Η Ταινιοθήκη της ΕΤ-3 και το ΚΕ.Μ.Ε.Σ. συνεχίζουν τις προβολές στο πλαίσιο του θεματικού αφιερώματος «Ταυτότητες, ρόλοι, σχέσεις εξουσίας», με την ταινία «Ο προδότης» (1971, 109’), του Ντον Ζίγκελ. Πρόκειται για ένα σπάνιο διαμαντάκι, το οποίο σχεδόν εξαφανίστηκε από προσώπου γης στις ΗΠΑ, καθώς οι λεπτές και πολυεπίπεδες αποχρώσεις του προκάλεσαν έντονη αμηχανία, αν όχι και κάποιο εκνευρισμό. Ο Κλιντ Ίστγουντ υποδύεται ένα πληγωμένο στρατιώτη των Βορείων, εν μέσω αμερικανικού εμφυλίου, ο οποίος περισυλλέγεται από μία νεαρή κοπέλα που τον οδηγεί σε ένα γυναικείο οικοτροφείο των Νότιων. Ένα πονηρό και υποδόριο ψυχογραφικό παιχνίδι ξεκινά, με τις σφαίρες να αντικαθίστανται από βλέμματα, υπόνοιες και σημαινόμενα. Οι κλειστές δομές, το καθεστώς συντήρησης, η εισβολή του αγνώστου, η σταδιακή μεταμόρφωση των κυρίαρχων δομών, η διαβρωτική σεξουαλική ισχύς. Η ταινία θα προβληθεί τη Δευτέρα, 16 Φεβρουαρίου, στην αίθουσα «Αλέξανδρος», στις 21.00, ενώ επόμενη η ταινία που θα απολαύσουμε είναι το αριστούργημα του Ρομπέρτο Ροσελίνι «Ο στρατηγός Ντε λα Ροβέρα». Υπενθυμίζουμε πως η είσοδος στις προβολές είναι δωρεάν, ενώ τις ταινίες προλογίζει ο κριτικός κινηματογράφου Αλέξης Δερμεντζόγλου.
«Η πορεία μου ως τώρα έχει υπάρξει υπέροχη και είμαι πάρα πολύ ευτυχής. Αλλά όταν φτιάχνω ένα καινούργιο κομμάτι, η πορεία δεν παίζει κανένα ρόλο. Νιώθω πάντα σαν τον πρωτάρη.» Τάδε έφη η μεγαλύτερη χορογράφος στην ιστορία του σύγχρονου χορού, η ανυπέρβλητη Πίνα Μπάους. Η Κινηματογραφική Λέσχη Θεσσαλονίκης αποδίδει τον δικό της φόρο τιμής στην κολοσσιαία αυτή καλλιτέχνιδα, με την προβολή της ταινίας “Dancing Girls” (2010, 92’), στον κινηματογράφο «Φαργκάνη», τη Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου, στις 21.00. Ένα μόλις χρόνο πριν από τον θάνατό της, η Μπάους (που συνέχισε να εμφανίζεται επί σκηνής και σε πολύ μεγάλη ηλικία) συγκέντρωσε 40 νέους χορευτές, για να παρουσιάσει την παράσταση “ContactZone”. Ένα ιερό τοτέμ που βιώνει τον εκστατικό ενθουσιασμό της δημιουργίας, σαν να είναι η πρώτη του φορά.
Παράλληλα, η Ταινιοθήκη της Θεσσαλονίκης συνεχίζει τα εξαιρετικά της αφιερώματα και τον Μίκαελ Χάνεκε διαδέχεται ο ογκόλιθος Λουκίνο Βισκόντι. Με τον τίτλο «Λουκίνο Βισκόντι: Ο κόκκινος βαρώνος», η μίνι ρετροσπεκτίβα στο έργο αυτού του σπουδαίου δημιουργού μας καλεί να σταθούμε σε τέσσερις από τις κορυφαίες στιγμές της φιλμογραφίας του. Αρχικά, το «Senso” (1954, 120’), μια καθηλωτική βυθομέτρηση του έρωτα, της προδοσίας, της απώλειας και του ανικανοποίητου. Έπειτα, στη συγκλονιστική τοιχογραφία εποχής, «Ο γατόπαρδος» (1963, 180’), στην οποία ο συγκλονιστικός Μπάρτ Λανκάστερ κουβαλά στο βλέμμα και στην κορμοστασιά το τέλος μιας ολόκληρης εποχής. Μπάρτ Λανκάστερ μέρος δεύτερον, στη σχετικά παραγνωρισμένη ταινία «Η γοητεία της αμαρτίας» (1974, 121’). Για μία ακόμη φορά, η σαρωτική δύναμη της συνεύρεσης, της αλληλοδιαπλοκής, της ανακάλυψης. Τέταρτος και στερνός σταθμός μας, το επικό «Η γη τρέμει» (1948, 150’), μία λυρική, αλλά και σπαρακτικά ρεαλιστική ελεγεία για τον μόχθο και τον αγώνα για αυτοδιάθεση των ψαράδων ενός χωριού της Σικελίας.
Κλείνοντας, να αναφέρουμε πως η Κινηματογραφική Λέσχη Χορτιάτη προβάλλει την Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου, στην αίθουσα «Ιωάννης Μανωλεδάκης», στις 20.00, την ταινία «Ο αξέχαστος μήνας» (2013, 113’), με τον ανυπέρβλητο Μπρένταν Γκλίσον και τον Τέιλορ Κιτς. Καλές προβολές σε όσους φίλους αναζητήσουν τη θαλπωρή μιας σκοτεινής αίθουσας!
Γιώργος Παπαδημητρίου