10 music disk

ΔΕΚΑ ΔΙΣΚΟΙ ΓΙΑ ΤΟ 2014

Η ακόλουθη λίστα σίγουρα δεν έγινε με τη λογική των «καλύτερων». Η μουσική ούτως ή άλλως έχει (σ’ εμένα τουλάχιστον) μια καθαρά συναισθηματική επίδραση. Προσπάθησα λοιπόν να βρω τους δίσκους που μου προκάλεσαν τη μεγαλύτερη συναισθηματική αντίδραση τη χρονιά αυτή. Με τυχαία και όχι με αξιολογική σειρά λοιπόν, ιδού οι δέκα καλύτεροι δίσκοι που άκουσα το 2014.

The Swans-To Be Kind

Όποιος παρακολούθησε την κολοσσιαία συναυλία τους στις 5 Δεκεμβρίου στο PRINCIPAL, καταλαβαίνει. Εδώ πρόκειται για ατόφια καλλιτεχνική έκφραση που δεν υπακούει σε κανόνες, αλλά φτιάχνει τους δικούς της για να τους ανατρέψει αμέσως μετά, που παίζει με την έννοια των ορίων και της αναζήτησης αυτών, που εφευρίσκει τον εαυτό της με μοναδικό σκοπό να τον επαναπροσδιορίσει. Λέξεις-μοτίβα που πνίγονται στην παραμόρφωση και καταλήγουν στη έκσταση. Πολυδιάστατο, μελετημένο, σκοτεινό. Σκέτη μυσταγωγία.

deka diskoi tefxos 94 foto2

Lykke Li-I Never Learn

Κοίτα να δεις που ο χαμένος έρωτας δεν ξεπερνιέται αποκλειστικά και μόνο με λίτρα αλκοόλ και κλάμα στο σκοτάδι. Γίνεται και με βαθιές ανάσες στο φως και επίκληση διαυγών indie pop μελωδιών με «φιλσπεκτορικές» πινελιές. 33 σχεδόν λεπτά κρατάει μόνο ο δίσκος, αλλά αρκεί για να σε πάει στο αμέσως επόμενο στάδιο από το χωρισμό. Σε εκείνο δηλαδή μετά τον σπαραγμό, όπου οι πληγές ακόμα είναι ευαίσθητες και πονάνε.  Αλλά έχουν αρχίσει να κλείνουν.

deka diskoi tefxos 94 foto3

The Afghan Whigs-Do To The Beast

Εδώ απλά θα μπορούσα να γεμίσω το χώρο με καρδούλες. Δεν γίνεται να μην πω όμως ότι ο Greg Dulli ΜΟΥ έκανε πάλι το θαύμα του. Οι αμαρτωλοί μετανοούν, οι άγιοι εκπίπτουν και ο Greg ισορροπεί ανάμεσα στις δυο αυτές ιδιότητες. Η μετάβαση από το απειλητικά funkyMatamoros («you played with fire with me») στο απελπισμένα μελωδικό It Kills  («it kills to watch you love another») το απεικονίζει άψογα.

deka diskoi tefxos 94 foto4

Have A Nice Life-The Unnatural World

Goth, noise, post-punk, doom metal, drone, shoegaze, ambient, industrial. Όλα αυτά μαζί και χώρια. Κιθάρες και ντραμς που ξεσκίζουν το ένα το άλλο. Απόκοσμα φωνητικά που ακούγονται σαν μια ερεβώδης απειλή πάνω από το ζόφο της μουσικής. Θεωρούσα ότι οι Have A Nice Life δεν θα μπορούσαν να ξεπεράσουν ποτέ το Death consciousness του 2008. Όντως, δεν το ξεπέρασαν με το The Unnatural World. Δημιούργησαν όμως κάτι εξίσου τίμιο και αυτό είναι αρκετό.

deka diskoi tefxos 94 foto5

Timber Timbre-Hot Dreams

Περίεργο μου φαίνεται που οι Timber Timbre δεν έχουν μεγαλύτερη απήχηση στη χώρα μας, που λατρεύει ονόματα όπως οι Madrugada και οι Tindersticks. Βλέπετε, η μουσική τους είναι φτιαγμένη από κινηματογραφικές σκοτεινές ατμόσφαιρες, jazz σκοτάδια, noir ψυχεδέλεια, αργόσυρτες μελωδίες λουσμένες σε αλκοόλ και καπνό. Απολαύστε τους τώρα, γιατί έτσι και τους πάρει χαμπάρι ο Χριστόφορος Παπακαλιάτης, θα τους ακούτε μέχρι και στο μπακάλικο της γειτονιάς την ώρα που θα ψωνίζετε φέτα και απορρυπαντικά.

deka diskoi tefxos 94 foto6

Leonard Cohen-Popular Problems

Πώς να το κάνουμε, ο παλιός είναι αλλιώς-αρκεί να εξαιρέσουμε το επιεικώς άθλιο εξώφυλλο. Το γνώριμο γρέζι της φωνής, ο συνδυασμός blues και gospel, τα γυναικεία φωνητικά, τα folk βιολιά, όλα είναι εδώ. Και κυρίως, ο Leonard Cohen o ίδιος, που στα ογδόντα του μπορεί να μιλάει για τον Έρωτα και την Αγάπη χωρίς να ακούγεται σαν ξεμωραμένος πορνόγερος, αλλά σαν άνδρας που έζησε τη ζωή του υμνώντας και τιμώντας και τα δυο.

deka diskoi tefxos 94 foto7

The Twilight Sad- Nobody Wants to Be Here and Nobody Wants to Leave

Φυσικά ο νέος δεν παύει να είναι ωραίος. Ένα εξαιρετικό, στοιχειωμένο, ψυχωμένο άλμπουμ, που αποδεικνύει ότι οι Σκοτσέζοι αποτελούν και επίσημα πια ένα από τα σημαντικότερα ονόματα της τελευταίας δεκαετίας. Το In Nowheres είναι ίσως το αγαπημένο μου κομμάτι για το 2014, ενώ κομμάτια όπως το ανθεμικό I Could Give You All That You Don’t Want σίγουρα θα παίζονται στα μελλοντικά encoreτου συγκροτήματος.

deka diskoi tefxos 94 foto8

Tori Amos-Unrepentant Geraldines

Αγαπώ πολύ την Tori Amos και έχω μια πολύ ιδιαίτερη σχέση με την τραγουδοποιία της. Κυρίως γιατί, όσο και αν την έχει ηρεμήσει η μητρότητα και τα 50 της χρόνια, η μαινάδα του BoysforPeleδεν κοιμάται ποτέ. Ψάξε την στo youtube να διασκευάζει ζωντανά το Wefoundlove, όπου κάνει με τα κρεμμυδάκια το δήθεν sex symbol Rihanna, που έχει και τα μισά της χρόνια. Μάγισσα και θεά ταυτόχρονα.

deka diskoi tefxos 94 foto9

Interpol-El Pintor

Ομολογώ ότι είχα σκιαχτεί λίγο με το προηγούμενο άλμπουμ των Interpol. Ήταν μπερδεμένο και το συγκρότημα έμοιαζε να βρίσκεται έξω από τα νερά του. Οπότε το El Pintorμπαίνει στα καλύτερα της χρονιάς, καθώς οι Interpolξαναβρήκαν την πυξίδα τους και την πηγή της έμπνευσής τους και έφτιαξαν έναν δίσκο στον οποίο περιέχονται δυο από τα κορυφαία κομμάτια της καριέρας τους: το θυμωμένο και άγριο AncientWaysκαι το τραχύ και πολυεπίπεδο TidalWave.

deka diskoi tefxos 94 foto10

St. Vincent-St. Vincent

Έχοντας επιλέξει ως καλλιτεχνικό της ψευδώνυμο του όνομα του νοσοκομείου όπου νοσηλεύτηκε στο τέλος της ζωής του ο Ντύλαν Τόμας, η Annie Clarkμόνο τυχαία δεν είναι. Την τέταρτη δισκογραφική δουλειά της η ίδια την περιγράφει ως έναν «δίσκο για πάρτι που θα μπορούσες να τον παίξεις σε μια κηδεία». Κάτι ανάμεσα σε χορευτική και πειραματική μουσική, υβρίδιο rockκαι electronica, απόλυτα ενδεικτικό της τομής ανάμεσα στην τραγουδοποιία και στην τεχνολογία. Απλά εξαιρετικό.

Ευτυχισμένο το μουσικό 2015 λοιπόν! Και του χρόνου!

Μαριάννα Βασιλείου



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved