ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΟ

ΠΑΙΞΤΕ ΜΠΑΛΑ ΡΕ!

Στην ταινία «Τιμπουκτού», που ήταν υποψήφια για ξενόγλωσσο Όσκαρ και συνεχίζει να προβάλλεται και αυτήν την εβδομάδα σε κινηματογράφο της Θεσσαλονίκης, υπάρχουν πολλά πράγματα που ξεχωρίζεις. Η μουσική είναι υπέροχη, το χιούμορ είναι διάχυτο και υπάρχουν αλλεπάλληλες συγκλονιστικές σκηνές-σοκ. Η σκηνή που αγάπησα από την ταινία έχει να κάνει με ποδόσφαιρο. Οι τζιχαντιστές, που έχουν τον έλεγχο της κατάστασης στο Μαλί (πόλη του οποίου είναι το Τιμπουκτού) παίρνουν τη μία παράλογη απόφαση μετά την άλλη, ερμηνεύοντας όπως θέλουν (κατά βάση, αδαώς), το Κοράνι και επιβάλλοντας με τα όπλα αυτές τους τις αποφάσεις στους δύσμοιρους κατοίκους της πόλης. Μία από τις αποφάσεις έχει να κάνει με την απαγόρευση του ποδοσφαίρου!!! Ο σκηνοθέτης της ταινίας δείχνει πως μερικές φορές η απάντηση στο παράλογο είναι ο σουρεαλισμός – πάντως,  σίγουρα όχι η υποταγή. Έτσι, βάζει δύο ομάδες νεαρών να παίζουν ποδόσφαιρο στο αυτοσχέδιο γήπεδό τους… χωρίς μπάλα!

Στην Ελλάδα, αυτό το πράγμα που λέμε «ποδόσφαιρο» δεν υφίσταται. Το προϊόν είναι σκάρτο. Γιατί; Επειδή η τράπουλα είναι σημαδεμένη. Επειδή ο καθένας γνωρίζει με το που ξεκινά το πρωτάθλημα ποιος θα κόψει πρώτος το νήμα στο τέλος: ο Ολυμπιακός. Είτε επειδή θα έχει την καλύτερη ομάδα είτε επειδή θα έχει την καλύτερη «εξυπηρέτηση» από τους διαιτητές. Η αδικία και η ανισονομία είναι εμφανέστατη. Κι όταν πλέον δεν κρατούνται ούτε τα προσχήματα οδηγούμαστε στη βία. Οπαδικοί στρατοί ξεχαρμιανάζουν ανοίγοντας τα κεφάλια αντίπαλων «στρατιωτών», οι αντεγκλήσεις δίνουν και παίρνουν, η κατάσταση ξεφεύγει. Κάποτε πίστευα πως οι χούλιγκαν θα μπορούσαν να λειτουργήσουν θετικά. Ανεξέλεγκτοι όπως είναι, μπορούν να εκραγούν και γαία πυρί μιχθήτω! Εντέλει, αποδεικνύεται πως οι οπαδικοί στρατοί είναι… επαγγελματικοί. Κάποιοι πληρώνονται για να δημιουργούν όλη αυτήν τη βαβούρα, όλη αυτήν την αναταραχή. Κι αντί η κυβέρνηση να αντιμετωπίσει το κακό στη ρίζα του, καταπολεμώντας τα αίτια -και κυρίως την αδικία και την ανισονομία- πετάει την μπάλα στην κερκίδα, αδειάζοντας τα γήπεδα από κόσμο.

Τώρα δείτε πώς με μια εξαιρετικής εκτέλεσης συγγραφική κίνηση, που διαθέτει τριπλό άξελ, φλικ-φλακ και εμπροσθοβαρή κυβίστηση, με λίγη από πιρουέτα και πολύ από σπαγγάτο (ωχ, το τελευταίο πονάει ρε σεις), θα πάω την κουβέντα αλλού, και καλά συνδέοντας πράγματα ασύνδετα! Πώς; Στο «Τιμπουκτού» έχουμε παιχνίδι και απαγόρευση, στο ελληνικό ποδόσφαιρο έχουμε παιχνίδι και αδικία και πάμε στη… θεωρία των παιγνίων (με χειροκροτώ με standingovationαπό μέσα μου)!!! Αυτό το παιχνίδι μεταξύ Ελλάδας και Ευρωπαϊκής Ένωσης έχει πλέον ξεφύγει. Είναι κανονικός πόλεμος. Δεν ξέρω για εσάς, αλλά εγώ ανατρίχιασα με την πρόσφατη ομιλία του Τσίπρα στη Βουλή για τις γερμανικές αποζημιώσεις. Το επαναλαμβάνω: έχουμε κανονικό πόλεμο – είναι ολοφάνερο πια, μιας που έπεσαν οι μάσκες. Ευτυχώς, στη θέση του πρωθυπουργού δεν βρίσκεται κάποιος όπως ο Σημίτης, που είπε μέσα στη Βουλή το εντελώς χυδαίο «Ευχαριστούμε τους Αμερικάνους» μετά την κρίση των Ιμίων -η πιο ντροπιαστική στιγμή στη σύγχρονη ελληνική Ιστορία. Έχουμε τον Τσίπρα και την κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ. Κι όσο τα μίντια προσπαθούν να αποδομήσουν την κυβέρνηση, «χτυπώντας» τον Βαρουφάκη, κι όσο ο ανυπόμονος κόσμος και η «Αριστερή Πτέρυγα» ζητούν επιτάχυνση (δικαίως, να το υπογραμμίσουμε αυτό), τόσο εκεί που απογοητευόμαστε, καταλαβαίνουμε ότι δίνεται μάχη.

Έτσι, σε κάθε πρόκληση της Γερμανίας δεν σκύβουμε το κεφάλι ως πιστοί υποτακτικοί («μπιστικοί», που λένε και στο «Κάτω Παρτάλι») αλλά απαντάμε με παρησσία – έτσι φαίνεται τουλάχιστον. Ο Σόιμπλε, με όλες του τις χυδαιότητες και τις προσωπικές επιθέσεις στον Βαρουφάκη, μου θυμίζει τον προεκλογικό Σαμαρά: ζορίζεται. Και ζορίζεται άσχημα. Είδατε να επιτίθεται στην προηγούμενη κυβέρνηση; Ποτέ. Μα αφού ότι ζητούσε έκαναν -διάολε, μέχρι και τα νομοσχέδια περνούσαν από δική του έγκριση!!! Ο Σαμαράς έχασε, ο Σόιμπλε και οι Γερμανοί είναι προφανώς πολύ σκληρότεροι αντίπαλοι. Βλέπω το Κούγκι να πλησιάζει- και δεν φοβάμαι. Θα μου πείτε, δεν έχω τίποτε να χάσω. Σωστά. Αν είχα, σαν τον Χαρδούβελη, θα έβγαζα κι εγώ τα χρήματά μου στο εξωτερικό. Πατριωτικόν και νόμιμον, άρα ηθικόν. Σωστά; Παίξτε μπάλα ρε παίδες, παίξτε για τη φανέλα, φτιάξτε μας. Κι ας μας περιμένει λαιμητόμος. Γιατί, μην μου πείτε πως στη φιλάνθρωπη Ευρώπη, όπου νομοσχέδιο για την καταπολέμηση της ανθρωπιστικής κρίσης στη χώρα μας χαρακτηρίζεται «μονομερής ενέργεια» (μα το Θεό, αναφωνώ ο άθρησκος!), θα συγκινηθεί κανείς από όλα όσα είπε ο Τσίπρας στη Βουλή. Υπάρχει, όμως, και η «Απόδραση των έντεκα», έτσι; Και με αυτήν την -άλλη μία- κινηματογραφική αναφορά σας αφήνω. Φιλιά και άντε να παρακολουθήσουμε απόψε, απόγευμα Τετάρτης, το ΑΕΚ – Ολυμπιακός για το Κύπελλο. Με φιλάθλους. Το να διακοπεί το παιχνίδι παίζεται με συντελεστή 1,05. Για να δούμε…

Θόδωρος Γιαχουστίδης



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved