58ο ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 8/11/2017
του Γιάννη Φραγκούλη
Και την Τετάρτη οι καλές ταινίες είναι πολλές, επιλέξαμε αυτές που ξεχωρίσαμε, από όσες μπορέσαμε να δούμε, και σας τις προτείνουμε.
«Ευρώπη» (62΄)
(Φρίντα Λιάππα, Τετάρτη 9/11, 12.45, Film Forward)
Η Ευρώπη αλλάζει και, μάλιστα, με μεγάλες ταχύτητες. Ο Miguel Angel Perez Blanco, από την Ισπανία, μας προτείνει τη ματιά της κατάπτωσης. Κινηματογραφεί τη νεολαία, η οποία παρασύρεται σε εύκολους έρωτες, ναρκωτικά και πάρτι που ο κάθε άνθρωπος ξεσαλώνει χωρίς να καθαίρει την ψυχή του. Φτιάχνει αυτή την εικόνα και μας την προσφέρει. Ο τρόπος του είναι εικαστικός και μινιμαλιστικός, αφήνει τη φαντασία του θεατή να δημιουργήσει το δικό του κείμενο, για τη δική του Ευρώπη.
«Κοράκια» (107΄)
(Ολύμπιον, Τετάρτη 9/11, 15.15, Διεθνές Διαγωνιστικό)
Στη σουηδική ταινία του Jens Assur βλέπουμε τον αγώνα ενός παραδοσιακού αγρότη, ο οποίος θέλει η φάρμα του να μην αλλάξει χέρια ούτε τρόπο λειτουργίας. Όλα χάνονται κάτω από τα πόδια του: ο μεγαλύτερος γιος του δεν ενδιαφέρεται, η γυναίκα του υποκύπτει σε έναν άλλο άντρα -χωρίς να το ξέρει-, οι σύμβουλοι επιχειρήσεων τον προσεγγίζουν. Η παράνοια χτυπά την πόρτα του. Αναγκάζεται να κόψει, αυτός ο ίδιος, τον αντίχειρά του, μην τυχόν και ευαισθητοποιηθεί το παιδί του. Πολύ δυνατή ταινία που δείχνει το παλιό να πεθαίνει, μαχόμενο απελπιστικά.
«Χωρίς όνομα, χωρίς υπογραφή» (104΄)
(Ολύμπιον, Τετάρτη 9/11, 18.00, Διεθνές Διαγωνιστικό)
Ο Vahid Jalilvand φέρνει μία ταινία από το Ιράν, η οποία ξεφεύγει από τον κλασικό ιρανικό κινηματογράφο, του νεορεαλισμού. Ένας ιατροδικαστής χτυπά ένα μηχανάκι όπου επιβαίνει μία οικογένεια. Ο μεγάλος γιος χτυπά, όχι όμως σοβαρά, αυτός σταματά και τους προτείνει να τους οδηγήσει στο νοσοκομείο. Μετά από μία εβδομάδα το παιδί πεθαίνει. Το πόρισμα αναφέρει από τροφική δηλητηρίαση. Αυτός το παίρνει προσωπικά με τις ανάλογες συνέπειες. Πολύ καλή ανάλυση των χαρακτήρων, σε μία ταινία που ξεφεύγει από τα στενά όρια του ρεαλισμού, μπαίνει στον ποιητικό ρεαλισμό για να μας δώσει ανάγλυφα μία εικόνα της σύγχρονής μας ιρανικής κοινωνίας.
«Η επιφάνεια των πραγμάτων» (85΄)
(Τόνια Μαρκετάκη, Τετάρτη 9/11, 22.15, Διεθνές Διαγωνιστικό και Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου)
Θα κλείσουμε με την Νάνσυ Μπινιαδάκη. Αναφέρεται σε έναν αστικό μύθο για την εξαφάνιση ενός κοριτσιού τη δεκαετία του 1980 από τον Ερρινυό ποταμό, ο οποίος είναι υπόγειος στην Αθήνα. Παίρνει μία σπουδάστρια, η οποία κάνει το διδακτορικό της, συνεντεύξεις από γυναίκες που γνωρίζουν το θέμα. Με αυτή την αφορμή μαθαίνουμε τι υπήρχε, συνειδητά ή ασυνείδητα, στην Αθήνα, αυτή τη χρονική περίοδο. Αν και θα θέλαμε μία καλή πινελιά αφήγησης στο φαντασιακό, η ταινία κράτησε το ενδιαφέρον μας συνέχεια.
Καλή θέαση!
(περισσότερες πληροφορίες για το Φεστιβάλ στο www.filmandtheater.gr)