ΣΙΝΕΦΙΛ ΑΤΖΕΝΤΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Οι προβολές της Ταινιοθήκης της ΕΤ-3, σε συνεργασία με το ΚΕ.Μ.Ε.Σ. συνεχίζονται και το συγκλονιστικό αφιέρωμα στις ψυχροπολεμικές ταινίες, με τον τίτλο «Αυτός ήταν ο Ψυχρός Πόλεμος», βαδίζει σε νέα σκοτεινά μονοπάτια, αυτά του Μακαρθισμού.

ΚΕΜΕΣ

Την προσεχή Δευτέρα, 19 Δεκεμβρίου, στην αίθουσα «Αλέξανδρος», στις 21.00, προβάλλεται η θρυλική ταινία του Τζόζεφ Λόουζι, «Το αγόρι με τα πράσινα μαλλιά» (1948, 79’). Ο φόβος του διαφορετικού, η αδυναμία αποδοχής της ετερότητας, η ανάγκη εξεύρεσης δαιμόνων και εχθρών. Η μεταπολεμική αμερικάνικη κοινωνία ζούσε, δρούσε, σκεπτόταν και λειτουργούσε επί μονίμου βάσεως κάτω από το σκοτεινό πέπλο του πολέμου. Τόσο αυτού που μόλις είχε τερματιστεί, όσο και του επαπειλούμενου πυρηνικού ξεκαθαρίσματος λογαριασμών, στο πλαίσιο της ψυχροπολεμικής σύρραξης με τη Σοβιετική Ένωση.

Μια εποχή κατά την οποία οι τύχες του πλανήτη κρέμονταν από μία λεπτή κλωστή. Μια εποχή κατά την οποία το πάτημα ενός κουμπιού μπορούσε να γκρεμίσει τα πάντα. Σε ένα περιβάλλον βουτηγμένο στη μισαλλοδοξία και τον συντηρητισμό, ένα παιδί καλείται να αναλάβει μεσσιανικό ρόλο και να κηρύξει σε όλα τα απαρχαιωμένα και λιμνάζοντα μυαλά το μήνυμα της ειρήνης και της συναδέλφωσης. Η συγκεκριμένη ταινία στάθηκε η αφορμή να εκδιωχθεί από το Χόλιγουντ ο Τζόζεφ Λόουζι, όπως και ο σεναριογράφος, Μπεν Μπάρτσμαν, γεγονός που προσθέτει εξτρά αλατοπίπερο στο πρεστίζ που τη συνοδεύει. Μια εβδομάδα αργότερα, την επομένη των βουλευτικών εκλογών, Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου, στο ίδιο μέρος και την ίδια ώρα, θα υπάρξει μια καθόλα δικαιολογημένη παρέκκλιση από τη ρότα του αφιερώματος.

cinefil-tefxos-95-foto2

Η Ταινιοθήκη της ΕΤ­3 και το ΚΕ.Μ.Ε.Σ. τιμούν τη μνήμη του μέγιστου πολιτικού σκηνοθέτη και προσφάτως εκλιπόντα, Φραντσέσκο Ρόζι, προβάλλοντας την ταινία «Δολοφονίες διακεκριμένων» (1976, 120’), η οποία είχε διχάσει στην εποχή της το προοδευτικό κοινό. Η αλήθεια είναι εν τέλει επαναστατική, όπως είχε υποστηρίξει ο Αντόνιο Γκράμσι; Είναι απαράβατος κανόνας για μια πολιτισμένη κοινωνία να παράσχει αυτούσια την αλήθεια στον λαό ή υπάρχει χώρος και για εξαιρέσεις; Υπενθυμίζουμε πως η είσοδος στις προβολές είναι δωρεάν, ενώ τις ταινίες προλογίζει ο κριτικός κινηματογράφου Αλέξης Δερμετζόγλου.

ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ

Παράλληλα, η Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης, μετά την προβολή του άφθαρτου αριστουργήματος του Μικελάντζελο Αντονιόνι, “ZabriskiePoint”, συνεχίζει να πορεύεται στο κατόπι των μεγάλων δημιουργών. Το βάπτισμα του πυρός  για το νέο έτος θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 26 Δεκεμβρίου, στην αίθουσα «Φαργκάνη», στις 21.00, με την ταινία του Θεόδωρου Αγγελόπουλου, «Το λιβάδι που δακρύζει» (2004, 185’). Πρόκειται για την εναρκτήρια πράξη της τριλογίας του μεγάλου Έλληνα σκηνοθέτη, η οποία δεν έμελλε να ολοκληρωθεί λόγω του αιφνίδιου θανάτου του, στη διάρκεια των γυρισμάτων του τρίτου και καταληκτικού σκέλους της.

Ο Αγγελόπουλος, για μία ακόμη φορά, αποπειράται να σμιλεύσει τους αρχέτυπους μύθους, την αταβιστική κληρονομιά, τα ιστορικά συμβάντα και την ανθρώπινη διάσταση βαρυσήμαντων γεγονότων, κινούμενος σε πιο «γήινες» διαστάσεις σε σύγκριση με την παλαιότερη φιλμογραφία του, χωρίς όμως να αποχωρίζεται τον σαρωτικό λυρισμό του. Με τη μουσική της Ελένης Καραΐνδρου για μία ακόμη φορά να αποκτά διαστάσεις ταυτόχρονα χειροπιαστές και μεταφυσικές. Κλείνοντας, να αναφέρουμε πως οι Κινηματογραφικές Λέσχες Πανοράματος και Χορτιάτη επανεκκινούν τις προβολές τους στις αρχές του επόμενου μήνα. Καλή χρονιά σε όλους, με συχνές και απολαυστικές επισκέψεις στις σκοτεινές αίθουσες της πόλης!

Γιώργος Παπαδημητρίου



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved