Τρανσιλβάνια μπλουζ

ΤΡΑΝΣΙΛΒΑΝΙΑ ΜΠΛΟΥΖ

ΚΡΙΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΥ

ΕΝΑ ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ

Τρανσιλβάνια μπλουζ: γράφει ο Γιάννης Φραγκούλης

Ο Στράτος Κερσανίδης αποφάσισε να ιστορήσει τις εμπειρίες του από τα νεανικά και φοιτητικά του χρόνια μέχρι σήμερα. Κάπως έτσι γεννήθηκε το μυθιστόρημά του «Τρανσιλβάνια μπλουζ». Αυτά που έγιναν μπλέκονται με αυτά που συμπληρώνουν και δίνουν έμφαση στα γεγονότα, έτσι ώστε να καταλάβουμε όχι μόνο αυτά που έχουν γίνει, αλλά και την περιρρέουσα πραγματικότητα, αφήνοντας την φαντασία του αναγνώστη να συνδημιουργήσει την τελική αφήγηση.

Τρανσιλβάνια μπλουζ: Το στόρι

Ένας Έλληνας φοιτητής πάει στην Ρουμανία να σπουδάσει. Έχει αποτύχει στις εισαγωγικές εξετάσεις στο Πανεπιστήμιο, στην Ελλάδα. Είναι η εποχή της μεταπολίτευσης και το να ζήσει κάποιος σε μια σοσιαλιστική κοινωνία ήταν ένα ζητούμενο. Αναπνέουμε σοσιαλιστικό αέρα, λέει. Γρήγορα, όμως, ο ρομαντισμός δίνει τη θέση του στην πραγματικότητα. Έρχεται η πρώτη απογοήτευση, αλλά δεν αφήνεται, ο νεαρός μας, να παρασυρθεί και να γυρίσει τις πλάτες του στο όνειρο. Προσπαθεί να εισπράξει όσο το δυνατόν περισσότερα στοιχεία και να σχηματίσει μια εικόνα όσο γίνεται πιο κοντά στην πραγματικότητα.

Τρανσιλβάνια μπλουζ

Με αυτό τον τρόπο φτιάχνει τη δική του Ρουμανία. Αυτό τον βοηθά να καταλάβει τι γίνεται και γιατί αυτό γίνεται έτσι. Η μελαγχολία συνυπάρχει με την αισιοδοξία. Η μουσική είναι μία χαρμολύπη όπως ακούμε ένα μπλουζ, το «Τρανσιλβάνια μπλουζ». Ο Στράτος πλέον δεν είναι ο ίδιος. Μετουσιώνεται σε άλλα πρόσωπα, άντρες και γυναίκες, Ρουμάνοι και ξένοι, και φτιάχνει μια δική του κοινότητα που κυβερνιέται από τους νόμους της αγάπης, της εμπιστοσύνης στον άνθρωπο, το δίκαιο, τα πάθη του ανθρώπου. Νόμοι που μας διευκολύνουν να διαβάσουμε με άλλο τρόπο την ιστορία.

Τρανσιλβάνια μπλουζ: Οι προεκτάσεις

Δεν πάει πολύς καιρός που είχα επιστρέψει από ένα ταξίδι στην Ρουμανία, στο Μπρασόβ. Είδα μια εντελώς διαφορετική Ρουμανία από αυτή που νόμιζα ό,τι υπήρχε. Οι φτωχοί Ρουμάνοι έδωσαν την θέση τους στους αναπτυσσόμενους πολίτες μιας χώρας που ανήκει πλέον στην Δύση. Τα «γιατί» που αφορούσαν στην ανάπτυξη, στην μετεξέλιξη της κοινωνίας, στην ιστορία, στην διατήρηση στοιχείων από το καθεστώς Τσαουσέσκου, στο δέσιμο που δίνουν μια κοινωνία βρισκόμενη ανάμεσα στον σοσιαλισμό και τον καπιταλισμό, όλα αυτά απαντήθηκαν εν μέρει από το «Τρανσιλβάνια μπλουζ».

Απαντήθηκαν με τον δικό μου τρόπο, αφού ο συγγραφέας με παρότρυνε να φτιάξω μαζί του την δική μου Ρουμανία. Ο Στράτος Κερσανίδης είναι κριτικός κινηματογράφου και αδελφικός μου φίλος. Από τις γραμμές του μυθιστορήματός του είδα να βγαίνει ο ίδιος με λαμπερή μορφή, διαφορετικός αλλά και ίδιος με αυτό τον Στράτο που ήξερα. Αυτός ο δυισμός δημιουργεί κώδικες που είναι οι μάνες ιστοριών που δεν λέγονται, υπονοούνται, βρίσκονται δίπλα από την αφήγηση του «Τρανσιλβάνια μπλουζ».

Τρανσιλβάνια μπλουζ: Στο σήμερα

Διαβάζοντας το μυθιστόρημα κατάλαβα πιο καλά τον Στράτο που τόσο πολύ ήξερα. Η γλαφυρή αφήγηση μου έδωσε να καταλάβω εύκολα τα μύχια στοιχεία αυτού του Στράτου που νόμιζα ότι τον ήξερα τόσο πολύ. Η σκέψη του με οδήγησε σε μονοπάτια πολιτικής ανάλυσης που μπλέκεται με το συναίσθημα και τον έρωτα. Έτσι αναδομείται η ζωή και δίνει την θέση της σε κάτι άλλο που είναι αυστηρά προσωπικό για τον κάθε αναγνώστη.

Τρανσιλβάνια μπλουζ

Η θέση του για τη σύλληψη, την δίκη και την εκτέλεση του ζεύγους Τσαουσέσκου είναι τέτοια που μόνο ο Στράτος Κερσανίδης μπορεί να φτιάξει. Βλέπει σε αυτούς τους δικτάτορες τον Άνθρωπο, διακρίνει τον περίγυρό τους και τα πρόσωπα που κρύβονται πίσω από αυτούς, ανακαλύπτει ότι ο Τσαουσέσκου δεν πρέπει να μιλήσει γιατί τότε θα αποκαλυφθεί η αλήθεια, αυτό όμως δεν συμφέρει πολλούς. Μαζί του βλέπουμε τα πολιτικά παιχνίδια, την ελευθερία και την δημοκρατία που είναι αλά καρτ. Τελικά τον λαό που είναι έρμαιο των πολιτικών και, ως μάζα, εύκολα οδηγείται εκεί που απαιτεί το πολιτικό σύστημα. Το «γιατί» δεν είναι εύκολο να απαντηθεί.

Τρανσιλβάνια μπλουζ: Ο αναγνώστης

Ξεκινάς να διαβάσεις το «Τρανσιλβάνια μπλουζ». Η αφήγηση σε συνεπαίρνει. Ξεναγείσαι σε μια άγνωστη χώρα, σε ένα μακρινό παρελθόν. Το ένα φέρνει το άλλο και δεν θέλεις να αφήσεις το βιβλίο από το χέρι σου. Μετά την παρουσίαση, άρχισα να το διαβάζω στο λεωφορείο, με διέκοψε βάναυσα η αναγγελία της στάσης που έπρεπε να κατέβω.

Και μετά τα ερωτήματα δέχονται απαντήσεις, μόνο που αυτές είναι πολλές και διαφορετικές. Δεν είναι η ζωή ενός ανθρώπου, το πώς ζούσε ένας λαός, η πολιτική ενός καθεστώτος που ήθελε να λέγεται σοσιαλιστικό, οι έρωτες και ο πολιτισμός που δίνουν χρώμα σε μια απλή ιστορικίζουσα αφήγηση, είναι, αυτό το μυθιστόρημα, πολύ περισσότερο από όλα αυτά. Τι ακριβώς; Αυτό θα το ανακαλύψει ο αναγνώστης αφού το διαβάσει. Η αφήγηση του Στράτου Κερσανίδη μπορεί εύκολα να τον χαλαρώσει και να τον αφήσει να διατυπώσει τα δικά του νοήματα. Ο συγγραφέας γίνεται μια μαία που γεννά κάτι όμορφο, συλλογικό και ατομικό, μοναδικό, πάντως, για τον κάθε άνθρωπο που τον διαβάζει, αφού, σε αυτές τις γραμμές, θα ανακαλύψει  κάτι και από τον δικό του εαυτό.

Τρανσιλβάνια μπλουζ

ΤΡΑΝΣΙΛΒΑΝΙΑ ΜΠΛΟΥΖ

Συγγραφέας: Στράτος Κερσανίδης

Είδος: ιστορικό μυθιστόρημα

Εκδόσεις: Εύμαρος

Σελίδες: 423

Έτος συγγραφής: 2024.

 

Διαβάστε τις κριτικές βιβλίων που έχουμε δημοσιεύσει

Δείτε τα βίντεο που έχουμε δημιουργήσει



ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ο Γιάννης Φραγκούλης γεννήθηκε στην Αθήνα, το 1960, όπου τέλειωσε το εξατάξιο γυμνάσιο. Σπούδασε χημεία στον Καναδά, στο Μόντρεαλ (Quebec), στο Μόνκτον (New Brunswick) και στην Ορλεάνη (Γαλλία). Το 1989 σπούδασε φωτογραφία στην ΑΚΤΟ, στην Αθήνα. Παρακολούθησε σεμινάρια σημειωτικής, με το Δημήτρη Τσατσούλη (φωτογραφίας, λογοτεχνίας και θεάτρου), στο Ελληνοαμερικάνικο Κολλέγιο. Το 2009 τέλειωσε το Master in Arts, από το Middlesex University, με θέμα της διατριβής του, «Ο μύθος, μια αφηγηματική διακειμενικότητα». Το 1989 άρχισε να αρθρογραφεί και το 1990 ξεκίνησε να γράφει κριτικές κινηματογράφου. Το 1992 έγινε μέλος της Πανελλήνιας Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου, της οποίας έχει διατελέσει Πρόεδρος, και της FIPRESCI. Το 1994 έγινε μέλος του «Μικρό» (Σωματείο για την ταινία μικρού μήκους), στο οποίο ήταν Πρόεδρος για δύο θητείες. Το 2000 ξεκίνησε να διδάσκει σε σεμινάρια κινηματογράφου στην Ένωση Τεχνικών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης (ΕΤΕΚΤ), στο «Μικρό», στο Πανεπιστήμιο της Πάτρας, στο Μουσείο Κινηματογράφου, στο Μικρό Πολυτεχνείο, στη Σχολή Κινηματογράφου Λυκούργου Σταυράκου, στο δικό του χώρο και σε συνεργασία με τη filmfabrik Productions, στη Θεσσαλονίκη, όπου διδάσκει κινηματογράφο μέχρι σήμερα στο Κινηματογραφικό Εργαστήρι Fabula, το οποίο διευθύνει. Συμμετείχε στο στρογγυλό τραπέζι της FIPRESCI, στην Κωνσταντινούπολη και στη Φιλιππούπολη με θέμα τον βαλκανικό κινηματογράφο. Συμμετείχε σε κριτικές επιτροπές στα Κρατικά Βραβεία Ποιότητας και σε Φεστιβάλ, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι επιστημονικός σύμβουλος του Εργαστηρίου Almakalma, το οποία ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο (Performance). Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στην εφημερίδα Εξόρμηση, στην οποία ήταν υπεύθυνος του πολιτιστικού τμήματος, στην Αθηναϊκή, στη Νίκη, στο Μανδραγόρα, στην Ουτοπία, στη Σύγχρονη Εκπαίδευση, στον κατάλογο του Φεστιβάλ της Λάρισας, στη Γραφή, στο Κ.ΛΠ., στο Ριζοσπάστη και στο Αλμανάκ της ΠΕΚΚ. Ίδρυσε το περιοδικό «αντι-Κινηματογράφος», στο οποίο ήταν διευθυντής σύνταξης, το 1992, το περιοδικό «Κινηματογράφος και Επικοινωνία», στο οποίο ήταν διευθυντής, το 2000. Επιμελήθηκε και συνπαρουσίασε, μαζί με τον Κώστα Σταματόπουλο, την εκπομπή «Cineπλάνο», στο 902TV, από το 2008 έως το 2009. Ήταν υπεύθυνος για τους διαδικτυακούς τόπους www.cinemainfo.gr και www.theaterinfo.gr. Ίδρυσε και διεύθυνε το greeceactuality.wordpress.com. και τώρα διευθύνει και αρθρογραφεί στα www.filmandtheater.gr και www.thessalonikinfo.gr. Έχει μεταφράσει το βιβλίο του Jean Mitry, «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», έχει γράψει τα βιβλία «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, το 2006, «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών (σειρά νεανική Βιβλιοθήκη) και «Κώστας Φέρρης», εκδ. της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών. Έχει οργανώσει διάφορες εκδηλώσεις στην Ελλάδα, όπως το Αφιέρωμα στον Παλαιστινιακό Κινηματογράφο, το 2002, την Εβδομάδα Κλασικού Ιαπωνικού Κινηματογράφου και την Εβδομάδα Σύγχρονου Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου, το 2002, ως μέλος της Π.Ε.Κ.Κ. Ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Πανοράματος Νέων Δημιουργών, στο Ε.Κ.Θ., στη Θεσσαλονίκη, και ιδρυτής της Κινηματογραφικής Λέσχης Solaris, η οποία δραστηριοποιείται πλέον στη Θεσσαλονίκη. Διευθύνει το Αφηγηματικό Εργαστήριο Fabula, που ερευνά τον Ενιαίο Παραστατικό Χώρο. Έχει σκηνοθετήσει τρείς ταινίες μικρού μήκους, οι δύο πτυχιακές για το Master στο πανεπιστήμιο Middlesex, και την ταινία-ντοκιμαντέρ μεγάλου μήκους, «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας». ΦΙΛΜΟΓΡΑΦΙΑ «Μέσα από τις βιτρίνες», 8΄, 2009, σκηνοθεσία «Nafasz», 7΄, 2009, σκηνοθεσία «Η αγία της αρχαίας Μαντινείας», 50΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Στιγμή απολιθωμένη», 31΄, 2010, ντοκιμαντέρ, σκηνοθεσία «Η τελευταία λατέρνα», 6΄, 2010, σεναριακή επιμέλεια «Το κλειδί της επιστροφής», 13΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Το συρματόπλεγμα», 19΄, 2015, σεναριακή επιμέλεια «Στο Τσινάρι», 7΄, 2017, σκηνοθεσία «Sotos, ζωγράφος αει…πράγμων», 2020, 97΄, σκηνοθεσία-φωτογραφία ΒΙΒΛΙΑ «Ο ρυθμός και η μουσική στον κινηματογράφο», του Jean Mitry, μετάφραση, εκδ. Entracte και Σύγχρονη Εκπαίδευση, Αθήνα, 2001 «Τι είναι ο κινηματογράφος;», εκδ. Κέντρο Πολιτιστικών Μελετών, Αθήνα, 2004 «Κώστας Φέρρης», εκδ. Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών, Αθήνα 2004 «Η κωμωδία στον παλιό ελληνικό κινηματογράφο», εκδ. Έλευσις, Τρίπολη, 2006


Copyritght 2022 Thessalonikinfo / All rights reserved