«ΠΕΡΙΠΑΤΟΣ–ΒΟΛΤΑ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ»
3 τόποι–11 φωτογράφοι… και 3 φωτογραφικά λευκώματα
Ο «Περίπατος – Βόλτα στην πόλη» είναι μία εικαστική εξόρμηση, που ξεκίνησε πριν από τρία χρόνια, με σκοπό την ετήσια αποτύπωση στιγμιότυπων συγκεκριμένων περιοχών της πόλης. Κάθε χρόνο τρεις με τέσσερις φωτογράφοι έκαναν τη δημιουργική τους περιήγηση σε μια γωνιά ή γειτονιά της πόλης. Ο ανθολογημένος καρπός του έργου τους έπαιρνε τη μορφή ενός μικρού λευκώματος, ιδέα που υιοθέτησε πρόθυμα το UniversityStudioPress. Έργα όλων των φωτογράφων και από τους τρεις Περιπάτους παρουσιάζονται στη Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης (Casa Bianca).
Οι φωτογράφοι που εργάστηκαν στους τρεις αυτούς Περιπάτους είναι αντίστοιχα:
Μπεχ Τσινάρ (2012): Κωστής Αργυριάδης, Στέργιος Καράβατος, Κοσμάς Παυλίδης, Αχιλλέας Τηλέγραφος.
Αρετσού – Νέα Κρήνη (2013): Γιώργος Μπούτικος, Σίμος Σαλτιέλ, Ιωάννα Φωτιάδου.
Άνω Πόλη (2014): Θόδωρος Ανδρεάδης, Εύη Γιαννακού, Λία Ναλμπαντίδου, Γιάννης Παντελίδης.
Οι συντελεστές του έργου μίλησαν…
“…Κάθε φωτογράφος κινήθηκε ελεύθερα μέσα στο ορισμένο γεωγραφικό πλαίσιο, ερμηνεύοντας τις ιστορικές, κοινωνικές ορίζουσες του τόπου και τη σύγχρονή του διάσταση. Μόνη απαίτηση, εν είδει συνδετικού κρίκου ή κοινού παρονομαστή, οι φωτογραφίες να διαθέτουν παράλληλα με την προσωπική και κάποια τεκμηριωτική πτυχή, να φανερώνουν δηλαδή ένα ψήγμα του τόπου που περπατήθηκε, φιλοτεχνώντας σταδιακά με φωτογραφίες ένα ελλειπτικό μωσαϊκό της πόλης. Τα τρία αυτά χρόνια τις τροχιές του Περίπατου ακολούθησαν έντεκα φωτογράφοι, αφήνοντας ο καθένας το διακριτό του ίχνος, ενισχύοντας τη διάθεση να συνεχιστεί χαμηλόφωνα η προσπάθεια, εμπλέκοντας κι άλλους δημιουργούς, εμπνέοντας ίσως πολίτες στις δικές τους ανακαλύψεις. Φίλοι, συνεργάτες, δημιουργοί στρατεύτηκαν πρόθυμα στο μικρό αυτό, συνεργατικό πρότζεκτ, που επιχειρεί να ψηλαφήσει, πέρα από μιντιακά στερεότυπα και βολικούς εξωραϊσμούς, κάτι από το βαθύτερο περιεχόμενο αυτού του γοητευτικού, αστικού δαίδαλου που είναι σήμερα η Θεσσαλονίκη…”.
Ηρακλής Παπαϊωάννου, επιμελητής της έκθεσης
“Στο κουφάρι αυτό της πόλης που άλλοτε λεγόταν «Ο Κήπος των Πριγκήπων», η ταυτότητα και η μνήμη φαντάζουν σαν κομμάτια ενός διαλυμένου παζλ: θολά ίχνη, αποσπάσματα χώρου και σπαράγματα χρόνου, ατημέλητα και μπερδεμένα άναρχα στην προσπάθεια της περιοχής να συμβαδίσει με το παρόν και να χαράξει το μέλλον της. Η περιπλάνηση σ’ αυτήν με οδήγησε σ’ ένα τοπίο με εικόνες αντιφατικές, σκληρές και τρυφερές μαζί, παρουσιασμένες σε τρίπτυχα με την πρόκληση να συνυπάρξουν σ’ ένα αυτόνομο πλαίσιο”.
Αχιλλέας Τηλέγραφος
“Η γειτονιά του Μπεχ Τσινάρ είναι ιδιαίτερη. Είναι ιδιαίτερη γιατί είναι και δεν είναι γειτονιά. Πρόκειται για μια αποβιομηχανοποιημένη περιοχή όπου η πρόσβαση «εντός του πεδίου» απαγορεύεται. Φράκτες και πάλι φράκτες. Κλειστά εργοστάσια, εγκαταλελειμμένα βυρσοδεψεία, απρόσμενη ανεπτυγμένη χλωρίδα παντού. Το γκρι μέσα στο πράσινο. Το πράσινο μέσα στο γκρι. Επέλεξα να το φωτογραφήσω ασπρόμαυρο , θέτοντας την διχρωμία ως δυϊστικό τρόπο αναπαράστασης μιας περιοχής που «είναι και δεν είναι», που η χρησιμότητα και η αχρηστία εναλλάσσονται παντού, που οι κλειστές μάντρες εναλλάσσονται από τυχαία ανοίγματα”.
Κωστής Αργυριάδης
“Η προσέγγιση προσπάθησα να γίνει με σεβασμό και ευαισθησία για μια περιοχή με ανοιχτά προβλήματα (καστρόπληκτα) και μεγάλη ιστορία (βυζαντινά τείχη, τουρκομαχαλάς, προσφυγικά κλπ), που μέχρι και σήμερα αποτελεί σημείο αναφοράς για τους κατοίκους της πόλης και για κάθε επισκέπτη της. Φωτογράφισα κυρίως στην περίμετρο της περιοχής ανιχνεύοντας ιστορικά και γεωγραφικά όρια”.
Γιάννης Παντελίδης
“Η πρόταση για την συμμετοχή μου στον «περίπατο» βρήκε πρόσφορο έδαφος στον «αστικό μυστικό κήπο» μου (Urban Secret Garden), τη φωτογραφική ενότητα που δημιουργώ από τα τέλη του 2010. Η Άνω Πόλη της Θεσσαλονίκης είναι σημείο αναφοράς, καθώς εκεί εντοπίζεται η παρουσία της οικογένειάς μου, από την πλευρά της μητέρας, στη μεταπολεμική Θεσσαλονίκη. Βρίσκοντας την διεύθυνση του σπιτιού που κάποτε έζησε η οικογένεια της γιαγιάς μου, βρήκα το νήμα μιας νέας αφήγησης. O δρόμος μοιάζει γόνιμος…”
Λία Ναλμπαντίδου
“Η ανάθεση ενός φωτογραφικού πρότζεκτ από έναν σοβαρό καλλιτεχνικό επιμελητή και θεωρητικό της φωτογραφίας δεν είναι κάτι συχνό στη πόλη μας. Αισθάνομαι βαθιά ευγνωμοσύνη που ο Ηρακλής Παπαιωάννου μού πρότεινε να συμμετέχω σε αυτήν τη φωτογραφική καταγραφή της πόλης μας, της οποίας αυτό που θα παρουσιάσουμε στην έκθεση αυτή είναι μόνον ένα μικρό κομμάτι. Μέσα από την προσπάθεια αυτή «είδα» την πόλη μου με άλλα μάτια, έμαθα να πειθαρχώ με συνέπεια στην καθημερινή σχεδόν φωτογράφηση, έμαθα πως και ο καλλιτέχνης όταν έχει ένα πρόγραμμα και μια καθημερινή πρακτική αποδίδει καλύτερα”.
Ιωάννα Φωτιάδου
Δημοτική Πινακοθήκη Θεσσαλονίκης – Casa Bianca, Βασ.Όλγας 180 και Θεμ. Σοφούλη. Ανοικτά Τρίτη-Κυριακή 10:00-18:00. Έως και 10 Ιανουαρίου 2015.
Για τη φωτογραφία γράφει ο Θανάσης Ράπτης