα, διεθνών και ελληνικών συμμετοχών, οι πολίτες προσκαλούνται στη μεγάλη αυτή γιορτή, η οποία ευθυγραμμίζεται με τις κατακτήσεις και τις ανησυχίες της σύγχρονης εποχής, μιας εποχής υβριδικής, νομαδικής, κοσμοπολίτικης και εξόχως πλουραλιστικής.

Γιάννης Φραγκούλης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved