ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Chinese Basement: ζούμε και πράγματα που δεν ζούμε

Συνέντευξη στον Κώστα Γ. Καρδερίνη

Υπάρχει κίνηση στα υπόγεια, αναγράφεται με κεφαλαία στη Διαδικασία Ημέρευσης, το νέο πόνημα των Chinese Basement, το οποίο κυκλοφορεί στις 3 Νοεμβρίου από τη melissamusic. Μετά τη χειροποίητη αυτοέκδοση Litmus, με τους ιππόκαμπους και τα καλειδοσκόπια, οι Υπόγειο Κινέζικου επανέρχονται με πιο δυνατή παραγωγή [MagnAnimus studio] και δέκα κομμάτια που προκαλούν νέα αίσθηση και νέα ταραχή. Εδώ χτυπά ο παλμός του θεσσαλονικιώτικου rollin under μουσικού κινήματος.

Συναντηθήκαμε επ” αυτού και μιλήσαμε. Με τον Βασίλη (Πανούτσο) και τον Άρη (Παπαδόπουλο).

Διαδικασία Ημέρευσης… όπως λέμε διαδικασία ενηλικίωσης;

Δεν έχει σχέση. Έχει να κάνει με έναν κύκλο στη ζωή μου, όταν ένιωσα ότι μπορώ να διακρίνω πράγματα στη συμπεριφορά των ανθρώπων. Δεν νομίζω ότι είναι ενηλικίωση, αλλά μια νέα πνευματική φάση. Το σώμα του ανθρώπου έχει χρόνια, το πνεύμα είναι άχρονο. Έχει να κάνει με μια νέα οπτική. Το πρώτο κομμάτι, 90 μοίρες στον ήλιο, είναι ένα λογοπαίγνιο που απαντάει στο κλασικό «δεν έχεις στον ήλιο μοίρα». Εδώ έχουμε 90 μοίρες στον ήλιο, ορθή γωνία και τετραγωνισμένη αντίληψη. Η ορθή γωνία είναι απόλυτη, δεν συγχωρεί. Ο ορθολογισμός της είναι… τέλειος. Η κάθετη πορεία προς τον ήλιο. Αντίφαση… Ο ήλιος όμως δεν είναι κάτι άσχημο… Τα τραγούδια του δίσκου αυτού γράφτηκαν με μια σειρά νοηματική. Είναι μια συνέχεια, η οποία όμως εντέλει δεν ακολουθήθηκε πιστά στο δίσκο. Όλοι οι στίχοι των κομματιών είναι συνειρμοί δικοί μου. Πράματα που βλέπω να αντικατοπτρίζονται στη ζωή μου. Τα βλέπω γύρω μου με κάποιον τρόπο.

Λένε ότι την ποίηση τη νιώθεις, δεν είναι απαραίτητο να την καταλαβαίνεις!

Ναι, οι στίχοι μου δεν εκφράζουν λογική, εκφράζουν συναισθήματα. Είναι παράξενη η σχέση μου μαζί τους. Η μουσική υπάρχει κι αυτή επίσης. Παράλληλα δουλεύουμε και τα δυο. Δεν έχουμε προτεραιότητες, ρέουνε και τα δυο και κάποια στιγμή συναντιούνται. Σημειώσεις κρατάω συνέχεια, γράφω γενικά. Αλλά όλα αυτά δεν γίνονται οπωσδήποτε στίχοι.

sinentefxi chineese foto2

Η μουσική, η στιχουργία είναι βιωματική;

Ζούμε… αλλά ζούμε και πράγματα που δεν ζούμε! Πολλές φορές νιώθεις μόνο το αποτέλεσμα από κάτι που συνέβη χρόνια ή αιώνες πριν. Απλά έχεις μπροστά σου το αποτέλεσμά του, τον απόηχό του! Πάλι όμως μπορείς βλέποντάς τον, να ζήσεις… να καταλάβεις… να νιώσεις από πού μπορεί να προήλθε. Το «δικό μας ροκ» δεν το θεωρούμε ροκ. Δεν το ονομάζουμε ροκ. Είναι Chinese Basement και τίποτ” άλλο. Αν και θα θέλαμε να βρούμε κάτι να λέμε σ” όλους αυτούς που μας ρωτάνε τι παίζουμε!

Οι επιρροές σας; Τις υπερβαίνετε;

Όλες είναι τρόποι με τους οποίους βγαίνει η μουσική. Ο άνθρωπος είναι/γίνεται ηχείο της μουσικής που ακούει. Είναι αγωγός της. Κι εμείς, δεν νομίζω ότι ξεπερνάμε τα όρια σ” αυτά που κάνουμε. Δεν έχουμε σκοπό να ξεπεράσουμε τον εαυτό μας. Μας συνεπαίρνει και το κάνουμε. Η τρίχα μας σηκώνεται κάποιες φορές κι έτσι βγάζουμε τραγούδια. Δεν υπάρχει ταύτιση με όποιες μπάντες ακούμε! Είναι περισσότερο μια αύρα, κάτι άπιαστο, κάτι αδιόρατο. Δεν περιγράφεται. Όταν η μουσική είναι ωραία νιώθεις διαστάσεις! Νιώθεις κάτι που ξεπερνάει την ακοή σου… Εικόνες! Συνεργάζονται και οι υπόλοιπες αισθήσεις, γίνεται πιο συνολικό, πιο βαρύ, το αίσθημα.

Αυτόν τον δίσκο τον φέραμε βαρέως μέσα μας μέχρι να τον φτιάξουμε. Ήτανε δύσκολο έργο. Τίποτε δεν βγήκε εύκολα. Δεν είναι τραγουδάκια που απλά τα παίξαμε. Ήτανε σαν να συνάψαμε μια συμφωνία με τους εαυτούς μας, για να τα καταφέρουμε και να τα βγάλουμε όλα αυτά. Τα συναισθήματα έγιναν λέξεις, νότες, κινήσεις… Είναι πολύ γεμάτα αυτά τα τραγούδια. Δεν είναι καταθλιπτικά, δεν είναι ξεκάθαρα χαρούμενα, αλλά η ικανοποίησή μας είναι κάτι πιο ολοκληρωμένο από μια απλή χαρά. Δεν έκατσε, τα παιδέψαμε και μας παίδεψαν. Αλλά είναι τεράστια η ευχαρίστηση.

Το εξώφυλλο της Διαδικασίας ημέρευσης;

Είναι μια δουλειά των Designers United. Μας άρεσε πολύ τελικά, αν και τους σπάσαμε τα @ρχίδι@ μέχρι να γίνει. Στο εξώφυλλο ο χρυσός δράκος του οποίου η γλώσσα είναι το δίγραμμα CB, Chinese Basement. Πολλοί που ξέρουν το Litmus λένε ότι δεν είναι Chinese Basement αυτή η Διαδικασία. Σπεύδουν όλοι να το χαρακτηρίσουν ή να το αποχαρακτηρίσουν. Δεν πιστεύουν ότι αλλάξαμε, ότι προχωρήσαμε… Παίζοντας φτάσαμ” εδώ. Τον πρώτο δίσκο τον φτιάξαμε μόνοι μας. Τώρα είμαστε με τον Πεντζίκη και πήγαμε στους επαγγελματίες γραφίστες.

Πώς σας βοηθάει ο Γιώργος Πεντζίκης;

Δεν επεμβαίνει. Απλά πρόλαβε κάποια σφάλματα που θα μπορούσαν να μας… πελαγοδρομήσουν. Ο δίσκος πήρε καιρό να γίνει. Κάποιος είπε «μπήκαμε στο στούντιο μην ξέροντας τίποτε και βγήκαμε ξέροντας λιγότερα». Ούτε εμείς ξέραμε πώς δουλεύεται ένας δίσκος στο στούντιο. Το μάθαμε γράφοντας εκεί τη μουσική μας… κι ακόμα το μαθαίνουμε. Κάποια κομμάτια γίνανε live, σ” άλλα γράφτηκαν ένα-ένα τα όργανα. Δεν το μετανιώσαμε όμως, το αποτέλεσμα είναι ωραίο. Δεn χάσαμε τα σημαντικά. Η σύνθεση υπηρετήθηκε.

Η εκπαίδευση μάς βοηθάει να «χάσουμε» πράγματα;

Βοηθάει! Χάνουμε την παιδικότητα, κερδίζουμε τον ορθολογισμό! Αν αποκλείσεις την εκπαίδευση και τον κόσμο, κλείνεσαι στον εγωισμό σου. Ζεις σ” άλλη «πραγματικότητα», η οποία μετά δύσκολα εξωτερικεύεται.



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved